فرماندار بیرجند تأکید کرد: استفاده از ظرفیت جوانان در تمام ادارات

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / فرماندار شهرستان بیرجند با اشاره به هفته جوان تأکید کرد: تمام ادارات و دستگاه های استان می توانند مشاورانی از جوانان داشته باشند یا اینکه در استخدامی ها جوانان به کار گرفته شوند. علی ناصری روز گذشته در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بیرجند تصریح کرد: حوزه جوانان تنها در بخش مالی و اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه در حوزه اندیشه ای، اجتماعی و معرفتی نیز است که باید به آن توجه شود. وی افزود: جوانان خود باید فعال باشند و سمن‌ها با قدرت بیشتری وارد حوزه کار شوند و دستگاه‌ها نیز از طرفیت سمن‌ها بهره ببرند. به گفته وی سمن‌ها به عنوان بازوی توانمند مدیریتی هستند، چرا که سمن‌ها از مردم می باشند و از مقبولیت مطلوبی برخوردارند که تأثیرگذاری مهمی در جامعه دارند.
به جوانان روستایی توجه شود
فرماندار بیرجند با بیان اینکه در هفته جوان و در طول سال باید به جوانان روستایی توجه بیشتری شود، گفت: جوانان روستایی مشکلات بیشتری نسبت به جوانان شهری دارند.
ناصری تصریح کرد: اگر به مشکلات در زمان به موقع آن توجه نشود مشکلات دیگری را به وجود می آورد و همین امر باعث مهاجرت جوانان روستایی به شهرها و ایجاد مشکلات عدیده‌ای شده است که باید به این مسائل از اکنون توجه شود و برنامه هایی اجرا شود.
وی با اشاره به اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و بین نسلی، بیان کرد: با توجه به تغییرات بسیار زیادی که در سال‌های اخیر در حوزه اجتماع صورت گرفته توجه مدیران و جامعه شناسان و دغدغه مندان را جلب کرده که تمام این تلاش‌ها برای این است که به اصل خود و جایگاهی که خانواده در گذشته داشت، برگردیم.
اجرای فاز دوم طرح ملی گفت‌وگوی
خانواده در تیرماه جاری
محمدعلی طالبی، نماینده انجمن جامعه شناسی ایران در خراسان جنوبی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند نیز در این جلسه به طرح ملی گفت و گوی خانواده اشاره و بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در جامعه امروز، عدم گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر است.
وی با بیان اینکه طرح ملی گفت‌وگوی خانواده در ۲۴ استان انجام شده و این طرح در خراسان جنوبی نیز شکل می‌گیرد، افزود: این طرح نسخه ملی را برای تمام استان‌ها تعریف نمی‌کند و هر استانی نسخه خودش را با همکاری دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان می‌پیچد.
وی ادامه داد: در مرحله اول با تعامل نماینده انجمن و معاونت زنان استانداری، فعالان سازمان‌های مردم نهاد و مددکاران دستگاه‌های اجرایی استان، دانشگاهیان و کارشناسان دولتی ۳۰ تا ۴۰ نفر از فعالان اجتماعی در کارگاه آموزشی شرکت کردند و مسائل مربوط را آموزش دیدند.
به گفتۀ وی در فاز دوم در سطح محلات ورود پیدا می‌کنیم و همین تسهیل گران آموزش دیده به مردم آموزش هایی می دهند که فاز دوم در تیرماه سال جاری اجرایی خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند با بیان اینکه مشکلات خانواده ها بدون متولی است و اکنون انجمن جامعه شناسی در رفع آسیب ها برآمده است، عنوان کرد: در خراسان جنوبی بیشتر آسیب های اجتماعی در ۱۰ حوزه طلاق، اعتیاد، ازدواج زودهنگام دختران، بیکاری، وابستگی به فضای مجازی، حاشیه نشینی، تکدی گری، اختلافات و نابسامانی های خانوادگی، نزاع و مهارت های اجتماعی می باشد که مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
برنامه های هفته جوان
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند هم در این ستاد بیان کرد: برای هفته جوان برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است. بازیار افزود: از جمله این برنامه ها می توان به هم اندیشی و نشست های جوانان با مسئولان، تجلیل از سمن ها، برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره های رایگان برای جوانان اشاره کرد. وی تصریح کرد: همچنین جشنواره استانی نشاط و امید را خواهیم داشت که از جوانان برتر استان تجلیل می شود و راه اندازی اتوبوس جوان هم برنامه ریزی شده است. به گفتۀ وی همچنین سمینار ملی توسط سمن مهرگان تهران در سطح کشوری برگزار خواهد شد که منطقه بندی شده است و خراسان جنوبی میزبان استان های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی است و سه استاد برتر کشوری در حوزه کارآفرینی و خلاقیت حضور خواهند داشت. همچنین در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اداری و نمایندگان سمن‌ها به بیان مسائل و دغدغه‌های خود پیرامون جوانان و برنامه‌های خود در این حوزه پرداختند و خواستار حمایت از دستگاه‌های ذیربط شدند.