آخرین خبر :

آخرین تحولات خاورمیانه: ترامپ: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند اما جان کری نمی گذارد!/ نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام/واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی/جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه

 نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام، واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی، انتقاد کلینتون از فشارهای دولت ترامپ بر ایران و جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. دراین میان، باید به تمایل ترامپ برای مذاکره مستقیم با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اعزام یک ناو هواپیمابر به منطقه برای مقابله با ایران، ادعاهای مطرح‌شده در رسانه‌ها را تکرار کرد و گفت اطلاعاتی در دست است که تهران قصد حمله به نیروهای آمریکایی را داشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا خطر درگیری نظامی وجود دارد گفت: «بله، این چیزی است که همیشه مطرح است. نمی‌خواهم بگویم، نه، ولی امیدوارم این اتفاق نیفتد.»

او در ادامه گفت: «می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این تعقیب قضایی شود، ولی آدم‌های من نمی‌خواهند کاری کنند که…. فقط دموکرات‌ها از این جور کارها انجام می‌دهند.»

وی در ادامه مدعی شد که جان کری جلسات و تماس‌های تلفنی زیادی با مقام‌های ایران داشته و به آنها گفته که چه کاری انجام دهند.

ترامپ در ادامه ادعا کرد: «از وقتی من [آمریکا را] از برجام خارج کردم، اقتصاد آنها دچار آشوب شده؛ تورمی دارند که نرخ آن بالاترین رقمی است که تا به حال شنیده‌ام. آخرهفته‌ها و حتی در طول هفته شورش در کشورشان اتفاق می‌افتد.»

وی اضافه کرد: «کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و [پای میز مذاکره] بنشینند. می‌توانیم توافق کنیم و به یک توافق منصفانه دست پیدا کنیم.»

ترامپ: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند اما جان کری نمی گذارد!/ نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام/واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی/جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه

ترامپ گفت: «ما فقط می‌خواهیم که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند. چیز زیادی از آنها نمی‌خواهیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تصریح کرد: «و به آنها کمک خواهیم کرد بار دیگر اوضاعشان فوق‌العاده شود. الان اوضاعشان بد است. چشم به راه روزی هستم که به ایران کمک کنم نه اینکه به آن آسیب بزنم.»

نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام

شورای امنیت روسیه روز پنج‌شنبه در نشستی به‌ریاست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به بررسی آخرین تحولات مرتبط با برجام پرداخت.

حاضران در این نشست مشخصاً درباره تصمیم اخیر ایران برای متوقف کردن برخی اقداماتش در چهارچوب برجام گفت‌و‌گو کردند. شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و همچنین پاره‌ای از مسائل داخلی روسیه، از دیگر موضوعات بررسی‌شده در این نشست بوده است.

ترامپ: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند اما جان کری نمی گذارد!/ نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام/واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی/جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه

بنا بر اعلام نهاد ریاست جمهوری روسیه، در نشست امروز شورای امنیت این کشور مقامات بلندپایه‌ای از جمله «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر، «نیکلا پاتروشف» دبیرکل شورای امنیت روسیه، «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (سنا) و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه و سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور حضور داشته‌اند.

واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی

انجمن دوستی ایران و افغانستان در واکنش به اظهارات شب گذشته «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان بیانیه ای به شرح زیر منتشر کرد:

بسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بدلیل دفاع از ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی همواره آماج ناجوانمردانه‌ترین تهاجمات از سوی متجاوزین به آزادی و حقوق انسانی قرار داشته و بهای سنگینی نیز برای صیانت از این مرز‌ها پرداخته است تقدیم هزاران هزار شهید و جانباز گرانقدر موید همین نکته میباشد؛ و بالاترین افتخار اینکه ایران سر افراز در دفاع از ارزش‌ها و نیز تعالی کرامت و شرف انسانی در طول ۴۰ سال گذشته از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهد کرد.

رابطه دولت و ملت ایران با ملت شریف افغانستان نیز طی چهار دهه گذشته همواره بر پایه کرامت انسانی و احترام به پیوند‌های دینی، فرهنگی و تاریخی بینظیر دو ملت استوار بوده است. بر همین اساس ایران عزیز در طول ۸ سال دفاع مقدس و در سخت‌ترین شرایط بین المللی هیچ گاه حاضر نشد از حقوق ملت افغانستان در دفاع از سرزمین خود در برابر ارتش سرخ شوروی کوتاه بیاید و با پذیرش میلیون‌ها مهاجر و آواره‌ی جنگی در کنار ملت مسلمان افغانستان ایستاد و از آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی و اسلامی جانانه دفاع کرد. رویه‌ای که در تمام دوران پس از آن نیز ادامه داشته است.

