پروده طبس بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در کشور

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: این مجموعه بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور برای پنجمین سال متوالی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، کریتی‌ثانی در بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه زغال سنگ پروده طبس بر تجمیع شدن دانش و تجربه حاصل از چهل سال فعالیت مدیریتی و اجرایی معدنکاری در مجموعه شرکت زغال سنگ پروده طبس تأکید کرد.

وی افزود : حاصل فعالیت ۱۲ ساله تا کنون ایجاد اشتغال پایدار برای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر همراه با ۴۵ کیلومتر حفریات زیرزمینی، استخراج حدود ۸ میلیون تن زغال خام و تولید حدود ۴ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ کک شو بوده است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به روند رو به رشد عملکرد شرکت در تمامی بخش‌ها این مهم را مرهون تعهد و تخصص تمام نیرو‌های مدیریتی و عملیاتی و التزام عملی ارکان شرکت به اجرای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی برای خودکفایی اقتصادی و رشد صنعتی با تکیه بر توان داخلی دانست.

کریتی‌ثانی بیان کرد: مؤید موضوع نیز اینکه شرکت زغال سنگ پروده طبس که در چهار دوره متوالی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ پیشتاز استخراج زغال سنگ کشور بوده در سال ۱۳۹۷ نیز علاوه بر اینکه برای پنجمین سال متوالی به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران جایگاه خود را تثبیت کرد

وی ادامه داد : این معدن با استخراج یک میلیون و ۳۴۷ هزار تن زغال سنگ خام، ۶۳۳ هزار تن کنسانتره زغال سنگ کک شو و همچنین فروش ۶۴۰ هزار تن محصول، سه رکورد جدید و بی نظیر در تاریخ معدنکاری زغال سنگ ایران ثبت کرد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: شرکت زغال سنگ پروده طبس با این میزان تولید، علاوه بر اینکه به تنهایی سهم عمده تأمین نیاز داخل را بر عهده داشته است و با محقق کردن بحث صادرات، زغال سنگ طبس را به عنوان معرف و شاخص زغال ایران به بازار‌های جهانی نیز معرفی کرد.

وی بیان کرد: این شرایط به خوبی مؤید پتانسیل بالای زغال سنگ ایران برای ایجاد تحول معدنی، صنعتی و اقتصادی است و چنانچه حمایت لازم به منظور توسعه معدنکاری مکانیزه و نیمه مکانیزه در زغال سنگ کشور صورت گیرد، این صنعت می‌تواند یکی از محور‌های توسعه پایدار کشور باشد.

کریتی‌ثانی عنوان کرد: این شیوه معدنکاری علاوه بر افزایش راندمان تولید، بالابردن ضریب ایمنی نفرات و تجهیزات، ایجاد اشتغال مولد، کمک به حفظ محیط زیست با بهره گیری از تجهیزات معدنی به عنوان جایگزین چوب مصرفی معادن، توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند ارزآوری حاصل از صادرات را نیز تقویت کند.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به اینکه بر اساس برنامه، هدف این شرکت در سال ۱۳۹۷ اجرای حدود ۱۳، ۵۰۰ متر پیشروی در حفریات زیرزمین، استخراج حدود ۲ میلیون تن زغال سنگ خام و تولید ۷۵۰ هزارتن کنسانتره زغال سنگ کک شو بوده است تصریح کرد: بر اساس جدول فوق، شرکت زغال سنگ پروده طبس در تمامی حوزه‌های عملکردی سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ دارای رشد نسبی است.

کریتی‌ثانی خاطرنشان کرد: علت کاهش عملکرد بخش حفریات معدنی (پیشروی) در واقع ناشی از مشکل تأمین ارز برای خرید لوازم و تجهیزات معدنی بود که باعث شد با توجه به اولویت بندی انجام شده بخش‌هایی از برنامه پیشروی معدن ناگزیر از مرحله عملیاتی خارج شود.

وی افزود: برنامه سال ۱۳۹۸ شرکت با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته و شرایط معدنکاری اجرای ۷ هزار و ۶۰۰ متر حفریات معدنی، استخراج یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن زغال سنگ خام و تولید ۶۰۰ هزار تن کنسانتره خواهد بود.

پهنه زغالی طبس بیش از ۷۶ درصد ذخایر کشور را در خود جای داده است این شرکت در سال ۱۳۸۶ برای بهره‌برداری از نخستین و تنها معدن تمام مکانیزه استخراج زیرزمینی زغال سنگ کشور فعالیت خود را در محدوده پروده یک از منطقه معدنی پروده واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی طبس، با هدف استخراج سالیانه ۵/۱ میلیون تن زغالسنگ خام به روش جبهه کار طولانی و تولید ۷۵۰ هزارتن کنسانتره در بزرگترین کارخانه زغالشویی کشور با ظرفیت خوراکدهی ۳۰۰ تن بر ساعت که در جوار معدن احداث شده آغاز کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*