آخرین خبر :

چند خبر از خراسان جنوبی

طرح هادی روستای افکشت با حضور نوبخت افتتاح شد

در مراسمی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولین کشوری و استانی طرح هادی روستای افکشت بیرجتد افتتاح شد.

بیرجند| طرح هادی روستای افکشت با حضور نوبخت افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدباقر نوبخت پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح هادی روستای افکشت بیرجند اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جای جای میهن اسلامی حضور دارد و امروز اتفاق مبارکی که در خراسان جنوبی رقم خورد و کلنگ احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای نیازمندان استان به زمین زده شد.

بیشتر بخوانید

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: قرار است این واحدها در کوتاه‌ترین زمان ممکن احداث شود و تا پایان سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

طرح هادی روستای افکشت نیز از  سال ۹۴ آغاز شده و برای اجرای این پروژه‌ها ۱۶۳ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

این طرح هادی شامل دیوار سنگی، سنگ فرش معابر و مبلمان روستایی بود.

روستای افکشت از توابع بیرجند است که دارای ۳۴ خانوار با ۱۱۸ نفر جمعیت است.

 

 

 

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

چند استان به طور ویژه برنامه توسعه دارند

بیرجند – ایرنا – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: غیر از برنامه ای که برای توسعه کشور در قالب برنامه ششم داریم، برای چند استان به طور ویژه برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در آیین کلنگ زنی ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی محرومان استان خراسان جنوبی که در روستا هج و نج شهرستان بیرجند برگزار شد اظهار داشت: این برنامه ویژه با تمرکز به چند استان و تخصیص و پرداخت اعتبارات مناسب انرژی قابل ملاحظه به زیرساخت های این استان ها می دهد.
وی با اشاره به روزهای پرکار برنامه و بودجه کشور افزود: یکی از استان هایی که با انگیزه، هدف و اعتقاد، همه کارهایمان را در تهران گذاشتیم و آمدیم، خراسان جنوبی است.
معاون رئیس جمهوری برنامه توسعه خراسان جنوبی را در ۲ قسمت معرفی کرد و گفت: یک بخش امروز در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تفصیل بحث و بررسی می شود و اعتبارات قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده که با اشل های معمول استانی قطعا نامتناسب بوده و حجم قابل توجهی از اعتبارات است تا انرژی قابل ملاحظه ای برای سرعت چرخ توسعه داده شود.
وی اظهار داشت: بحث دیگر ایجاد واحد مسکونی برای محرومان است.
نوبخت گفت: اعتقاد داریم که می توانیم توسعه را انجام دهیم و از کنار آن افراد محروم هم استفاده کنند که باید قبول کنیم بنا به هر دلیلی تعدادی از هموطنان عقب مانده اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای این افراد برنامه خاص و ویژه داریم به همین جهت گسترده تر شدن برنامه مسکن جزء اهداف است.
وی با اشاره به راه طولانی که برای کلنگ زنی ۱۰ هزار واحد مسکونی تا روستای هج و نج بیرجند طی شد گفت: اگر مراسم نمادین بود در حاشیه بیرجند کلنگ را به زمین می زدیم.
نوبخت تصریح کرد: انتظار داریم این ۱۰ هزار واحد مسکونی یک ساله بر اساس توافق انجام شده تحویل شود البته به بنیاد مسکن اعتماد داریم چون سال گذشته به قول خود برای بازسازی واحدهای زلزله زده کرمانشاه و کرمان عمل کرد.
وی گفت: امید است این برنامه نیز در یک سال به سرانجام برسد بنابراین اگر تا اسفند سال آینده این کار انجام نشد نشان از عقب ماندن برنامه است.
آیین کلنگ زنی ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی خراسان جنوبی روز سه شنبه با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در روستای هج و نج از توابع شهرستان بیرجند برگزار شد.
به گزارش ایرنا محمدباقر نوبخت روز سه شنبه با همراهی استاندار خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان اولین برنامه دومین روز سفرش را با زیارت قبور مطهر شهدا در مرکز استان آغاز کرد.
بازدید از مناطق کمتر توسعه یافته و شرکت در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان از دیگر برنامه های دومین روز حضور نوبخت در خراسان جنوبی است.
وی شامگاه گذشته (دوشنبه) با هیاتی از مدیران عالی سازمان برنامه و بودجه وارد بیرجند شد و با فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی در کارخانه کویر تایر دیدار و گفت و گو کرد.

 

 

 

با حضور معاون رئیس جمهوری

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی استان خراسان جنوبی روز سه شنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.

