آخرین خبر :

توزیع هزار تن میوه طرح تنظیم بازار در استان مسئله کدام است: کمیت، کیفیت یا قیمت؟

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / با فرا رسیدن عید نوروز و بهار و تازه و نو شدن طبیعت، طبق سنتی دیرین، دید و بازدید خانواده ها با فامیل و دوستان و آشنایان نیز تازه می شود و بازار صله ارحام که جدا از برخی اسراف ها، ریخت و پاش‌های اضافی و چشم و هم چشمی های رایج، سنت پسندیده مسلمانان است داغ شده و در کنار آن پذیرایی از میهمان هم که حبیب خداست در این ایام رونق می گیرد.
پذیرایی از میهمانان نوروزی معمولاً با چای، شربت، شیرینی، آجیل، خشکبار و میوه همراه می شود و نرخ این اقلام در این ایام که تقاضای آن به اوج می رسد به طرز عجیب و غریبی بالا و بالاتر می رود و سالهاست که مسئولان امر برای تأمین اقلام مورد نیاز ایام عید مردم و کنترل قیمت این اقلام، اقداماتی از جمله برپایی نمایشگاه‌های بهاره، تشدید بازرسی ها، خرید و ذخیره‌سازی سردخانه ای اقلام و… را در دستور کار قرار می دهند. در این میان تامین میوه ایام نوروز که معمولا شامل خرید سیب و پرتقال در فصل تولید و فراوانی و ذخیره‌سازی سردخانه ای آن برای عرضه در ایام نوروز تحت عنوان میوه طرح تنظیم بازار می باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این خصوص سه بحث کمیت، کیفیت و قیمت میوه مورد توجه مردم است که باید در تأمین میوه طرح تنظیم بازار توسط مسئولان امر مدنظر قرار گیرد. یکی از شهروندان بیرجندی در این باره می‌گوید: امسال وضعیت سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار که برای ایام نوروز ذخیره سازی و عرضه شد از سال های گذشته چه به لحاظ کمی، چه به لحاظ کیفی و چه از نظر قیمت بهتر بود و به همین خاطر در مجموع مردم راضی بودند.
سیب زرد کیفیت لازم را نداشت
محمدی می‌افزاید: اینکه قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازار نصف قیمت‌آزاد این اقلام بود نشان می‌دهد که مسئولین امر تلاش خود را داشته اند هر چند که جا دارد در مجموع قیمت ها باز هم کاهش بیشتری داشته باشد.
شهروند دیگری می گوید: سیب هایی که در یکی دو روز اول در قالب طرح تنظیم بازار به بازار آمد از نوع سیب زرد بود و کیفیت لازم را نداشت اما سیم‌های قرمزی که پس از آن عرضه شد کیفیت قابل قبولی داشت به نحوی که برخی از خرده فروشان با تعویض جعبه ها به عنوان میوه آزاد این سیب‌ها را تا ۲ و حتی ۳ برابر قیمت به فروش می رساندند.
مردم علاوه بر قیمت به کیفیت هم اهمیت می دهند
محمودی می‌افزاید: برای مردم علاوه بر اینکه قیمت میوه مهم است کیفیت آن هم بسیار اهمیت دارد و مردم اغلب به دنبال میوه ارزان تر و در عین حال دارای کیفیت قابل قبول هستند و مسئولان امر باید در مبدأ به این مسائل توجه کنند. صادقی یکی دیگر از شهروندان می گوید: به نظر من پرتقال های تنظیم بازار خیلی درشت بود و یا خیلی ریز در حالیکه مردم پرتقال متوسط می خواهند البته قیمت ها خوب بود و سیب های قرمز تنظیم بازار هم از هر نظر رضایت مردم را جلب کرد و در مجموع راضی بودیم.
