آخرین خبر :

مدیرکل ثبت احوال استان اعلام کرد: کاهش ۶ درصدی موالید

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir/ مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال ۹۷ تعداد ۸۶ درصد از جمعیت واجد شرایط استان یعنی ۴۹۳ هزار و ۷۴۵ نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کردند و حدود ۸۰ هزار نفر باقی مانده اند. مجتبی فاطمی با بیان اینکه این افراد نیز می‌توانند در اسرع وقت با مراجعه به اداره کل یا ادارات ثبت احوال شهرستان‌ها و دفاتر پیشخوان نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند، افزود: هزینه ثبت نام برای کارت هوشمند ملی در ادارات ثبت احوال ۲۵ هزار تومان و در دفاتر پیشخوان ۳۳ هزار تومان می‌باشد. وی که روز گذشته در نشستی خبری سخن می‌گفت، اضافه کرد: در حالی که رتبه استان در بحث صدور کارت هوشمند ملی در ابتدای سال ۹۶، پانزدهم کشور بود با تلاش مضاعف همکاران تا پایان سال ۹۶ این رتبه را به رتبه اول کشور ارتقا دادیم و با آن که حفظ این رتبه بسیار سخت بود از ابتدای سال ۹۷ که پایان آن، پایان زمان اعتبار کارتهای ملی قبلی بود تلاش خود را افزایش دادیم و برای رفاه حال افراد قطع نخاعی، جانباز، معلول، تصادفی‌ها، افراد مسن، افراد دارای مشکلات ذهنی و غیره که امکان مراجعه به ادارات و دفاتر پیشخوان را ندارند با مراجعه حضوری همکاران مأمور تعداد ۲۲ هزار کارت هوشمند ملی صادر شد و توانستیم رتبه اول خود را در سال ۹۶ مجدد در سال ۹۷ نیز تکرار کنیم.
۲۹۱ هزار نفر شناسنامه مکانیزه دریافت کردند
وی ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت اسناد هویتی مردم و پیشگیری از جعل و سوء استفاده از این اسناد، از تیر ماه سال ۸۹ شناسنامه مکانیزه طراحی و صدور و تحویل آن به مردم آغاز شد و در استان نیز از تیرماه ۸۹ که آغاز این طرح بود تا پایان سال ۹۷ تعداد ۲۹۱ هزار و ۴۰۸ فقره شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای ۱۵ سال صادر و تحویل شد. وی تصریح کرد: هم‌استانی هایی که شناسنامه جلد قرمز در اختیار دارند می‌توانند به ادارات ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان مراجعه و ظرف حداکثر ۷۲ ساعت نسبت به دریافت شناسنامه مکانیزه بدون هیچگونه منعی اقدام کنند و در غیر اینصورت می‌توانند مراتب شکایت خود را مستقیم به اینجانب اعلام نمایند و هیچ بهانه ای نیز از سوی همکاران در این خصوص پذیرفتنی نخواهد بود البته صدور شناسنامه المثنی طبق قانون و به دلیل احتمال پیدا شدن شناسنامه اصلی، یک ماه به طول می‌انجامد. به گفته وی هزینه تعویض شناسنامه در ادارات ثبت احوال ۳۰ هزار تومان و دفاتر پیشخوان ۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان می‌باشد ضمن اینکه کلمه المثنی از شناسنامه‌های صادره حذف می‌شود و شماره تماس ۳۲۴۱۵ در این زمینه پاسخگوی مردم است.
کاهش ۴/۴ درصدی ازدواج
فاطمی همچنین گفت: در سال ۹۶ تعداد ۶۷۳۶ واقعه ازدواج در استان داشتیم که این آمار در سال ۹۷ با کاهش ۴/۴ درصدی به ۶۴۳۸ واقعه رسید اما رتبه استان در این زمینه در کشور رتبه خوبی است البته در زمینه ازدواج نیازمند فرهنگ سازی، عدم سختگیری خانواده‌ها در مباحث جهیزیه و مهریه و تأمین و تسهیل مقدمات ازدواج هستیم. وی افزود: از مجموع ازدواج‌های صورت گرفته در سال ۹۷ در استان در ۵۰۵۰ مورد سن آقایان بیشتر از خانم‌ها و در ۶۷۵ مورد سن خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده و در ۷۱۳ مورد هم آقایان و خانم‌ها هم سن بودند همچنین بیشترین ازدواج برای مردان با ۲۶۷۱ واقعه در سن ۲۰ تا ۲۴ سال و برای خانم ها با ۲ هزار و ۴۷۲ مورد در سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی اتفاق افتاده است.
