طبس عروس کویر ایران/ از سفر به غار جهنم تا گذر به سرزمین سیاه

با گذر از جاده‌های طولانی و عبور از کویر وارد شهری می‌شوید که عروس کویر نام گرفته، شهر طبس به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیری که دارد مقصد شگفت‌انگیزی برای مسافران نوروزی است.

طبس عروس کویر ایران/ از سفر  به غار جهنم تا گذر به سرزمین سیاه

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، شاید در ذهن بسیاری از ایرانی‌هایی که کمتر با جاذبه‌های گردشگری و تاریخی طبس آشنایی دارند طبس کویری بی‌آب و علف باشد که تنها با طوفان طبس و هواپیمای آمریکایی‌هاست که شهرت یافته و این شهرستان جاذبه‌ای برای گردش و تفریح نداشته باشد، حتی ممکن است برخی با خود بگویند که اگر به این شهرستان رفتند چه سرگرمی‌برای ماندن پیدا کنند و اصلا قرار است از چه چیزی دیدن کنند.

طبس را می‌توان شهر کویری ایران دانست. این شهر زیبا و آرام فقط حدود ۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و وسعت آن نیز به ۵۵ هزار کیلومترمربع می‌رسد، جالب است بدانید که طبس بزرگ‌ترین معادن زغال سنگ ایران را دارد.

با گذر از جاده‌های طولانی و عبور از کویر وارد شهری می‌شوید که عروس کویر نام گرفته است، با ورود به شهر اولین چیزی که احساس می‌شود هوای روح‌افزایی است که با عطر بهار نارنج همراه شده و شمیم جان را نوازش می‌دهد، گل‌های رنگارنگ در بلوارهای خیابان همراه با درختانی که به شکوفه‌های بهاری مزین گشته‌اند اولین چیزی است که نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند، این شهر به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیری که دارد مقصد شگفت‌انگیزی برای مسافران نوروزی است.

کویرگردی در دل کویر

هدف اصلی از سفر به طبس کویرگردی است، حسی که از روی عکس‌ها نمی‌توان واقعیت آن را تجربه کرد، باید پا‌های خود را روی خاک نرم آن بگذارید، سکوت آن را تجربه کنید و ببینید که چه حس زیبایی دارد.

کویر مانند یک انسان نجیب و مهربان است، حس فوق‌العاده‌ای که به شما می‌دهد را در هیچ جای دیگر تجربه نخواهید کرد، اما اگر بخواهید کویرنوردی شما کامل شود حتماً باید شب را در کویر چادر بزنید، یک آتش کوچک روشن کنید و با دوستان دور آن بنشینید، دیدن آسمان کویر و عکاسی در آن، شما را به وجد خواهد آورد.

در حاشیه کویر مرکزی ایران در خراسان جنوبی کویر حلوان قرار دارد، کویر حلوان که در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال غرب طبس و در محور طبس- تهران واقع شده‌ یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری به حساب می‌آید، کویر حلوان تپه‌های ماسه‌ای، ریگ و نمکزارهای بزرگی دارد که کویرنوردان می‌توانند آن‌ها را بپیمایند، کویر حلوان در نزدیکی روستای حلوان است، روستایی که در آن خانه‌های بومی و اقامتگاه بومگردی می‌تواند پذیرای گردشگران باشند.

اصفهک؛ روستایی با قدمت ۴۰۰ ساله

پس از گذشتن از شهر طبس و با طی کردن مسافتی ۴۰ کیلومتری به سمت دیهوک می‌توانید خود را به بافت تاریخی اصفهک برسانید، روستایی با قدمتی ۴۰۰ ساله که در دل کویر و در میان نخلستان‌‌های این منطقه با آب و هوای خاص قرار گرفته است، این روستا در دل کویر و در کنار کوهستان‌های این منطقه بر خلاف دیگر مناطق کویری در کشور، آب و هوای خنک‌تری در دل تابستان را نسبت به مناطق اطراف خود تجربه می‌کند.

آب و هوای مناسب در کنار چاه‌ها و قنات‌های آب شیرین از ۴۰۰ سال پیش یکی از دلایل بنا شدن این روستا در این منطقه کویری بوده است. موسیقی محلی در بین مردم روستا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد، اجرای آهنگ‌ها و ترانه‌های محلی و نوازندگی تار در مراسم شادی و جشن‌های روستا متداول است.

