آخرین خبر :

چند خبر از خراسان جنوبی

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت ظرفیت های خوبی برای محرومیت زدایی هستند
استاندار خراسان جنوبی که در جلسه بررسی زمینه های بهره مندی از ظرفیت های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان سخن می گفت با بیان این مطلب، افزود: باید از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت برای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در استان بیش از پیش استفاده کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد صادق معتمدیان، با بیان اینکه بنیاد برکت در شهرستان های نهبندان و سربیشه اقدامات مناسبی در راستای محرومیت زدایی به انجام رسانده است ، افزود: امید است این ظرفیت در کل استان بکار گرفته شود که مدیران و مسئولین ذی ربط باید از این فرصت به بهترین نحو برای معرفی پروژه ها و طرح های مرتبط استفاده نمایند.
مقام عالی دولت در استان با بیان اینکه خدمات و اقدامات بنیاد برکت در استان قابل تقدیر است، افزود: ارائه این خدمات باید با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار باشد.
* بنا داریم در سال ۹۸ بالغ بر ۵۰۰ فرصت شغلی در استان ایجاد نماییم.
مدیرعامل بنیاد برکت کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال جاری ۳۸۲ فرصت شغلی در استان (شهرستان های نهبندان و سربیشه) ایجاد شده است ، افزود: بناداریم در سال ۹۸ بالغ بر ۵۰۰ فرصت شغلی در کل استان ایجاد نماییم.
مهندس جعفری، به سفر انجام شده به استان اشاره کرد و افزود: در این سفر اولویت ها و پروژه های مورد نیاز استان احصاء و بعد از بررسی توسط کارشناسان در تفاهم نامه ای که بین بنیاد برکت و استانداری منعقد خواهد شد در یک بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله این پروژه ها اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اولویت اجرای پروژه های مناطق محروم و روستایی خواهد بود، افزود: ایجاد اشتغال و توانمندسازی روستائیان با رویکرد ایجاد و تکمیل زنجیره تولید در مناطق محروم از اولویت های کاری بنیاد برکت خواهد بود.

 

 

برش یک تخته فرش اهدایی به عتبات عالیات در شهر درح

یک تخته فرش اهدایی به عتبات عالیات، امروز در شهر مرزی درح سربیشه برش داده شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این فرش ۶ متری را ۱۵ نفر از بافندگان فرش در مدت یک سال بافتند.
درآمد حاصل از فروش این فرش برای کمک به بازسازی صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا ( س) در نجف اشرف استفاده می شود.
دهقانی مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان سربیشه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، بافندگان فرش درح تعداد ۷ تخته فرش به مجموع ۶۰ متر مربع را برای کمک به بازسازی عتبات عالیات اهدا کرده اند.

مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) نهبندان ۲۰ درصد پیشرفت دارد