به گزارش ایرنا آیین کلنگ زنی این واحدهای مسکونی مددجویان در دومین روز سفر محمدباقر نوبخت به خراسان جنوبی و با حضور استاندار، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان در روستای هج و نج از توابع شهرستان بیرجند برگزار شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این آیین گفت: مسکن محرومان روستایی در ۶ استان کشور احداث می شود که تاکنون عملیات اجرایی آن در سه استان آغاز شده و در سه استان دیگر سال ۹۸ آغاز خواهد شد.
علیرضا تابش افزود: توافق نامه برای احداث مسکن روستایی و محرومان بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شد.
وی بیان کرد: از مجموع ۱۰ هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی، پنج هزار واحد توسط بنیاد مسکن و مابقی توسط کمیته امداد طی یک سال آینده احداث و بهره برداری می شود.
رئیس بنیاد مسکن کشور اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی است که نیاز به مسکن محرومان دارد ضمن اینکه در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.
وی گفت: تاکنون ۳۷ تا ۳۸ هزار واحد مسکونی روستایی در خراسان جنوبی احداث شده اما همچنان حدود ۳۰ هزار واحد روستایی نیاز است.
تابش افزود: برای خانه های روستایی و خشت و گلی که اوج حالت فرسودگی را دارد امید است با کمک سازمان برنامه و بودجه این پروژه ۱۰ هزار واحدی را به اتمام برسانیم.
وی بیان کرد: این پروژه به عنوان سومین استان در خراسان جنوبی آغاز شد و سه استان دیگر نیز در اولین فرصت سال ۹۸ آغاز خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی دیروز (دوشنبه) همزمان با ورود معاون رئیس جمهوری به بیرجند از انعقاد قرارداد سه جانبه بین کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه برای ساخت واحدهای مسکونی ویژه مددجویان استان خبر داد.
محمدصادق معتمدیان با اشاره به نشستی که در تهران با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته است گفت: در این دیدار قرارداد سه جانبه بین کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه کشور به امضا رسید.

 

 

 

طرح هادی روستای افکشت بیرجند افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – طرح هادی روستای افکشت بیرجند با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش ایرنا معاون رئیس جمهوری روز سه شنبه در آیین افتتاح این طرح که در دومین روز سفرش به خراسان جنوبی و با حضور نمایندگان و مسئولان استان برگزار شد گفت: طی ماه های آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی در خراسان جنوبی احداث و افتتاح می شود.
محمدباقر نوبخت افزود: امید است این فرصت بیش از پیش فراهم شود تا بتوانیم به تاسی از نظری که بنیانگذار انقلاب اسلامی داشتند و مقام معظم رهبری دارند، به مردم خدمت کنیم.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این آیین گفت: برای اجرای طرح هادی این روستا ۱۶۳ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.
علیرضا تابش با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح سال ۹۴ آغاز شد افزود: با بهره برداری از این طرح ۳۴ خانوار با جمعیت ۱۱۸ نفر از مزایای آن بهره مند شدند.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح هادی روستای افکشت، ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع معابر و جداره سازی، ۲۵۰ مترمربع دیوار سنگی و ۵۱۰ متر کانیو سنگی برای هدایت آب های سطحی اجرا شده است.
رئیس بنیاد مسکن، ساماندهی جوی آب کشاورزی به طول ۱۳۵ متر، ۱۸ مورد ساماندهی و ایجاد فضای سبز، ۱۲ مورد پیرنشین و مبلمان روستایی و ساماندهی مظهر قنات تا پایاب را از دیگر مشخصات فنی طرح هادی این روستا ذکر کرد.
وی ادامه داد: طرح هادی به گونه ای اجرا شده که به بافت سنتی روستا آسیب وارد نشود.

 

 

 

 

نوبخت: باید متناسب با زمان برای کشور برنامه داشته باشیم

بیرجند – ایرنا – معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اعتقاد داریم باید متناسب با زمان برای کشور برنامه داشته باشیم و وظیفه سازمان برنامه و بودجه، تهیه برنامه است.

