آخرین خبر :

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عملکرد دولت در حوزه مسکن بسیار نارضایت بخش بوده است

عملکرد دولت در حوزه مسکن بسیار نارضایت بخش بوده است

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: متأسفانه در ۵ سال اخیر عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن بسیار نارضایت بخش بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدعلیرضا عبادی صبح سه شنبه در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن و انجمن خیران مسکن ساز استان اظهار کرد: امام (ره) با آرمان ارم انهای مقدس در زوایای گوناگون به عنوان فیلسوف اسلامی و فقیه راه کمال را طی کرده و ما باید خودمان را به عنوان پیرو مقایسه کنیم که در کجای کار هستیم.

وی با اشاره به اینکه آرمان‌های امام آرمان‌های اسلامی است، گفت: کرامت و آزادی انسان در سرلوحه کار امام بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از استقلال‌های خانوادگی داشتن منزل است، افزود: از نظر قانونی هم دولت باید این تصدی را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه در ۵ سال اخیر آنچه مربوط به وزارت مسکن بود بسیار نارضایت‌بخش بوده است.

عبادی اظهار داشت: گاهی از ناحیه مردم روستایی درد دل‌هایی برای سخت گیری ها در واگذاری زمین برای جوانانی که می‌خواهند در روستا بمانند اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن به عنوان متولی در واگذاری زمین به صورت قانونمند و در عین حال با سهولت اقدامات لازم را انجام و پیگیری کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی کارها بخشنامه‌ای ابلاغ می‌شود که باید در استان‌ها اجرا شود، گفت: باید مشکلات را حین اجرا ملاحظه کرد و برای اصلاح قوانین و مقررات پیشنهاد داد.

آیت الله عبادی افزود: آنچه در تسهیل زندگی مردم به خصوص در مناطق کویری و مرزی کمک می‌کند مورد توجه قرار گیرد و به افرادی که با این سختی‌ها درگیر هستند باید امتیاز داد.

وی با تاکید بر اینکه نباید بر سر راه افراد مشکل ایجاد کنیم تا منطقه را ترک کنند، گفت: افراد مباشر امور مردم دقیقاً به صورت علمی آنچه در بخشنامه‌ها نیامده و یا گره در کار مردم ایجاد می‌کند را به مرکز منعکس کنند.

۳۲ هزار و ۶۳۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بازسازی شد

بیرجند- مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از نوسازی و بازسازی ۳۲ هزار و ۶۳۰ واحد مسکونی روستایی و شهری در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر آسمانی مقدم صبح سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: یکی از دور اندیشی های امام برای تأسیس بنیاد مسکن خانه سازی برای اقشار کم درآمد جامعه بوده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب در روستاها متولی امور عمرانی نداشتیم بیان کرد: یکی از کارهایی که بنیاد مسکن شروع کرده طرح ویژه مسکن روستایی است که در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از محل تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی طرح مسکن روستایی از سال ۸۵ به صورت ویژه پیگیری شده است، گفت: در راستای اجرای این طرح تا کنون ۳۲ هزار و ۶۳۰ واحد روستایی و شهری بازسازی و نوسازی شده‌اند و از استحکام لازم برخوردار هستند.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ۱۰ هزار و ۴۹۶ خانوار شهری و ۲۸ هزار و ۴۷۶ خانوار روستایی با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت مسکن بیان داشت: هشت هزار و ۹۹۶ واحد مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۶۳۰ مربوط به روستاها بوده که کار مقاوم سازی آن به پایان رسیده است.

وی با اشاره به دستاوردهای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی عنوان کرد: حفظ کاربری‌های روستایی با توجه به طرح هادی و الزامات طرح انجام می‌شود.

آسمانی مقدم ایجاد اشتغال بالا را از دیگر دستاوردهای طرح مسکن روستایی دانست و افزود: به ازای ایجاد هر واحد مسکونی در سال یک ظرفیت شغلی ایجاد کرده‌ایم.

وی روحیه شادابی و شادمانی را از دیگر دستاوردهای طرح برشمرد و بیان داشت: تا حدود زیادی کمک شده تا از حاشیه نشینی در شهرها جلوگیری شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال ۹۸ این طرح ادامه دارد و با ابلاغیه جدید برنامه‌ها را اعلام می‌کنیم.

افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰ میلیون تومان

وی با بیان اینکه به ازای هر واحد مسکونی تا کنون ۲۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت کرده‌ایم، ادامه داد: امسال با تصویب هیئت دولت سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با بهزیستی استان افزود: خانواده‌هایی که دارای دو عضو معلول بوده‌اند علاوه بر دریافت یک قطعه زمین رایگان از سوی بنیاد مسکن؛ ۲۵ میلیون تومان تسهیلات و همچنین مبلغ ۱۸ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض دریافت کرده‌اند.

وی سهمیه استان در این زمینه را ۱۵۴ نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون ۹۷ متقاضی به بانک‌ها معرفی و عقد قرار داد داشته‌اند و ۷۸ واحد هم تا کنون پایان کار گرفته‌اند.

آسمانی مقدم با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بنیاد مسکن با کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار کرد: به منظور کمک به ساخت مسکن مددجویان تحت پوشش کمیته امداد قسمتی را کمک بلاعوض از سوی کمیته امداد و قسمتی از سوی بنیاد مسکن پرداخت شده است.

وی گفت: ۴۵ واحد احداثی برای مددجویان و ۴۰ واحد را هم برای تکمیل کمک شده است.

وی ادامه داد: پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز برای کمک‌های بلاعوض به تکمیل ساخت هزار و ۶۰ واحد مسکونی اقشار کم درآمد کمک شده است.

وی بیان داشت: واحدهایی که بر اثر حوادث غیر مترقبه دچار آسیب شده‌اند در بازسازی آنها وارد عمل شده‌ایم و تا کنون چهار هزار و ۱۹۵و احد خسارت دیده را بازسازی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تعمیرات واحدهای روستایی مبلغ ۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار افراد قرار می‌دهیم، گفت: ۲۰ هزار واحد مسکونی را در این زمینه تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

اجرای طرح هادی در ۵۱۱ روستای خراسان جنوبی

وی با اشاره به تهیه و اجرای طرح‌های هادی در روستاها اضافه کرد: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار داشته‌ایم که از این تعداد ۸۸۶ روستا طرح هادی آنها انجام و ۸۹ روستا طرح آن بازنگری شده است.

وی با بیان اینکه برای ۷۲ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز تهیه طرح هادی شده است، گفت: تا کنون برای تهیه طرح‌ها اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۹۳۳ میلیون تومان هزینه شده است.

وی عنوان کرد: از مجموع ۸۸۶ روستای دارای طرح هادی تقریباً در ۵۱۱ روستا اجرای طرح هادی آغاز شده و ۲۴۷ روستا کار به اتمام رسیده است.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای طرح‌های هادی را ۱۰۷ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: بهسازی بافت باارزش برخی روستاها از محل اعتبارات ملی انجام می‌شود.

وی گفت: ۳۸ هزار و ۶۷۳ تن قیر رایگان وارد استان شده که بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان ارزش ریالی داشته و در ۲۵۶ روستا دو میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۵۴ متر مربع آسفالت انجام شده است.

صدور ۶۸ هزار سند مالکیت روستایی

آسمانی مقدم با اشاره به صدور اسناد مالکیت برای روستاییان استان گفت: ۶۸ هزار و ۱۹۴ جلد سند مالکیت روستایی تا کنون صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی بیان داشت: در بحث واگذاری زمین نیز تا کنون ۴ هزار و ۸۳۴ هکتار زمین توسط بنیاد مسکن استان تملک شده که ۱۷ هزار و ۹۱۱ قطعه زمین به مردم واگذار شده است.

وی بیان داشت: در زمینه ساخت مسکن شهری که در اختیار افراد کم درآمد قرار می‌دهیم از ابتدای تشکیل استان تا کنون ۳ هزار و ۱۰۲ واحد ساخته شده و ۶۵۲ واحد نیز در حال اجرا است.

آسمانی مقدم با بیان اینکه توسط انجمن خیرین مسکن ساز اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است، گفت: علی رغم اینکه ما خیر مسکن ساز در استان کم داشته‌ایم ۷۲۴ واحد توسط انجمن ساخته شده که ۶۸۲ واحد واگذار و ۴۲ واحد در حال اجرا است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*