آخرین تحولات خاورمیانه: طرح کنگره آمریکا برای لغو ویزای وابستگان مقامات ایرانی/صدور ۶ مجوز محرمانه فروش فناوری هسته ای به عربستان از سوی آمریکا/ شرط اتحادیه عرب برای بشار اسد/ رای دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران

صدور ۶ مجوز محرمانه فروش فناوری هسته ای به عربستان از سوی آمریکا، شرط اتحادیه عرب برای بشار اسد، رای دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران و درخواست فرانسه برای برگزاری نشست شورای امنیت در مورد جولان اشغالی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح کنگره آمریکا برای لغو ویزای وابستگان مقامات ایرانی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن در گزارشی به نقل از دو قانونگذار آمریکایی از فشار نمایندگان کنگره به دولت دونالد ترامپ برای لغو ویزای صادره برای بستگان و خویشاوندان مقامات ایرانی، چه آنها که در حال تحصیل یا آنها که در حال کار و زندگی در این کشور هستند، در ارتباط با بحث شهروندان آمرکایی زندانی در ایران خبر داد.

سناتور جمهوریخواه «مایکل والتز» از ایالت فلوریدا گفت: مقامات زیادی از ایران هستند که در آمریکا دانشجو دارند و در حال بهره برداری از مزایای سیستم آموزشی ما هستند و نیاز است که ما با دقت، هزینه‌های آن را(برای این افراد)  بالا ببریم.

والتز در ادامه افزود: «نگرانی من این است که هم اکنون تبغات منفی خیلی کمی برای گروگان‌گیری وجود دارد، و آنها (مقام‌های ایرانی) هم به سادگی (گروگان‌های خود) را نگه می‌دارند.»

فری بیکن نوشت: این مباحث و فشارهای تازه در کنگره پس از آن مطرح شده است که بحثهایی در دولت ترامپ برای اعطای معافیتهای جدید به کشوری مثل عراق در زمینه تحریمهای ایران وجود دارد و ممکن است این معافیتها ۹۰ روز دیگر تمدید شود تا بغداد بتواند از ایران برق بخرد.

برخی نمایندگان و وکلا که برای آزادی زندانیان آمریکایی در بند ایران تلاش می‌کنند به دنبال این هستند که هرگونه معافیت برای تحریمهای ایران به آزادی همه شهروندان آمریکایی در ایران گره زده شود.

طرح کنگره آمریکا برای لغو ویزای وابستگان مقامات ایرانی/صدور 6 مجوز محرمانه فروش فناوری هسته ای به عربستان از سوی آمریکا/ شرط اتحادیه عرب برای بشار اسد/ رای دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران

براساس این گزارش، درحالیکه تمرکز بر روی آزادی ۶ شهروند آمریکایی در ایران ادامه دارد، والتز می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا باید سیاستی شبیه سیاست لغو ویزا برای بستگان مقامات کشورهایی که در سراسر جهان شهروندانی از آمریکا را به گروگان گرفته‌اند پیاده کند.

صدور ۶ مجوز محرمانه فروش فناوری هسته ای به عربستان از سوی آمریکا

خبرگزاری رویترز گزارش داد بر اساس سندی که روز چهارشنبه رؤیت کرده، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا شش مجوز محرمانه به شرکت‌های آمریکایی برای فروش فناوری هسته‌ای و کمک به عربستان سعودی در این زمینه را تایید کرده است.

ماه گذشته نیز گزارش جدیدی از نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا نشان می‌داد که شماری از مقام‌های فعلی و سابق دولت این کشور علی‌رغم مخالفت‌های مکرر اعضای شورای امنیت ملی آمریکا و سایر مقام‌های ارشد کاخ سفید در حال تلاش برای فروش نیروگاه‌های هسته‌ای به عربستان سعودی هستند.

«هربرت مک‌مستر» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا یکی از افرادی بوده که با فروش این تجهیزات به عربستان سعودی مخالفت کرده است. او و دیگر مخالفان، با اشاره به مخاطرات امنیتی چنین معامله‌ای، خواستار قطع مذاکراتی در سال ۲۰۱۷ بودند که با هدف فروش این فناوری‌ها به سعودی‌ها در جریان بود.

طرح کنگره آمریکا برای لغو ویزای وابستگان مقامات ایرانی/صدور 6 مجوز محرمانه فروش فناوری هسته ای به عربستان از سوی آمریکا/ شرط اتحادیه عرب برای بشار اسد/ رای دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران

علی‌رغم این، تلاش‌ها برای فروش این فناوری‌ها ابتدا توسط «مایکل فلین»، مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید و به تازگی توسط «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا دنبال شده است.

شرط اتحادیه عرب برای بشار اسد

«حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب که در تونس به سر می‌برد در پاسخ به این سؤال که آیا در نشست آتی اتحادیه عرب در تونس، مسأله بازگست سوریه به این اتحادیه بررسی می‌شود یا نه، آن را منوط به نظر اعضا در خصوص دو مسأله مهم دانست.

به نوشته پایگاه خبری اذاعه النور، او در این خصوص گفت: بازگشت سوریه منوط به نظر اعضا در خصوص موضع دمشق درباره حل و فصل سیاسی بحران و مساله دوم روابط با ایران می‌شود.

حسام زکی ادامه داد: اگر توافقی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باشد، به زودی این اتفاق رخ می‌دهد. او گفت که توافق به این بستگی دارد که آیا اعضا نظر مثبتی در خصوص دو مورد مذبور دارند یا نه.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب همچنین خبر داد که یکی از موضوعات مطروحه در نشست تونس، به شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی از سوی آمریکا مربوط می‌شود. سی‌امین نشست اتحادیه عرب برای ۳۱ مارس (یکشنبه هفته آتی) در تونس برنامه ریزی شده است.

پیش از این محمود عفیفی سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفته بود که مسئله بازگرداندن عضویت سوریه در این سازمان به طور رسمی حتی توسط یکی از طرف‌ها مطرح نشده است و در برنامه نشست سران تونس قرار ندارد.

رای دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران

دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست امریکا برای توقیف داراییهای ایران در ارتباط با دست داشتن ایران در حادثه ۱۱ سپتامبر را رد کرد.

یک دادگاه آمریکایی پیش از این ایران را به دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر و برجهای دوقلو متهم کرده بود و خواستار پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان از داراییهای ایران در کشورهای دیگر شده بود!

درخواست فرانسه برای برگزاری نشست شورای امنیت در مورد جولان اشغالی

فرانسه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اقدام آمریکا در به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان شد.

پیشتر سوریه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در خصوص بلندی‌های جولان اشغالی شده بود.

طرح کنگره آمریکا برای لغو ویزای وابستگان مقامات ایرانی/صدور 6 مجوز محرمانه فروش فناوری هسته ای به عربستان از سوی آمریکا/ شرط اتحادیه عرب برای بشار اسد/ رای دادگاه لوکزامبورگ به نفع ایران

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۱ به تأیید اکثریت اعضای این شورا از جمله آمریکا رسیده به طور مطلق ادعای رژیم صهیونیستی برای حاکمیت بر جولان را رد و الحاق این منطقه به اراضی اشغالی فلسطین را باطل و ملغی اعلام کرده است.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*