علمی

راه های حفظ سلامت حافظه در دوران پیری

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه البرتا واقع در کانادا عوامل مختلفی را برای بهره‌مندی از حافظه سالم و اجتناب از ضعف حافظه در افراد بیش از ۵۵ ساله شناسایی کردند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، بر اساس این تحقیقات معمولا در بین بزرگسالان در هر رده سنی، حافظه زنان، افراد تحصیل‌کرده و افرادی که بیش از سایرین درگیر فعالیت‌های اجتماعی مانند برگزاری مهمانی‌های شام و همچنین فعالیت‌های شناختی جدید مانند کار با کامپیوتر یا یادگیری زبان خارجی می‌شوند، سالم تر است.
در مورد افراد ۵۵ تا ۷۵ ساله، سلامت حافظه با ضربان قلب پایین، شاخص توده بدن بالا، مراقبت از خود و زندگی به همراه خانواده ارتباط دارد. افراد بالای ۷۵ سال که دارای گام‌های سریع‌تر بوده و علائم افسردگی در آن‌ها کمتر است، حافظه سالم‌تری دارند.
همچنین بر اساس این تحقیقات افراد دارای ضعف حافظه تمایل کمتری به حضور در فعالیت‌های شناختی دارند. افراد بین ۵۵ تا ۷۵ ساله مبتلا به ضعف حافظه، ضربان قلب بالاتری دارند و کمتر از خود مراقبت می‌کنند‌؛ در حالی که افراد مبتلا به این اختلال در سنین بالاتر از ۷۵ سال با سرعت کمتری گام برمی‌دارند و در فعالیت‌های اجتماعی کمتری حضور دارند.
به گفته محققان می‌توان این عوامل را به عنوان اهدافی برای توسعه راهکارهای جدید به منظور حفظ سلامت حافظه در دوران پیری و یا برای جلوگیری یا به تاخیرانداختن ضعف حافظه مورد استفاده قرار داد.
ضعف حافظه یکی از اولین علایم بیماری‌های شناختی و عصبی مانند آلزایمر است و به همین علت شناسایی راهکارهای جلوگیری از ضعف حافظه برای مقابله با این نوع بیماری‌ها امری ضروری است.
به رغم پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مرکز بین المللی آلزایمر نشان می دهد که در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱٫۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.

 

 

 

 

سنگ کلیه یکی از عارضه های شایع و درناک محسوب می شود اما با چند فرمول طبیعی می توانیید از شر سنگ کلیه و دردهای آن خلاص شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، سنگ کلیه یک عارضه شایع در بین افراد است و  زمانی که سنگ کلیه در حال دفع قرار می گیرد و در حال خروج از کلیه است و وارد مجاری ادراری می شود، فرد دچار دردهای شدید و وحشتناکی می شود که بسیار آزار دهنده هستند.

سنگ کلیه از مواد زائد سخت و جامد که به شکل کریستال ها تشکیل می شود، به وجود می آید، حدود ۸۰ درصد از سنگ های کلیه اگزالات کلسیم هستند.

سنگ‌های کوچکتر معمولا عوارض شدیدی ایجاد نمی کنند  اما سنگ های بزرگتر باعث انسداد بخشی از سیستم ادراری بدن می‌شوند، که با علائمی چون درد شدید و خونریزی بروز می کنند.

ما به شما چند روش خانگی دفع سنگ کلیه بدون دارو معرفی می کنیم که بسیار موثر هستند.

با آب کرفس سنگ کلیه را دفع کنید

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش دفع ادرار است، همچنین اضافه کردن دانه های کرفس به وعده های غذایی و مصرف آن به طور منظم ممکن است احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کمک کند.

می توانید برای تهیه آب کرفس، دوعدد ساقه کرفس را کمی آب در مخلوط کنید بریزید و آب میوه ها حاصل را روزانه مصرف کنید.

سنگ شکن های قوی و طبیعی/ فرمول های اثر بخش برای دفع فوری سنگ کلیه

آب لوبیا بخورید تا سنگ کلیه شما دفع شود

لوبیا حاوی مقدار زیادی منیزیم بوده که یک ترکیب شناخته شده برای کمک به دفع سنگ کلیه و علائم آن است.

توصیه می شود که لوبیا را چند ساعت خیس کنید و و پس از ۵ تا ۶ ساعت لوبیا را بجوشانید مایع حاصل توصیه می شود که لوبیا را چند ساعت خیس کنید و و پس از ۵ تا ۶ ساعت لوبیا را بجوشانید و مایع حاصل را چندین بار در طول روز مصرف کنید.