به گزارش ایرنا محمدباقر نوبخت دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی که در محل کارخانه کویر تایر بیرجند برگزار شد افزود: بعد از برجام کشورها، روسای جمهور و مقامات برای سرمایه گذاری در ایران صف کشیده بودند و حداقل سه جلد برنامه برای همه استان ها و کشور مهیا کردیم اما بعد از تحریم ها ۱۲ جلد برنامه مشاوره ای تقدیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا شد.
وی گفت: بعد از اینکه نظر مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه بود برنامه دیگری در چهار محور، ۱۲ بسته و ۳۴ برنامه برای این کار مهیا کردیم.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: با همه مصائب و مشکلاتی که وجود دارد، حق نداریم همیشه از مشکلات بگوییم همانطور که در سفر به جنوب کرمان در جمع تعدادی از صادرکنندگان در خصوص وضعیت ارزی سخنانی مطرح کردیم که رسانه های خارجی با صدای بنده مشکلات را زیاد مطرح کردند.
وی افزود: امروز با توجه به اینکه در حوزه های مختلف بسیار گرفتارم اما تصمیم گرفتم به استان مرزی خراسان جنوبی سفر کنم لذا آنچه در بخش تسهیلات، اعتبارات و ارزی بیان شد به آن عمل خواهیم کرد.
نوبخت گفت: به دستور مقام معظم رهبری و دوراندیشی های ایشان موظف شده ایم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تمامی انبارها را از کالاهای استراتژیک پر کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از ذخایر ما دام های مولد است ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری با بدخواهان زیاد است که بایستی از نظر امنیت غذایی ضریبی برای کشور قایل شویم.
وی گفت: صحبت هایی توسط اتحادیه دامداران استان خراسان جنوبی در خصوص وضعیت گوشت مطرح شد و خوشحالیم که در استان در این زمینه به ما طرح ارایه شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: شنیدن این موضوع که دام مولد از کشور خارج می شود، بسیار سخت است و برای امسال ۱۳ میلیارد دلار و سال آینده ۱۴ میلیارد دلار به منظور ترفیع مردم در تامین گوشت در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه دشمن از هر راهی برای به زانو درآوردن این ملت بزرگ می خواهد استفاده کند افزود: دشمن نمی خواست ۴۰ سالگی انقلاب را ببینیم اما مردم از همیشه باشکوه تر به میدان آمدند.

** خواسته ها را به درستی بیان کنیم
وی با بیان اینکه با جنس صحبت های نمایندگان مجلس آشنا هستم گفت: نمایندگان استان در این نشست کاستی ها را بیان کردند و این فن بیان است تا همکاری طرف مقابل را جذب کنند اما نمایندگان را درک می کنم بر اثر فشارها و مطالبه گری مردم اینگونه سخن می گویند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه نحوه بیان مطلب موثر است گفت: فراموش نکنیم در نظام اسلامی آموزه های قرآنی می گوید چگونه حرف بزنیم و ما موظف هستیم به جای تحقیر، همدیگر را تشویق کنیم حتی در قرآن آمده در مجادله هم باید کلمات احسن به کار گرفته شود.
وی بیان کرد: از روش خلق محمدی باید استفاده کرد بنابراین می توانیم همه مسایل و خواسته ها را به درستی بیان کنیم بدون اینکه طرف مقابل را تحریک کنیم همانطور که در قرآن آمده شیطان مهیاست از این کلمات دشمنی بیافریند لذا باید تلاش کنیم همه خواسته ها را به نحو مناسب بیان کنیم.

