اقتصاد گردشگری رو به بهبود

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / چه بخواهیم یا نخواهیم خراسان جنوبی طی سالهای گذشته محل عبور گردشگران و مسافران بوده تا مقصدی برای گردشگری آنچه مسلم است اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری استان در سالهای اخیر رو به بهبود بوده و آمار مسافران و گردشگران حکایت از این امر دارد ولی باید توجه داشت در کنار آغوش باز استان خراسان جنوبی برای جذب مسافر و گردشگر، هم چنان نیازمند تغییر، بازبینی، برنامه ریزی و استراتژی در جذب و ماندگاری مسافر هستیم تا سهم استانمان از اقتصاد گردشگری هم افزایش یابد و نتیجه آن را به وضوح در بخش های مختلف ببینیم . به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مدت اقامت و ماندگاری مسافر و گردشگر در استان به یک شبانه روز یعنی ۲۴ ساعت رسیده که این مدت در گذشته در حد چند ساعت و یا عبور از استان برای رسیدن به سایر مقاصد مانند مشهد بوده است. عربی در پاسخ به این سوال که سهم خراسان جنوبی از اقتصاد گردشگری کشور را چگونه ارزیابی می کنید ، گفت: نمی توان برآورد دقیقی در این زمینه ارائه داد و سهم گردشگری استان را از کشور محاسبه کرد ولی می توان با توجه به آمار میزان فروش بنزین، افزایش حضور در سالن های غذا خوری، میزان فروش صنایع دستی، افزایش بازدید از موزه ها، درصد اشغال اماکن اقامتی و …. تا حدودی سهم استان را از اقتصاد گردشگری کشور محاسبه کرد.
نهبندان ،طبس و بشرویه امسال مقصد گردشگری بودند
به گفته این مقام مسئول در حوزه گردشگری استان در سال جاری شهرستان های نهبندان، طبس و بشرویه مقصد گردشگری بوده اند و بر اساس آمار تا پایان روز شانزدهم فروردین ماه یک میلیون و ۸۸۴ هزار و ۸۹۷ نفر مسافر در خراسان‌جنوبی اقامت داشته اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی را نشان می دهد.

نبود برخی زیرساخت ها از جمله نقاط ضعف گردشگری
در خراسان جنوبی
عربی به عمده نقاط ضعف گردشگری در استان اشاره کرد و افزود: نبود زیرساخت های ریلی که خیلی مورد توجه مسافران و گردشگران است و بویژه با توجه به گستردگی استان از اهمیت بیشتری برخوردار است از جمله این نقاط ضعف به شمار می رود .
وی ادامه داد: از طرف دیگر هر چند در توسعه راه های استان اتفاقات خوبی افتاده و زحماتی هم کشیده شده ولی عدم دوبانده بودن بیشتر محورها و یا محورهای مهم و مواصلاتی خود در جذب و یا عدم جذب مسافر مؤثر است بویژه که استانمان محل عبور مسافران از استان های اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان و … که مقصدشان مشهد است می باشد.
وی به وجود برخی کمبودها در پروازهای استان به رغم تلاش مسئولان فرودگاه بین المللی بیرجند اشاره کرد و گفت: برای جذب گردشگر و تورهای داخلی و خارجی به بیس کردن پروازها نیاز داریم که نمایندگان مجلس برای رسیدن به این هدف باید همکاری لازم را داشته باشند.
جذابیت های استان برای مسافران و گردشگران
وی به جذابیت های استان برای گردشگران و مسافران اشاره کرد و افزود: وجود مجتمع های آب درمانی، اقامت گاه های بوم گردی، برپایی نوروزگاه های مختلف در بیشتر نقاط استان ،برپایی مراسم و آیین موسیقی محلی و سنتی، داشتن کویر بکر ، آثار تاریخی و ثبت جهانی از جمله قنات بلده و …. از جمله جذابیت های گردشگری در استان به شمار می روند . معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از برپایی نمایشگاه های گردشگری و فروشگاه های صنایع دستی در داخل و خارج استان و برگزاری تورهای نیم روزه و یک روزه در داخل استان بعنوان گوشه ای از اقدامات میراث برای معرفی استان و جذب گردشگر یاد کرد.
تلاش برای افزایش سهم استان از گردشگری خارجی
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند هم با اشاره به ظرفیت های بالای خراسان جنوبی در بخش گردشگری، گفت: تلاش می کنیم تا سهم استان از گردشگری خارجی را افزایش دهیم. محمدرضا مجیدی افزود : صنعت گردشگری، صنعت ارزآوری است و باید فرصت های مختلفی را برای ورود گردشگران خارجی به کشور به ویژه از کشورهای مجاور فراهم کرد. وی ادامه داد : در همین راستا کمیسیون گردشگری اتاق بیرجند نیز تلاش می کند فرصت های خراسان جنوبی و جاذبه های این استان را معرفی و در نمایشگاه های مختلف داخل و خارج کشور حضور مؤثری داشته باشد تا سهم خراسان جنوبی از گردشگری خارجی، سهم قابل توجهی شود.
وی با اشاره به اینکه در این استان هم جاذبه های فرهنگی و میراثی و هم جاذبه های طبیعی فراوانی به ویژه کویر لوت وجود دارد، گفت : در این زمینه نیز تلاش شده است تا از فرصت بیابان لوت به عنوان یک جاذبه طبیعی برای جذب و دعوت گردشگران خارجی استفاده شود. مجیدی همچنین به اقدامات انجام شده برای تسهیل شرایط سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز پیشنهادات لازم جهت قانونگذاری و تسهیل قانونی لازم برای جذب و جلب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در خراسان جنوبی به نمایندگان استان داده شده است .
تلاش برای تقویت گردشگری سلامت
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه با تقویت حوزه گردشگری سلامت می توان از همجواری با کشور افغانستان بهره برد، افزود: در حوزه گردشگری سلامت نیز با توجه به زیرساخت های خوبی که در خراسان جنوبی وجود دارد جلساتی را تنظیم کرده ایم. مجیدی ادامه داد: با توجه به همجوار بودن با کشور افغانستان امیدواریم بتوانیم سهمی از بازار گردشگری سلامت در این کشور داشته باشیم و امکانات و زیرساخت های لازم برای رسیدن به این هدف در حال تدارک و فراهم کردن است.