سنگ شکن های قوی و طبیعی/ فرمول های اثر بخش برای دفع فوری سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه با روغن زیتون

روغن زیتون می تواند به دفع سنگ کلیه و دفع سنگ مجاری ادراری دستگاه ادراری کمک کند، توصیه می شود روزانه ۱۵۰ گرم در دو وعده صبح و شب روغن زیتون مصرف کنید تا سنگ کلیه به سرعت دفع شود.

سنگ شکن های قوی و طبیعی/ فرمول های اثر بخش برای دفع فوری سنگ کلیه

میوه ای که به درمان سنگ کلیه کمک می کند

انار خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد و آب انار حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و با سخت تر و سنگین تر کردن سنگ کلیه، به دفع ان کمک می کند، افزون بر این جویدن دانه های انار نیز در دفع سنگ  کلیه مفید است.

سنگ شکن های قوی و طبیعی/ فرمول های اثر بخش برای دفع فوری سنگ کلیه

دمنوش گیاهی برای دفع سنگ کلیه

گل قاصدک حاوی ترکیباتی هستند که باعث افزایش تولید صفرا و ادرار می شوند و باعث می شود مواد زائد از بدن دفع شوند، در نتیجه به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

یک قرص یا کپسول ۵۰۰ میلی گرم گل قاصدک خشک ممکن است به کاهش علائم درد در سنگ کلیه یا جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند، کافی است تا چای قاصدک را روزانه ۳ تا ۴ فنجان مصرف کنید.

سنگ شکن های قوی و طبیعی/ فرمول های اثر بخش برای دفع فوری سنگ کلیه

وزنتان را پایین بیاورید

وزن مناسب در پیشگیری از بروز سنگ کلیه و در درمان آن بسیار نقش دارد و افرادی که کلیه سنگ ساز دارند، توصیه می شود تا رژیم غذایی سالم حاوی غذاهای مغذی و فیبر مصرف کنند.

کافئین و نوشابه های الکلی می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد، همچنین غذاهایی با قند، نمک یا چربی زیاد خطر رسوب املاح در کلیه و تشدید علائم را افزایش می دهد.

سنگ شکن های قوی و طبیعی/ فرمول های اثر بخش برای دفع فوری سنگ کلیه

انتهای پیام/

 

 

 

یک متخصص پوست‌ومو با تشریح انواع ریزش مو، عملکرد محلول‌های گیاهی را مشابه محلول‌های شیمیایی دانست.

محمدرضوانی متخصص پوست‌ومو در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره انواع ریزش مو و راهکارهای درمان آن اظهار کرد: ریزش مو سه نوع مختلف دارد؛ نوع اول ریزش موی سکه‌ای است که یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود و ابتلا به آن را در کودکان تا بزرگسالان شاهد هستیم، این بیماری به شکل ناگهانی در وسط سر اتفاق می‌افتد و به دلیل اینکه حالت ریزش معمولا دایره‌ای شکل است به آن ریزش موی سکه‌ای می‌گویند.

وی افزود: عفونت دندان خراب و استرس‌های شدید روحی باعث بروز این بیماری می‌شود؛ پزشک با تزریق نوعی کورتون و استروئید کاملا رقیق شده، از محرک‌های رشد مو استفاده می‌کند به جز مواردی که ریزش مو بسیار شدید بوده است و تمام مو‌های بدن ریزش پیدا می‌کند. این بیماری تا حدودی قابل درمان است و در اکثر مواقع فرد به درمان پاسخ مثبت نشان می‌دهد.

ریزشمو

رضوانی درباره ریزش موی سر آقایان توضیح داد: ” ریزش موی مردانه ” ۷۰ تا ۸۰ درصد آقایان را پس از بلوغ درگیر می‌کند؛ این ریزش‌مو از عقب‌نشینی طرفین پیشانی و وسط سر، همچنین ناحیه طاق سر تونوک شده و از مقادیر کم تا طاس شدن و ریزش موی زیاد را شاهد هستیم.

وی افزود: ریزش موی مردانه، بیماری محسوب نشده و یک اتفاق فیزولوژیک است؛ این ریزش‌مو به دلیل وجود مقادیر طبیعی هورمون و نوعی گیرنده در بدن آقایان رخ می‌دهد. برای درمان این نوع ریزش مو در مرحله اول از محلول شیمیایی ماینوکسیدیل و در مرحله بعد از فیناسترایداستفاده می‌کنیم.

