در میزگرد ۵ ساعته روزنامه امروز خراسان جنوبی بررسی شد / سایه روشن ورزش استان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / روزنامه «امروز خراسان جنوبی» با توجه به رسالت خود که بهبود وضع اجتماع با ارائه راهکار و انتقادهای سازنده می باشد، ابتدای سال را با میزگرد ورزشی با حضور کارشناسان، پیشکسوتان، مدیرکل ورزش و جوانان استان و مشاور ورزشی فرماندار شهرستان بیرجند آغاز کرد تا چالش های ورزش استان را مورد بررسی قرار داده و راهکاری برای بهبود و رشد ورزش ارائه شود. شرکت کنندگان در این میزگرد ۵ساعته آینده ای روشن را برای ورزش خراسان جنوبی متصور بودند.
ناهماهنگی بین هیئت ها
پیشکسوت ورزش در این جلسه با بیان اینکه نبود ثبات مدیریتی از مشکلات این چند سال بوده است، گفت: جایگاه پیشکسوتان در استان نادیده گرفته شده و کسانی خود را به این نام خطاب می کنند که درست نیست و باید شاخص های پیشکسوت بودن مشخص شود. به گفتۀ دقتی پور، استفاده از نظرات اساتید دانشگاهی که با علم روز آشنا هستند مفید می باشد. وی به نقش صدا و سیما در معرفی ورزش استان اشاره کرد و افزود: با برنامه هایی که البته به صورت زنده پخش شوند می توان در ارتقای ورزش قدم هایی برداشت. وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده در ورزش استان ناهماهنگی بین هیئت ها می باشد که هیئت استان با شهرستان یا اعضای خود هیئت مشکل دارد و باید به این موضوع رسیدگی شود تا بتوان با همدلی و همراهی هیئت را برای رشد ورزش پیش برد. او با اشاره به اینکه با حمایت از مربیان به صورت مالی و معنوی می توان ورزش استان را ارتقاد داد، تأکید کرد: از هیئت ها باید خواسته شود تقویم های ورزشی خود را در اختیار رسانه قرار دهند که همه متوجه شوند چه کارهایی قرار است انجام شود تا در صورت انجام نشدن به آن رسیدگی شود.
رایزنی اداره کل با دستگاه های اجرایی برای حمایت
کارشناس ورزشی و داور بین المللی رشته ووشو نیز عنوان کرد: بودجه یکی از مشکلات عمده هیئت ها می باشد که اداره کل باید در جذب آن از سمت وزارت کشور اهتمام داشته باشد تا بتوانند حمایت های بیشتری را جذب کنند. خرمشاد ادامه داد: همچنین یکی از راه های کمک به هیئت ها و ورزشکاران این است که اداره کل با دستگاه های اجرایی که اعتبارات خوبی دارند از جمله شهرداری، شرکت های گاز و برق، دانشگاه ها، نیروهای نظامی و دیگر دستگاه ها رایزنی داشته باشد تا نگاه آنها تغییر کرده و به سمت ورزش سوق یابند. به گفتۀ وی در مسابقاتی که شرکت کرده ام دیده ام که استان های دیگر توسط دستگاه های اجرایی حمایت می شوند و چگونه است که در استان های دیگر این امکان پذیر است ولی در استان ما جامه عمل نمی پوشد. خرمشاد خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمت ها هزینه ایاب و ذهاب، اعزام ورزشکار، هزینه خوراک و اسکان چند برابر شده است و نیاز به بودجه و حمایت های بیشتری داریم.