بیرجند – ایرنا – معاون فنی و امور عمرانی فرماندار نهبندان گفت: مجتمع فرهنگی چند منظوره امام رضا (ع) که عملیات اجرایی آن شهریور سال گذشته آغاز شد، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا علیرضا صادقی روز پنجشنبه در بازدید از این طرح عمرانی در دست اجرا افزود: مجتمع فرهنگی چند منظوره امام رضا (ع) نهبندان با زیربنای چهار هزار و ۶۰۰ مترمربع و اعتبار بیش از ۸۵ میلیارد ریال در ۲ فاز به همت آستان قدس رضوی در حال احداث است.
وی بیان کرد: فاز اول این مجتمع در ۲ طبقه و زمینی به مساحت ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع ساخته می شود که طبقه همکف شامل سالن همایش ها، کارگاه فعالیت فرهنگی و هنری، درمانگاه، داروخانه، سرویس بهداشتی، آبدارخانه، فروش اغذیه، نوشیدنی و تنقلات و نیز فضای پذیرش واحدهای اقامتی خواهد بود.
معاون فرماندار نهبندان گفت: در طبقه اول کلاس های آموزشی، فرهنگی و هنری، نمازخانه، دپارتمان اداری مجموعه، دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی، سالن مطالعات خواهران و برادران، مخزن کتاب، درمانگاه و واحدهای اقامتی پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: فاز دوم این مجتمع به عنوان فاز توسعه در ۲ طبقه و با زیربنای یکهزار و ۶۰۰ متر مربع برای ساخت فروشگاه های عرضه محصولات آستان قدس رضوی، رستوران، هایپر مارکت، پارکینگ، فضای سبز و آبنما پیش بینی شده است.
صادقی اظهار داشت: این طرح با بالاترین کیفیت و بهره گیری از معماری اسلامی ایرانی و در شان آستان قدس رضوی اجرا می شود و سیستم های استاندارد اعلام حریق، صوت، ارتینگ، سرمایش کولر آبی و پنکه سقفی و گرمایش موتورخانه مرکزی و مشعل پیش بینی شده است.
معاون فرماندار نهبندان همچنین امروز (پنجشنبه) در بازدید از پروژه در حال اجرای محور نهبندان – شوسف گفت: فاز اول این محور به طول ۱۲کیلومتر در حال نصب علائم و از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به نهبندان است که تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک خواهد رفت.
صادقی ادامه داد: فاز دوم این محور به طول ۱۸ کیلومتر در مرحله مناقصه است و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال آینده آغاز می شود.
وی گفت: همچنین قرارداد دوبانده سازی پنج کیلومتر از محور نهبندان – شهداد با اعتبار سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بسته شده و عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد.

 

 

 

 

نماینده مجلس: سفر استاندار به شهرستان ها کار اساسی است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه استاندار خراسان جنوبی به شهرستان ها سفر کرده و از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم و شهرستان آشنا می شوند، کار اساسی و اصولی است.

به گزارش ایرنا محمدرضا امیرحسنخانی چهارشنبه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: در این خصوص از استاندار قدردانی کرده و با وزیر کشور مکاتبه کردم.
وی گفت: با این رویکرد می توان مشکلات مردم را شناسایی کرد و پس از بررسی به آن پاسخ داد و این حرکت بسیار ارزشمندی است.
وی اضافه کرد: اینکه در اوضاع کنونی بحران اقتصادی، استاندار خراسان جنوبی با حضور مدیران دستگاه های اجرایی ساعت ۱۰ شب نشست برگزار می کند، ارزشمند است و در شهرستان ها نیز باید تلنگری به مدیران زد تا اینگونه تلاش کنند.
امیرحسنخانی گفت: رویکرد جنگ اقتصادی همین است و حتی همه اذعان دارند سخت تر از جنگ سخت بوده و در چنین شرایطی همه باید حضور داشته باشیم چراکه فقط کار و تلاش می تواند ما را به جایی برساند.
وی با بیان اینکه هنوز در خراسان جنوبی بخش خصوصی حضور ندارد ادامه داد: بخش خصوصی باید در حوزه های مختلف استان حضور داشته باشد و سرمایه گذاری کند.
نماینده مردم طبس، فردوس سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: از این طریق هم معیشت مردم تامین می شود و هم استان سهم خود را در GDP (تولید ناخالص ملی ) پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: بحث اصلی ما در اجرای سند آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی استفاده از بخش خصوصی است زیرا با اعتبار دولتی نمی توان خیلی کار کرد.
امیرحسنخانی افزود: در اجرای سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی رویکرد ما باید بخش خصوصی باشد و از توان آنها کمک بگیریم.
وی بیان کرد: خواهش دارم همانطور که سند آمایش سرزمین استان را روی میز گذاشته ایم سند اجرای آن را هم بگذاریم و هر شهرستان باید به وسع خود سند اجرا داشته باشد.
نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه با طرح این سئوال که خراسان جنوبی چقدر درآمد برای کشور دارد یادآور شد: تا کی قرار است آخرین استان کشور باشیم بالاخره باید رویکرد جدید و تحول داشته باشیم.
در این نشست در خصوص اعتبارات موضوع استفاده متوازن از امکانات کشور رای گیری شده که از ۲۴ رای ماخوذه ۲۳ رای مثبت شد و این موضوع تصویب شد.
همچنین موضوع برگزاری همایش استانی خیرین مدرسه ساز از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به رای گذاشته شد که با ۱۵ رای موافق مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

