مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی:  زنگ خطر کاهش ازدواج و فرزندآوری در خراسان جنوبی نواخته شد

فاطمی با بیان اینکه متأسفانه در سال ٩۶ آمار ولادت در استان از ١٧ هزار و ٨٨۵ واقعه به ١۶ هزار و ٧٩٩ واقعه در سال ٩٧ کاهش یافته است، گفت: این آمار نشان از کاهش ۶ درصدی ولادت در استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجتبی فاطمی» امروز (۲۵ فروردین‌) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: ثبت‌احوال وارد یک صدومین سال خود شده و تولدی دوباره یافت و امروز بسیاری از سازمان‌های نظارتی به این واقعیت رسیده‌اند که چقدر آمار ثبت‌احوال مؤثر است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این از افتخارات ثبت‌احوال بوده که در یک ثانیه ۶ هزار درخواست را پاسخ می‌دهد، تصریح کرد: این امر اقتدار ثبت‌احوال را نشان می‌دهد.

وی به مأموریت‌های این اداره اشاره داشت و یادآور شد: ثبت ولادت، وفات، طلاق و ازدواج از جمله این مأموریت‌ها است.

فاطمی با بیان اینکه کارکنان ثبت‌احوال که در استان مرزی همچون خراسان‌جنوبی فعالیت دارند در واقع مرزبانان هویتی بوده و اگر امروز شاهد موفقیت ثبت‌احوال استان در بحث کارت هوشمند ملی با کسب رتبه نخست کشور هستیم مدیون تلاش‌های این افراد است، تصریح کرد: رتبه خراسان‌جنوبی در بحث صدور کارت هوشمند ملی از سال ۹۱ از رتبه ۳۰ به رتبه یک در سال ۹۶ صعود کرده و این رتبه در سال ۹۷ نیز حفظ شده است.

وی ادامه داد: ورود به دولت الکترونیک و پیشگیری از فساد اقتصادی نیاز به اجرایی شدن طرح صدور کارت هوشمند ملی دارد.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی افزود: در استان با ایجاد ایستگاه‌های سیار نیاز به مراجعه ارباب رجوع در روستاها وجود ندارد بلکه کارکنان ثبت احوال ورود یافته و همه کارها را انجام دادند که این امر از هزینه‌های خانوارهای روستایی جلوگیری می‌کرد.

فاطمی ادامه داد: در این راستا ١۵ هزار نفر به ادارات ثبت‌احوال مراجعه نکردند بلکه کارکنان ثبت‌احوال مراجعه نموده و خدمات ارائه داده‌اند و این امر سبب شد که خراسان جنوبی رتبه یک کشوری خود را در سال ٩٧ نیز در بحث صدور کارت هوشمند ملی حفظ نماید.

وی با بیان اینکه از مجموع ۵٧٠ هزار نفر واجد شرایط برای صدور کارت هوشمند ملی تعداد ۴٩٣ هزار و ٧۴۵ نفر در استان کارت‌های خود را دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: میزان ۸۶ درصد جمعیت استان تاکنون تحت پوشش صدور کارت هوشمند ملی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی اضافه کرد: حدود ٨٠ هزار نفر در استان که واجد شرایط صدور کارت هوشمند ملی بوده‌ باقی مانده که از این افراد خواسته می‌شود با مراجعه به ادارات ثبت‌احوال و دفاتر پیشخوان نسبت به اخذ این کارت اقدام کنند.

فاطمی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌های ثبت‌احوال بحث ازدواج بوده به طوری که در سال ٩٧ تعداد ۶ هزار و ۴٣٨ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۴ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: از مجموع وقایع ازدواج به ثبت رسیده در سال ۹۷ در استان در پنج هزار و ۵۰ واقعه مردان بزرگتر از زنان و بیشتر وقایع ازدواج در بین مردان با گروه سنی ٢٠ تا ٢۴ سال و در بین بانوان در گروه سنی ١۵ تا ١٩ ساله بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی به ثبت طلاق در استان اشاره کرد و افزود: در خراسان‌جنوبی در سال گذشته به ازای هزار نفر زن متأهل ۵٫۸ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که این آمار در مقایسه با آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد طلاق افزایشی در استان نداشته است.

فاطمی با بیان اینکه متأسفانه در سال ٩۶ آمار ولادت در استان از ١٧ هزار و ٨٨۵ واقعه به ١۶ هزار و ٧٩٩ واقعه در سال ٩٧ کاهش یافته است، گفت: این آمار نشان از کاهش ۶ درصدی ولادت در استان است.