** برنامه مکتوب برای خراسان جنوبی
نوبخت گفت: در سفر به خراسان جنوبی برای حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات برنامه مکتوب آورده ایم و حداقل ۷۰۶ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: همچنین ۶۶۰ میلیارد تومان تسهیلات، ۷۰ میلیارد تومان برای وجوه اداره شده و یارانه سود و ۷۶ میلیارد تومان برای کمک های بلاعوض استان خراسان جنوبی در نظر گرفته شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان با همکاری کمیته امداد تا دهه فجر یا اسفند سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: بخش مسکن می تواند به جهت وابستگی به سایر بخش ها اشتغال و سایر بخش ها را تحریک کند و در این زمینه حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری خواهیم کرد که به غیر از ارقام سایر بخش ها خواهد بود.
نوبخت بیان کرد: همچنین حدود ۹۴۰ میلیارد تومان برای زیرساخت های خراسان جنوبی در قالب برنامه کوتاه مدت دو ساله در جهت توسعه استان استفاده خواهیم کرد که حداقل ۵۶۰ میلیارد تومان آن برای توسعه راه ها و راه آهن خواهد بود.
وی افزود: در این نشست کاستی ها و ظرفیت های استان در کنار یکدیگر توسط بخش خصوصی و دولتی بیان شد که بسیار خوب است و ما نیز منابعی در بخش های مختلف برای استان در نظر گرفته ایم.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: رئیس امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد این سازمان برنامه اعتباری را برای استان مشخص و تهیه خواهد کرد که در شورای برنامه ریزی استان تشریح می شود.
وی گفت: بعد از دیدن برخی صحنه های زیبا از طبیعت، وضعیت صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات استان لذت بردم اما آن را به مثابه اینکه استان گل و بلبل است و مشکل ندارد، تلقی نکردم.
نوبخت افزود: در این نشست مباحثی در خصوص جاده پرخطر بیرجند – قاین، محدودیت ها، ضرورت تجهیز مرزها، کمک های فنی و اعتباری مورد نیاز، مشکل آب، باروری ابرها و غیره مطرح شد که اقدامات لازم برای این موضوعات انجام خواهد گرفت.
وی از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: امروز در شورای اقتصاد رقم هر کیلوگرم گندم از ۱۴۷۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: به معادن کوچک استان خراسان جنوبی که نیاز به ماشین آلات دارند توجه بیشتری خواهیم داشت.
وی ظرفیت گردشگری استان را مناسب و خوب دانست و اظهار داشت: برنامه ویژه ای برای گردشگری خراسان جنوبی داریم که مکتوب ارایه خواهد شد.
نوبخت گفت: صندوق توسعه ملی با اساسنامه ای که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد اداره می شود البته دبیرخانه و هیئت امنای آن در سازمان برنامه و بودجه است اما ضوابطی برای پرداخت منابع وجود دارد.
وی به مطالبه ۲۰۰ میلیون دلاری فعالان اقتصادی استان اشاره کرد و افزود: آمادگی داریم تا همین سقف به استان کمک کنیم در صورتیکه طرح های توجیهی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و سایر ارایه شود.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: منابع صندوق توسعه ملی بلاعوض نیست بلکه تسهیلات می دهد لذا آمادگی داریم تا این دستور را بدهیم تسهیلات بیشتری به استان پرداخت شود چون اعتقاد داریم این استان از ظرفیت های لازم برخوردار است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه معاونان و مدیران ارشد این سازمان شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه بیرجند شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
محمدباقر نوبخت در سفر دو روزه به استان، ضمن بازدید از مناطق کمتر توسعه یافته، دیدار با فعالان حوزه اقتصادی و بررسی مسائل و مشکلات، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان حضور پیدا می کند.

 

 

 

تسهیلات یارانه دار به اتمام طرح های نیمه تمام کمک می کند

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت کویر تایر گفت: تسهیلات یارانه دار می تواند به اتمام طرح های نیمه تمام کمک کند و با تخصیص اعتبار مورد نیاز منابع بلوکه شدن این شرکت به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا سید محمدحسین زینلی دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که در محل کارخانه کویر تایر برگزار شد اظهار داشت: اگر این کمک ها در نظر گرفته نشود سرمایه کارخانه از دست خواهد رفت.
وی با اشاره به تاریخچه احداث کارخانه کویر تایر افزود: سهم این کارخانه از تولید تایر کشور به لحاظ وزنی ۱۱ درصد است و ۲۳ درصد تایر سواری در کشور توسط این کارخانه تولید می شود.
مدیرعامل شرکت کویر تایر گفت: ۳۷ درصد خودروسازان کشور، تایر مورد نیاز خود را از این شرکت تامین می کنند.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه شرکت کویرتایر از منابع اندک جمع آوری شده است اضافه کرد: با همین سرمایه های اندک کارهای بزرگی انجام شده که حاصل آن چندین رکورد در سطح ملی بوده است.
زینلی با بیان اینکه این شرکت به تنهایی به اندازه ۹۳ درصد سه محصول استراتژیک ارزش افزوده تولید می کند گفت: البته این واحد تولیدی با مشکلاتی هم مواجه بوده که مهمترین این مشکلات کمبود ظرفیت تولید تایر است.
وی به مصوبه اولین سفر هیات دولت در سال ۹۳ به استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در این سفر ۱۰۰ میلیون یورو برای اجرای طرح توسعه کویر تایر اختصاص یافت که هنوز محقق نشده است.
وی بیان کرد: اگر این رقم در راستای اجرای طرح توسعه محقق نشود با توجه به تورم و افزایش روزافزون هزینه ها، چراغ های کارخانه خاموش خواهد شد.
مدیرعامل شرکت کویر تایر گفت: اگر طرح کوتاه مدت در مدت مشخص شده به انجام نرسد کمبود ظرفیت تولید کویر تایر همه سود کارخانه را خواهد بلعید.
وی ارزش ریالی هزینه های انجام شده برای طرح توسعه کوتاه مدت کویر تایر را ۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح ۱۷ میلیون دلار اعتبار نیاز داریم.
زینلی یادآور شد: برخی ماشین آلات مورد نیاز این طرح توسعه خریداری شده و آماده حمل است که برای تامین تعدادی دیگر از ماشین آلات نیازمند ارز هستیم.
وی تصریح کرد: با اجرای طرح توسعه ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می شود و ظرفیت تولید کارخانه به ۱۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
وی با تشکر از فرصت شناسی و زمان شناسی استاندار که موجبات سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را به استان فراهم کرد گفت: با توجه به خاطرات خوشی که از این سفرهای استانی در کشور وجود دارد نسیم وزش توسعه را در استان با این سفر احساس می کنیم.

