آخرین خبر :

اخبار خراسان جنوبی

براثر واژگونی یک کشته در واژگونی خودرو محور سربیشه _ ماهیرودیک نفر جان خود را از دست داد.

یک کشته در واژگونی خودرو محور سربیشه _ ماهیرودبه گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، سرهنگ توفیقی نیا جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه امروز بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت پیکان در کیلومتر ۱۱۵ محور سربیشه به ماهیرود یک نفر فوت شد.

دلیل این حادثه را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرد.

انتهای پیام / ط ا

یک  دستگاه وانت پیکان در محور سربیشه _ ماهیرود واژگون شد

 

 

 

 

مانور سلامت نوروزی در خراسان جنوبی آغاز شد

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از برگزاری مانور سلامت نوروزی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ اسفند در استان خراسان جنوبی خبر داد.

مانور سلامت نوروزی در خراسان جنوبی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی پاک‌نیت صبح امروز در مراسم آغاز مانور سلامت نوروزی اظهار داشت: مانور سلامت نوروزی همزمان با سراسر کشور از تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۷ تا ۲۰ فروردین ماه ۹۸ از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا امسال همکاران بهداشت و محیط در قالب ۲۷ اکیپ بازرسی بهداشت و محیط با ۱۱۹ بازرس بهداشت و محیط فعالیت خواهند داشت.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در این برنامه نظارت‌های بهداشتی بر اماکن عمومی حساس اعم از پارک‌ها، مهمانسراها، هتل ها، اماکن بین راهی، زائرسراها و غیره انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

پاک‌نیت کنترل و نظارت موادغذایی عرضه شده را از دیگر برنامه‌های این طرح عنوان و تصریح کرد: در این راستا تمام مواد غذایی در مراکز توزیعی و مغازه‌ها توسط بازرسان کنترل و بازرسی شده و در صورت نیاز به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

وی از انجام نظارت و کنترل بهداشت موادغذایی با اولویت مواد غذایی حساس در طول مانور نوروزی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این راستا نیز نظارت بر استفاده از ظروف یک بار مصرف، توجه ویژه به نظارت بر تهیه و توزیع شیرینی‌های سنتی و توجه ویژه بر کنترل روغن صورت می‌گیرد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در طول این مانور بازرسی و نظارت بر سامانه آبرسانی انجام می‌شود یادآور شد: همچنین کنترل دخانیات نیز انجام می‌شود.

پاک‌نیت اظهار داشت: در این راستا شهروندان هرگونه شکایت، انتقاد و پیشنهادی که دارند با سامانه ۱۹۰ در میان بگذارند تا پیگیری شود.

وی به اهداف برگزاری این مانور اشاره کرد و افزود: امسال این مانور با دو هدف کنترل عوامل محیطی بیماری‌های واگیردار منتقله از عوامل مذکور به ویژه آب و غذا و کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر با کنترل نمک و روغن با هدف ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه برگزار می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه انشالله تضمین کننده سلامت مردم در سفرهای نوروزی آنان باشیم گفت: حضور ما در این راستا جهت سلامت مردم حضور پررنگ‌تری خواهد بود.

انتهای پیام/ ت

 

 

 

رئیس هیئت دو و میدانی خراسان جنوبی از برگزاری رقابت‌های دو و میدانی انتخابی مردان استان به میزبانی بیرجند خبر داد.

چاجی رئیس هیئت دو و میدانی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: رقابت‌های دو و میدانی انتخابی آغاز فصل رده سنی آزاد مردان استان در تمامی رشته‌های دو و میدانی به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار خواهد شد.

وی افزود:نفرات برتر این دوره از رقابت‌ها که بیست و سوم اسفند ماه سال جاری به میزبانی استادیوم غدیر بیرجند برگزار خواهد شد، به اردوی استان راه پیدا خواهند کرد.

 

 

 

 

چهارشنبه بازار بیرجند در مکان جدید و قدیم برپا می شود

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: به علت تعدد فروشندگان و تقاضای زیاد شهروندان برای تامین مایحتاج عید چهارشنبه بازار شهر بیرجند ۲ هفته پایانی سال علاوه بر مکان جدید در مکان قبلی هم برپا خواهد بود.

