برگزاری جلسات شورای شهر بیرجند پشت درب های بسته / مردمِ نامحرم

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / جلسات شورای شهر بیرجند فقط روزهای شنبه بصورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار می شود تا از این طریق پل ارتباطی بین نمایندگان مردم در شورا با شهروندان ایجاد شود و مردم هم در جریان مصوبات شورای شهر قرار گیرند و از این طریق علاوه بر ارتباط با نمایندگان خودشان که آنها را برای ۴ سال بر روی یکی از مهم ترین سکوهای مدیریت شهری قرار داده اند، بدانند این نخبگان شورایی قرار است چه آینده ای را برای شهرشان بسازند و به نظر می رسد ارائه گزارش از سوی شورا و علنی برگزار کردن جلسات یکی از حقوق حداقلی مردم باشد، حقی که این روزها با غیر علنی برگزار کردن جلسات شورای شهر بیرجند و یا عدم برگزاری آن به راحتی زیر پا گذاشته شده است.
آخرین جلسه علنی شورای شهر بیرجند ۳۰ دی ماه سال گذشته و برای حل مشکلات برخی از آثار تاریخی مهم شهر بیرجند از جمله ارگ بهارستان و با حضور سه مدیر کل برگزار شد. از این تاریخ تاکنون یعنی ۲۵ فروردین ماه ۹۸ یعنی حدود سه ماه از آخرین جلسه علنی شورا به غیر یک جلسه که ۱۲اسفندماه به منظور ارائه گزارش عملکرد شهرداری به شورا برگزار شد تمامی جلسات روز شنبه شورا یا غیر علنی برگزار شده و یا اصلا برگزار نشده است.
و اگر منصف باشیم و تعطیلات نوروز را فاکتور بگیریم حدود دو ماه و نیم است که اعضای شورای شهر جلسه ای که قابل پوشش توسط رسانه ها باشد را نداشته اند و یا اینکه آن را بصورت غیر علنی برگزار کرده اند.
در همین راستا با رئیس شورای شهر بیرجند گفت وگو و علت غیر علنی برگزار شدن جلسات علنی شورا را جویا شده ایم.
دکتر تقی زاده در تماس تلفنی خبرنگار ما در ابتدا با اشاره به موضوع جلسه غیر علنی روز گذشته شورا که با حضور مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و هم چنین رئیس پلیس راهور استان برگزار شد، گفت: در جلسه روز گذشته با حضور مهندس حلاج مقدم پروژه های عمرانی سال جاری شهر بیرجند از جمله پارک جنگلی، میدان بزرگ اجتماعات شهر، پارک خطی، زمان بازگشایی پل فرزان، پروژه خیابان جمهوری، پیاده روسازی خیابان های کارگران و انقلاب و … به منظور هماهنگی بیشتر و سرعت بخشیدن به پروژه ها و همکاری سایر ارگان ها تشریح شد .
وی افزود : در ادامه جلسه هم هر کدام از اعضای شورای شهر به بیان نقطه نظرات خود و اعلام آنها به دفتر امور شهری و شوراهای استانداری برای پیگیری پرداختند.
وی از پیگیری برای پرداخت حق و حقوق شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی و امکان کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به عنوان دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه یاد کرد و ادامه داد: در ادامه جلسه روز گذشته میزبان رئیس پلیس راهور استان بودیم که در این جلسه هم نقطه نظراتی در مورد تهیه طرح جامع ترافیک شهر بیرجند ارائه شد تا شاهد کاهش بار ترافیک در برخی خیابان ها مانند طالقانی، شیرین، مدرس و منتظری در سال جاری باشیم. رئیس شورای شهر بیرجند از مطرح کردن نقطه نظرات اعضای شورا و رئیس پلیس راهور استان برای کاهش بار ترافیک از محدوده چهارشنبه بازار جدید و برخی دیگر از نقاط شهر به عنوان دیگر موضوع مطرح شده در این دیدار یاد کرد.
دکتر تقی زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا طی چند ماه گذشته اکثر جلسات شورای شهر بصورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود، گفت: در سال جاری دو جلسه شورای شهر برگزار شده که جلسات خاصی نبوده که از حضور خبرنگاران استفاده شود چرا که در جلسه اول دیدار شهردار و معاونان شهرداری با اعضای شورا بعد از سال جدید بوده و جلسه دوم هم با توجه به ارائه اظهار نظرهای مختلف اعضای شورا در مورد مسائل و پروژه های شهری تشخیص داده شد غیر علنی برگزار شود چراکه قابل انعکاس نمی باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا جلسات غیر علنی به روزهای دیگر موکول نمی شود تا جلسه روز شنبه با حضور خبرنگاران برای مردم منعکس شود، گفت: روال معمول شورا هم همین گونه بوده که جلسات غیر علنی روزهای دوشنبه برگزار شود ولی در مواقعی که امکان هماهنگی از مسئولان مربوطه در این روز فراهم نشود از جلسه روز شنبه استفاده می کنیم .
وی در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس قانون برگزاری جلسات غیرعلنی شورا با تصویب اعضای شورا برگزار می شود، افزود: معمولا قبل از برگزاری جلسات غیرعلنی با اعضای شورا موضوع درمیان گذاشته می شود و اگر مخالفتی وجود داشته باشد و یا کسی معترض باشد به رأی گذاشته می شود که معمولا مخالفتی در این زمینه نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*