آخرین خبر :

رونق تولید؛ کلید توسعه استان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / رهبر معظم انقلاب از سال ۶۹ اقدام به نامگذاری آن سال با توجه به وقایع و مناسبت ها و اوضاع و شرایط کشور و جهان می نمایند و در واقع این نامگذاری ها که بسیار دقیق و کارشناسانه صورت می گیرد خط و مشی اصلی کشور را در طول سال مشخص و به عنوان یک ضرورت در تمامی امور از سوی مسئولان و مدیران در سراسر کشور سرلوحه کار قرار می گیرد. در سال ۹۱ رهبر انقلاب شعار «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» را مطرح فرمودند. در سال ۹۲ نیز در کنار حماسه سیاسی بر حماسه اقتصادی تأکید کردند. سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شد. ایشان سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند و از آن پس نامگذاری‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد به طوری که رهبر معظم انقلاب سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» و سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام گذاری کردند و امسال را هم با تاکید بر حمایت از تولید داخل سال «رونق تولید» نام نهادند که این نامگذاری ها رسالت و وظیفه مسئولان را در حمایت از تولید داخلی و توسعه و رونق آن سنگین و سنگین تر می کند ضمن اینکه تولیدکنندگان را نیز به تلاش و همت بیش از پیش فرا می خواند و البته آحاد مردم نیز باید با خرید تولیدات با کیفیت ایرانی این زمینه را برای توسعه و رونق بخش تولید در کشور فراهم نمایند.
رونق تولید، تقویت اقتصادی را به دنبال دارد
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان با بیان اینکه اهمیت بحث تولید داخلی در کشورمان بر هیچکس پوشیده نیست، در این باره به گزارشگر ما گفت: رهبر معظم انقلاب نیز با خوش سلیقگی و درایت، محور تمامی شعار های چند سال اخیر را تولید داخلی قرار دادند و امسال هم شعار «رونق تولید» را انتخاب فرمودند که تقویت اقتصادی و اجتماعی و رونق بازار کار و اشتغال را به دنبال دارد.
مهندس صفدری زاده افزود: با توجه به روابط بین الملل و تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشورمان نگاه به داخل می تواند نجات بخش باشد زیرا تولید داخلی بخش‌های مختلفی را درگیر و فعال می‌کند و تولید ناخالص ملی را ارتقا می بخشد.
در سال ۹۷ از حسنات کاهش ارزش پول ملی کمتر استفاده شد
وی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی اثرات مثبت و منفی و تبعات و محسناتی دارد، اضافه کرد: در سال ۹۷ از حسنات کاهش ارزش پول ملی کمتر بهره گرفتیم. وی با ذکر اینکه با توجه به شرایط موجود، تولید در کشور ما به صرفه ترین است، اظهار کرد: در شرایطی که زیرساخت و بستر لازم برای رونق تولید وجود دارد پرداختن به تولید به معنی استفاده بهینه از حسنات کاهش ارزش پول ملی است و اختلاف ارزش دلار و ریال شرایطی ایجاد کرده که کالای ایرانی می‌تواند جایگاه ویژه ای پیدا کند.
حضور و اقدامات استاندار، امیدواری زیادی
در استان ایجاد کرده است
وی تصریح کرد: قطعا حضور آقای معتمدیان استاندار خراسان جنوبی به عنوان مدیر ارشد اجرایی یک فرصت است و اگر قرار بر رونق تولید و تجارت، اشتغال زایی و توسعه استان باشد با حضور ایشان محقق خواهد شد کما اینکه استاندار با پیگیری انجام سفر پر خیر و برکت دکتر نوبخت به استان و اقدامات و پیگیری‌های مؤثری که در بخش‌های مختلف در مدت زمان کوتاه حضورشان داشته‌اند امیدواری زیادی را در خراسان جنوبی ایجاد کرده‌اند.