حسن خسروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هفته های پایانی سال تعداد فروشندگان چهارشنبه بازار افزایش می یابد به همین دلیل در تقسیم بندی انجام شده با اولویت محل جدید در صورتی که تعداد فروشندگان از ظرفیت بازار بیشتر باشد در مکان قبلی هم برای ۲ هفته پایانی سال چهارشنبه بازار برپا خواهد بود.
وی افزود: برای برپا بودن چهارشنبه بازار قدیم در سال آینده باید کمیسیون تنظیم بازار شهرستان با هماهنگی فرمانداری بیرجند تصمیم گیری کند.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: در حال حاضر برای پذیرش فروشندگان و برپایی غرفه در هر ۲ مکان مشکلی وجود ندارد اما اولویت با مکان جدید است.
وی بیان کرد: بزرگترین روز بازار شرق کشور با عنوان بازار فروش محصولات محلی و صنایع دستی در بیرجند آماده افتتاح است که با ۲۶۲ غرفه در وسعت هفت هکتار روز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه جاری در محل میدان میوه و تره بار قدیم شهر بیرجند به بهره برداری می رسد.
خسروی افزود: سه هکتار از این بازار به پارکینگ اختصاص دارد و بیش از یکهزار خودرو در آن جا می گیرد.
وی گفت: حدود سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت این مجموعه هزینه و بخش هایی از جمله فروش تولیدات محلی، صنایع دستی، خشکبار، حبوبات، لوازم خانگی، کیف و کفش، پوشاک، مواد شوینده و بهداشتی و میوه و تره بار برای رفاه شهروندان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: این روز بازار یک روز در هفته فعال خواهد بود که در حال حاضر روز چهارشنبه مد نظر است.
طرح پیشنهادی احداث چهارشنبه بازار جدید شهریورماه امسال در نشست رسمی شورای اسلامی شهر بیرجند مطرح شد و تمامی اعضا بدون نظر مخالف با آن موافقت کردند.
این پروژه پس از تصویب پنجم مهرماه کلنگ زنی شد و هدف اصلی انتقال چهارشنبه بازار رفع مسائل ترافیکی شهر بود.

 

 

 

 

 

نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیرجند به نوبخت: لزوم تسریع در تکمیل طرح زمین‌مانده فولاد قاینات و خوسف/ به ظرفیت خدادادی معادن استان توجه شود

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در آستانه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان‌جنوبی، پیرامون چند محور اساسی از جمله مساله کشاورزی و رسیدگی به محرومان به وی نامه نوشتند.

لزوم  تسریع در تکمیل طرح زمین‌مانده فولاد قاینات و خوسف/ به ظرفیت خدادادی معادن استان توجه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در آستانه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان‌جنوبی، پیرامون چند محور اساسی از جمله مساله کشاورزی و رسیدگی به محرومان به وی نامه نوشتند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

رئیس محترم سازمان برنامه‌وبودجه کشور

جناب آقای دکتر نوبخت

با سلام و عرض احترام

حضور جنابعالی را به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم در استان خراسان‌جنوبی خیرمقدم می‌گوییم، همان‌طور که مستحضرید خدمت به مردم محروم، بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری تأکید شده است.

 مردم این استان از سوی مقام معظم رهبری مردم اهل علم خطاب شده‌اند ازاین‌رو شایسته است با این دید وارد استان شده و خادمی این مردم را کنید.

 با توجه به شرایط کنونی استان مطالبات این تشکل از هیئت دولت و جنابتان به شرح زیر است:

اول) رسیدگی به بخش کشاورزی استان و مظلوم واقع‌شدن کشاورزان استان

استان خراسان‌جنوبی، منبع اصلی تولید زعفران، زرشک و ۹۷ درصد عناب کشور و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در سرتاسر جهان است. با این حال اوضاع اقتصادی و وضع معیشتی تولیدکنندگان زعفران، زرشک و عناب به‌هیچ‌وجه مناسب نیست، زعفران باارزش این استان به کمترین قیمت ممکن از تولیدکننده خریداری شده و به خارج از کشور صادر می‌گردد، همین شرایط هم برای تولیدکنندگان زرشک و عناب وجود دارد، لذا به‌عنوان راهکار از شما انتظار می‌رود برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولید، بسته‌بندی، عرضه و فروش این محصولات، تسهیلاتی با بهره‌ی کم به کشاورزان پرداخت نمایید تا ان‌شاءالله گامی برای رونق وضعیت کشاورزی و صنعتی شدن استان برداشته شود.