 

 

نماینده مجلس:

صنعت کشاورزی نمی تواند در خراسان جنوبی نقش آفرین باشد

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی ۲۰ سال با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند لذا صنعت کشاورزی نمی تواند در توسعه استان زیاد نقش آفرینی کند.

به گزارش ایرنا نظر افضلی دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در کارخانه کویر تایر بیرجند افزود: خراسان جنوبی نخستین استان در بحث قنوات است هرچند بودجه احیا و مرمت قنوات را از ۱۶ میلیارد تومان به ۱۴۰ میلیارد تومان رسانده ایم اما نتوانسته ایم در بخش آبیاری های نوین کار زیادی بکنیم.
وی بیان کرد: این موضوعات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چون زندگی مردم است.
وی گفت: به عنوان مثال در استان کارخانه دان بر مبنای صادرات راه اندازی شده است و چرا ناگهانی تصمیم می گیریم صادرات خوراک دام ممنوع شود تا کارگران تعدیل نیرو و کارخانه دچار ضربه شود.
افضلی افزود: چرا نباید مانند کویر تایر، صنایع بزرگ در نهبندان یا سایر شهرستان ها وجود داشته باشد تا از این طریق مشکل اشتغال جوانان حل شود.
وی تصریح کرد: ظرفیت معدنی در استان وجود دارد اما زیرساخت ندارد مانند معدن شاهکوه نهبندان که فاقد برق است و به همین دلیل سرمایه گذار حضور نمی یابد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه حمل و نقل جاده ای با مشکل مواجه ایم و به هر سازمانی مراجعه می کنیم در نهایت سازمان برنامه و بودجه کارگشاست.
وی افزود: برای احداث جاده سربیشه – ماهیرود ۹ میلیارد تومان بودجه ابلاغ شد در حالی که سه میلیارد تومان اختصاص یافت.
افضلی با بیان اینکه در زمینه آبرسانی به مناطق روستایی استان وضعیت وخیم است اظهار داشت: امید است با انتقال آب از عمان این مشکل حل شود اما جزیره ای عمل نکنیم.
وی گفت: امید است با این سفر و دست پر به استان و تزریق منابع بودجه ای مناسب شاهد توسعه زیرساخت ها شویم که مسلما در نگهداشت مردم در استان تاثیرگذار خواهد بود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه به استان مرزی خراسان جنوبی باید امنیتی شود افزود: هر نفر را که در شرق کشور، این گلوگاه و تنگه احد نگه داریم از ورود وی به داخل کشور جلوگیری کرده ایم.
وی اظهار داشت: در این استان قرار است جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفری را نگه داریم یا اینکه ۹۰ هزار نفر را در ۳۳ هزار کیلومتر مربع سربیشه و نهبندان حفظ کنیم اما مشکلات اجازه نمی دهد.
افضلی گفت: در پنج سال گذشته هفت هزار نفر از شهرستان مرزی نهبندان کوچ کردند موضوعی که در سایر شهرستان ها هم با آن مواجه هستیم
وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی مشکلات زیادی دارد افزود: در بالادست ما استان خراسان رضوی تا حدودی بد نیست و در پایین دست نیز تا اسم محرومیت به میان می آید هرمزگان و سیستان و بلوچستان نام برده می شود و اسمی از خراسان جنوبی نیست.

 

 

 

 

 

نماینده چهار شهرستان خراسان جنوبی:

ورود بخش خصوصی به استان راه حل بسیاری از مسائل است

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از مشکلات با تدبیر سازمان برنامه و بودجه حل می شود و راه حل بسیاری از مسایل هم ورود بخش خصوصی به استان است که نیاز به تدبیر دارد.