نقش مسئولان، تولیدکنندگان، سرمایه داران و آحاد مردم در رونق تولید
مهندس صفدری زاده همچنین گفت: خوشبختانه با نظر مساعد استاندار با بازگشایی در مشترک صادرات و واردات مرز ماهیرود، منطقه ویژه اقتصادی استان در بخش تولید پذیرای سرمایه‌های تمامی دوستانی که دغدغه توسعه استان را دارند می باشد و از هیچ کوششی در حمایت از سرمایه گذاران عرصه تولید و رفع موانع آغاز فعالیت آنان در این عرصه دریغ نخواهیم کرد.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان در پایان اظهار کرد: مسئولان با حمایت عملی از تولیدکنندگان و رفع موانع تولید، تولیدکنندگان با افزایش کمی و کیفی تولیدات، سرمایه داران با سرمایه گذاری در بخش تولید و مردم با ترجیح تولیدات با کیفیت داخلی بر محصولات مشابه خارجی می توانند در راستای تحقق شعار سال ایفای نقش نمایند.
مصوبات جلسات در زمانی معین عملیاتی گردد
مدیر عالی مجتمع کاشی فرزاد بیرجند نیز با بیان اینکه پایبندی به فرمایشات مقام معظم رهبری و عملیاتی نمودن رهنمودهای ایشان قطعا راهگشا بوده و هست و خواهد بود، گفت: در کشور و بخصوص در استان ما جا برای کار زیاد است و فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال باید جدی گرفته شود و عملیاتی گردد و با مسئولانی که اقدامات آنها با این فرمایشات در تضاد است باید برخورد شود.
مهندس فلاحی افزود: جلسات باید خروجی داشته باشد و خروجی این جلسات و مصوبات آن باید از سوی مسئولان امر مورد پیگیری قرار گیرد تا در زمان مشخص خودش عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: در جلسات مربوط به حوزه تولید حتما باید از نظرات دست اندرکاران و فعالان این عرصه استفاده شود و جلسات صورتجلسه داشته باشد و در صورت جلسات نیز راهکارهای برون رفت از مسائل و مشکلات قید گردد و از تولیدکنندگان و صنعتگران برای اجرای مصوبات و راهکارها و رفع موانع و مشکلات کمک گرفته شود.
سرمایه گذاران بخش تولید از بخشنامه ها
ضربه می‌خورند
وی با ذکر اینکه تولید کنندگان و سرمایه گذاران بخش تولید از برخی بخشنامه ها ضربه می خورند، گفت: بخشنامه بانک مرکزی صادرات را مختل کرده و ما مشتریان خود در خارج از کشور را از دست داده‌ایم و البته آقای استاندار از مسائل و مشکلات ما مطلع هستند و پیگیر رفع آنها شده‌اند. مهندس فلاحی از تولید به عنوان زیرساخت مهم هر کشور نام برد و افزود: حمایت از تولید با حرف محقق نمی شود و باید در عمل از بخش تولید و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوانند در تمامی ابعاد کمی، کیفی و بازاریابی با رقبای خارجی خود به رقابت بپردازند.
چرا تولید کنندگان استان مرزی و دور افتاده ما نباید معاف از مالیات باشند
وی اضافه کرد: خراسان جنوبی استان مرزی است و ما با تهران ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله داریم اما در حالی که تولیدکنندگان شهرستان ها در ۳۰ یا ۴۰کیلومتری تهران از معافیت مالیاتی برخوردارند در بیرجند و قاینات از معافیت مالیاتی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش تولید خبری نیست. مگر شهرستان‌های بیرجند و قاینات چه دارند که باید بخش تولید آنها مالیات بپردازد؟ چرا نباید بخش تولید در شهرستان‌های محروم بیرجند و قاینات معاف از مالیات باشد؟ شهرستان بیرجند از نظر علم و فرهنگ غنی است اما به لحاظ زیرساختی و امکانات کمبودهای بسیاری دارد چرا بیرجند که بعد از تهران دومین یا سومین شهر کشور است که دارای فرودگاه بوده و به تهران پرواز داشته امروز هم تنها باید به تهران و مشهد پرواز داشته باشد و از پرواز به زاهدان، اصفهان و… محروم باشد؟
وی در پایان گفت: امیدواریم تمامی مسئولان و آحاد مردم در حد توان خود در راستای تحقق شعار سال تلاش کنند و اهداف مد نظر مقام معظم رهبری از این نامگذاری ها محقق گردد.