دوم) رسیدگی به وضعیت جاده‌ای استان و همچنین احداث، تعمیر و بازسازی جاده‌های پرخطر

هرساله به علت عوامل طبیعی همچون بارش باران که سبب لغزندگی جاده‌ها می‌شود و همچنین عدم کیفیت مناسب جاده‌ها، شاهد تصادفات شدیدی در جاده‌های استان هستیم که تاکنون بارها سبب مرگ هم‌وطنانمان گشته است که در این میان محورهای بیرجند-قاین و بیرجند-طبس به جاده مرگ مشهور گشته‌اند و علی‌رغم وعده‌های مسؤولین برای دوبانده‌سازی این جاده‌ها، با وجود گذشت سال‌ها هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته است و هر روز تعلل در این امر، برابر با فدا شدن جان هم‌وطنان عزیزمان در این جاده‌هاست که به هیچ قیمتی قابل بازگشت نیست.

سوم) توجه بیش‌ازپیش به ظرفیت خدادادی معادن استان

نعمت خدادادی معادن در این استان از مواردی بوده که همواره از سوی مسؤولین با غفلت روبرو شده است، حال‌آنکه تسهیل در امر اعطای مجوز بهره‌برداری می‌تواند درمان خوبی بر درد بیکاری و فقر در این استان باشد، استان خراسان‌جنوبی با دارا بودن ۴۹ ماده معدنی از ۶۰ ماده معدنی موجود در کشور و ۷۶ درصد ذخایر زغال‌سنگ کشور، یکی از استان‌های دارای بیشترین درصد بی‌کاری است که خشک‌سالی ۲۰ ساله، روزبه‌روز بر رقم بی‌کاری آن می‌افزاید. نبود زیرساخت‌های مناسب ریلی و جاده‌ای، دیگر معضل صنعت این استان است. ظرفیت سرشار استان ازنظر معادن و نیروی انسانی این ضرورت را ایجاب می‌کند که صنایع فراوری متناسب با منابع معدنی در استان احداث گردد.

چهارم) آب‌رسانی به حدود صد و پنجاه روستای فاقد آب شرب و تلاش برای سالم‌سازی آب شرب در سرتاسر استان

مشاهده‌ی عقب‌ماندگی و عدم ایجاد زیرساخت‌های حداقلی در بسیاری از نقاط استان، دردی است که قریب به بیست سال پیش مقام معظم رهبری را بر آن داشت تا در شهرستان نهبندان به‌عنوان یکی از محروم‌ترین نقاط کشور حضور یابند تا بلکه توجه مسئولین به خدمت به محرومین و مستضعفین این ولی‌نعمتان فراموش‌شده‌ی خود جلب گردد؛ اما متأسفانه باگذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، فقر و استضعاف از این منطقه رخت برنبسته به‌طوری‌که قریب به صد و پنجاه روستا فاقد آب لوله‌کشی آشامیدنی است و آب سایر نقاط استان نیز از سلامت کافی برخوردار نبوده و هرساله عامل بسیاری از بیماری‌های کلیوی و گوارشی می‌گردد. زندگی به‌مانند این مردم شما را از دردهای آن‌ها بیشتر آگاه خواهد کرد. لذا از شما و هیئت دولت خواهشمندیم که برای اصلاح اوضاع این مردم نجیب تمام تلاشتان را به کار گیرید.

پنجم) اتصال استان به خطوط ریلی کشور

قریب به ۸ سال است که واژه‌ی قطار در وعده‌های مسؤولین به مردم دست‌به‌دست می‎‌شود اما دریغ از اقدامی امیدبخش! قطعاً مستحضرید که یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در این استان، فقدان راه‌های ارتباطی مناسب جهت انتقال مواد خام و محصولات معدنی و کشاورزی است.

موقعیت راهبردی استان و همسایگی با کشور افغانستان در کنار معادن سرشار و ظرفیت‌های کشاورزی که در موارد قبل ذکر شد، ایجاب می‌کند جهت تسهیل امر تولید و صادرات، اتصال ریلی بین استان‌های همسایه و کشور افغانستان صورت پذیرد. اتصال استان به خطوط ریلی کشور می‌تواند درمان مناسبی بر این معضل باشد؛ به‌مانند خطوط شمال کشور و راه‌آهن شلمچه که در حال احداث است، این خط راه‌آهن هم از اهمیت یکسانی برخوردار است.