سخنان جناب آقای دکتر عراقچی به عنوان یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه کشورمان در تبیین مشکلات پیش آمده که با هدف پیش آمده ناشی از بدعهدی‌های دشمن مشترک ملت‌های منطقه و مسائل مربوط به حضور مهاجرین افغانستانی در ایران اگرچه با نقد‌هایی هم همراه بوده، اما قطعا با منویات انقلاب اسلامی و رویه سرافرازانه ملت ایران و نیز آرمان‌های حضرت امام و رهبری فرزانه انقلاب منطبق نبوده است و بی شک هیچگاه جمهوری اسلامی در دفاع از ارزش‌های انقلابی و اسلامی خود در تکریم آرمان‌های انسانی از پای ننشسته در شرایط سخت کنونی نیز همواره وظایف اسلامی و برادرانه خود را در این خصوص ادا خواهد کرد

بنابراین هجمه‌های بی منطق و مغرضانه به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران به بهانه نقد اظهارات آقای عراقچی هیچگاه پذیرفته شدنی نیست و تاثیری در همدلی برادرانه دوملت نخواهد گذاشت.

در پایان امید است وزارت خارجه کشورمان از طرق مناسب نسبت به تصحیح و شفافیت سازی در این باره اقدام نماید.

انتقاد کلینتون از فشارهای دولت ترامپ بر ایران

هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا روز چهارشنبه از تشدید تنش‌های دولت ترامپ با ایران به شدت انتقاد کرد و گفت: آیا می‌توانید شرایطی خطرناکتر از شرایط فعلی را با ایران تصور کنید؟

وی در ادامه افزود: تحریم‌های اخیر دولت ترامپ علیه ایران و استقرار یک فروند ناو هواپیمابر و بمب افکن‌های بی ۵۲ در منطقه خلیج فارس، تنها موجب تشدید تنش بین واشنگتن و تهران می‌شود، تنش‌هایی که با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران آغاز شده است.

ترامپ: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند اما جان کری نمی گذارد!/ نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام/واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی/جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه

کلینتون اظهار داشت: ما اکنون دولتی داریم که هیچ اعتقادی به قراردادها و توافقنامه‌ها ندارد. ایرانی‌ها گفته‌اند که اگر شما از مفاد توافقنامه تبعیت نکنید، ما هم تبعیت نخواهیم کرد و غنی سازی اورانیوم را بار دیگر آغاز خواهیم کرد.

جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه

برخی منابع دیپلماتیک گزارش دادند که شورای امنیت امروز (جمعه) نشست فوق‌العاده‌ای را به منظور بررسی اوضاع منطقه ادلب سوریه برگزار خواهد کرد.

این منابع به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که نشست فوق العاده شورای امنیت به درخواست بلژیک، آلمان و کویت برگزار می‌شود و قرار است پیرامون تشدید اوضاع منطقه ادلب واقع در شمال غرب سوریه و نیز اوضاع انسانی در این منطقه صحبت شود.

ترامپ: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند اما جان کری نمی گذارد!/ نشست شورای امنیت روسیه در مورد برجام/واکنش انجمن دوستی ایران و افغانستان به اظهارات عراقچی/جلسه شورای امنیت در مورد ادلب سوریه

در همین راستا، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «نووستی» روسیه گفت: این نشست صبح روز جمعه پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

منطقه جنوب استان ادلب و حومه شمال غربی حماه از روزهای گذشته شاهد تشدید اوضاع میان ارتش سوریه و افراد مسلح است، بطوریکه ارتش توانسته ضمن پیشروی قابل ملاحظه در این منطقه کنترل برخی روستاها و تپه های استراتژیک را به دست گیرد.

طبق اعلام دمشق، عملیات ارتش سوریه در پاسخ به نقض آتش بس در این منطقه از سوی تروریست‌ها و بمباران پایگاه‌های نیروهای دولتی و مناطق مسکونی انجام می‌شود.

طبق توافقات آستانه میان روسیه، ترکیه و ایران، ادلب و حومه شمالی حماه و حومه غربی حلب و بخش کوچکی از حومه شمالی لاذقیه جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌روند.

 

این منطقه آخرین مواضع تروریست‌ها در سوریه است که گروه‌های مسلح و در راس آنها تروریست‌های”هیات تحریر الشام”بر بیش از ۷۰ درصد آن تسلط دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*