آخرین خبر :

آخرین تحولات خاورمیانه؛ تحریم ۹ فرد و ۱۴ نهاد مرتبط با ایران از سوی خزانه داری آمریکا+اسامی/ روایت ظریف از رد پیشنهاد ایران توسط عربستان/ رأی منفی نمایندگان اردن به قرارداد گازی با اسرائیل/ کشته شدن سه نظامی روسیه در سوریه

واکنش عربستان به اقدام خصمانه ترامپ درباره جولان، روایت ظریف از رد پیشنهاد ایران توسط عربستان، رأی منفی نمایندگان اردن به قرارداد گازی با اسرائیل و کشته شدن سه نظامی روسیه در سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم ۹ فرد و ۱۴ نهاد مرتبط با ایران از سوی خزانه داری آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز سه‌شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده ۹ فرد و ۱۴ نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرده است.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد، در اقدام امروز شبکه‌هایی را در ایران، امارات و ترکیه هدف گرفته که میلیاردها دلار پول به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‎ ایران رسانده‌اند.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران و یک بانک ایرانی به دلیل کمک‌رسانی به نیروی قدس سپاه پاسداران تحریم شده‌اند.

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد: «ما برای مختل کردن طرحی که ایران از آن برای انتقال غیرقانونی صدها میلیارد دلار پول استفاده می‌کرد، شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های صوری و افرادِ مستقر در ایران، ترکیه و امارات را هدف قرار دادیم.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته، سپاه پاسداران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در تلاش هستند از نظام مالی بین‌المللی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنند.

تحریم 9 فرد و 14 نهاد مرتبط با ایران از سوی خزانه داری آمریکا+اسامی/ روایت ظریف از رد پیشنهاد ایران توسط عربستان/ رأی منفی نمایندگان اردن به قرارداد گازی با اسرائیل/ کشته شدن ۳ نظامی روسیه در سوریه

اسامی افراد و نهادهای تحریم‌شده به شرح زیر هستند؛

 افراد تحریم‌شده
-محمدرضا آل علی
-علیرضا اتابکی
-رضا دستگیری
-آیت‌الله ابراهیمی
-ایمان صداقت
-علی شمس مولوی
-سلیمان ساکان – شهروند ترکیه‌ای
-اسدالله صیفی
-محمد وکیلی – مستقر در امارات

نهادهای تحریم‌شده
-شرکت کارگزاری بانک انصار
-صرافی انصار
-شرکت فناوری اطلاعات انصار
-تجارت اطلس دوویز- ترکیه‌ای
-صرافی اطلس
-شرکت «گلدن کومودیتیز»- امارات
-صرافی هیتال
-شرکت اطلس ایرانیان
-شرکت «لبرا مون»- امارات
-شرکت ناریا- امارات
-صرافی ساکان
-شرکت تجاری ساکان- امارات
-شرکت تجاری «بست لیدر»- امارات
-زاگرس پردیس کیش

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هجدهم اردیبهشت‌ماه یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

واکنش عربستان به اقدام خصمانه ترامپ درباره جولان

رژیم سعودی تصمیم دولت آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی در ارتفاعات جولان سوریه را محکوم کرد.

عربستان اعلام نمود: جولان بر اساس قطعنامه های بین المللی مرتبط سرزمینی عربی و اشغال شده است و اقدام دولت آمریکا نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه‌های شماره ۲۴۲ و ۴۹۷ شورای امنیت است.

رژیم سعودی همچنین تأکید کرد، اقدام دولت ترامپ درباره جولان پیامدهای منفی زیادی برای روند صلح در خاورمیانه و امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

این رژیم از همه طرف ها خواست به منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی احترام بگذارند.

تحریم 9 فرد و 14 نهاد مرتبط با ایران از سوی خزانه داری آمریکا+اسامی/ روایت ظریف از رد پیشنهاد ایران توسط عربستان/ رأی منفی نمایندگان اردن به قرارداد گازی با اسرائیل/ کشته شدن ۳ نظامی روسیه در سوریه

دونالد ترامپ روز دوشنبه در کاخ سفید فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه را امضا کرد.

روایت ظریف از رد پیشنهاد ایران توسط عربستان

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: عربستان سعودی و متحدانش، طرح صلح ایران برای یمن را در آوریل ۲۰۱۵ رد کردند، و مدعی شدند که ظرف سه هفته به پیروزی می‌رسند.