نقش مربی به روز در رشد ورزشکار
کارشناس ورزش و یکی از قهرمانان استان هم در این جلسه یکی از مشکلات اصلی ورزش استان را به روز نبودن مربیان دانست و تصریح کرد: ضعف مربی باعث می شود حدود ۷۰ درصد از ورزشکاران با استعداد در همان ابتدا به دلیل آموزش اشتباه تکنیک ها وآسیب دیدگی ها از دور خارج شوند و تمایلی به ادامه ورزش نداشته باشند و ۲۹ درصد دیگر هم که ادامه می دهند بعد از موفقیت و کسب مدال کشوری توسط برخی افراد تخریب می شوند که با سنگ اندازی ها دیگر نمی توانند ادامه دهند و فقط یک درصد باقی می مانند که شاید بتوانند کاری انجام دهند. فیاض زاده تأکید کرد: منیت ها و غروری که در بین برخی هیئت ها وجود دارد باعث آسیب به بدنه ورزش به ویژه قهرمانان شده است چرا که نمی خواهند افراد به سطح بالاتر از خود آنها برسند و نتیجه این می شود که در بزرگسالان قهرمانی که حرفی برای گفتن داشته باشد نداریم و به همین دلیل باید اداره کل این موضوعات را کنترل کند. به گفتۀ وی از نظر پزشکی و تغذیه و کارهای تخصصی، استان ضعیف است و متخصص برای حمایت از قهرمانان نداریم که حداقل هر ماه یک بار قهرمان استان را چک کند و ضعف های تغذیه ای و پزشکی او را مورد بررسی و اصلاح قرار دهد در حالیکه این موضوع در نتیجه مسابقات نقش مهمی ایفا می کند. فیاض زاده با بیان اینکه با افزایش قیمت ها، مکمل های مفید که برای ورزش قهرمانی لازم است نداریم و محصولات تقلبی فراوان شده است، گفت: اگر اداره کل بتواند با ایجاد لینک هایی مکمل های اصل را به دست قهرمانان برساند تا خریداری کنند از ضعف در این حوزه نیز کاسته می شود. وی بیان کرد: در حوزه اجرایی نیز حداقل باید از افراد با تجربه ورزشی بهره برد چرا که برخی از مسئولان اجرایی تجربه ورزشی ندارند و با مشکلات قهرمانان آشنا نیستند و حضور یک مشاور ورزشی با تجربه می تواند به آنها در این زمینه کمک کند.
بانوان ورزشکار در حاشیه
زهراسادات بنایی، کارشناس ورزش و یکی از قهرمانان بانوی استان هم با اشاره به اینکه دو ملی پوش در استان داریم و آنها هم بانو هستند، تأکید کرد: اما بانوان قهرمان در استان دیده نمی شوند و حتی پرت ترین ساعت ها برای تمرین به بانوان تعلق دارد. وی افزود: نبود سالن تخصصی برای بانوان مشکل مهمی است که اگر برطرف شود خیلی از مشکلات بانوان برطرف می شود. به گفتۀ وی ۳۰ درصد بودجه هیئت ها باید در بخش بانوان هزینه شود که اینگونه نیست و در جذب اسپانسر هم باز بانوان دیده نمی شوند و صدا و سیما باید در این حوزه فرهنگ سازی داشته باشد.
آموزش و پرورش انبار استعداد
رئیس اداره تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش استان هم با بیان اینکه تعامل هیئت ها با آموزش و پرورش زیاد نیست، گفت: تا قبل از انتخابات همه قول هایی در این زمینه می دهند و بعد از آن دیگر رؤسای هیئت ها را نمی بینیم. به گفتۀ دادی آموزش و پرورش انبار استعداد است و معلمان تربیت بدنی هم می توانند در زمینه استعدادیابی کمک کننده باشند و نیاز است که این تعاملات بیشتر شود. وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حوزه ورزش ۹۷ درصد فرهنگ سازی و رشد و ارتقای سلامت را به عهده دارد و ۳درصد در بخش قهرمانی کار می کند، بیان کرد: المپیاد برگزار شد ولی مشخص نشد استعدادهایی که شناسایی شدند کجا رفتند و چه کاری در حال انجام است.
سنگ اندازی زیاد است
حسینی، پیشکسوت ورزش و کارشناس ورزشی استان هم با بیان اینکه برای رشد ورزش باید مردم را پای کار آورد و جاذبه های ورزشی داشته باشیم، گفت: در کشور وقتی بخشنامه یا طرح کار راه انداز ارائه می شود در استان های دیگر به راحتی برای ارتقای ورزش خود آن را عملی می کنند ولی به استان خراسان جنوبی که می رسد همه به دنبال بند و تبصره ای هستند تا آن را انجام ندهند و سنگ اندازی می شود که باید جلوی این نوع نگاه گرفته شود.