بنابر توضیحاتی که داده شد، از شما و هیئت دولت انتظار می‌رود اقدامات لازم برای تکمیل هرچه سریع‌تر خط ریلی سرخس-چابهار را انجام دهید.

ششم) تسریع در تکمیل طرح زمین‌مانده فولاد قاینات و خوسف

طرح فولاد قاینات و خوسف از دیگر طرح‌هایی است که به همت نمایندگان محترم استان طی سال‌های گذشته مصوب گردید؛ اما باوجود پیشرفت چشمگیر طرح، باکمال تأسف متوقف‌شده درحالی‌که بیش از هرزمانی ایجاد زیرساختی این‌چنینی برای رفع بیکاری استان حیاتی است. لذا انتظار داریم خادم ملت بوده و تمام تلاش خود را برای شروع به کار این مجموعه‌ها به کار گیرید.

دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال خواستاریم.

 

 

نماینده قاین در مجلس: بودجه بیمارستان قاین ۲ برابر شد

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه تنها پروژه ملی آبرسانی محلات عشایری کشور در زیرکوه ۲ میلیارد تومان اعتبار گرفت گفت: بودجه بیمارستان دوم قاین نیز بیش از دو برابر افزایش یافت.

نماینده قاین در مجلس: بودجه بیمارستان قاین 2 برابر شد

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: تعداد زمین‌های چمن مصنوعی در روستاهای خراسان‌جنوبی با مشارکت خیرین بنیاد برکت در حال تکمیل است و تسطیح، زیرسازی و فنس‌کشی آن توسط ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی درحال انجام است که از مجموع ۳۷ چمن مصنوعی در استان هفت مورد متعلق به روستاهای قاین و زیرکوه است و امید است تعداد بیشتری از روستاهای از این امکانات برخوردار شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برای دانشگاه بزرگمهر قاین اعتبار تخصیص یافته است گفت: جاده اصلی زیرکوه در لایحه بودجه دولت یک میلیارد تومان اعتبار داشت که این میزان به دو میلیارد تومان رسید چون از بودجه در اختیار برای آن گذاشتیم و مبلغ آن در قانون بودجه سه میلیارد تومان شد.

بیشتر بخوانید

فلاحتی بیان کرد: از محل بودجه در اختیار نمایندگان ۲ میلیارد تومان برای آب‌رسانی به محلات عشایری زیرکوه اعتبار گذاشتیم و بودجه بیمارستان دوم قاین نیز بیش از ۲ برابر افزایش یافت که این اعتبارات برای سال ۹۸ است و به زودی این بیمارستان احداث می‌شود.

وی تصریح کرد: بی‌توجهی عمدی به رفع مشکلات پروژه‌های قاینات سبب شد تا به وزیر صنعت و معدن تذکر بدهیم چون این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاینانس کشور چین آماده است، اجناس مرتبط خریداری شده و بارها زمان استیضاح پروژه از زبان دولت اعلام شده اما این طرح مهم به طور کامل خوابیده است.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از محل اعتبار در اختیار مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان برای دانشکده فنی امام خمینی(ره) اعتبار گذاشتم که با افزایش اعتبار کار ساختمانی دانشکده فنی و حرفه‌ای به اتمام می‌رسد و در دو سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

 

 

پیوستن «کدخدا» به اردوی تیم ملی والیبال

پیوستن «کدخدا» به اردوی تیم ملی والیبال/ «خدمتی» بر سکوی قهرمانی لیگ برتر تیراندازی بانوان ایران

 

در نخستین مرحله از اردوی آمادگی تیم ملی والیبال بانوان کشور «مهسا کدخدا» تنها نماینده ملی خراسان‌جنوبی توانمندی و ظرفیت‌های خود را در تهران به نمایش می‌گذارد.

بانوی بلندقامت ملی‌پوش خراسان‌جنوبی در تورنمنت بین‌المللی «Szeles Peter» بین‌المللی مجارستان نمایش فوق‌العاده‌ای را از خود به تصویر کشید، در پست آبشارزنان تیم ملی بانوان ایران در جمع شش ورزشکار برتر مسابقات قرار گرفت و به همراه ملی‌پوشان کشورمان بر سکوی نایب‌قهرمانی رقابت‌ها ایستاد.

