مراسم چراغ برات در خراسان‌جنوبی؛ دعای خیر محرومان را حواله درگذشتگان کنیم/برات فرصتی برای یاد معاد

دعای خیر محرومان را حواله درگذشتگان کنیم/برات فرصتی برای یاد معاد

بیرجند- روز برات از جهات مختلف چون یادآوری معاد، قرائت قرآن و فاتحه‌خوانی برای درگذشتگان بسیار ارزشمند است اما گاه برخی از رفتارهای ناپسند زیبایی این روز را کمرنگ می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اگر اندکی با فرهنگ مردم خراسان جنوبی آشنایی داشته باشیم، می‌دانیم که اهالی این منطقه از ایران روز قبل از نیمه شعبان که در فرهنگ عامه مردم به «روز برات» یا «چراغ برات» مشهور است بر سر مزار عزیزان از دست رفته خود می‌روند و با نثار فاتحه و نذر خیرات و صدقات یاد آنان را زنده نگه می‌دارند.

روز برات از جهات مختلف چون یادآوری معاد و جهان پس از مرگ، قرائت قرآن و فاتحه‌خوانی برای درگذشتگان و در نهایت رسیدن به آرامش بسیار ارزشمند است اما گاه برخی از رفتارهای ناپسند زیبایی این آئین قدیمی را کمرنگ می‌کند.

برخی از افراد هزینه بسیاری برای خرید شیرینی، شکلات، کیک و خوردنی‌های مختلف می‌کنند تا آن را بر سر مزار درگذشتگان خود بیاورند که گاه رنگ چشم و هم چشمی به خود می‌گیرد و از طرف دیگری زمینه رواج تکدی‌گری در این روز را فراهم می‌کند.

اگر در گذشته برای خیرات تنها خرما و یا شکلاتی بر سر مزار درگذشتگان آورده می‌شد، امروزه انواع مختلف از خوراکی‌ها را در آرامستان شهر مشاهده می‌کنیم که گاه معنویت نشأت گرفته از یاد معاد را در این روز کمرنگ می‌کند.

علی‌رغم خیرات فراوان باز هم در شهر گرسنگانی باقی می‌مانند

علاوه بر آن بسیاری از این خوردنی‌ها به دوستان و آشنایانی داده می‌شود که خود نیازی ندارند و در حقیقت در این روز پر از خیرات باز هم گرسنگانی در این شهر باقی می‌مانند.

علاوه بر آن در این ایام که هم وطنان عزیز ما در بخش‌هایی از این کشور درگیر سیل و عواقب ناشی از آن هستند شاید بتواند بخشی از این هزینه‌ها را به سمت کمک به سیل زدگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان هدایت کرد.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: برات به معنای منزه، مبرا، پاک و مقدس بوده و مراسم روز برات در خراسان بر اساس اصل اعتقاد به برات شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: در این روز مردم خراسان و از جمله خراسان‌جنوبی چون مردم برخی دیگر از نقاط کشور با نان‌های سنتی، شیرینی و سایر خوردنی‌ها بر سر مزار درگذشتگان خود رفته و آن را به عنوان خیرات بین مردم توزیع می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: امروزه در مراسم روز برات شاهد برخی از آسیب‌های فرهنگی چون چشم و هم چشمی، رقابت‌های کاذب در نحوه پذیرایی از مردم در کنار قبور اموات، اسراف و تبذیر و برخی مشکلات بهداشتی هستیم.

هزینه‌های روز برات در راستای نیاز جامعه هزینه شود

رضایی ادامه داد: شایسته است که هزینه‌های روز برات در ایامی که هم وطنان ما در برخی نقاط کشور با مشکل سیل رو به رو هستند به این امر مهم اختصاص یابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی افزود: می‌توان در این روز به حداقل پذیرایی در کنار قبور اموات اکتفا کرده و هزینه‌های در نظر گرفته شده صرف امور عام المنفعه، درمان بیماری‌های صعب العلاج، آزادی زندانیان و تأمین جهیزیه شود.

البته تحقق این امر مهم نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها و صاحبان تریبون و متولیان امر است تا کم‌کم روز براتدر خراسان‌جنوبی تبدیل به روزی برای یادآوری معاد و کمک به نیازمندان از مسیر درست و صحیح شود.

احمد رفیعی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: همچنین طبق بررسی‌ها دستگاه‌های مرتبط به طور متوسط در ۱۰ سال گذشته هر سال ۷۰۰ نفر فوتی داشته‌ایم و در مجموع هفت هزار نفر در یک دهه گذشته در بیرجند فوت شده‌اند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان‌جنوبی ادامه داد: حال اگر در نظر بگیریم که بازماندگان هر کدام از این متوفیان در روز برات تنها ۱۰۰ هزار تومان خیرات بر سر مزار آنان هزینه کنند، مبلغ ۷۰۰ میلیونی به دست می‌آید.

رفیعی گفت: آیا با این ۷۰۰ میلیون تومان نمی‌توان برای نیازمندان و محرومان شهر خود کاری انجام داده و یا مرهمی بر زخم سیل زدگان باشیم.

وی با اشاره به طرح کمیته امداد با عنوان طرح سلامتی امام زمان (عج) در روز برات و روز نیمه شعبان اظهار کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند بخشی از هزینه خیرات برای متوفیان در روز برات را در قالب این طرح و برای شادی روح در گذشتگان هزینه کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان‌جنوبی یادآور شد: ۴۳ مرکز نیکوکاری کمیته امداد و ۲۱ دفتر کمیته امداد در شهرستان‌ها آماده دریافت خیرات و صدقات نیکوکاران است.

۲۰۳ پایگاه نیکوکاری آماده دریافت خیرات مردم در روز برات هستند

رفیعی گفت: همچنین ۲۰۳ پایگاه نیکوکاری شامل ۱۲۱ پایگاه در شهر و ۸۲ پایگاه در روستا در روز برات در سطح شهر آماده دریافت کمک‌های مردم نیکوکار خراسان‌جنوبی به نیازمندان و در راستای شادی روح درگذشتگانشان است.

قابل ذکر است که بر اساس اعلام روابط عمومی بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۰ مؤسسه غیردولتی- غیر انتفاعی (خیریه) تحت نظارت بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز آماده دریافت خیرات و نذورات مردم در روز موسوم به برات هستند.

امید است هر آنکه در روز برات گرهی از نیازمندی می‌گشاید و یا لبخند بر صورت یتیم محرومی می‌نشاند، پاداش آن از جانب حق تعالی شادی روح پدر و مادری باشد که چنین فرزندان آگاه و بخشنده‌ای را رشد و پرورش داده‌اند.

کد خبر ۴۵۹۴۴۴۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*