رشد ورزش در گرو برنامه دقیق
کارشناس ورزشی نیز در این میزگرد عنوان کرد: برای رشد ورزش نیاز به برنامه های دقیق داریم که با سند توسعه ورزش امیدواریم به این سمت حرکت کنیم و برگزاری المپیادهای ورزشی خود یکی از گام های خوبی است که در استان در حال انجام است چرا که حتی رشد یک ورزشکار و ارتقای او تا سطوح بالا می تواند نقش مهمی در توسعه ورزش داشته باشد. به گفتۀ ملکی اداره کل در شورای تأمین استانداری می تواند نگاه مسئولان را به سمت ورزش جذب کند.
تلاش برای گرفتن کرسی ها در فدراسیون
خبرنگار و کارشناس حوزه ورزش در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته در حوزه میزبانی خوب عمل کردیم و امسال باید رشد بیشتری داشته باشیم، گفت: نیاز است که نسبت به تأمین خوابگاه و ایاب و ذهاب ورزشکاران توجه شود. عابدینی با اشاره به نبود حمایت از باشگاه داران، بیان کرد: تجلیل از برترین های ورزشی به صورت رفاقتی درآمده ست که باید اصلاح شود و علاوه بر رأی گیری نگاه کارشناسانه در کنار آن حاکم باشد نه اینکه هر کسی دوستان بیشتری داشته باشد، انتخاب شود. به گفتۀ وی هیئت های استان باید تلاش کنند در فدراسیون های خود کرسی داشته باشند و سطح خود را تا آن حد بالا ببرند چرا که داشتن کرسی در فدراسیون باعث امتیازهایی برای استان می شود که اکنون در این زمینه ضعیف هستیم.
تمرکز بودجه با هیئت های قهرمان پرور
شرفی، مسئول پایگاه قهرمانی استان هم گفت: بودجه ها از این پس بر مبنای قهرمان پروری توزیع شود بهتر است تا هر هیئتی که تعداد قهرمانان آن بیشتر باشد بودجه او هم افزایش داشته باشد. وی با بیان اینکه اعتبارات به درستی هزینه نمی شود، عنوان کرد: هیئت ها باید خروجی داشته باشند و تمرکز اداره کل نیز باید بر هیئت های با برنامه دقیق باشد.
نماینده های مجلس ورود کنند
کهنسال، کارشناس ورزش استان با اشاره به اینکه در حوزه افزایش بودجه ورزشی نماینده های مجلس استان می توانند نقش مهمی داشته باشند، گفت: بودجه اداره کل مشخص است و نمی توان کاری انجام داد و باید با همفکری و رایزنی نگاه استان و مسئولان را تغییر داد.
انتخاب رئیس هیئت با پیشینه ورزشی
مشاور ورزشی فرماندار شهرستان بیرجند، پیشکسوت و کارشناس ورزش استان هم در میزگرد امروز خراسان جنوبی عنوان کرد: برای رشد ورزش استان باید رؤسای هیئت هایی انتخاب شوند که پیشینه ورزشی داشته باشند و انتخاب مدیرکل فلان اداره به عنوان رئیس هیئت که هیچ پیشینه ورزشی ندارد نمی تواند به ورزش استان کمک کند. رضوی افزود: همچنین برای شهرستان برخی مواقع کسانی رئیس هیئت می شوند که اصلا دیده نمی شوند و کاری انجام نمی دهند و این موضوع نیاز به رسیدگی دارد. وی با بیان اینکه ورزش عرصه عمل است نه مقاله نویسی، گفت: لازمه ورزش این است که هیئت ها خروجی داشته باشند و بعد از مدتی که دیده شد فلان هیئت خروجی و قهرمانی ندارد باید متوقف شود. به گفتۀ وی مدیرکل ورزش و جوانان مسلما نمی تواند همه کارها را انجام دهد و در همین راستا باید کسانی وارد عرصه ورزش شوند که کمک کننده باشند نه اینکه به دنبال منافع خود باشند. این پیشکسوت ورزش استان بیان کرد: در برخی از هیئت ها کسانی سکاندار هیئت هستند که خود را وارث و صاحب آن هیئت می دانند و اجازه هیچ نقد و رشدی را نمی دهند و این در ورزش استان خیلی آسیب ها ایجاد کرده است.