ریزشمو

رضوانی تصریح کرد: مردان باید در روند درمانی خود به نکاتی از جمله عدم احتمال درمان صددرصد دقت کنند؛ در واقع ۶۰ درصد افراد به درمان پاسخ مثبت می‌دهند، همچنین پیش از گذشت ۶ ماه از درمان حق قضاوت در تاثیرگذاری محلول را نداریم و پس از پاسخ بدن به درمان و رشد مجدد مو، تا زمان مصرف، رویش مو را شاهد هستیم و پس از قطع مصرف بلافاصله ریزش مو باز خواهد گشت.

ریزشمو

این متخصص پوست‌ومو درباره علت ریزش موی مردانه تصریح کرد: کمبود روی، ویتامین دی و آهن می‌تواند مقدار ریزش موی مردانه را تشدید کند و باید آزمایشات تشخیصی نیز انجام دهیم، اما مهم‌ترین علت این نوع ریزش مو همان مواردی است که پیش از این توضیح داده شد.

وی افزود: افراد باید بدانند برخلاف تبلیغات رایج در رسانه‌ها، شامپو‌، محلول‌ و غیره  تاثیری چندان در روند درمان نداشته و اساس درمان همان دارو‌های شیمیایی و محار کردن هورمون‌های موجود است.

رضوانی درباره درمان‌های گیاهی نیز توضیح داد: محلول‌های گیاهی که شامل گزنه، رزماری و گیاهان مختلف کوهی و غیره می‌شود، عملکردی مشابه با محلول‌های شیمیایی دارند، با این تفاوت که طول درمان بیشتری خواهند داشت.

این متخصص درباره ریزش موی زنانه تصریح کرد: علل ریزش‌مو در خانم‌ها بسیار وسیع است؛ ابتدا باید افراد با انجام آزمایشات میزان روی، ویتامین دی و آهن، بالا یا پایین بودن بودن میزان هورمون دی‌تستسرون در ناحیه پوست سر، اختلالات هورمون‌ها را بررسی کرده تا با توجه به نتایج، اصلاح و درمان را شروع کنیم، همچنین باید توجه داشته باشیم آسیب‌های که براثر رنگ کردن مو، سشوار با حرارت بالا، مواد سرکننده نیز می‌تواند باعث ریزش مو و تشدید آن شوند.

ریزشمو

وی با توجه به ریزش‌موی بعد ار حادثه نیز توضیح داد: نوعی ریزش مو ناگهانی نیز وجود دارد که آن را ریزش‌موی پس حادثه می‌نامیم، پس از زایمان، سقط جنین، اهدای خون، حادثه‌هایی که منجر به فشارهای روحی، عصبی و استرس و اضطراب می‌شوند، رژیم و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه می‌تواند در افراد دچار ریش مو می‌شوند.

این متخصص پوست و مو درخصوص عوارض درمان با مواد شیمیایی نیز بیان کرد: آقایان با مصرف محلول ماینوکسیدیل، ممکن است دچار سردرد و خشکی پوست شوند که باید به طور حتم با پزشک خود مشورت کنند. همچنین، تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ۳/۳ درصد از آقایان با مصرف فیناستراید دچار ایجاد اختلالا جنسی می‌شود. به همین علت قبل از تجویز، پزشک آزمایشات مربوطه را انجام داده و درصورت سلامت فرد این دارو را تجویز می‌کند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

کاهش وزن با رژیم ۵ روزه سیب

برخی تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که مصرف سیب تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارد، خوراکی هایی مانند سیب که حاوی فیبر و آب زیاد هستند، دارای تراکم کمی از انرژی هستند، به این معنی که سیب کالری کمی دارد؛ در یک رژیم کاهش وزن ۵ روزه با سیب، باید روز اول برای هر ۳ وعده و در هر وعده نیم کیلو سیب مصرف کنید؛ در روز دوم می‌توانید از ترکیب آن با هویج بهره ببرید، روز سوم غذای کامل تری دارید و می‌توانید یک تکه مرع یا یک تکه نان داشته باشید و برای روز چهارم و پنجم می‌توانید یک وعده گوشت همراه با سیب بخورید.