«مهسا کدخدا» متولد سال ۱۳۷۲ شهرستان بیرجند است که از سن ۱۴ سالگی به عنوان نخستین بانوی خراسان‌جنوبی در تیم ملی والیبال بانوان ایران حضور دارد، دانش‌آموخته کارشناسی تربیت‌بدنی و دانشجوی فوق‌لیسانس فیزیولوژی است و کسب مقام سوم مسابقات قهرمانی والیبال آسیا، نایب‌قهرمانی لیگ برتر ایران در تیم پرسپولیس، رتبه دوم لیگ برتر کشور با تیم دانشگاه آزاد تهران، مقام دوم المپیاد دانشجویان ایران را در پرونده ورزشی خود دارد.

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: در شرایط آخرالزمانی قرار داریم

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امروز در شرایط آخرالزمانی قرار داریم و دنیا امروز در خفقان قرار دارد اما در اربعین حسینی که تنفس آزادی است، شیعه و غیر شیعه، مسلمان و غیر مسلمان کم نمی گذارند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی یکشنبه شب در دیدار رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این عشق و علاقه نسبت به دیگر ائمه نیز وجود دارد.
وی ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) به تمامی مسلمانان جهان افزود: از ویژگی های ائمه اطهار و اهل بیت این است که دوست و دشمن کمالات آنها را نمی توانستند انکار کنند و اکنون نیز نمی توانند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در طول تاریخ رقابت ها بر سر مسائل دنیوی و حکومتی بوده نه برای فضائل، تقوا و علم و ما نمونه های فراوانی برای اهل پژوهش داریم به عنوان مثال کسانی که دارای اندیشه آزاد هستند به میزانی شناختی که دارند نسبت به امام علی (ع) اظهار ارادت می کنند.
وی گفت: امروز هم مدعیان بر سر مسائل اصلی مثل علم و تقوا و ایمان مدعی نیستند بلکه برای دنیا و هوای نفس مدعی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: با همه دشمنی هایی که دشمنان علیه امام خمینی(ره) داشتند، اما هنگام رحلت ایشان، تمامی پرچم های کشورها نیمه برافراشته شد و این تاثیر امام راحل بر جوامع بین المللی را نشان می دهد.
وی افزود: امروز نیز دنیا می داند در زیر این آسمان، اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد آن کسی که حرفی برای گفتن دارد و می تواند دنیا را نجات دهد رهبر اسلام است، اما با این وجود با ایشان نیز همیشه در حال جنگ هستند.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم گفت: نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی استاد اخلاق ما در ارتش بودند و خاطرات زیادی از ایشان داریم.
حجت الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی افزود: نصایح ایشان را همیشه به عنوان سوغات برای خود می دانیم و اینجا آمده ایم تا از نصیحت های شما استفاده کنیم.

 

 

 

مراسم گرامیداشت ۱۸ اسفند در بیرجند برگزار می شود
مراسم گرامیداشت بیست و ششمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور مدیران و فعالان این مراکز فرهنگی در بیرجند برگزار می شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: مراسم گرامیداشت بیست و ششمین سالروز تاسیس ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با شعار «گام دوم انقلاب با بچه های مسجد» همزمان با ۲۱ اسفند در بیرجند برگزار می‌شود.

 

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی ادامه داد: این مراسم با حضور پرشور مدیران کانون‌های فرهنگی هنری شهرستان‌های درمیان، خوسف و بیرجند در محل دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و با سخنرانی حجت الاسلام نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه قرار است در این مراسم چند نفر از مدیران کانون‌های مساجد به ایراد صحبت بپردازند، ادامه داد: همچنین در این مراسم از مدیران فعال و نمونه استان تجلیل خواهد شد.

 

حجت الاسلام سبزه کار از تمامی مدیران، فعالان، رابطان و کتابداران عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی دعوت کرد که ساعت ۱۵:۳۰ سه شنبه ۲۱ اسفند در این مراسم شرکت کنند.

 

 

طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۶ کد : ۲۳۱۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷
طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی، توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه و به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.
طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه شد

طرح آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی، توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند تهیه و به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، با تصویب سند آمایش و تعیین نقشه راه استان دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این سند را به عنوان یکی از طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور معرفی کرد.