حمایت از تولیدکننده و رفع موانع تولید، رونق اقتصادی را در پی دارد
استاندار خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری را شاه‌کلید تمامی امور کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده کل نظام و ظرفیت‌های موجود در سال جاری بر روی این موضوع متمرکز می شود و ما نیز در استان خراسان جنوبی ساز و کارهای اجرایی و عملیاتی را در راستای تحقق شعار امسال تبیین خواهیم کرد.
مهندس معتمدیان افزود: در شرایط فعلی و با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان علیه کشورمان نگاه به داخل و تکیه بر ظرفیت‌های موجود داخلی، حمایت از تولیدات و صنایع و رفع موانع تولید، رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت و در این راستا گروه ها و اقشار مختلف، ماموریت‌ها و وظایف خاص خود را دارند و دولت به تنهایی نخواهد توانست مسائل و موانع را مرتفع نماید و تمامی ظرفیت ها باید پای کار بیایند.
لزوم توجه تولیدکنندگان به کیفیت
وی اضافه کرد: در راستای رونق تولید، تولیدکنندگان سهم عمده‌ای دارند، حمایت از بخش تولید جز با ایجاد شرایط رقابتی تولیدکنندگان داخلی با تولید کنندگان خارجی به نتیجه نمی رسد و لذا تولیدکنندگان داخلی باید در تمامی ابعاد اعم از کیفیت، کمیت و استانداردسازی تحرک و تحول ایجاد کنند تا تولیدات آنان توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشد.
نقش مردم و رسانه ها در اصلاح الگوی مصرف
وی ادامه داد: مردم هم در این زمینه وظایفی دارند و چرخ تولید بدون حمایت مردم و خرید تولیدات داخلی نخواهد چرخید.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: قطعاً فرهنگ عمومی ما باید اصلاح شود و مصرف گرایی و تمایل به خرید کالاهای خارجی باید جای خود را به توسعه و رونق تولید، حمایت از تولیدکنندگان و خرید محصولات داخلی بدهد که در این راستا رسانه ها و مطبوعات می توانند نقش مؤثری ایفا نمایند و الگوی مصرف را در سطح جامعه تغییر دهند و مردم نیز باید حساسیت به خرج داده و در عمل، پای کار بیایند.
مأموریت معاونت امور اقتصادی استانداری
مهندس معتمدیان با اشاره به اینکه دولت و دولتمردان نیز در راستای رونق تولید نقش مدیریتی و حمایتی خود را ایفا می کنند، گفت: در استان خراسان جنوبی نیز در همان روزهای ابتدای سال به معاونت امور اقتصادی مأموریت داده شد تا نظرات و راهکارهای دستگاه‌های ذیربط در این زمینه اخذ شود تا در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مورد بررسی قرار گیرد و برنامه مدون و مشخصی در راستای رونق تولید و رفع موانع و مشکلات این بخش در استان تهیه و عملیاتی شود.
پیگیری مسائل واحدهای تولیدی تعطیل شده
و نیمه فعال
وی افزود: برخی از واحدهای تولیدی در استان به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی، بدهکاری بانکی، حقوق کارگران و سایر هزینه ها به کلی تعطیل شده‌اند که باید مسائل و مشکلات آنها مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت امکان مجددا فعال شوند، برخی واحدها نیز نیمه فعال هستند و از ظرفیت کامل تولید خود استفاده نمی کنند که رفع مشکلات این واحدها نیز پیگیری خواهد شد تا ضمن حفظ وضعیت موجود بتوانند از ظرفیت کامل تولید خود استفاده نمایند.
عملیاتی شدن طرح توسعه واحدهای تولیدی موفق
استاندار اضافه کرد: واحدهایی هم داریم که جای خود را باز کرده اند و تولیدات و صادرات خوبی دارند و پیگیر طرح توسعه هستند که توسعه این واحدهای تولیدی موفق نیز باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*