اخبار علمی

تاثیر شگفت‌انگیز کاکائو بر مغز

با کاکائو سالم و باهوش بمانید/ تغییر عجیبی که با افزایش سن اتفاق می‌‌افتد/ با پیاز از سرطان پیشگیری کنید/ خواص شگفت‌انگیزی که هندوانه را به کام شما شیرین تر می‌کند

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد مصرف روزانه کاکائو به مقدار متوسط به بهبود عملکرد حافظه، پردازش اطلاعات بصری، پردازش ذهنی و تسلط کلامی منجر می‌شود، از طرف دیگر افرادی که اختلال شناختی ضعیفی داشتند، با مصرف این ماده بهبودی قابل توجه پیدا کردند. در این مطالعات مشخص شد فلاونول‌ موجود در کاکائو با تاثیرات بالا بر سلامت قلب و عروق،‌ حجم خون مغز را افزایش می‌دهد.

 

نقش کلیه‌در تامین ویتامین D

با کاکائو سالم و باهوش بمانید/ تغییر عجیبی که با افزایش سن اتفاق می‌‌افتد/ با پیاز از سرطان پیشگیری کنید/ خواص شگفت‌انگیزی که هندوانه را به کام شما شیرین تر می‌کند

اگر کلیه‌های فعالی ندارید بیشتر مراقب استخوان‌هایتان باشید؛ کلیه‌های سالم در استفاده صحیح از ویتامین D به بدن کمک می‌کند، زمانی که کلیه‌ها فعالیت نداشته باشند بدن آنچنان که باید، نمی‌تواند از ویتامین D استفاده کند و این امر نیز موجب ضعف در استخوان‌ها می‌شود. این امر موجب می‌شود تا افراد دارای مشکلات کلیوی بیش از دیگران در معرض بروز مشکلات استخوانی قرار بگیرند.

خواصی شگفت انگیز از پیاز که نمی‌دانستید

با کاکائو سالم و باهوش بمانید/ تغییر عجیبی که با افزایش سن اتفاق می‌‌افتد/ با پیاز از سرطان پیشگیری کنید/ خواص شگفت‌انگیزی که هندوانه را به کام شما شیرین تر می‌کند

پیاز منبع خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدانی قوی است که با تشکیل رادیکال های آزاد شناخته شده مبارزه می‌کند؛ به عبارتی مصرف این ماده غذایی علل ایجاد سرطان در بدن را رفع می‌کند؛ مصرف این ماده غذایی شما را از خطر بروز سرطان‌های کولورکتال، پروستات، مری و معده دور می‌کند. مصرف مداوم پیاز باعث بهبود وضعیت خواب و خلق‌و‌خوی فرد مصرف کننده شده و تاثیر زیادی بر سلامت پوست و مو دارد؛ این ماده غذایی منبعی مهم برای تامین کلسیم، آهن، فولات، منیزیم، فسفر و پتاسیم و آنتی اکسیدان های کورستین و گوگرد است.

فشار خون را هندوانه کنترل کنید

با این خوراکی شیرین سالم و باهوش بمانید/ تغییری عجیب که با افزایش سن اتفاق می‌‌افتد/ خواصی شگفت‌انگیز که هندوانه را به کام شما شیرین تر می‌کند

کم‌کم به فصل هندوانه نزدیک می‌شویم؛ این میوه شگفت‌انگیز منبع غنی از لیکوپن است که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. همچنین سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. از آن‌جایی که هندوانه منبع غنی از پتاسیم است به کنترل فشارخون کمک می‌کند. میوه‌هایی مثل کیوی، موز، توت‌فرنگی و انبه هم از جمله میوه‌های این فصل هستند که میتوانند بر کنترل فشار خون تاثیر مثبت داشته باشند.

فواید باورنکردنی قراردادن پا در سرکه

سرکه استفاده‌های گوناگونی دارد و در فضا‌های متفاوتی مثل آشپزی و تمیزکاری یا به عنوان داروی جایگزین استفاده می‌شود، این ماده به دلیل وجود “اَسِتیک اسید” دارای خواص ضد میکروبی است. سرکه می‌تواند به بهبود مشکلاتی مانند بوی پا، بیماری قارچی پای ورزشکاران و درمان زگیل‌ها کمک کند. انواع مختلف سرکه حاوی مقادیر متفاوت استیک اسید هستند به طور مثال سرکه سفید حاوی حدود ۴ تا ۷ درصد استیک اسید و سرکه سیب حاوی حدود ۵ تا ۶ درصد استیک اسید است.