دکتر محمدمهدی خطیب عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با بیان این که  طرح توسط یک تیم چهل نفره از اساتید دانشگاه‌های خراسان جنوبی با محوریت دانشگاه بیرجند انجام شده است گفت: طرح آمایش سرزمین خراسان جنوبی به معنای برنامه‌ریزی کلان برای رسیدن به توسعه پایدار استان با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و انسانی و موقعیت استراتژیک استان در ۸۸۰۰ صفحه و ۴۰۰ برگ نقشه تهیه شده است.

دکتر خطیب ادامه داد: این طرح در مقایسه با طرح‌های اجرا شده در کشور و طرح‌های ارتباط با صنعت به علت اصالت روش‌های علمی و محتوای کیفی به عنوان طرح برگزیده کشوری انتخاب شد.

وی با بیان این که آمایش به معنای شناخت وضع موجود شامل منابع طبیعی، منابع انسانی و موقعیت استراتژیک و همچنین اطلاعاتی راجع به ظرفیت ها و موانع است، اضافه کرد: همچنین سند آمایش استان مطلوب را به تصویر می کشد و راه رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب را نشان می دهد. به گفته وی سند آمایش برنامه ای کلی و نقشه راهی برای استان است که بر مبنای آن اولویت های توسعه پایدار در خراسان جنوبی مشخص شده اند، در نتیجه باید برنامه های عملیاتی برای هر کدام از بخش های استان در قالب این نقشه راه تهیه و تدوین شوند.

شناسایی وطبقه بندی پتانسیل های موجود در استان، شناسایی محدودیت های توسعه در استان، سند چشم انداز ۱۴۱۵ برای استان، تحلیل سناریوهای تخصصی و سناریوهای کلی توسعه ی پایدار در استان خراسان جنوبی، تهیه بیش از ۴۰۰ برگ نقشه از پتانسیل های موجود، (شناسایی) مخاطرات،، (مکان یابی) سازمان فضایی، الگوهای مناسب کشت و مبانی جهت‌گیری توسعه کالبدی و نظم اجرایی آمایش در استان از دستاوردهای ویژه این طرح برگزیده است.

پایش طرح آمایش سرزمینی استان خراسان جنوبی و واکاوی نقاط قوت و ضعف اجرای آمایش و ارائه راهکارهای اجرایی متناسب با شرایط زمانی از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح می‌باشد

 

 

 

 

 

اعزام ورزشکاران خراسان جنوبی به مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی باشگاه های کشور

اعزام ورزشکاران خراسان جنوبی به مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی باشگاه های کشور

تیم بدنسازی و پرورش اندام استان، ۲۰ لغایت ۲۴ اسفندماه، جهت حضور در مسابقات پاورلیفتینگ بدون لوازم قهرمانی باشگاه های کشور، به سیستان و بلوچستان اعزام می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان، تیم بدنسازی و پرورش اندام استان، جهت حضور در مسابقات پاورلیفتینگ بدون لوازم قهرمانی باشگاه های کشور، به زاهدان می رود.
در این رقابتها که ۲۰ لغایت ۲۴ اسفند ماه برگزار می شود، عادل بارانی، علی خسروی، ابوالفضل مقامی، مجتبی کهنسال، امیر حسین جنگجو، کاظم مجیدی، علی رضا محمود آبادی، مرتضی خسروی، حسین امینی، سعید حسنی، امی حسین بخشی زاده، میثم شرف نیا، عادل عبداللهی، امیر حسین پوشیده رو، علی حسامی، سید معید سیادت، مهدی محمدپرست، نادرتیموری، محمد قاسمی، مهدی اردشیری، غلام حسین هادی نژاد، مصطفی مقدم، داوو نی خنجی و رو ح اله مظاهری به سرپرستی محمد حسین پوشیده رو و روح اله نوفرستی و مربیگری علی کهنسال به رقابت با دیگر شرکت کنندگان خواهند پرداخت.
یادداشت/ سعید ولایتی راه‌آهن شرق؛ آرزویی به قدمت خراسان‌جنوبی!/ مسئله تنها تسهیل حمل و نقل نیست

اتصال خراسان‌جنوبی به شبکه ریلی کشور را نباید تنها به‌عنوان اتصال یک استان به ناوگان راه‌آهن کشور دانست، بلکه این مهم برابر اتصال مرز مهم شرق کشور به خط ریلی است؛ مسئله‌ای که علاوه بر ایجاد شغل برای مردم این خطه، می‌تواند تسهیل‌کننده صادرات و واردات به کشورهای همسایه باشد.