به گزارش ایرنا محمدرضا امیرحسنخانی دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که در کارخانه کویر تایر بیرجند برگزار شد افزود: در این استان نمی توان به سازمان برنامه و بودجه و دولت بسنده کنیم و لازم است بخش خصوصی در بخش های مختلف برای کمک به توسعه فعال شود.
وی گفت: ساخت مسکن برای محرومان و مددجویان کمیته امداد در استان نویدبخش کار بسیار بزرگی خواهد بود و جمعیت بسیار زیادی زیر پوشش کمیته امداد است که مسکن نویدبخش کار بسیار بزرگی خواهد بود.
نماینده مردم چهار شهرستان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی افزود: قراردادی که سازمان برنامه و بودجه با بنیاد مسکن و کمیته امداد برای ساخت منزل مسکونی محرومان در این استان منعقد کرده، ارزشمند است.
وی با اشاره به وسعت استان خراسان جنوبی به ویژه حوزه های انتخابیه اش گفت: تراکم جمعیت در این چهار شهرستان به نسبت کل کشور خیلی پایین است طوری که به ازای هر یک کیلومتر چهار نفر جمعیت داریم.
امیرحسنخانی با تاکید بر اینکه نگاه به خراسان جنوبی باید نگاه امنیتی باشد ادامه داد: گاهی برخی مطالب را در مرزها داشتیم و واقعا مشکل داریم.
وی بیان کرد: بسیاری از جمعیت استان زیر پوشش کمیته امداد هستند که اگر مستمری این نهاد را دریافت نکنند به نان شب محتاج می شوند و این مسئله بسیار ناراحت کننده است.
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود آزادراه در استان گفت: دوبانده شدن محور بجستان فردوس از ۱۵ سال پیش در بودجه قرار گرفته ولی هنوز به اتمام نرسیده به طوری که گلوگاه تصادفات شده است.
وی ادامه داد: محورهای دیهوک – فردوس، طبس – یزد و بشرویه نیز همین مشکل را دارد.
امیرحسنخانی با اشاره به محرومیت روستاها در حوزه انتخابیه خود اظهار داشت: ورود سرمایه گذاران تحت تاثیر تسهیلات اشتغال پایدار روستایی قرار دارد که باید مد نظر باشد.
وی با بیان اینکه سرایان بیشترین نرخ بیکاری را در استان دارد گفت: اگر کمک فنی اعتباری برای ایجاد صنعت بزرگ در هر شهرستانی اختصاص یابد مسئله بیکاری جمع می شود.
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فردوس هم بیشترین نرخ مهاجرت را دارد که قابل قبول نیست و نشان می دهد یک جای کار اشکال دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه معاونان و مدیران ارشد این سازمان شامگاه گذشته (دوشنبه) وارد فرودگاه بیرجند شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
محمدباقر نوبخت در سفر دو روزه به استان، ضمن بازدید از مناطق کمتر توسعه یافته، دیدار با فعالان حوزه اقتصادی و بررسی مسائل و مشکلات، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان حضور پیدا می کند.

 

 

 

ماهیرود از مرزهای پرسود برای کشور است

بیرجند – ایرنا – رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از مرز ماهیرود به عنوان یکی از مرزهای پرسود برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: این مرز توانسته معبری مطمئن برای صادرات به کشور در حال توسعه و مستعد دارای کالاهای ایرانی یعنی افغانستان باشد.