وی به برگزاری همایش جمعیت با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی در استان خبر داد و یادآور شد: در این همایش از اساتید خبره بهره گرفته خواهد شد و برنامه ریزی شده ٣٠ اردیبهشت ماه این همایش برگزار ولی به دلیل مصادف شدن با ماه رمضان با تأخیر برگزار می‌گردد.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ٩٧ در مقابل هر ١٠٠ واقعه ولادت دختر در استان ١٠۵ ولادت پسر به ثبت رسیده است، گفت: از مجموع وقایع ولادت ثبت شده در استان طی سال ٩٧ سهم پسران ٨ هزار و ۶٠۵ واقعه و سهم دختران ٨ هزار و ١٩۴ واقعه بوده است.

فاطمی با بیان اینکه از مجموع ولادت‌های سال ٩٧ تعداد ١١هزار و ۶١۵ واقعه شهری و پنج هزار و ١٨۴ واقعه روستایی بوده است، تصریح کرد: بیشترین میزان فرزندآوری در سال ٩٧ در بین گروه سنی مادران ٢۵ تا ٢٩ سال، ٣٠ تا ٣۴ سال و ٢٠ تا ٢۴ سال بوده است.

وی ادامه داد: نخستین نوزادی که در سال ٩٨ در استان بعد از سال تحویل متولد شد، نوزاد دختری در طبس بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث ثبت وقایع فوت در سال ٩۶ تعداد ٣ هزار و ٨۶٩ واقعه در استان ثبت که نسبت به سال ٩۵ به میزان سه درصد رشد داشته است، یادآور شد: همچنین در سال ٩٧ وقایع فوت ثبت شده در استان ٣ هزار و ٨٢٧ واقعه بوده که نسبت به سال ٩۶ کاهش یک درصدی یافته است.

فاطمی ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین علت وقایع فوت در سال ٩٧ در استان به تعداد یک‌هزار و ٣۶٢ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ١٠٠ واقعه فوت بانوان در استان طی سال ٩٧ تعداد ١١٨ واقعه فوت آقایان ثبت شده است، افزود: از مجموع وقایع فوت ثبت شده در استان طی سال گذشته سهم مردان ٢ هزار و ٧٣ نفر و سهم بانوان یک‌هزار و ٧۵۴ نفر بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین تعداد وقایع فوت ثبت شده شهری در سال گذشته در استان ٢ هزار و ۵٩ واقعه و روستایی یک‌هزار و ٧۶٨ واقعه بوده است.

فاطمی با بیان اینکه از ابتدای طرح صدور شناسنامه‌های مکانیزه تا سال ٩٧ در استان؛ ٢٩١ هزار و ۴٠٨ فقره شناسنامه مکانیزه برای افراد واجد شرایط بالای ١۵ سال در استان صادر شده است، تصریح کرد: در سال گذشته ٣٨ هزار و ۴٨۵ فقره شناسنامه مکانیزه در استان تحویل شده است.

وی یادآور شد: هر فردی که شناسنامه جلد قرمز دارد می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت‌احوال و دفاتر پیشخوان بعد از ٧٢ ساعت، بعد از دادن درخواست و مدارک لازم شناسنامه مکانیزه دریافت کند.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان‌جنوبی گفت: فراوانی نام نوزادان پسر در سال ٩٧ در استان به نام‌های ابوالفضل، امیرحسین، امیرعلی، محمد و حسین و فراوانی نام نوزادان دختر فاطمه زهرا، فاطمه، زینب، زهرا و حلما بوده است.

فاطمی یادآور شد: در سال گذشته در استان ۵٧٠ مورد تغییر نام‌خانوادگی و ١٧١ مورد تغییر نام انجام شده است.

وی افزود: در ادارات ثبت‌احوال برای ثبت‌نام کارت هوشمند ملی مبلغ ٢۵ هزار تومان و برای تعویض شناسنامه ٣٠ هزار تومان و در دفاتر پیشخوان دولت برای ثبت نام کارت هوشمند ملی ٣٣ هزار تومان و برای تعویض شناسنامه ٣٨ هزار و ٣٠٠ تومان اخذ می‌گردد و گرفتن بیش از این مبالغ مجاز نیست.

مدیرکل ثبت‌احوال خراسان جنوبی گفت: تعداد زیادی از کارت‌های هوشمند ملی صادر شده و برای متقاضیان پیامک آمده ولی برای دریافت مراجعه نشده که تعداد این افراد حدود سه هزار نفر بوده که از این افراد تقاضا می‌شود برای دریافت کارت‌های خود به ادارات ثبت‌احوال مراجعه کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*