آخرین خبر :

اخبار علمی

باورهای نادرست در مورد خواب، سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد

خواب

متخصصان آمریکایی در یک بررسی تازه هشدار دادند که باورهای نادرستی در مورد خواب بین افراد شایع است که این باورها می‌توانند تهدیدی جدی برای سلامت آنها باشند.

به گزارش ایسنا، “برخی از افراد تنها به پنج ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند”، “خرخر کردن خطری ندارد” و “مصرف مواد الکلی پیش از زمان خواب به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند” از جمله این باورهای نادرست و مضر برای سلامتی هستند.

“ربکا رابینز” یکی از متخصصان این مطالعه گفت: خواب بخش حیاتی و مهم زندگی است که بر وضعیت عمومی سلامت جسم و روان تاثیر چشمگیر دارد. لذا اصلاح این باورهای اشتباه در مورد خواب موجب بهبود سلامت خواب و سلامت عمومی بدن می‌شود.

در این مطالعه متخصصان به بررسی بیش از ۸۰۰۰ وبسایت پرداختند تا ۲۰ باور اشتباه رایج در مورد خواب را شناسایی کنند. یکی از رایج‌ترین باورها این ادعاست که برخی افراد تنها به پنج ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارند. به گفته متخصصان این باور می‌تواند خطرات جدی را متوجه سلامت جسم و روان فرد کند زیرا کمبود خواب در دراز مدت اثرات منفی به همراه دارد.

محققان همچنین با اشاره به یکی دیگر از باورهای اشتباه اظهار داشتند: درحالیکه خرخر کردن می‌تواند بی‌ضرر باشد اما نشانه‌ای از عارضه آپنه خواب است؛ بیماری که موجب می‌شود تنفس هنگام شب بارها متوقف شود. درصورتیکه این بیماری درمان نشود فرد در معرض مشکلات قلبی و بیماری‌های دیگر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، همچنین بنا به تاکید متخصصان مصرف مواد الکلی پیش از خواب نه تنها موجب نمی‌شود فرد خواب راحتی داشته باشد بلکه تازه ترین مطالعات تایید کرده که حتی مصرف مقادیر کم الکل نیز برای سلامتی مضر است.

یک متخصص طب سنتی گفت: افردی که دچار کم خونی هستند باید مصرف چای در وعده صبحانه را حذف کنند، نان و مربا میل و نوشیدن چایی را به ۲ ساعت بعد موکول کنند.

لیلا شیربیگی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره درمان کم‌خونی با طب سنتی گفت: یکی از اقداماتی که در طب سنتی برای درمان کم‌خونی انجام می‌شود اصلاح عملکرد سیستم گوارشی است، افراد باید سلامت گوارشی کافی داشته باشند تا در سایه آن بتوانند مواد غذای را به خوبی هضم و جذب کنند که کم‌خونی آن‌ها درمان شود؛ افراد مبتلا به ضعف گوارش، زخم معده و یا خونریزی‌های گوارشی که از علت‌های مهم کم‌خونی است، باید درمان شوند.

با خوردن غذا‌های خوشمزه کمخونب خود را درمان کنید

وی با اشاره‌ به درمان و اصلاح سیستم گوارشی ادامه داد: ممکن است علت اصلی کم‌خونی در فرد خونریزی معده باشد که فرد متوجه آن نبوده و خون در مدفوع فرد مخفی شده است، خوردن بالنگ و کره حیوانی به همراه نان سبوس‌دار مانند سنگک در وعده صبحانه می‌تواند خونریزی معده را کاهش دهد و همچنین ضعف گوارشی را از بین ببرد.

با خوردن غذا‌های خوشمزه کمخونب خود را درمان کنید

شیربیگی تصریح کرد: خوردن میوه به و سیب به شکل‌های مختلف مربا، آبمیوه غلیظ شده در وعده صبحانه نیز می‌تواند به روند درمان ضعف گوارشی افراد کمک کند؛ مصرف عسل و دارچین در کنار سیب نیز می‌تواند نفخ را از بین ببرد، به عنوان مثال فرد می‌تواند دارچین پودر شده را روی سیب قاچ شده بریزد و در وعده صبحانه میل کند.



وی افزود: افردی که دچار کم خونی هستند باید مصرف چای در وعده صبحانه را حذف کنند، فقط نان و مربا میل کنند و نوشیدن چایی را به دوساعت بعد موکول کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به درمان کم خونی نیز بیان کرد: خوردن یک تا سه زرده تخم مرغ به شکل آب‌پز عسلی در هفته، خوردن روزانه ۱۰ عدد مویز، شیره انگور همچنین خوردن گوشت قرمز و گوشت بلدرچین و مرغ رسمی به شکل کبابی می‌تواند کمبود هموگلوبین خون را تامین کند.

با خوردن غذا‌های خوشمزه کمخونب خود را درمان کنید

وی درباره پرهیزهای غذایی در افراد مبتلا به کم‌خونی نیز بیان کرد: افراد بهتر است در مدت زمانی که در دوره درمان کم خونی قرار دادند، از خوردن ترشی، غذاهای ترش، غذاهای تند پرهیز کنند.