وی در ادامه با بیان اینکه جنگ تحمیلی علیه یمن به یک «کابوس» تبدیل شده، آورده است: در آستانه پنجمین سال این جنگ شرم‌آور، یادآوری می‌کنم که هنوز هم برای متوقف کردن کابوسی که این جنگ بدان بدل شده، زیاد دیر نشده است.

وزیر خارجه ایران در پایان از هشتگ انگلیسی «جنگ یمن را متوقف کنید» استفاده کرد.

رأی منفی نمایندگان اردن به قرارداد گازی با اسرائیل

نمایندگان پارلمان اردن، عصر سه‌شنبه قرارداد گازی با رژیم صهیونیستی را رد کردند و خواستار لغو آن شدند.

رجائی المعشر، معاون نخست وزیر اردن، خواستار مهلت شده است تا دولت بتواند نظر دادگاه قانون اساسی درباره صلاحیت پارلمان برای اعلام نظر درخصوص قرارداد گازی با اسرائیل را جویا شود.

روز جمعه گذشته، صدها اردنی در مخالفت با قرارداد واردات گاز از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های دولت در قبال این قرارداد در امان پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

تحریم 9 فرد و 14 نهاد مرتبط با ایران از سوی خزانه داری آمریکا+اسامی/ روایت ظریف از رد پیشنهاد ایران توسط عربستان/ رأی منفی نمایندگان اردن به قرارداد گازی با اسرائیل/ کشته شدن ۳ نظامی روسیه در سوریه

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که کمپین «گاز دشمن به ‌منزله اشغالگری است»، خواستار برگزاری آن شده بود بر مخالفت خود با قرارداد واردات گاز از رژیم صهیونیستی تأکید کردند و گفتند، این قرارداد به‌منزله ضربه به حاکمیت اردن و حمایت از اقتصاد رژیم اشغالگر هست.

شهروندان اردنی در این راهپیمایی با سر دادن شعارهایی از دولت اردن خواستار اقداماتی جسورانه همچون اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان و فراخواندن سفیر اردن از تل‌آویو شدند و تأکید کردند که اسرائیل وحشیانه‌ترین اقدامات تروریستی را علیه ملت فلسطین انجام می‌دهد.

مهر ماه ۱۳۹۵ ه.ش. شرکت ملی برق اردن قراردادی برای واردات حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از فلسطین اشغالی به‌مدت پانزده سال امضا کرد که ارزش این قرارداد ۱۵ میلیارد دلار اعلام شد.

هاله زواتی، وزیر نیرو و منابع زیرزمینی اردن پیش از این گفته بود، لغو قرارداد گاز با رژیم صهیونیستی یک و نیم میلیارد دلار به اردن خسارت وارد می‌کند.

کشته شدن سه نظامی روسیه در سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سه نیروی نظامی این کشور در اواخر ماه فوریه (اواسط اسفند ماه سال گذشته) در جریان مبارزه با گروه‌های تروریستی کشته شدند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در اواخر ماه فوریه، سه نیروی نظامی روسیه پس از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یکی از مناطق مسکونی در استان دیرالزور سوریه، با یک خودروی نظامی در حال بازگشت به محل استقرار خود بودند، در محاصره گروهی از تروریست‌ها قرار گرفته و پس از درگیری با آنها مفقودالاثر شدند.

در این بیانیه یادآوری شده، در نتیجه اقداماتی ویژه کشته شدن این نظامیان در جریان درگیری با تروریست‌ها مورد تأیید قرار گرفت. در جریان یک عملیات ویژه که در آن نیروهای نظامی روسیه و نیروهای ویژه شرکت داشتند، گروهی تروریستی متشکل از سی تروریست که در حمله به خودوری نیروهای نظامی روسی دست داشتند، به هلاکت رسیدند.

“عبدالستار السید” وزیر امور منطقه‌ای دولت سوریه که در مسکو به سر می‌برد، در گفت وگو با این خبرگزاری تأکید کرد که مبارزه با تروریسم در سوریه به ‌خاطر حمایت‌های برادران نظامی روسی به پیروزی رسیده است. این مقام سوری گفت: «ارتش ما در مبارزه با تروریست‌ها فداکاری بسیاری به خرج داده و در این راه قربانیان زیادی را تحمل کرده و در این جنگ، دولت روسیه و نیروهای نظامی این کشور حمایت کاملی از کشور ما کرده و در نتیجه پیروزی بر تروریست‌ها حاصل شده است.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*