حمایت کامل فرمانداری از ورزش استان
مشاور ورزشی فرمانداری شهرستان بیرجند همچنین تأکید کرد: فرمانداری بیرجند تعامل خوبی با اداره کل ورزش و جوانان دارد و پای کار می باشد. رضوی افزود: هر گونه حمایتی که ورزشکاران و قهرمانان نیاز دشته باشند را ما تأمین می کنیم و کوچک ترین مسائل را پیگیری می کنیم. وی بیان کرد: فرمانداری آمادگی کامل خود را اعلام می کند که در زمینه ورزش تمام و کمال حمایت کننده خواهد بود.
تفکر حاکم باید تغییر کند
مدیرکل ورزش و جوانان استان در پایان این میزگرد و بعد از شنیدن تمام سوالات و نقطه نظرات عنوان کرد: از مسائل مهم در استان که باعث هدررفت پتانسیل ها می شود نوع نگاه حاکم مدیریتی است که در خراسان جنوبی متفاوت می باشد. مهران سرپرست تأکید کرد: تفکر حاکم باید در استان تغییر کند چرا که با استاندارد کشوری فاصله دارد و با برنامه هایی که در تمام حوزه ها دیده ایم و به هیئت ها ارائه شده است این مورد در حال انجام است ولی زمان بر می باشد. وی با اشاره به اینکه با نگاه کنونی تفکر و کاری را ارزش می دانند که برای مردم و قهرمان ارزش افزوده ای ندارد، گفت: در همین راستا نقطه طلایی و کلیدی رفع آن تغییر نگاه به نگاه برنامه محور است که در این راه قدم برداشته ایم. به گفتۀ وی تغییر فرهنگ حاکم بر مدیریت استان زمان بر است و چارچوب ها و دستورالعمل هایی را تهیه کرده ایم که بر آن مبنا باید عمل شود. سرپرست افزود: ما این موضوع را که برخی هیئت ها خروجی ندارند، مجامع تشریفاتی شده اند، لابی گری هایی می شود و سند سازی می کنند را قبول داریم ولی اداره کل نمی تواند همزمان به همه آنها بپردازد و با برنامه هایی که داریم، سطح علمی و دانش جامعه ورزش با تغییر تفکر حاکم باید به مرحله ای برسد که خود ان جامعه حاضر نباشد فردی که برای آنها مفید نیست را انتخاب کنند و به دنبال رشد باشند.
۹۸؛ سال مربی
مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه در گذشته نوع نگاه وزارت ورزش، فدراسیون ها و استانداری و دیگر دستگاه ها نسبت به ورزش استان خوب نبود، عنوان کرد: اکنون با ارتباط گیری های قوی و شفاف سازی در تمام زمینه ها نگاه های مثبتی را به سمت خود جذب کرده ایم. سرپرست تأکید کرد: در سال جاری به رغم تمام تحریم ها اما با وجود برنامه ریزی ها سال خوبی در پیش خواهیم داشت و از نظر بودجه و اعتبارات مشکلی نداریم. وی خاطر نشان کرد: امسال در استان سال مربی است چرا که در قهرمان سازی مربیان نقش مهمی دارند و در همین راستا ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ارتقای سطح دانش مربیان در نظر گرفته ایم که هیئت ها با بودجه ای که برای رشد دانش مربیان به آنها داده می شود باید برنامه ارائه کنند و سطح خود را ارتقا دهند. به گفتۀ وی در بخش تقویم ورزشی نیز ساختار و چارچوب آن به تمام هیئت ها داده شده و باید تقویم سالانه خود را بر آن مبنا ارائه کنند.
