آخرین خبر :

یادداشت: جوانی همیشه یادت بخیر

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir / بارهای بزرگ را شانه های توانا می خواهد برای برداشتن. این توانایی هم در بازوان جوان است. به دیگر عبارت، همچنان که درخت های جوان، بیشتر ثمر می دهند. انسان های جوان هم ثمرمند ترند. اصلا جوانی با جوشش، رویش و زایش معنا می شود که مؤلفه های اصلی زندگی است و این نیز با دانش و معرفت، همراه است. یعنی دقیقا مخالف آن نگاهی که در قدیم بود و هنوز از زبان بزرگ سالان منطقه ما – گاه- شنیده می شود، میان جوان تا جاهل، فاصله از زمین تا آسمان است. شاید برخی از جوانان، گاه رفتاری جاهلانه داشته باشند همچنان که رفتاری چنین ممکن است از بزرگ سالان هم سر بزند اما هیچ عاقلی میان این دو عنوان، نسبت همسان نمی بیند.
جوان، می تواند خام باشد به اقتضای فرصت زندگی اما نمی تواند جاهل باشد باز هم به اقتضای فضای معرفت آموزی که وجود دارد. جوان، پرتوان است. انرژی دارد که خداوند قرار داده است تا جهان را بسازد. این هم باز مستلزم این است که خویشتن را براساس مدل های تربیتی دینی بپرورد. فلسفه نامگذاری “روز جوان” هم شاید ناظر به همین گذاره باشد و برای توجه دادن به ظرفیت های بالای جوان مؤمن است که زادروز حضرت علی اکبر(ع)، بدین عنوان نامبردار شده است تا نگاه جوانِ امروز به “جوان اولِ کربلا” باز شود و اسوه ای را پیش روی خود ببیند که نه دوست که حتی دشمن هم به عظمت و کرامت و ذوابعادی شخصیتش، باور و اعتراف دارد.
راستی چه کسی دشمن تر از معاویه نسبت به آل علی؟ اما همو نیز در جمع یاران خویش، که بادمجان های عالم را دور قاب او می چینند، علی اکبرِ حسین را سزامند جایگاه خلافت می داند. در کربلا نیز او بود که پیامبروار به میدان رفت و کوفیان را اگر فهمی بود در سیمای رعنای او که اشبه الناس، خَلقا و خُلقا به رسول ا… بود، زلالی نگاه محمد رسول (ص) را می دیدند و از جیش تاریکی به سمت سپاه روشنی تغییر مسیر می دادند. به گمان من، کوفیان در کربلا به کفران نعمت های عیان خدا مبتلا شدند که گناهی بزرگ است اما این گناه امروز هم می تواند یقه ما را بگیرد اگر در الگوبرداری از اسوه ایمانی جوانان، غفلت کنیم.
روز جوان قرار نیست فقط به تبریک و تهنیت برگزار شود بلکه باید به عظمت شخصیت و سعه وجودی ما هم بینجامد. باید ما را تکلیف گرا بار بیاورد آن گونه که خود را در کربلای مدام، ببینیم و در کنار امام حق بایستیم. این نگاه، امروزمان را هم متحول می کند و جوان را در یک آغاز مبارک قرار می دهد که به میدان بیاید و بارهای برزمین مانده توسعه ای کشور را به دوش گیرد. اگر راه برای جوان باز شود، کل جامعه را به جایگاه بایسته خواهد رساند پس باید بکوشیم این فرصت سعید فراهم آید. این به نفع کشور است….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*