آخرین تحولات خاورمیانه: فراخوان وزیر اماراتی برای تقویت روابط اعراب با اسرائیل/حمله شدیداللحن سفیر عربستان در قاهره به ایران/۲ شرط اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه/ پیشنهاد عمار حکیم به تهران و بغداد درباره مهار سیلاب

۲ شرط اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه، پیشنهاد عمار حکیم به تهران و بغداد درباره مهار سیلاب، فراخوان وزیر اماراتی برای تقویت روابط اعراب با اسرائیل و نشست آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس درباره ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله شدیداللحن سفیر عربستان در قاهره به ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «اسامه نقلی» سفیر عربستان سعودی در قاهره و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب، در جدیدترین موضع‌گیری در جمع دیپلمات‌های کشورهای عربی، ایران را عامل تشدید کننده بحران‌های منطقه معرفی کرد.

نقلی در جمع نمایندگان دائم اعضای اتحادیه عرب (در قاهره) و دیپلمات‌های عرب صحبت کرده است؛ نمایندگانی که مشغول فراهم کردن مقدمات نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب هستند که این نشست نیز مقدمه برگزاری نشست سالانه و سی‌اُم سران اتحادیه عرب به میزبانی تونس است.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سفیر عربستان سعودی هنگام سخن از مسائل منطقه گفت «ایران با قدرت در شعله‌ور کردن بحران‌ها[ی منطقه] و تعمیق رنج مردم عرب، بی‌هیچ بازدارندگی اخلاقی، دینی یا وجدانی حاضر است و این کار را از طریق دخالت آشکار در امور داخلی جهان عربی ما انجام می‌دهد و فتنه‌انگیزی مذهبی و فرقه‌ای می‌کند».

فراخوان وزیر اماراتی برای تقویت روابط اعراب با اسرائیل/حمله شدیداللحن سفیر عربستان در قاهره به ایران/۲ شرط اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه/ پیشنهاد عمار حکیم به تهران و بغداد درباره مهار سیلاب

سفیر سعودی، سیاست‌های ایران را «خصمانه» توصیف و ادعا کرد که «این سیاست‌ها شامل حمایت از جنبش‌های تروریستی در منطقه و ساخت موشک بالستیک نیز می‌شود؛ امری که امنیت و ثبات منطقه و منطقه عربی و صلح بین‌المللی را به خطر می‌اندازد».

عربستان سعودی، حزب‌الله لبنان را که از بارزترین جنبش‌های مقاومت و ضداسرائیلی در منطقه است، «تروریستی» می‌داند.

سفیر سعودی در مقابل، کشورش را حامی صلح توصیف کرد و گفت «در خلال تلاش پیگیرانه ما برای حل بحران‌های منطقه عربی، امروز باید در یک صف مشترک مقابل دخالت‌های آشکار ایران در امور عربی خود بایستیم و با دخالت‌هایی که امنیت و ثبات ما را به خطر می‌اندازد… مقابله کنیم».

۲ شرط اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه

حسام زکی دستیار دبیرکل اتحادیه عرب گفت که بازگشت سوریه به این اتحادیه به وجود توافق بین کشورهای عربی عضو مبنی بر قبول مواضع دمشق درباره حل و فصل سیاسی و رابطه با ایران بستگی دارد.

حسام زکی این سخنان را روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در حاشیه نشست مقدماتی برای برگزاری نشست وزیران خارجه عرب که قرار است فردا جمعه در تونس برگزار شود گفته است.

وی تاکید کرد که اگر توافق بر سر بازگشت سوریه به این اتحادیه وجود داشته باشد چنین امری محقق خواهد شد.

روز یکشنبه گذشته محمود عفیفی سخنگوی اتحادیه عرب در نشستی خبری گفت که بازگشت سوریه به این اتحادیه در دستور کار نشست سران عرب در تونس قرار ندارد.

نشست سران عرب قرار است شنبه یازدهم فروردین در تونس برگزار شود و نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب نیز یک روز قبل از آن برگزار می شود.

فراخوان وزیر اماراتی برای تقویت روابط اعراب با اسرائیل/حمله شدیداللحن سفیر عربستان در قاهره به ایران/۲ شرط اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه/ پیشنهاد عمار حکیم به تهران و بغداد درباره مهار سیلاب

اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی همزمان با اوج‌گیری بحران سوریه عضویت این کشور را به‌تعلیق در آورد و بسیاری از کشورهای عربی و غربی سفارت خود در سوریه را تعطیل کردند. این در حالی است که امارات و بحرین بازگشایی سفارتخانه‌های خود در دمشق را اعلام کردند و اردن و مصر و کشورهای دیگر نیز به‌دنبال ازسرگیری روابط با دولت سوریه هستند.