۱۵۰ پروژه عمرانی در حال اجرا
مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه سرانه ورزشی استان روبه بهبود است، گفت: اکنون ۱۴۰ مکان ورزشی در استان داریم و ۱۵۰پروژه عمرانی نیز در حال اجرا است که ۲۵ مورد آن امسال افتتاح می شود و مابقی تا ۱۴۰۰ تکمیل خواهند شد. سرپرست با اشاره به اینکه تعداد میزبانی ها در استان افزایش خواهد یافت، افزود: مشکل خوابگاه در سال جاری رفع می شود و دو سال برای اردوها در نظر گرفته ایم و حتی در شهرستان ها سالن های ۲ هزار نفری در حال تأسیس می باشد. به گفتۀ وی ۴ ورزش هندبال، فوتبال، والیبال و بسکتبال با حمایت های انجام شده در لیگ های کشوری حضور خواهند داشت. او با اشاره به برنامه های پژوهشی اداره کل نیز عنوان کرد: برنامه های راهبردی و پژوهشی استان توسط دانشگاهیان انجام می شود ولی قانون حمایت مالی از پایان نامه ها برداشته شده است. وی با بیان اینکه سند توسعه ورزش و جوانان آماده است، اعلام کرد: برای ارائه آن نیاز به ایجاد سامانه ملی داشتیم که در ۲۷ اسفندماه سال گذشته مجوز آن صادر شد و در اردیبهشت ماه منتشر می شود.
حمایت های مالی از قهرمانان
مدیرکل ورزش و جوانان استان اعلام کرد: حمایت های مالی از قهرمانان تاپ استان از نظر اعزام ها و تجهیزات داریم و همچنین برای قهرمانان طراز اول استان حقوق ماهیانه نیز در نظر خواهیم گرفت تا مشکلات آنها برطرف شود. سرپرست با اشاره به پایگاه قهرمانی استان گفت: با برنامه هایی که برای پایگاه در نظر گرفته ایم به زودی مرکز مشاوره رایگان، مرکز تخصصی سنجش قوای جسمانی و پزشکی راه اندازی می شود تا قهرمانان از آنها بهره مند شوند و وسایل و تجهیزات به روز نیز خریداری و پایگاه قهرمانی کاملا تجهیز می شود. وی اعلام کرد: در سال ۹۸، ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته ایم تا تجهیزات و وسایل مورد نیاز هیئت ها را تأمین کنیم و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای وسایل تخصصی برخی از ورزش ها مانند هوگوی الکترونیکی، تفنگ، شمشیر و تیر و کمان و دیگر تجهیزات تخصصی برای آنها تهیه می کنیم و در اختیار ورزشکاران قرار می دهیم. به گفتۀ وی همچنین در بخش بانوان نیمی از توجه ما به آنها معطوف است و برنامه متعددی مانند آقایان برای بانوان قهرمان هم در نظر گرفته شده است. او خاطر نشان کرد: همچنین با دستگاه های اجرایی در حال رایزنی هستیم و باید نگاه مسئولان ما به ورزش تغییر کند.
اختصاص ۳۰۰ میلیون تومان برای برگزاری مسابقات به آموزش و پرورش
مدیر کل ورزش و جوانان استان با اشاره به المپیاد ورزشی نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال که برای اولین بار در سال ۹۷ در استان برگزار شد، تصریح کرد: می خواهیم قهرمانی را از صفر شروع کنیم و سال گذشته مشکلاتی در برگزاری المپیاد داشتیم ولی امسال درست می شود تا شناسایی ورزشکار با استعداد که انجام شد وارد پایگاه قهرمانی شود و زیر نظر مربیان متخصص آموزش ببیند و در مسابقات ملی شرکت کند و بعد در سطح ملی نیز جذب فدراسیون ها و تیم ملی خواهند شد. سرپرست افزود: تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش داریم تا استعدادیابی از مدارس شروع شود و به معلمان تربیت بدنی توجه ویژه ای خواهیم داشت تا دانش آنها به روز شود. وی مصوب کرد ۳۰۰ میلیون تومان به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا مسابقات استانی و شهرستانی در پایه دانش آموزی برگزار شود و هیئت های ورزشی در این مسابقات بتوانند استعدادیابی داشته باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*