آخرین خبر :

«ارگ بهارستان» درانتظار نتیجه مذاکرات واگذاری/هویت شهر را دریابی

«ارگ بهارستان» درانتظار نتیجه مذاکرات واگذاری/هویت شهر را دریابیم

بیرجند- ارگ تاریخی بهارستان بیرجند که سال هاست نفس های آن به شماره افتاده این روزها برای بهبود وضعیت منتظر نتیجه مذاکرات مسئولان بنیاد مستضعفان استان با متولیان کشوری برای واگذاری است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- حکیمه بهمن زاده: کارشناسان و صاحب نظران از ارگ بهارستان بیرجند به عنوان قدیمیترین مقر حکومت در منطقه نام برده و آن را متعلق به دوره افشاریه می‌دانند.

بنایی که به واسطه قدمت و ارزش تاریخی آن نیازمند حمایت، مرمت و بازسازی است در حالی که مشاهدات نشان می‌دهد که این بنا حال و روز خوشی ندارد و آسیب‌های فراوانی به بنا وارد شده است.

این بنا که در بین عموم مردم به باغ زرشکی شهرت داشته، در پنجم اسفند ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وضعیت این بنای تاریخی بارها و بارها محور گفت‌وگوهای رسانه‌ای و اداری بوده که یکی از مهمترین آنان نشست شورای شهر بیرجند در تاریخ ۲۹ دی ماه سال ۹۷ بود.

اشاره‌ای به پیگیری‌های رسانه‌ای و اداری

نشستی که در آن برخی از اعضای شورای شهر از عدم رسیدگی به بنا توسط بنیاد مستضعفان به عنوان مالک بنیاد انتقاد کرده و ابراهیم تقی زاده، رئیس شورای شهر بیرجند در این نشست بیان کرد که طبق شواهد و مستندات ارگ بهارستان در حال تخریب بوده و اگر همین وضعیت ادامه یابد، اثری از آن باقی نخواهد ماند.

حسن رمضانی نیز در زمینه وضعیت ارگ بهارستان در جلسات متعدد با تبیین اینکه هر سال بر میزان تخریب ارگ بهارستان افزوده می‌شود، تأکید کرده که میراث فرهنگی می‌تواند از اعتبارات خود کمک ویژه‌ای برای بهسازی ارگ بهارستان کند، به شرط اینکه مطمئن باشیم درب آن به روی مردم باز می‌شود.

وی در رابطه با خرید ارگ بهارستان نیز گفته است در حال حاضر سیاست میراث فرهنگی در کشور خرید بناهای تاریخی نیست، چرا که خرید یک میلیون و ۲۰۰-۳۰۰ هزار بنای تاریخی توجیه ندارد.

در نشست ۲۹ دی ماه ۹۷ شورای شهر بیرجند رجب علی طالقانی مسئول بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی نیز در پاسخ به انتقادات بیان داشت: که جهت واگذاری ارگ بهارستان بیرجند در سه مرحله تلاش کردیم که به نتیجه مطلوب نرسید.

وی در ادامه تأکید کرد: واگذاری رایگان املاک باید طبق چارچوب و ضوابط سازمان باشد اما درخواست شهرداری برای واگذاری رایگان ارگ به سازمان مرکزی منتقل می‌شود.

رسانه‌های خراسان‌جنوبی نیز بارها با تیترهایی چون ارگ بهارستان بیرجند سال‌هاست در تنهایی خود ترک خورده، اینجا شبیه ارگ بهارستان نیست و مرگ تدریجی ارگ بهارستان نسبت به آسیب‌های وارده به این بنای تاریخی هشدار دادند.

حال بعد از سخن‌ها و قول و وعده‌های فراوان دوباره به سراغ مسئولین و متولیان امر رفتیم تا ببینیم سخنانی که در نشست‌ها و جلسات متعدد درباره این ارگ بیان داشته‌اند به نتیجه مطلوب رسیده است یا همچنان بی مهری‌ها نسبت به این ارگ قدیمی وجود دارد.

شهرداری در صورت واگذاری رایگان مرمت می‌کند

ابراهیم تقی زاده، رئیس شورای شهر بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: شهرداری بیرجند تا کنون بارها بیان کرده که در صورت واگذاری رایگان ارگ بهارستان برای مرمت و بازسازی آن اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه متولیان بنیاد مستضعفان در خراسان‌جنوبی در یکی از جلسات شورای شهر بیان داشتند برای واگذاری ارگ بهارستان باید با مقامات بنیاد در سطح کشوری گفت‌وگو شود، یادآور شد: تاکنون خبری از نتایج گفت‌وگو ها اعلام نشده است.

رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه ارگ بهارستان در شرف تخریب است، گفت: مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در حدی که مناسب برای بازدید مردم شود، حدود دو تا سه میلیارد تومان هزینه دارد.

وی اظهار کرد: به واسطه همین هزینه برای بازسازی و مرمت، شهرداری درخواست واگذاری رایگان ارگ بهارستان را دارد.

کارگاه مرمت در ارگ بهارستان فعال است

حسن علی فولادی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر در ارگ بهارستان میراث فرهنگی کارگاه مرمت دارد ولی این اقدامات تنها در راستای حفظ بنا است.

وی بیان کرد: از یک بودجه حدود ۴۰۰ میلیونی ۱۰ درصد به اقدامات مربوطه در زمینه حفظ این بنای تاریخی اختصاص دارد که کافی نیست.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند با اشاره به اینکه بنای ارگ بهارستان در بسیاری از قسمت‌ها ترک دارد، ادامه داد: این نکته که تا یکی دو سال دیگر ارگ از بین می‌رود، صحت ندارد مگر اینکه اتفاق خاصی چون تجمیع آب باران در اطراف آن بنا رخ دهد.

ادامه مذاکرات با مسئولان کشوری برای واگذاری ارگ

طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر، گفت‌وگو ها و مذاکرات بنیاد مستضعفان خراسان‌جنوبی به عنوان مالک ارگ بهارستان با مقامات کشوری بنیاد برای واگذاری این ارگ همچنان ادامه دارد و بعد از اتمام مذاکرات و بررسی‌ها نتیجه آن اعلام می‌شود.

امید است تا زمانی که این مذاکرات و گفت‌وگوها ادامه دارد، ارگ بهارستان همچنان سرپا و استوار به عنوان نماد تاریخ منطقه جنوب خراسان باقی بماند و یک اتفاق طبیعی چون یک لرزش زمین و یا تجمع آب در اثر بارش‌ها به آن آسیب جدی وارد نکند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*