 

 

 

 

 

هلال احمر قاین در لیگ والیبال استان به پیروزی رسید

بیرجند – ایرنا – تیم والیبال هلال احمر قاین در رقابت های لیگ والیبال استان خراسان جنوبی مقابل میهمان خود کاوش بتن فردوس به پیروزی رسید.

رئیس هیات والیبال شهرستان قاینات پنجشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: رقابت های والیبال هفته سوم از گروه دوم لیگ والیبال استان خراسان جنوبی ساعت ۱۶:۳۰ امروز بین تیم های والیبال هلال احمر قاین و کاوش بتن فردوس در مجموعه ورزشی آزادی شهر قاین آغاز شد.
جواد قناد افزود: تیم والیبال هلال احمر قاین با نتیجه سه بر یک میهمان خود را شکست داد و موفق شد سه امتیاز این بازی را کسب کند.
وی بیان کرد: مهدی بذری و محمدرضا قلی پور قضاوت این دیدار را برعهده داشتند و حمیدرضا زارعی ناظر مسابقه بود.
قناد گفت: تیم هلال احمر قاین با ۲ برد و یک باخت ۶ امتیاز کسب کرده است و هفته آینده به مصاف تیم والیبال سرایان خواهد رفت.
مسابقات گروه دوم لیگ والیبال استان خراسان جنوبی بین تیم های هلال احمر قاین، بهدشت بشرویه، کاوش بتن فردوس، سرایان و طبس برگزار می شود.

حضور فوتبالیست خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی جوانان

فوتبالیست استان به اردوی استعدادیابی تیم ملی جوانان زیر ۱۸ سال اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فدراسیون فوتبال، سینا احمدی از خراسان جنوبی را به اردوی استعدادیابی تیم ملی جوانان زیر ۱۸ سال دعوت کرد.

این اردو با شرکت ۱۳۹ نفر از ۲ تا ۷ اسفند در خوزستان برگزار خواهد شد.

اپیدمی مصرف خود سرانه دارو در بیرجند/ حلقه معیوب زنجیره درمان

بیرجند- مصرف خودسرانه دارو در بین شهروندان و رواج آن در زمستان اپیدمی خطرناکی در جامعه به راه انداخته که نیازمند فرهنگ سازی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: امروزه مصرف خودسرانه دارو به‌عنوان حلقه‌ای معیوب از زنجیره درمان، از جمله بزرگ ترین مشکلات جامعه محسوب می شود. در واقع افراد برای درمان یا سراغ جعبه داروها می‌روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به خرید دارویی می‌کنند که خودشان برای خودشان تجویز کرده‌اند.

تحقیقات خبرنگار مهر بیانگر آن است که اغلب خانواده های بیرجندی به صورت روزانه مصرف کننده دارو هستند و بر اساس گزارش های مسئولان، مسکن ها و آنتی بیوتیک ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه دارو را به خود اختصاص می دهند این در حالی است که مصرف این داروها می تواند ضررهای زیادی را به افراد مصرف کننده تحمیل کند.

هر چند بیشتر افرادی که خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، آگاهی اولیه‌ای از داروی مصرفی دارند ولی این آگاهی به حدی نیست که به استفاده صحیح از دارو و پیشگیری از تداخلات دارویی و عوارض نامطلوب آن منجر شود بنابراین می طلبد با اجرای برنامه های مختلف برای حذف این عادت جامعه تلاش شود.