راه‌آهن شرق؛ آرزویی به قدمت خراسان‌جنوبی!/  مسئله تنها تسهیل حمل و نقل نیست

مجله فارس‌پلاس خراسان‌جنوبی/ سعید ولایتی: هفته گذشته، راه‌آهن گیلان-قزوین با حضور رئیس‌جمهور و هیئت همراه از جمله رئیس گیلانی سازمان بودجه و برنامه کشور «محمدباقر نوبخت» افتتاح شد، اتفاقی که ما را به دلیل فراهم شدن اسباب راحتی هم‌میهنانمان در یکی از نقاط کشور مسرور گردانید، اما در کنار این مسئله، باخبر شدیم پس از این افتتاح این پروژه و در طی همین سفر، تفاهم‌نامه راه‌آهن رشت – آستارا نیز امضا شده است.

شرح و بسط این اوضاع بسیار تأسف‌بار است، در حالی که استان خراسان‌جنوبی که از محروم‌ترین استان‌های کشور است و از کمترین حداقل‌های لازم در زمینه خطوط حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی برخوردار نیست، ریاست سازمان بودجه کشور به فکر توسعه سریع و بی‌وقفه استان گیلان است که نشان‌دهنده سطح پایین اخلاق‌مداری وی در عمل به وعده‌های قبلی به خراسان‌جنوبی است.

اما مایه تأسف است که بدانیم در استان خراسان‌جنوبی بنا بر آمار رسمی حتی یک متر آزادراه هم وجود ندارد، از طرفی دیگر راه‌آهن این استان که بودجه آن پس از پیگیری‌های بسیار در مجلس شورای اسلامی تصویب گردیده، با کارشکنی‌های نوبخت و غفلت دولتمردان، تقریباً به دست فراموشی سپرده شده است، راه‌آهنی که نمایندگان استان در مجلس از همان ابتدای تأسیس استان خراسان‌جنوبی به‌طور جدی پیگیر آن بودند و ایجاد آن در محور شرق علاوه بر فراهم کردن رفاه و آسایش مردم به وسیله برخوردارسازی از امنیت و کیفیت راه‌های ارتباطی در سفر، می‌تواند زمینه پیشرفت‌های تجاری و اقتصادی را فراهم کند.

اتصال خراسان‌جنوبی به شبکه ریلی کشور را نباید تنها به‌عنوان اتصال یک استان به ناوگان راه‌آهن کشور دانست، بلکه این مهم برابر اتصال مرز مهم شرق کشور به خط ریلی است؛ مسئله‌ای که علاوه بر ایجاد تعداد بسیاری شغل برای مردم این خطه، می‌تواند تسهیل‌کننده صادرات و واردات به کشورهای همسایه باشد.

مسئله‌ای که باعث حفظ بیشتر امنیت روانی و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان این خطه و در نتیجه کاهش مهاجرت از این استان و افزایش جمعیت خراسان‌جنوبی می‌شود که به تبع موجب تثبیت مرزهای شرقی کشور است.

در هر صورت، غفلت از راه‌آهن کریدور شرق برابر است با پایمال کردن حق مردم مظلومی که در بسیاری از زمینه‌های رفاهی از میانگین کشوری عقب‌ترند.

امیدواریم سفر امروز نوبخت به خراسان‌جنوبی برای خروج استان از بن‌بست محرومیت‌ها و تغییر شرایط به نفع مردم باشد.

 

 

 

 

 

تحقق وعده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور

اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان به مرکز نوآوری و شتاب دهی دانشگاه بیرجند

۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در قالب مرحله نخست تفاهم نامه دانشگاه بیرجند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجهیز مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند گفت: در سفر آقای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان، وی قول کمک یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومانی برای تجهیز و تکمیل مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند را داد که مرحله نخست این اعتبار به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان محقق شد.
نجفی با بیان اینکه مرحله دوم و سوم این تفاهم نامه هم تا پایان شهریور سال ۱۳۹۸ محقق می شود، افزود: اساسنامه مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند، خرداد امسال تدوین شده است و برای راه اندازی و استقرار این مرکز، انبارهای معاونت دانشجویی با زیربنای ۳۵۰ متر مربع در نظر گرفته شد که قرار است به ۱۰۰۰ متر مربع افزایش یابد.
وی گفت: دانشگاه بیرجند تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دانشگاه برای این مرکز سرمایه گذاری کرده و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم قول مساعدت در توسعه این مرکز را نیز داده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه هدف از ایجاد این مراکز کمک به تبدیل شدن ایده به نقشه تجاری است، افزود: محصول مرکز نوآوری و شتابدهی به سرمایه گذاران ارائه می شود و معمولا در رویدادهایی مثل استارت آپ ها ، ایده های مراحل مختلف را سپری و ایده صاحب نظران را به نقشه اجرایی تبدیل می کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه مراکز شتابدهی نقش تسهیل گری دارند که بازار مورد نیاز یک شرکت فناور را پیدا می کند، افزود: مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند یکی از بخش های مهم زیست بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند است و از دانشجویان، اعضای هیات علمی که ایده هایی با قابلیت تولید محصول ارائه می دهند تا زمان عرضه به بازار و سرمایه گذاری از سوی دانشگاه حمایت می شوند.
آقای نجفی با بیان اینکه علاوه براین هر فردی که ایده با قابلیت تولید محصول دارد می تواند به صورت یک واحد فناور نوپا در این مرکز مستقر شود، گفت: پس از گذراندن دوره استقرار و تبدیل شدن به یک واحد فناور از سوی دانشگاه حمایت می شوند تا بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.
وی از اعلام آمادگی ۳۵ تا ۴۰ شرکت برای استقرار در این مرکز خبرداد و افزود: در حال حاضر به دلیل محدودیت در فضا و مکان ، فقط ۸ شرکت می توانند در این مرکز مستقر شوند .
دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۰ سال قدمت به عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور حدود ۱۲ هزار دانشجو دارد.

ثبت بیابان حلوان طبس در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور

بیابان حلوان شهرستان طبس در فهرست آثار طبیعی- ملی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و ثبت بیابان حلوان طبس در فهرست آثار طبیعی- ملی کشورگردشگری استان گفت: شهرستان طبس دارای بیابان ها و کویرهای معروفی همچون حلوان، پروده، حسن آباد و ریگ شتران است که حلوان بزرگترین این بیابان هاست و حدود ۷۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

رضایی ملکوتی با اشاره به اینکه تلاقی کوه و ماسه در این منطقه مناظر منحصر به فردی را پدید آورده است افزود: دق خیرآباد هم شوره زاری کم نظیر در دل بیابان حلوان است که حدود ۴۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

وی  با بیان اینکه پوشش گیاهی منطقه شامل طیف گسترده ای از گیاهان و درختچه ها مانند قیچ، تاغ، بادام کوهی، درمنه و اسکنبیل است گفت:  در نواحی غربی حاشیه کویر مرکزی گیاهان شوری پسند شامل شور بیابانی، گز و اشنان هم دیده می شود که همین عوامل سبب شد تا این اثر در فهرست طبیعی – ملی کشور ثبت شود.

بیابان حلوان در شمال غربی طبس، در زون رسوبی- ساختاری بلوک کلمرد و شرق قاره ایران مرکزی قرار دارد.

 

 

 

 

 

خبر ۲۰ سیمای خاوران در صدر اخبار مراکز صدا و سیما

مجموعه خبر ۲۰ سیمای خاوران رتبه اول کشور را در بین اخبار مراکز صدا و سیما کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، در ارزیابی انجام شده از مجموعه های خبری بهمن ماه، این مجموعه توانست با رعایت شاخص های حرفه ای رتبه اول را در بین مراکز استان ها از آن خود کند.
نحوه پوشش رویدادها و برنامه های خبری ویژه بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، رعایت سیاست ها و مصوبات ابلاغی، ایجاد فضای تبلیغی و تهییجی و جریان سازی متناسب با روزهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شاخص هایی بود که در این مجموعه خبری ارزیابی شد.

 

 

 

 

یک کشته در واژگونی خودرو محور سربیشه _ ماهیرود

براثر واژگونی یک دستگاه وانت پیکان در محور سربیشه به ماهیرود یک نفر جان خود را از دست داد.

  جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه بر اثر واژگونی یک دستگاه وانت پیکان در کیلومتر ۱۱۵ محور سربیشه به ماهیرود یک نفر فوت شد.

سرهنگ توفیقی نیا  دلیل این حادثه را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*