آخرین خبر :

نیازهای جدید شهر/ شهردار: نظر شهرداری تأمین نشود پروانه ساختمانی نمی دهیم

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / حاشیه نشینی، افزایش جمعیت و افزوده شدن برخی مراکز جمعیتی به محدوده شهرها نیازمند تأمین زیرساخت های لازم و پیش بینی فضاها و امکانات مورد نیاز این جمعیت مازاد می‌باشد و لذا این مورد از جمله دغدغه‌هایی است که مدیریت شهری با آن روبروست. بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی نیز طی سال های گذشته و به خصوص پس از تأسیس استان با مشکل افزایش جمعیت و مسائل ناشی از الحاق مهرشهر فاقد امکانات و برخی مهاجرت‌های پیش بینی نشده مواجه بوده است در حالی که فضاها و امکانات عمومی شهر توسعهٔ نداشته و شهر و شهروندان تحت تأثیر این مسائل قرار گرفتند.
با عملی شدن بحث انتقال پادگان ۰۴ به خارج از محدوده شهر و تخلیه ۴۵۰ هکتار اراضی این مجموعه، امیدها برای استفاده از این ظرفیت قابل توجه به منظور تأمین برخی نیازهای عمومی و فضاهای مورد نیاز با کاربری‌های مختلف آموزشی، ورزشی، پارک و فضای سبز و… زنده شد. با گذشت حدود ده سال از آن زمان اقداماتی در این اراضی انجام شده و یا در دست انجام می‌باشد. شهردار بیرجند در این خصوص گفت: در بحث اراضی داخل محوطه پادگان مشکلی وجود ندارد و دغدغه ما اراضی ۴۵۰ هکتاری است که عملیات آماده سازی آن توسط راه و شهرسازی به منظور واگذاری به متقاضیان در حال انجام می‌باشد. دکتر جاوید افزود: در این خصوص مکاتباتی با اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداری شهرستان بیرجند و شورای شهر بیرجند داشتیم و خواستیم که فعلاً واگذاری اراضی انجام نشود اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.
وی اضافه کرد: در بحث کاربری‌ها، تعداد طبقات برای ساخت و سازها، برخی پیش بینی ها از جمله در بحث ایجاد کانال‌های هدایت آبهای سطحی و غیره نظرات و مطالباتی داریم که چنانچه مورد توجه قرار نگیرد و واگذاری‌ها بدون هماهنگی با شهرداری آغاز شود از صدور پروانه ساختمانی در محدوده اراضی ۴۵۰ هکتاری پادگان خودداری خواهیم کرد.

شهروندان قبل از خرید زمین
در اراضی پادگان نظر شهرداری را بگیرند
دکتر جاوید تصریح کرد: از شهروندان نیز می خواهیم چنانچه قصد خرید زمین در این محدوده را دارند حتماً قبل از هرگونه اقدامی نظر شهرداری را اخذ نمایند تا در آینده برای صدور پروانه ساختمانی با مشکل روبرو نشوند.

عملیات آماده سازی اراضی پادگان به طور کامل انجام و سپس واگذار می‌شود
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این باره گفت: در آخرین جلسه که در خصوص اراضی داخل محوطه پادگان برگزار گردید مقرر شد شهرداری بیرجند نسبت به تهیه طرح تفصیلی برای محدوده بین خیابان‌های ارتش و شهید قرنی به منظور ارائه به کمیسیون ماده ۵ اقدام کند.
مهندس قربانی راد افزود: در این محدوده بخش‌هایی از جمله بیمارستان در اختیار ارتش باقی خواهد ماند و شهرداری کاربری‌های مورد نیاز از جمله بحث احداث باغ ملی را نیز در تهیه طرح تفصیلی لحاظ خواهد کرد و کمیسیون ماده۵ در خصوص این طرح تصمیم گیری خواهد نمود.
وی اضافه کرد: اراضی ۴۵۰ هکتاری پادگان نیز برای آماده سازی به شرکت پیمانکار آستان قدس تحویل گردیده و تمامی اقدامات از جمله کانال کشی، احداث جوی و جدول گذاری و غیره در طرح آماده سازی انجام خواهد شد و بعد به منظور اجرای طرح های دولت یا اقدامات شهرداری در اختیار قرار خواهد گرفت و جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا اراضی ۴۵۰ هکتاری پادگان طرح تفصیلی دارد و هنوز فاقد زیرساختهای آب، برق و گاز است.

طرح تفصیلی اراضی پادگان مراحل قانونی بررسی و تصویب را طی کرده است
معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان بیرجند نیز گفت: حدود ۱۰ سال پیش ورود به محدوده ۴۵۰ هکتاری پادگان و طرح تفصیلی و آماده سازی آن به تصویب رسید و واگذاری‌ها انجام ‌شد و بخش هایی نیز آماده سازی گردید. مهندس رونقی افزود: از سال پیش نیز اداره کل راه و شهرسازی، آماده سازی اراضی را به شرکت توسعه عمران آستان قدس واگذار کرد و در توافقات صورت گرفته میان آنها برای جبران تراز مالی فیزیکی طرح، قرار بر بازنگری طرح تفصیلی شد و لذا طرح تفصیلی بازنگری شد و مراحل قانونی بررسی و تصویب آن در کمیسیون ماده ۵ قانون شهرسازی و معماری استان انجام و برای اجرا ابلاغ شد وی با بیان اینکه در فرآیند بررسی و تصویب طرح، نظرات دستگاهها و به خصوص شهرداری بیرجند اخذ و لحاظ گردیده اظهار کرد: روال قانونی تهیه طرح برای اراضی نیز به همین صورت است که ابتدا طرح تفصیلی اراضی تهیه و در مراجع قانونی مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد و سپس طرح آماده سازی که در آن بحث‌هایی از جمله جمع آوری آب‌های سطحی بررسی می شود، تهیه شده و در کارگروهی به ریاست راه و شهرسازی و عضویت کلیه دستگاههای متولی خدمات زیرساختی مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.
انتظار برای اجرای فاز دوم طرح جامع مدیریت سیلاب شهر بیرجند
معاون فنی و عمرانی فرمانداری بیرجند با ذکر اینکه دغدغه جمع آوری آب‌های سطحی و بررسی سیلاب بیرجند فراتر از این مسائل است و نیاز به مطالعه اساسی در قالب طرح جامع مدیریت سیلاب شهری بیرجند دارد، گفت: فاز اول این طرح در سنوات گذشته توسط شهرداری پیگیری و با مشاور عقد قرارداد شده و مطالعات مرحله اول نیز تهیه و تنظیم گردیده و منتظر هستیم تا ان شاءا… فاز دوم طرح که شامل برنامه ای اجرایی برای مدیریت سیلاب شهر می‌باشد هر چه سریعتر توسط شهرداری تهیه و مراحل قانونی خود را طی نماید. مهندس رونقی اظهار امیدواری کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده و همکاری و مساعدت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فاز دوم طرح جامع مدیریت سیلاب شهر بیرجند در اسرع وقت تهیه و برای سیر مراحل قانونی ارائه گردد.

امکان بررسی و تصویب نیازهای جدید شهر
در کمیسیون ماده ۵
مهندس علوی مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با اشاره به اینکه آماده سازی اراضی ۴۵۰ هکتاری یا همان اراضی پادگان بر اساس طرح تفصیلی مصوب در دست اجرا می‌باشد، گفت: چنانچه نیازهای جدیدی برای شهر احساس شود امکان ارائهٔ آن برای طرح و بررسی و تصویب در کمیسیون ماده ۵ وجود دارد و هیچ گونه مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*