برای خیساندن پا‌ها در محلول سرکه ابتدا یک فنجان سرکه داخل یک لگن بریزید و ۲ فنجان آب گرم به آن اضافه کنید؛ اضافه کردن یک فنجان سرکه و ۲ فنجان آب گرم را تا جایی که لگن پر شود، ادامه دهید. پا‌ها را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون لگن قرار دهید و این روند را روزانه تکرار کنید تا مشکل بوی بد پاهایتان برطرف شود؛ نوع سرکه‌ای که فرد استفاده می‌کند تفاوت قابل توجهی در اثربخشی این درمان ندارد. پوست روی پا به دلیل کم آبی و قرار گرفتن در محیط‌هایی که باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌توانند در آن رشد کنند، مستعد ابتلا به برخی مشکلات است.

خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/

رژیمی خوش طعم برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

ابتلا به دیابت نوع ۲ الزاما به معنای آن نیست که باید از مصرف مواد غذایی خوشمزه پرهیز کنید. سبزی‌ها باید بخش مرکزی یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را تشکیل دهند، بهترین سبزی‌ها برای دیابت نوع ۲ گزینه‌هایی با شاخص گلیسمی پایین، سرشار از فیبر، یا حاوی نیترات زیادهستند.
شاخص گلیسمی یک غذا نشان می‌دهد که بدن با چه سرعتی گلوکز ناشی از آن غذا را جذب می‌کند. گلوکز مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا بسیار سریع‌تر از مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین جذب خون می‌شود؛ افراد مبتلا به دیابت باید سبزی‌هایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنند، اما توجه داشته باشید که برخی دارای شاخص گلیسمی بالا هستند. به عنوان مثال، سیب زمینی پخته دارای شاخص گلیسمی ۷۸ است.
نخود سبز منجمد، هویج پخته، هویج خام، بروکلی، گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، لوبیا سبز، کاهو، بادنجان، فلفل، نخود برفی، اسفناج و کرفس هم شاخص گلیسمی مناسبی دارند.
خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/

تاثیر ویتامین D  بر سلامت قلب نوجوانان چاق

محققان در مطالعات خود نوجوانان چاق را مورد بررسی قرار دادند؛ این دسته از افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.
این مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین D تاثیر مثبتی برای سلامت قلب و یا کاهش خطر ابتلا به دیابت در نوجوانان چاق ندارد و از طرفی مصرف مکمل ویتامین D، کلسترول و تری گلیسرید را افزایش می‌دهد.؛ محققان هشدار می‌دهند مصرف بسیار زیاد ویتامین D موجب ابتلا به وضعیتی موسوم به مسمومیت ویتامین D می‌شود که به اشتهای کم، تهوع، استفراغ و عوارض کلیوی منجر می‌شود.
خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/
مواد نگهدارنده خوراکی عامل افزایش ریسک دیابت و چاقی

مطالعه جدید نشان داده است که نگهدارنده های خوراکی متداول موجب افزایش میزان برخی هورمون های مرتبط با ریسک چاقی و دیابت می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد پروپیونات که زنجیره کوتاه اسیدچرب بوده و مانع از کپک زدگی محصولات خوراکی می‌شود، می‌تواند موجب بروز مقاومت انسولین شود.

طبق نتایج این مطالعه، قرارگیری طولانی مدت موش‌ها در معرض این ماده شیمیایی منجر به اضافه وزن هم شد.

قبلاً محققان عنوان کرده بودند که مواد مورداستفاده برای آماده سازی یا نگهداری مواد خوراکی ممکن است فاکتور سهیم در ابتلاء به دیابت باشند، اما این رابطه در سطح مولکولی همچنان ناشناخته بود.

«گوکان هاتامیسلیگیل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «پی بردن به تأثیر مواد نگهدارنده بر متابولیسم در سطح مولکولی و سلولی می‌تواند به ما کمک کند تا به راهکاری ساده و کارآمد برای جلوگیری از اپیدمی چاقی و دیابت دست یابیم.»

محققان در مطالعات خود دریافتند این اسیدچرب به سرعت موجب فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک شده و در نهایت منجر به افزایش هورمون‌ها می‌شود.

به گفته محققان، این هورمون‌ها موجب می‌شوند سلول‌های کبد موش‌ها گلوکز بیشتری تولید کنند که مشخصه اصلی بیماری دیابت است.

در این مطالعه به نیمی از شرکت کنندگان وعده غذایی حاوی یک گرم پروپیونات و به گروه دیگر دارونما داده شد. نتایج نشان داد در مصرف کنندگان پروپیونات، افزایش چشمگیری در هورمون‌ها مشاهده شد. این مسئله بیانگر آن است کهپروپیونات “مختل کننده متابولیکی” است که موجب افزایش ریسک دیابت و چاقی در انسان می‌شود.

درحالیکه سازمان غذا و دارو آمریکا، پروپیونات را به عنوان یک ماده نگهدارنده ایمن در نظر می‌گیرد، اما یافته‌های جدید بیانگر آن است که باید تحقیقات بیشتری در مورد پروپیونات انجام شود.

محصول گیاهی ضد التهاب و درد وارد بازار شد

تهران- ایرنا- محصول جدید شرکت دانش بنیان داروسازی باریج اسانس با نام استئوفیکس برای درمان دردهای عضلانی و اسکلتی، وارد بازار شده است.