پیشنهاد عمار حکیم به تهران و بغداد درباره مهار سیلاب

در پیام سید عمار حکیم آمده است: همدلی خود با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در حادثه سیل که در برخی استان‌ها به خصوص استان فارس رخ داد ابراز می‌کنیم.

وی افزود ضمن ابراز تأسف عمیق از جان باختن شماری از شهروندان در این بلایای طبیعی از دولت‌های ایران و عراق می‌خواهیم که برنامه‌ای مشترک و فوری برای مهار بحران سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در دو کشور اجرا کنند.

از خداوند متعال می‌خواهیم که قربانیان این حوادث را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد و فرزندان ملت ما و همه ملت‌های جهان را از هر گزندی مصون بدارد.

فراخوان وزیر اماراتی برای تقویت روابط اعراب با اسرائیل

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات به صورت علنی، تقویت روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل را خواستار شد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: به منظور پیشبرد روند صلح در فلسطین، روابط میان اعراب و اسرائی نیازمند یک تحول است است!

قرقاش مدعی شد که مخالفت برخی کشورهای عربی با مذاکره با اسرائیل، روند صلح در فلسطین را پیچیده کرد.

وزیر مشاور در امور امارات گفت: وقتی به عقب باز می‌گردیم و به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تصمیم عدم مذاکره و ارتباط با اسرائیل اشتباه بوده است.

فراخوان وزیر اماراتی برای تقویت روابط اعراب با اسرائیل/حمله شدیداللحن سفیر عربستان در قاهره به ایران/۲ شرط اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه/ پیشنهاد عمار حکیم به تهران و بغداد درباره مهار سیلاب

گفتنی است، فراخوان قرقاش برای تقویت روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی درحالی صورت می‌گیرد که این رژیم به همراه متحد اصلی خود یعنی آمریکا درحال حاضر آخرین فشارهای خود برای به کرسی نشاندن معامله قرن را به منظور به فراموشی سپردنمسأله فلسطین، اعمال می‌کند.

نشست آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس درباره ایران

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که یک کارگاه منطقه‌ای در ریاض با حضور مقام‌های ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره اقدامات مالی ایران برگزار کرده است.

به گزارش سایت وزارت خزانه داری آمریکا، این کارگاه درباره اقدامات مالی غیر قانونی ایران و خطراتی که این کشور برای سیستم مالی جهانی دارد، برگزار شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید، این کارگاه آموزشی توسط اعضای «مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم (TFTC)» برگزار شده است.

این در حالی است که عربستان و امارات خود از حامیان مالی تروریسم در کشورهای مختلف هستند.

مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم در ۲۱ مه ۲۰۱۷ در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان تأسیس شد و هفت عضو دارد. آمریکا، عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر و عمان عضو این مرکز هستند.

گزارش‌های حاکی این کارگاه آموزشی روز سه شنبه پایان یافته است.

وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، در این نشست مجموعه‌ای از مطالعات موردی در ارتباط با فعالیت مالی غیر قانونی ایران و دور زدن تحریم‌ها به اعضا این مرکز ارائه شد.

این بیانیه اضافه کرده است: کشورهای حاضر در این کارگاه منطقه‌ای اقدامات و گام‌های خود را برای مختل کردن فعالیت‌های مخرب ایران بیان کردند.

طبق این گزارش، اعضای «مرکز مقابله با تأمین مالی تروریسم» همچنین دیدگاه‌های کارشناسی در خصوص رعایت و اجرای استانداردهای مورد نظر قطعنامه‌های شورای امنیت و گروه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) را دریافت کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، محور بحث در این کارگاه منطقه‌ای بر تلاش‌های کلیدی برای مقابله با تکثیر تسلیحات کشتار جمعی، آسیب پذیری شرکت‌های تجاری و شفافیت مالی بخش خصوصی متمرکز بود.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، مقام‌های این کشور نسبت به هرگونه تجارت و همکاری با ایران هشدار داده‌اند.

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران سال گذشته هشدار داد که تجارت با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به معنای تأمین مالی تروریسم باشد.

هوک گفته بود: «وقتی شرکت‌ها با ایران تجارت می‌کنند، احتمال دارد تروریسم را، شاید در خاک خود، تأمین مالی کنند.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*