بر اساس گفته کارشناسان استفاده نادرست از گیاهان دارویی هم می تواند ضرر هایی را عاید بدن کند بنابراین می طلبد در تجویز درست و منطقی گیاهان دارویی و خرید آن از مراکز شناخته شده دقت لازم لحاظ شود. همچنین توصیه های مسئولان ضمن تاکید بر پرهیز شهروندان از مصرف خودسرانه دارو، به این نکته اشاره می کند که استفاده از گیاهان دارویی هم باید با پزشک معالج همراه باشد تا فرد بیمار را گرفتار عواقب دردناک نکند.

از گزارش های میدانی خبرنگار مهر می توان به این نتیجه رسید که شهروندان بیرجندی هم در هنگام مشاهده علائمی مانند گلودرد، سر درد، دندان درد و یا کاهش استرس خود برای خود نسخه می پیچند و به سراغ مصرف داروهایی می روند که شاید نیاز بدنشان نباشد.

عوارض مصرف خودسرانه دارو اطلاع رسانی شود

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امروزه مصرف دارو به صورت خودسرانه به امری طبیعی تبدیل شده است، گفت: بیشتر داروهایی مانند مسکن، آرام بخش و کپسول های خشک کننده به راحتی در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

محمد عباسی که خود از افرادی است که به صورت خودسرانه آنتی بیوتیک ها را مصرف می کند، اظهار کرد: تاکنون هنگام بروز هر گونه گلو درد، بدون مراجععه به پزشک کپسول خشک کننده مصرف می کردم.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون بدنم به نوعی از خشک کننده ها مقاوم شده و بنا به گفته پزشک باید از داروهای قوی تری استفاده کنم.

عباسی با بیان اینکه مصرف آرامبخش ها در جوانان به خصوص دانشجویان رواج زیادی دارد، افزود: باید عوارض مصرف خوسرانه دارو از سوی رسانه ها و داروخانه ها اطلاع رسانی شود.

درد هایی که درمان نمی شوند

یکی دیگر از شهروندان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مسکن ها بیشترین میزان مصرف در خانواده ها را دارد، افزود: به دلیل شرایط کاری و ارتباط مستقیم با کامپیوتر، به طور متوسط در هر هفته سه بار مسکن مصرف می کنم.

زهرا سلطانی با بیان اینکه مصرف مسکن ها نه تنها برای من، بلکه برای عموم مرسوم شده است، افزود: عدم آگاهی از عوارض بلند مدت داروها باعش شده، شهروندان ناخواسته به سمت این کار بروند.

وی با تاکید بر اینکه باید از طریق رسانه ها به خصوص صدا و سیما به تولید برنامه ها و محتواهایی برای فرهنگ سازی پرداخته شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی هر فرد خودش در هنگام بروز بیماری هایی مانند سرماخورگی نسخه می پیچند این در حالی است که بیماری و درد وی از ریشه درمان نمی شود.

سلطانی با اشاره به تاثیر مثبت داروهای گیاهی بر رفع بیمار ی ها بیان کرد: در خراسان جنوبی و بیرجند علی رغم داشتم داروهای گیاهی منحصر به فرد، اما معرفی چندانی نشده و شهروندان تمایلی برای مصرف این دسته از داروها ندارند.

بروز بیماری های کلیوی

یک داروساز بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه با بیان اینکه مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین مصرف خودسرانه را دارند، افزود: این داروها درصورتی‌که نیاز بدن نباشد، عوارض و اثرشان را روی فرد به‌جا می‌گذارند.

سهیلا مهدوی یکتا ادامه داد: مصرف خودسرانه این داروها عوارض‌های کلیوی و کبدی زیادی دارد که طولانی مصرف کردن آن‌ها این عارضه‌ها را بر جای می‌گذارد.