«شیما ایشله دهی» نماینده علمی شرکت دانش بنیان داروسازی باریج اسانس روز جمعه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا گفت: کرم موضعی استئوفیکس یکی از جدیدترین محصولات شرکت باریج اسانس است که در آن از ترکیبات گیاهی رزماری، اکالیپتوس، اسطوخودوس، نعنافلفلی و روغن شتر مرغ استفاده شده و باعث کاهش درد می شود.
وی بیان کرد: این کرم به دلیل استفاده از روغن شترمرغ در ترکیبات خود از قدرت نفوذ پذیری بالایی برخوردار است و می توان این محصول را به صورت موضعی همراه با ماساژ استفاده کرد.
ایشله دهی افزود: این محصول حدود یک هفته است که به بازار عرضه شده و در حال حاضر در داروخانه ها قابل تهیه است.
وی بیان کرد این محصول مسکن موضعی و تسکین دهنده درد است، فردی که مبتلا به آرتروز و دردهای عضلانی و اسکلتی است می تواند به جای استفاده از مسکن هایی که دارای کورتن هستند از این مسکن موضعی بر پایه گیاهی استفاده کند.
وی افزود: این محصول باید روزی سه بار به صورت لایه نازک در ناحیه دردناک استفاده شود، استفاده از این محصول موجب کاهش درد در ساعت های اولیه می شود.
این نماینده علمی یادآور شد: در کارآزمایی بالینی اثرات کاهش درد هر کدام از ماده موثرهای این کرم از جمله اکالیپتوس، رزماری، شترمرغ و.. مورد ارزیابی قرار گرفته است و در نهایت این کرم توانسته مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دریافت کند.

تشخیص ریسک آلزایمر با استفاده از بازی موبایل

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه ایست انگلیا با همکاری محققان دانشگاه کالج لندن و دویچه تلکوم، یک بازی موبایل طراحی کردند که قادر است افراد در معرض ریسک ابتلا به آلزایمر را شناسایی کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این بازی که Sea Hero Quest نام دارد تا کنون توسط ۴٫۳ میلیون کاربر در سراسر جهان دریافت و نصب شده است. در این بازی کاربران باید مسیر خود را در میان جزایر و کوه‌های یخ بیابند و محققان قادرند هر ۰٫۵ ثانیه از بازی را به اطلاعات علمی تبدیل کنند. با استفاده از این اطلاعات، محققان می‌توانند افرادی که از نظر ژنتیکی زمینه ابتلا به آلزایمر را دارند از سایرین تشخیص دهند.
به گفته محققان اطلاعات به دست آمده از دو دقیقه بازی توسط کاربران معادل اطلاعات حاصل از ۵ ساعت تحقیقات آزمایشگاهی است و دسترسی به اطلاعات بازی ۳ میلیون کاربر در سراسر جهان معادل ۱۷۰۰ سال تحقیقات آزمایشگاهی ارزشمند است.

تاکید سازمان جهانی بهداشت بر نقش بازی در سلامت کودکان

بازی کودکان فارن

سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه کرده‌است: کودکان برای برخورداری از سلامت کامل باید بیشتر بازی و از نشستن‌های طولانی مدت خودداری کنند.

به گزارش ایسنا در دستورالعمل اخیر سازمان بهداشت جهانی آمده‌است: کودکان کمتر از پنج سال نباید مدت زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون و انجام‌ بازی‌های رایانه‌ای کنند. لازم است خواب خوبی داشته باشند و مدت زمان بیشتری را بازی کنند تا در سلامت کامل باشند.

به گفته تدروس آدهانوم قبریسوس – دبیرکل سازمان بهداشت جهانی – دوره اولیه زندگی زمانی است که فرآیند رشد به سرعت اتفاق می‌افتد و ضروری است سبک زندگی خانواده به گونه‌ای باشد که بهبود سلامت را به دنبال داشته باشد.

کارشناسان این سازمان دستورالعمل جدیدی را در مورد کیفیت خواب و میزان فعالیت جسمی کودکان زیر پنج سال ارائه کرده و تاثیرات خواب ناکافی و نداشتن فعالیت جسمی مناسب را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که ارتقای فعالیت‌های جسمی در کنار خودداری از نشستن‌های طولانی مدت و داشتن خواب کافی می‌تواند سلامت جسم و روان کودک را بهبود دهد و از چاقی در دوران کودکی که با بروز بیماری‌های جسمی دیگر در سال‌های بعد همراه است، پیشگیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۲۳ درصد از بزرگسالان و ۸۰ درصد از نوجوانان فعالیت جسمی کافی ندارند. درصورتی‌که فعالیت‌های جسمی سالم در کنار الگوی خواب صحیح از دوران اولیه زندگی نهادینه شود به شکل‌گیری عادات صحیح در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی کمک می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*