به گزارش ایرنا مرتضی صفدری زاده دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که در کارخانه کویر تایر برگزار شد افزود: وجود منطقه اقتصادی ماهیرود در کنار بازارچه می تواند سطح مبادلات تجاری کالاهای ایران و افغانستان را بیش از آنچه هست فراهم کند و رونق مبادلات را در پی داشته باشد.
وی اظهار داشت: استان ما علیرغم داشتن فرصت ها و ظرفیت های زیادی همچون مردمان غنی با فرهنگ و تحصیلات عالی، متدین و تذهب مثال زدنی است اما به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه اگر بخواهید الگوی توسعه ای برای استان بگذارید چند عامل مهم لازم است.
وی ادامه داد: حضور مدیر ارزشمندی مانند استاندار می تواند فرصتی برای استان باشد و معتقدم اگر توسعه ای در دوران مدیریت وی انجام نشود باید از باب توسعه استان ناامید شویم.
صفدری زاده گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب حضور استاندار نهایی شدن بیس پروازی شرکت آتا بود که دستاورد بزرگی برای استان محسوب می شود.
وی گفت: این ظرفیت می تواند سهل الوصول ترین مسیر ارتباطی استان را با سایر استان های کشور فراهم کند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: طبیعتا در بخش منطقه ویژه اقتصادی فرصت هایی به تاخیر افتاده یا از دست رفت اما امروز با افتخار می گوییم مرز ماهیرود مرز بین المللی است.
وی بیان کرد: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر ایران ۲ هزار کامیون در پیک فعالیت دارد که مرز ماهیرود می تواند با امکانات موجود تا ۸۰۰ دستگاه کامیون را پذیرش و عبور دهد.
صفدری زاده با بیان اینکه راهی جز توسعه برای استان وجود ندارد عنوان کرد: دولت تدبیر از ابتدا استان را حمایت کرده اما خواهش داریم عدد قابل توجهی در حد ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای پنج بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و سایر در مدت سه یا ۶ ماه به استان اختصاص یابد.
وی افزود: با اختصاص این رقم بدون شک چرخ توسعه استان به حرکت در می آید رقمی که معادل آن منابع مردم استان در بانک هاست لذا این رقم را به عنوان یادگاری در استان بگذارید.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: به عنوان یک کارشناس معتقدم اگر این رقم فراهم شود شاهد توسعه استان خواهیم بود.
وی گفت: در این صورت مطمئن باشید قبل از اتمام دولت دوازدهم آثار مثبت این عنایت را شاهد خواهید بود و از این طریق می توان استان را به عنوان یکی از الگوهای موفق دولت تدبیر و امید معرفی کرد.
صفدری زاده ادامه داد: تاکنون ۴۴ مورد سرمای گذاری در بخش های مختلف از جمله صنایع هیدروکربنی، غذایی، نساجی و نخستین بار در خاورمیانه طراحی و ساخت ماشین آلات خط تولید کاشی و سرامیک در این منطقه انجام شده است.
وی گفت: منطقه ویژه اقتصادی نخستین بار توسط بخش خصوصی در استان راه اندازی و اداره می شود و به عنوان نخستین منطقه در کشور دارای قطعه منفصله در فاصله ۲۰۰ کیلومتری است.
وی بیان کرد: با توجه به موقعیت قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان و محور شمال به جنوب شرق کشور این منطقه می تواند شرایط خوبی برای مبادلات تجاری، کالایی و انتقال تکنولوژی فراهم کند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: این منطقه تاکنون توانسته مورد توجه شورای عالی قرار بگیرد و از نمونه های موفق حضور بخش خصوصی در ایجاد و اداره مناطق ویژه اقتصادی است.
وی یادآور شد: قطعه منفصله منطقه مرزی ماهیرود توانسته به عنوان یک محور ویژه برای استان عمل کند و امروز با همت استاندار توانست از رویه های کامل گمرکی رایج در کشور برخوردار شود.

 

 

نماینده مجلس: مشکلات در کنار قابلیت ها بیان شود

بیرجند – ایرنا – رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: مشکلات هم باید در کنار قابلیت ها به عنوان آن روی سکه وضع استان بیان و برای رفع آنها از همه ظرفیت ها استفاده شود.