رژیم ۵ روزه سیب برای کاهش وزن/ سرطان ریه در کمین قهوه خورها/ راهکار‌های امداد رسانی در هنگام سوختگی

افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه با مصرف قهوه

خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری که دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۴۱ درصد بیشتر از کسانی است که قهوه نمی‌نوشند. به طور مشابه، خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری که دو یا چند فنجان چای در روز می‌نوشند، ۳۷ درصد بیشتر از کسانی است که چای نمی‌نوشند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته محققان معتقدند که دلیل بروز این بیماری کافئین نیست بلکه ممکن است بلکه عامل دیگری باعث ایجاد ارتباط بین قهوه وخطر سرطان ریه می‌شود.

رژیم ۵ روزه سیب برای کاهش وزن/ سرطان ریه در کمین قهوه خورها/ راهکار‌های امداد رسانی در هنگام سوختگی

خطرات استفاده از کفش‌های پاشنه‌دار

استفاده از کفش‌‌های پاشنه‌دار برای خانم‌ها بسیار هیجان انگیز است اما عوارض بسیاری برای پا و کمر به همراه دارد که نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد‌؛ در کفش پاشنه بلند پا‌ها در معذب ترین وضع ممکن قرار می‌گیرند و در نهایت فشار روی پاشنه  پاها درد شدیدی ایجاد خواهد کرد؛ کفش استاندارد باید تمام وزن بدن شما را حمل کند اما زمانی که کفش پاشنه بلند پایتان باشد، این وزن تنها روی پاشنه کفش قرار می‌گیرد؛ در ضمن حالت بدن افرادی که از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنند، تغییر می‌کند؛ در چنین شرایطی احتمال پیچ خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا وجود افزایش پیدا می‌کند، همچنین ممکن است عضلات و تاندون ها هم دچار کشیدگی و التهاب شوند.

رژیم ۵ روزه سیب برای کاهش وزن/ سرطان ریه در کمین قهوه خورها/ راهکار‌های امداد رسانی در هنگام سوختگی

خطر شستشوی محل سوختگی با آب سرد

در مواقع سوختگی به هیچ عنوان مواد غیربهداشتی روی محل سوختگی نریزید، افراد دچار سوختگی را به محلی دور از محل حادثه ببرید و با رعایت تمام جوانب ایمنی، لباس آتش گرفته‌ را با پتو خاموش کنید و چنانچه لباس فرد قابلیت جدا شدن داشت، آن را با قیچی از تن فرد جدا و اگر لباس به بدن وی چسبیده بود از جدا کردن لباس اجتناب کنید و به حدود سوختگی دست نزنید.

ناحیه سوخته را با آب سرد بین دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه و با آب ولرم ۲۰ درجه شستشو دهید چرا که اغلب فرد مصدوم بر اثر سوختگی دچار افت فشار و قند می‌شود؛ شستشو با آب سرد ممکن است منجر به شوک و ایست قلبی فرد می‌شود؛ همچنین یخ گذاشتن روی سوختگی فرد موجب می‌شود عمق سوختگی بیشتر شود.

رژیم ۵ روزه سیب برای کاهش وزن/ سرطان ریه در کمین قهوه خورها/ راهکار‌های امداد رسانی در هنگام سوختگی

روشی صحیح برای اتو کشیدن موها

اتو کشیدن یکی از انواع روش‌هایی است که برای حالت دادن موها استفاده می‌شود و در صورت استفاده نامناسب ممکن است به ساقه مو آسیب برساند؛ نکته قابل توجه برای انواع موهایی که قرار است اتو شوند تمیز بودن و کاملا خشک بودن آنهاست؛ برای این کار بهتر است پس از شستشوی کامل موها، آن‌ها را با سشوار آنها کاملا خشک کنید.

اگر موهای صافی دارید و می‌خواهید آنها را با اتو لخت کنید بهتر است از همان ابتدا سشوار را از زیر به موها گرفته و کمی به آن حجم دهید تا بعد از اتو کشیدن خیلی تخت نشده و به سر نچسبد.

نکته مهم این است که مو برای اینکه آماده اتو کشیدن شود حتما باید تمیز و خشک باشد. اگر قصد استفاده از کرم یا براق کننده و واکس مو دارید آن‌ را بعد از اتوی کامل بر روی موها بکشید زیرا استفاده از آن، قبل از اتو کار را برای شما سخت خواهند کرد.

رژیم ۵ روزه سیب برای کاهش وزن/ سرطان ریه در کمین قهوه خورها/ راهکار‌های امداد رسانی در هنگام سوختگی

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*