رتبه ۲۹ استان در طلاق
ثبت احوال استان با اشاره به اینکه برای دقیق‌ترین نحوه ارائه آمار طلاق، تعیین تعداد خانم‌های متأهل و ارائه آمار طلاق به نسبت تعداد آنهاست، گفت: در سال ۹۷ به ازای هر هزار نفر زن در استان ۵/۸ درصد طلاق رخ داده و از سال ۹۲ تاکنون در استان رشد طلاق نداشتیم و رتبه استان در بحث طلاق بیست و نهم است که نشان از اصالت فرهنگی مردم استان و توجه خانواده‌ها در این زمینه دارد.
کاهش ۶ درصدی ولادت
وی در خصوص آمار وقوع ولادت‌ها در استان نیز گفت: در سال ۹۶ تعداد ۱۷ هزار و ۸۸۵ مورد واقعه تولد در استان رخ داده که در سال ۹۷ با ۶ درصد کاهش به ۱۶ هزار و ۷۹۹ مورد رسیده و دلیل این کاهش آمار ولادت‌ها نیز به تعویق انداختن ازدواج و فرزندآوری و نیز افزایش تک فرزندی است. لذا در این راستا در سه ماهه اول امسال همایش جمعیت را با همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی در بیرجند و یکی دیگر از مراکز شهرستان های استان برگزار خواهیم کرد تا ان شاءا… در راستای تحقق افزایش ولادت که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز می‌باشد گام برداریم. به گفته وی در سال ۹۷ به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر در استان ۱۰۵ پسر به دنیا آمدند و در حالی که در سال ۹۷ در استان ۸۱۹۴ دختر به دنیا آمده اند تعداد پسرهای متولد شده ۸ هزار و ۶۰۵ نفر بوده و در مجموع ۱۱ هزار و ۶۱۵ ولادت در شهرها و ۵۱۸۴ ولادت در روستاهای استان به وقوع پیوسته است. فاطمی در ادامه گفت: در حالی که در سال ۹۶ تعداد ۳۸۶۹ واقعه فوت در استان رخ داده و این آمار نسبت به سال ۹۵ رشد ۳درصدی داشته است تعداد وقایع فوت در سال ۹۷ در استان با یک درصد کاهش نسبت به ۹۶ به ۳۸۲۷ واقعه رسید و بیماری قلبی و عروقی با ۱۳۶۲ مورد بیشترین دلیل فوت در استان بود ضمن اینکه به ازای فوت هر ۱۰۰ نفر خانم ۱۱۸ نفر آقا در استان فوت کردند و سهم آقایان در فوتی‌های سال ۹۷ در استان ۲۰۷۳ نفر و سهم خانم‌ها هزار و ۷۵۴ نفر بوده است. همچنین ۲۰۵۹ واقعه فوت در شهرها و ۱۷۶۸ واقعه در روستاهای استان رخ داده است.
ابوالفضل و فاطمه زهرا در صدر نام‌ها
وی اظهار کرد: فراوانی نام‌ها در سال ۹۷ در استان برای پسرها به ترتیب مربوط به ابوالفضل، امیر حسین، امیر علی، محمد و حسین و برای دخترها فاطمه زهرا، فاطمه، زینب، زهرا و حلما بوده است.
۳ هزار کارت هوشمند ملی آماده تحویل
وی در ادامه با ذکر اینکه در حال حاضر سه هزار کارت هوشمند ملی آماده تحویل در ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان استان باقی مانده، گفت: افرادی که پیامک مراجعه برای اخذ کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند در اسرع وقت به ادارات یا دفاتر پیشخوان تعیین شده مراجعه کنند زیرا بعد از ۶ ماه از تاریخ صدور این کارت‌ها طبق قانون باید آنها را به سازمان ثبت احوال مرکز بفرستیم که این افراد باید هزینه مضاعفی را در قبال دریافت آنها متحمل شوند. وی اضافه کرد: هموطنانی که کدپستی آنان تغییر کرده نیز می‌توانند کدپستی جدید خود را در اسرع وقت با ورود رایگان به سامانه پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی وارد نمایند.
ایجاد گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و شهدای استان
فاطمی از ایجاد گنجینه اسناد هویتی مشاهیر و شهدای استان با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی، ایجاد زمینه مطالعات و پژوهش در دستگاه‌های ذیربط و ایجاد فضایی مناسب برای معرفی مشاهیر و شهدا به شهروندان و به ویژه نسل جدید خبر داد و گفت: اقدامات در این خصوص از سال ۸۳ در استان آغاز شده و در سال ۸۹ توانستیم گنجینه قابل عرضه ای از مشاهیر و شهدای استان ارائه دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*