وی بابیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین ضرر را به فرد مصرف کننده می‌رساند، اظهار کرد: مصرف این داروها درصورتی‌که نیاز فرد نباشد، باعث می‌شود که بدن راه مقاومت علیه بیماری‌ها را پیدا کند.

مهدوی یکتا اظهار کرد: از شهروندان خواستارم اگر هرگونه علائمی مانند سرماخوردگی و مشکل در دستگاه تنفسی احساس می‌کنند، قبل از مصرف خودسرانه دارو به پزشک مراجعه داشته باشند.

این دکتر و داروساز بیرجندی سخت شدن درمان و مقاوم‌سازی بدن را از مهم‌ترین اثرات مصرف خودسرانه دارو دانست و افزود: همچنین از افراد بیمار خواستارم دوره درمان را به‌طور کامل پشت سر بگذرانند و در نیمه مسیر رها نکنند.

آرام بخش ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را دارند

مدیر نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مصرف خودسرانه دارو یعنی شخص بدون اطلاع پزشک دارو را مصرف کند، گفت: مسکن و آرام‌بخش‌ها عمده داروهایی هستند که به‌صورت خودسرانه مصرف می شوند.

علی راستی با تأکید بر اینکه مصرف دارو باید توسط پزشک انجام شود، افزود: پزشک با علم و آگاهی از نوع بیماری، سن، جنس، وزن و حساست های دارویی دارو را تجویز می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی شخصی بدون آگاهی از این موارد اقدام به مصرف می‌کند، منجر به عوارض جانبی ازجمله نارسایی های کلیوی و کبدی می‌شود که هزینه‌های زیادی برای فرد و نظام سلامت در پی دارد.

راستی بابیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به درمان ناقص و بروز پدید مقاومت‌های میکروبی شود، اظهار کرد: در این صورت اگر شخص بعداً دچار عفونت شود، آنتی‌بیوتیک ها برای درمان پاسخ نمی‌دهند.

مدیر نظارت بر دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: همچنین مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و رام بخش علاوه بر اینکه منجر به عادت و تحمل می‌شود، در برخی از موارد می‌تواند اثرات روانی داشته باشد.

وی ضمن توصیه به پرهیز از مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی، افزود: میزان ماده مؤثر داروهای گیاهی شناخته‌نشده بنابراین ممکن است عوارض ناشناخته ای به دنبال داشته باشد.

مدیر نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امروزه داروهای زیادی از رده خارج شده‌چراکه به‌مرور زمان در مقابله با میکروب مقاوم شده اند.

عطاری ها مجاز به عرضه داروهای ترکیبی نیستند

مسئول اداره داروهای سنتی گیاهی و طبیعی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: تصور عامه بر این است که گیاهان دارویی فاقد عارضه بوده که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.

هنرمند بابیان اینکه ترکیبات پیچیده‌ای در گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از ترکیبات داروها ممکن است با مواد غذایی تداخل داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون داروخانه تنها مکان مجوز دار برای فروش دارو است، افزود: هر مکان دیگری غیر داروخانه برای تحویل دارو غیرقانونی، غیرمجاز و خلاف مقررات است.

هنرمند بابیان اینکه تصور مردم برای مراجعه به عطاری‌ها برای تهیه دارو خلاف مقررات است، گفت: عطاری‌ها طبق قانون تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی به‌صورت خشک‌شده و بسته‌بندی هستند.

مسئول اداره داروهای سنتی گیاهی و طبیعی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: همچنین عطاری‌ها نمی‌توانند داروهای گیاهی را به‌صورت ترکیبی به فروش برسانند.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی از عطاری‌ها داروهای ترکیبی را به‌صورت کپسول تحویل بیمار می‌دهند که غیرمجاز است.

آنچه مسلم است مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهی برای درمان نه تنها دردی را از فرد بیمار بر می دارد بلکه باعث پیدایش بیماری های مضاعف در بدن می شود که نیاز است شهروندان قبل از هر تصمیمی برای این امر، مورد توجه قرار دهند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*