بازگشایی مسیر تمام رودخانه ها ی شهرهای استان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / با توجه به شدت بارندگی های اخیر و احتمال وقوع سیل در بیشتر استان های کشور از جمله خراسان جنوبی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به عنوان متولی رسیدگی به امور حریم رودخانه های استان در گفت وگو با خبرنگار ما از بازگشایی مسیر رودخانه ها و مسیل ها در تمامی شهرستان های استان خبر داد . پور جعفر با اشاره به بازدید روز پنج شنبه هفته گذشته جمعی از مسئولان متولی در حوزه مدیریت بحران از جمله آب منطقه ای ، شهرداری و بازرسی استان از تمامی نقاط حادثه خیز در مرکز استان افزود : تمامی نقاط حادثه خیز از جمله مسیر رودخانه ها در این بازدید بررسی و در صورت لزوم در دستور بازگشایی فوری قرار گرفت و اگر در مواردی خاص پلی هم مسدود شده بود بازگشایی صورت گرفت .
وی ادامه داد: در سایر شهرستان های استان هم مسئولان متولی مانند مدیران مناطق را ملزم به بازدید از نقاط حادثه خیز و رفع مشکلات احتمالی کرده ایم و در مناطق روستایی هم دهیاران به عنوان مدیران بحران در هر منطقه باید نکات ایمنی را به مردم متذکر و نقاط حادثه خیز را به مسئولان اعلام کنند تا در صورت نیاز بازگشایی های لازم صورت گیرد. وی با اشاره به اخطاریه هایی که توسط فرمانداری ها به دستگاه های متولی و هم چنین دهیاران برای آماده بودن در صورت وقوع سیل ابلاغ شده، گفت: امید می رود با رفع نواقص و بازگشایی هایی که در مسیر رودخانه ها و مسیل ها صورت گرفته با مشکل چندانی مواجه نشویم .
تخریب ۱۱ ملک در مسیر رودخانه های استان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجازی که در مسیر رودخانه های استان صورت گرفته از تخریب ۱۱ ملک در راستای حکم دادستانی خبر داد و افزود : بعد از فرصتی که به مالکان این املاک برای دفاع داده شد در دادگاه محکوم و حکم تخریب ملکشان صادر شد که اجرای این حکم هم در دستور کار قرار گرفت و ۳ نقطه و مسیر براثر این تخریب ها بازگشایی شد .
برخورد با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز
درحریم رودخانه ها
پورجعفر از برخورد با هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم رودخانه ها خبر داد و بیان کرد : بخشداران و دهیاران باید در صورت مشاهده هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز در مسیر رودخانه ها از همان ابتدا مسئولان متولی را مطلع کنند تا جلوی آن گرفته شود نه اینکه بعد از اتمام ساخت و ساز و گرفتن سند متوجه شویم که چنین ساخت و سازی انجام گرفته است .
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت ما بازگشایی مسیر رودخانه هاست ، افزود : برخورد با اینگونه ساخت و سازهای غیر مجاز و شناسایی آنها زمان بر است و نیازمند طی مراحل قانونی است و نمی توان فی البداهه نسبت به تخریب این بناها اقدام کرد .
تخصیص اعتبار ۷ میلیارد تومانی
برای ساماندهی رودخانه های استان
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه موضوع حریم و بستر رودخانه ها باید جدی گرفته شود، گفت: در ساماندهی رودخانه های استان هم اقدامات مناسبی صورت گرفت و بالغ بر ۷ میلیار تومان پروژه عمرانی اجرایی و یا در دست اجرا قرار دارد .
مهندس امامی افزود: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم می توان از بسیاری از خطرات در مواقع سیلاب جلوگیری کرد.
دستگاه های متولی صدور مجوز ساخت و ساز تخلفات را گزارش کنند
وی با اشاره به اینکه بارندگی های اخیر و وقوع سیلاب در برخی استان های کشور لزوم توجه به موضوع ساماندهی مسیر روخانه ها را چندین برابر کرده ، ادامه داد: برای ۴ حوزه و محدوده آبریز استان مشاورانی انتخاب شده اند تا نقاط حادثه خیز و حساس را مورد مطالعه و نتیجه را اعلام کنند . وی با تاکید بر اینکه شناسایی نقاط بحرانی در بستر رودخانه ها و نصب علائم هشداری در حواشی آنها در اولویت آب منطقه ای قرار دارد ، گفت : با توجه به گستردگی استان انتظار می رود دستگاه های اجرایی متولی مانند دستگاه هایی که مجوز ساخت و ساز را صادر می کنند برای جلوگیری و شناسایی ساخت و سازهای غیر مجاز همکاری لازم را داشته باشند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*