انتهای پیام/

نقش غذاهای مانده در ابتلا به بیماری های التهابی روده

عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، با اشاره به شیوع بیماری های التهابی روده در سال های اخیر، گفت: اگر این بیماران درست درمان شوند، طول عمر آنها با افراد سالم جامعه یکسان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، همایون واحدی، روز چهارشنبه در نشست خبری کنگره دو روزه کشوری بیماری‌های التهابی روده،اظهارداشت: شیوع بیماری‌های التهابی روده از سال ۱۳۷۴ در کشور دیده شده و به تدریج رو به افزایش است.

وی با اشاره به ثبت بیماران التهابی روده در کشور، گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور، تاکنون ۱۰ هزار بیمار ثبت شده‌اند اما فکر می‌کنیم بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در ایران گرفتار بیماری‌های التهابی روده باشند.

واحدی ادامه داد: بر همین اساس، می‌توان تخمین زد که از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بین ۴۰ تا ۴۵ نفر مبتلا به بیماری‌های التهابی روده هستند.

وی افزود: اگر کار تشخیص و درمان این بیماران به درستی انجام شود، طول عمر آنها با دیگران یکسان خواهد بود.

واحدی با تاکید بر اینکه بیماری‌های التهابی روده قابل کنترل هستند، گفت: هنوز علت دقیق ابتلاء به این بیماری‌ها مشخص نیست اما می‌توان با برخی اقدامات، مانع از احتمال ابتلاء به بیماری‌های التهابی روده شد.

وی، از بیماری‌های التهابی روده به عنوان بیماری‌های دنیای صنعتی نام برد و افزود: استفاده از غذاهای مانده در فریزر و یخچال، ممکن است باعث ابتلاء به بیماری‌های التهابی روده شود.

در ادامه سیاوش ناصری مقدم عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، از بیماری‌های التهابی روده به عنوان بیماری مزمن نام برد و افزود: قطع درمان این بیماری‌ها، باعث عود بیماری شده و در نتیجه روند درمان را سخت‌تر می‌کند.

وی در ارتباط با احتمال ابتلاء به سرطان روده در بیماران التهابی روده، گفت: اگر بیماری کنترل نشده باشد، احتمال بروز سرطان روده وجود دارد، اما این موضوع قطعی نیست و میزان ابتلاء به سرطان روده در این دسته از بیماران، بسیار ضعیف است.

فواید آب گیلاس برای سلامت قلب و کنترل قندخون

آب گیلاس به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری نظیر پتاسیم و آنتی اکسیدان ها، دارای خواص متعددی برای سلامت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آب گیلاس می‌تواند به طرق مختلف به حفظ سلامت بدن کمک کند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

حفظ سلامت قلب

آب گیلاس سرشار از قدرتمندترین آنتی اکسیدان‌ها نظیر کورستین است. این آنتی اکسیدان می‌تواند به پیشگیری از آسیب اکسایشی ناشی از رادیکال‌های آزاد حاصل از کلسترول بد LDL کمک کند. از اینرو نوشیدن آب گیلاس بسیار برای سلامت قلب مفید است.

تسریع بهبود ماهیچه‌ها

آب گیلاس دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است که به کاهش حوادث ناشی از آسیب به ماهیچه‌ها در حین ورزش کمک می‌کند و همچنین در درمان درد عضلانی تأثیر دارد. از اینرو نوشیدن آب گیلاس با بهبود مقاومت، کاهش التهاب، و کاهش میزان لیپیدهای اکسیدشده امکان بهبود سریع دردهای عضلانی را بعد از ورزش تسهیل می‌نماید.

مقابله با التهاب

مطالعات زیادی نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی آب گیلاس می‌تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از پوکی استخوان کمک کند. بیماران مبتلا به پوکی استخوان در مورد میزان مصرف این نوشیدنی با پزشک شأن مشورت نمایند.

کنترل میزان قندخون

آب گیلاس حاوی ترکیبات آنتوسیانین است که بر ژن‌های کنترل کننده متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌هاتأثیر می‌گذارد. همچنین به کاهش میزان کلسترول و مقابله با چربی شکمی کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی نباید حاوی مواد شیرین کننده و افزودنی‌ها باشد چراکه به جای کنترل انسولین و قندخون، موجب افزایش آنها می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی ضعیف موجب بروز مشکلات زیادی برای سلامت می‌شود. اما آب گیلاس آنتی اکسیدان و آنتی ویروس قوی ای است. فلاوونوئیدها، نوعی آنتی اکسیدان موجود در آب گیلاس، به مقابله با عفونت کمک می‌کنند. تحقیقات زیادی نشان داده اند که این مواد شیمیایی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشند.

خواب بهتر

آب گیلاس منبع طبیعی خوب ملاتونین است؛ هورمونی که به تنظیم الگوی خواب بدن کمک می‌کند. از اینرو این ملاتونینطبیعی موجود در آب گیلاس می‌تواند به ترغیب خواب بهتر کمک کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*