آخرین تحولات خاورمیانه؛ ساخت نخستین رآکتور اتمی عربستان سعودی/آمادگی چین برای کمک به سیل‌زدگان ایران/ کمک ۱.۲ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان ایرانی/ رأی مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن

احداث پایگاه نظامی جدید در غرب عراق توسط آمریکا، آمادگی چین برای کمک به سیل‌زدگان ایران، کمک ۱.۲ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان ایرانی و رأی مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ساخت نخستین رآکتور اتمی عربستان سعودی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه «گاردین» با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تازه‌منتشره، نوشته: ساخت نخستین رآکتور اتمی عربستان سعودی تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد، آن هم در حالی که ریاض هنوز برای پذیرش مفاد پادمان‌های حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام آمادگی نکرده است.

این رآکتور اتمی در شهرک دانش و فناوری «ملک عبدالعزیز» در حومه ریاض واقع شده و به گفته «رابرت کلی» مدیر پیشین بازرسی‌های هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک رآکتور کوچک تحقیقاتی ۳۰ کیلو واتی است که فاصله چندانی تا تکمیل شدن ندارد.

کلی که بیش از سه دهه در تأسیسات تسلیحات اتمی آمریکا هم کار کرده، در این مورد می‌گوید: «حدس من این است که آن‌ها می‌توانند تا یک سال آینده آن را کامل کنند و سقف روی قرار گرفته و برق آن هم وصل شود.»

در تصاویر ماهواره‌ای صفحه ۱۰ متری که حامل سوخت اتمی خواهد بود، مشهود و مشخص است که فعالیت عمرانی در ساختمان‌های بتونی اطراف آن نیز در جریان است.

به گفته کلی، کارکرد اصلی این رآکتور، آموزش تکنسین‌های اتمی است، اما ساخت چنین رآکتوری عبور از یک آستانه اتمی است، چون عربستان سعودی پیش از وارد کردن سوخت اتمی به رآکتور، باید مجموعه‌ای از قوانین و قواعد مشخص از جمله پذیرش بازرسی‌های آژانس را انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که مواد اتمی به سوی اهداف نظامی منحرف نشده باشند.

به نوشته گاردین، کار طراحی این رآکتور را یک شرکت آرژانتینی به نام «اینوَپ اس‌ای» (Invap SE) بر عهده داشته است.

«رافائل ماریانو گروسی»، نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد این پروژه می‌گوید: «این رآکتور باید حدودا تا پایان سال عملیاتی شود. به چند عامل بستگی دارد. اینوپ مسئول طراحی است و همه عملیات‌ها را رهبری می‌کنند، اما فعالیت‌های مهندسی محلی توسط سعودی‌ها انجام می‌شود.»

ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی/آمادگی چین برای کمک به سیل‌زدگان ایران/ کمک 1.2 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان ایرانی/ رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن

تصاویر ماهواره‌ای این رآکتور که نخستین بار توسط پایگاه «بلومبرگ» خبری شد، در حالی منتشر می‌شود که صدور مخفیانه مجوز انتقال فناوری‌های اتمی به عربستان سعودی، به اختلاف میان کنگره و دولت آمریکا منجر شده است. گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد، وزارت انرژی آمریکا بدون اطلاع‌رسانی به نمایندگان کنگره، مجوزهای لازم برای همکاری‌های اتمی با ریاض را صادر کرده است.

هم «ریک پری» وزیر انرژی و هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تاکنون از تحویل جزئیات توافقات اتمی به عربستان سعودی به کنگره خودداری کرده‌اند. روز سه‌شنبه «کریستین سوینیسکی»، رئیس کمیسیون مقررات اتمی آمریکا از پاسخ به این که آیا در جریان توافق با سعودی‌ها قرار داشته یا نه، خودداری کرد.

ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی/آمادگی چین برای کمک به سیل‌زدگان ایران/ کمک 1.2 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان ایرانی/ رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن

مخالفت نمایندگان کنگره با انتقال فناوری‌های حساس به عربستان سعودی، با توجه به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط یک تیم دولتی ترور، بیشتر هم شده است. هفته گذشته در جریان نشستی در سنای آمریکا، «برد شرمن» سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا خطاب به پامپئو گفت: «اگر نمی‌توانید به رژیمی با اره استخوان‌بر اعتماد کنید، نباید به آن‌ها اعتماد کنید که سلاح اتمی داشته باشند.»