مردم بیشتر از درشتی و ریزی میوه ها گلایه داشتند
یکی از توزیع کنندگان میوه تنظیم بازار هم می گوید: مشتری ها از سیب های زردی که ابتدا به بازار آمد راضی نبودند که در ادامه سیب های قرمز با کیفیت جایگزین آن شد و تنها ایرادی که بعضاً از آن گرفته می شد درشتی سیب برخی جعبه ها بود. وی می افزاید: پرتقال ها هم به لحاظ کیفیت تقریبا راضی کننده بود و مشتری ها بیشتر به درشتی و ریزی پرتقال ها ایراد می گرفتند. وی ادامه می‌دهد: در مجموع با توجه به تفاوت قیمت میوه های طرح تنظیم بازار با میوه های آزاد مردم از کمیت، کیفیت و قیمت سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار راضی بودند و محموله ها خیلی زود به فروش می رفت.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰ تن سهمیه میوه تنظیم بازار استان بود، می گوید: امسال این میزان به حدود دو برابر افزایش یافت و نزدیک به یک هزار تن سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار برای استان تأمین شد. قربانی می افزاید: البته سیب زرد به لحاظ تولید، کیفیت سال های گذشته را نداشته و از نظر سایز هم کوچکتر بود و لذا جلوی ورود آن به بازار را گرفتیم و سیب قرمز با کیفیت قابل قبول و البته قیمت مناسب را وارد بازار کردیم که در هیچ استانی سیب با این قیمت عرضه نشد.
توزیع میوه محدود به مراکز شهرستان‌ها نبود
وی تصریح می کند: ما در تمامی مبادی ورود میوه حضور داشتیم و تمام تلاش خود را برای تأمین میوه با کیفیت و در عین حال مناسب به لحاظ قیمت به کار گرفتیم و این اختیار را به توزیع کنندگان دادیم که میوه های ریز و بی کیفیت را برگشت دهند و بارها این موضوع را اعلام کردیم.
قربانی همچنین می‌گوید: سال های گذشته توزیع میوه طرح تنظیم بازار محدود به مراکز شهرستان‌ها بود اما امسال مراکز بخش و حتی برخی دهستان ها نیز سهمیه میوه تنظیم بازار دریافت کردند و سرانه هر یک از هم استانی ها از میوه های تنظیم بازار نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی یافت. وی می افزاید: با توجه به کیفیت خوب سیب های طرح تنظیم بازار و قیمت مناسب آن متأسفانه برخی خرده‌فروشان نسبت به فروش آزاد این سیب ها اقدام کردند که نظارت بیشتر را می طلبد.
لزوم نظارت بر شبکه توزیع تا پایان طرح
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با ذکر اینکه نظارت بر شبکه توزیع میوه و عاملین صنفی با پیشنهاد اتحادیه ها و بر اساس پراکندگی، موقعیت جغرافیایی و مکان هر واحد در بهترین شرایط اعمال گردیده تا امکان تأمین برای همه مردم فراهم شود، می گوید:
عاملان توزیع با نصب بنر «عامل توزیع میوه طرح تنظیم بازار» مشخص شدند و قیمت این میوه ها برای مصرف کننده نیز اعلام عمومی شد. تهوری با بیان این که در مرکز استان به جز چند مورد عدم رعایت ضوابط، تخلفی مشاهده نشده ادامه می دهد: گزارشاتی از فروش آزاد میوه طرح تنظیم بازار ارائه شده بود که موارد بسیار اندکی بود و با تذکر برای جمع آوری مورد پیگیری قرار گرفت ضمن اینکه برای پیشگیری به عاملان توزیع اعلام شد که نباید مشابه میوه طرح تنظیم بازار داشته باشند و فقط می توانند میوه هایی از نوع دیگر عرضه کنند و در صورت مشاهده، عاملیت آنها حذف و سهمیه به آنها تعلق نمی گیرد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند نیز با اشاره به افزایش قابل توجه سهمیه میوه طرح تنظیم بازار استان نسبت به سال قبل و سال های گذشته می گوید: کیفیت میوه های تنظیم بازار امسال به مراتب از سال‌های قبل بهتر بود. حیدری با ذکر اینکه امسال میوه های بی کیفیت را توزیع نکردیم، می افزاید: اجازه توزیع سیب هایی که کیفیت لازم را نداشت و از مبدأ تهیه شده بود را ندادیم و بخشی از آنها برگشت داده شد. وی در خصوص بحث فروش آزاد سهمیه میوه طرح تنظیم بازار توسط برخی عاملان توزیع می گوید: مواردی از این تخلف به ما هم گزارش شده اما واقعیت آن طور که شایع شده نیست و یک کلاغ چهل کلاغ است با این حال پیگیر موضوع شده و در ساعات اوج فروش بازرسی‌ها تشدید شد. وی تصریح می‌کند: خوشبختانه قیمت میوه تنظیم بازار نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر بود و کیفیت این میوه ها هم از سایر استان ها کمتر نبود و برای تأمین میوه مطلوب و مورد نیاز مردم و جلب رضایت آنان هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و جلسات متعددی برگزار شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*