امامزاده موسی الکاظم(ع)؛ نگین درخشان شرق

امامزاده حسین بن‌موسی‌الکاظم(ع) از جمله امامزادگانی است که مورخان آن را از فرزندان بلافصل امام کاظم (ع) دانسته‌اند، با توجه به برخی از اسناد زمان بنای اولیه مزار این امامزاده در قرن پنجم هجری بوده است، مقبره امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس از قدیم مورد توجه و استقبال مردم بوده اما متأسفانه در زلزله ویرانگر طبس در سال ۱۳۵۷ این بنا به کلی ویران شد که پس از آن آستان قدس رضوی با مساعدت کامل، اقدام به بازسازی آن بقعه مبارکه و رواق‌های اطراف آن کرد.

این امامزاده اکنون فضایی بسیار وسیع و بسیار زیبا دارد و اغلب مسافرانی که از جنوب شرق، جنوب و مرکز کشور قصد سفر به مشهد مقدس را دارند حتماً شبی را در جوار برادر امام رضا(ع) به صبح خواهند رساند، فضای این امامزاده با درختان نخل به زیبای تزئین شده و حوض‌ها و فواره‌ها فضایی بسیار زیبا ایجاد کرده است.

سفر به غار جهنم

غار جهنم یکی از غار های آهکی  شهرستان طبس و یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر عشق‌آباد است. این غار همانند  نام خود به‌صورت جهنم نیست بلکه بسیار دیدنی و با شکوه است و از جهنم فقط نام آن را به خود گرفته است.

این غار که از چهار دهانه برخوردار است از انواع غارهای آهکی و کاملاً زنده و فعال بوده و به رغم خشکسالی‌های اخیر از آب حوضچه انتهایی غار هنوز مقداری باقی مانده است، در این غار استخوان‌های خُرد شده و حیواناتی همچون کل و بز، یک نوع سگ‌سان، کفتار و مار نیز دیده دیده شده که روی آن‌ها را لایه‌ای از کلسیت گرفته بود.

غار اسرارآمیز جهنم ۵۰ متر عمق و ۳۵۰ متر طول دارد و برای ورود به داخل آن باید ۳۰ متر طناب و تجهیزات مجهز کوهنوردی و غارنوردی به همراه داشت، وجود سنگ‎ها و ستون‎ها و قندیل‎های بزرگ مرمرین و چند صدساله و آب جاری در این غار توجه هر انسانی را به خود جلب می‎کند.

روستای کریت؛ بهشت پنهان در کویر

روستای «کریت» مرکز دهستان نخلستان از دهستان‌های بخش مرکزی شهرستان طبس می باشد که از شمال به خسروآباد، از جنوب به فهالنج، از شرق به کوه‌های شتری و از غرب به دشت کویر می‌رسد، این روستا در تاریخ کهن خود نام‌های متعددی دارد، قدیمی‌ترین منابع تاریخی که در آن از این روستا یاد شده مربوط به دوران صدر اسلام و حیات پربرکت پیامبر(ص) است که یکی از اعراب از این منطقه گرم و سوزان طبس رد شده و در اشعاری که در محضر پیامبر گرامی اسلام (ص) شرح سفر خویش را بیان و از این منطقه به «ضد طبسین» یاد می‌کند.

مزاری مشهور به «مزار میر عمرو» در روستای کریت قرار دارد که اهالی آن را از فرماندهان سپاه اسلام می‌دانند که می‌توان احتمال داد مزار مالک بن عمرو و مالک ذئب از سرداران سپاه اسلام و تعقیب کنندگان یزدگرد باشند، این قبر در زیر آوار زلزله ۱۳۵۷ مدفون است. از جاذبه‌های زیبای این روستا می‌توان به بند کریت، باغ‌های وسیع و خرم گل نرگس، آب انبارهای کریتع حمام روستا، مسجد قدیمی و کاه شور یاد کرد.

بارش سنگ‌های سیاه در طبس

برای کسانی که به پدیده‌های زمین شناسی علاقه دارند رفتن به سرزمین سیاه می‌تواند جذاب باشد سرزمینی که روزگاری باران سنگ‌های سیاه از آتشفشان فعال آن می‌باریده و تا کیلومترها آن جا را بدون سکنه کرده است. زمین‌های این بخش از شهرستان طبس به دلیل وجود این سنگ‌های آتشفشانی سیاه رنگ است.

در این شهرستان می‌توان به سفره‌خانه سنتی و معروف شهر رفت و از غذاهای سنتی طبس مانند گندم پلو و قوروتی سفارش داد و یا اینکه انواع دم نوش‌های سنتی طبسی را امتحان کرد، غیر از این‌ها شهرستان طبس آنقدر در حوزه تولید سبزی‌های خشک شده فعالیت کرده که حالا سبزی خشک با آن عطر و طعم منحصربفردش یکی از سوغات شهر شده است در کنار آن می‌توان سری به میدان امام خمینی زد و صنایع دستی مردم طبس که بیشتر با ساقه‌های نخل خرما ساخته می‌شود را تهیه کرد مانند انواع سبدها و ظروف.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*