احداث پایگاه نظامی جدید در غرب عراق توسط آمریکا

روز پنجشنبه، یک منبع مسئول در استان «الانبار» عراق از اقدام نیروهای آمریکایی در راه اندازی پایگاه نظامی جدیدی در منطقه «الرکبان» در نزدیکی نوار مرزی عراق، اردن و سوریه در غرب این استان خبر داد.

این منبع در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومه» تأکید کرد: «نظامیان آمریکایی یک پایگاه نظامی در منطقه الرکبان در دورترین نقطه شمال شرق اردن نزدیک به نوار مرزی عراق و سوریه در غرب الانبار احداث کردند. این پایگاه شامل شمار زیادی نیروی آمریکایی مجهز به سلاح سبک و سنگین و با پشتیبانی هواپیماهای جنگی هستند.»

این منبع گفت: «نظامیان آمریکایی از این پایگاه برای شناسایی مناطق مرزی سه کشور استفاده می‌کنند و تحرکات این نیروها و استقرار آنها در این منطقه به اطلاع دولت‌های سه کشور مذکور است. نیروهای گارد مرزی و دیگر سرویس‌های امنیتی به شکلی گسترده در نزدیکی گذرگاه های مرزی سه کشور مستقرند تا مانع نفوذ عناصر داعش به خاک عراق شوند.»

ارتش آمریکا که در سال ۲۰۱۱ پس از هشت سال اشغال خاک عراق این کشور را ترک کرده بود، سال ۲۰۱۴ این بار به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر به این کشور بازگشت. هم اکنون آمریکا در عراق چند پایگاه نظامی دارد و آن طور که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، فعلا قصد خروج از این کشور را نیز ندارد. ترامپ چندی پیش در اظهاراتی که واکنش منفی مقام‌های مختلف عراقی را در پی داشت، از عراق به عنوان محلی برای «رصد ایران» یاد کرد.

آمادگی چین برای کمک به سیل‌زدگان ایران

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز همدردی با ایرانیان ـ که تحت تأثیر سیل‌های اخیر قرار گرفته اند ـ برای کمک به آسیب دیدگان این واقعه اعلام آمادگی کرد.

ساخت اولین رآکتور اتمی عربستان سعودی/آمادگی چین برای کمک به سیل‌زدگان ایران/ کمک 1.2 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان ایرانی/ رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن

او ضمن اشاره به اینکه دو روز پیش نیز در مورد سیل شدید ایران اظهار نظر کرده بود، گفت: امروز وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم در پیام تسلیتی به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مراتب همدردی و تسلیت خود را اعلام کرد.

کمک ۱٫۲ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان ایرانی

«کریستوس استایلیانیدز»، کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران روز پنج‌شنبه از تخصیص بودجه‌ای برای کمک به امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد.

وی در توییتر نوشت: «در پی سیلاب‌های شدید در ایران با هدف پشتیبانی اضطراری، مقدار اولیه ۱.۲ میلیون یورو را برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع در ایران در نظر گرفته‌ایم. ما در این زمان سخت با همبستگی کامل در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.»

چند روز پیش نیز سفیر آلمان در ایران خبر داد که آلمان کمک‌های انسان دوستانه خود را برای قربانیان سیل‌های اخیر در قالب چهل قایق و تجهیزات ایمنی توسط صلیب سرخ آلمان برای هلال احمر ایران فراهم می‌کند.

در پی بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه ها در برخی مناطق ایران چندین تن از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند.

رأی مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به پایان حمایت از عربستان در جنگ یمن

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی تصویب کرد که بر اساس آن این کشور باید به حمایت خود از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در جنگ یمن، پایان دهد.

مخالفت با فعالیت‌های عربستان در یمن از حدود شش ماه پیش و در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان آغاز شد و به تصویب این طرح انجامید.

این طرح که با رأی مثبت نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات روبه‌رو شد، برخلاف نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تصویب شد.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، این طرح با ۲۴۷ رأی موافق و ۱۷۵ رأی مخالف تصویب شد.

در این طرح از رئیس‌جمهور خواسته شده تا سی روز «تمامی نیروهای نظامی آمریکا را از نبردهایی که در جمهوری یمن رخ می‌دهد یا بر روی این کشور اثر می‌گذارد» خارج کند.

این طرح ماه گذشته میلادی در مجلس سنای آمریکا تصویب شده بود و با رأی مثبت مجلس نمایندگان، راهی کاخ سفید خواهد شد.

انتظار می‌رود، این قانون از سوی دونالد ترامپ وتو شود. کاخ سفید از این طرح انتقاد کرده و آن را طرح «ناقصی» خوانده که به روابط دوجانبه آمریکا با کشورهای منطقه، از جمله عربستان آسیب می‌زند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*