به گزارش ایرنا فرهاد فلاحتی دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در کارخانه کویر تایر بیرجند افزود: شما مدیر توسعه محوری هستید که براساس آمار عمل می کنید اما آماری که در سازمان برنامه و بودجه موجود است واقعیت میدانی استان ما نیست و برای آن دلیل هم داریم.
وی با بیان اینکه همیشه در معرفی استان نباید نیمه پر لیوان دیده شود گفت: در خراسان جنوبی برخلاف برخی استان ها همواره گزارش هایی از مدیران به مقامات کشوری ارایه شده که بیشتر منجر به آمارسازی می شود.
وی با انتقاد از اینکه شهرستان های بیرجند و قاینات جزو مناطق محروم محاسبه نمی شود گفت: حتی بیرجند که مرکز استان است هم محرومیت دارد چه رسد به شهرستان قاینات لذا باید این محرومیت ها دیده شود.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمونه ای از ضربه هایی که به خاطر این شاخص سازمان برنامه و بودجه متوجه شهرستان قاینات بوده عدم ماندگاری پزشکان متخصص است چون حق ماندگاری به آنها تعلق نمی گیرد.
وی گفت: در بازدیدی که از حاشیه مرکز استان داشته باشید، متوجه خواهید شد که بیرجند به عنوان مرکز استان از بسیاری شهرهای معمولی کشور هم محروم تر است.
فلاحتی با تاکید بر اینکه باید برای رفع محرومیت استان و شهرستان قاینات تلاش کرد گفت: امیدواریم در این سفر آهنگ توسعه را ببینیم.
وی با اشاره به رتبه هایی که خراسان جنوبی در محصولات استراتژیک دارد افزود: چطور می شود با وجود این رتبه ها اما ۳۵ درصد جمعیت استان زیر پوشش کمیته امداد باشند.
وی پتانسیل های مطرح شده از سوی برخی حاضران جلسه را یادآور شد و گفت: چطور است که در استان ما این همه پتانسیل وجود دارد اما قرار است با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان به میانگین مسکن مقاوم کشوری برسیم.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار داشت: چطور با این آمارها ۳۵ درصد حاشیه نشینی مشهد و تهران را کسانی تشکیل می دهند که از خراسان جنوبی مهاجرت کرده اند؛ پس مشکل داریم.
وی با تاکید بر اینکه در کنار پتانسیل ها باید به مشکلات استان براساس واقعیت ورود پیدا کرد افزود: در همه دولت ها این مشکلات مطرح و پیگیری ها منجر به رفع برخی موارد شده اما امید است با برگزاری این جلسات به برون داد برای رفع بیشتر مشکلات برسیم.
فلاحتی با اشاره به مشکلاتی که فعالان اقتصادی و مدیران در جمع نمایندگان معمولا مطرح می کنند ادامه داد: جای تعجب است که در نشست با معاون رئیس جمهوری همه موارد مطرح شده عزت و احترام بوده به نحوی که انگار هیچ مشکلی نیست.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۵ درصد صنایع شهرک صنعتی قاین تعطیل است گفت: بازارچه مرزی یزدان چند سال تعطیل شده در صورتی که این بازارچه بالاترین میزان درآمد را برای کشور داشت.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رودخانه تجنود در شهرستان زیرکوه بیان کرد: وعده هایی متعدد برای جلوگیری از هدررفت آب این رودخانه داده شده که بعد از گذشت ۱۶ سال از وعده ها هنوز اتفاقی برای آن نیفتاده است.
وی توجه به زیرساخت ها از جمله راه آهن و فرودگاه را مورد تاکید قرار داد و با تشکر از دولت برای انتصاب محمد صادق معتمدیان به عنوان استاندار خراسان جنوبی گفت: ایشان یک مدیر اجرایی توانمند است که نیاز به پشتوانه دارد.
فلاحتی افزود: نمایندگان استان خراسان جنوبی بسیاری از حرف ها را پشت تریبون مجلس نمی گویند تا سوءاستفاده نشود اما امیدواریم با تدبیر شما در استان گره هایی باز شود تا به نرم کشوری برسیم.
وی هدررفت ۳۵ درصدی آب شهری در استان را با وجود خشکسالی یادآور شد و افزود: اگر برخی صنایع در مصرف آب صرفه جویی می کنند اما از طرفی هدررفت آب را هم باید دید.
رئیس سازمان برنامه و بودجه به دعوت استاندار خراسان جنوبی و به همراه معاونان و مدیران ارشد این سازمان شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه بیرجند شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
نوبخت در سفر دو روزه به استان، ضمن بازدید از مناطق کمتر توسعه یافته، دیدار با فعالان حوزه اقتصادی و بررسی مسائل و مشکلات، در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان حضور پیدا می کند.
استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

 

 

معادن خراسان جنوبی به اعتبار ویژه نیاز دارند

بیرجند – ایرنا – رئیس خانه معدن خراسان جنوبی گفت: معادن این استان برای نوسازی ماشین آلات، اکتشاف و فرآوری نیاز به اعتبار ویژه دارند.

به گزارش ایرنا علیرضا باقری دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: معادن از بخش های مهم توسعه استان است که باید به این بخش توجه شود.
وی افزود: در خراسان جنوبی ۶۰۰ پروانه بهره برداری معدن داریم که در سایه چند معدن بزرگ قرار گرفته اند.
رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی بیان کرد: معادن کوچک و متوسط مشکلات اساسی دارند که تجهیز و نوسازی، عملیات اکتشافی و فرآوری از مهمترین این مشکلات است.
وی تاکید کرد: سه موضوع نوسازی ماشین آلات معدنی که فرسوده شده اند، اکتشافات تفصیلی و فرآوری برای افزایش ارزش افزوده نیاز به تامین اعتبار دارد.
باقری با بیان اینکه معدنکاران استان از اعتبارات عشایری استفاده نکردند اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبار ویژه مشکلات موجود حل شود.
وی یادآور شد: در ۶ سال از عمر دولت تدبیر و امید برای توسعه معدنی سرمایه گذارانی در خراسان جنوبی جذب شدند که در حوزه های طلا، مس و مواد نسوز سرمایه گذاری کردند.
رئیس خانه معدن خراسان جنوبی ادامه داد: اما بسیاری از این کارخانه هایی به علت تغییرات نرخ ارز بخش زیادی از منابع خود را وارد سرمایه در گردش کرده و برای توسعه اعتبار نیاز دارند.
وی گفت: اگر از محل اعتبارات فنی و اعتباری برای طرح های نیمه تمام اعتباری اختصاص یابد کمکی بزرگی به پایدار شدن اشتغال به وجود آمده می شود.
رئیس دفاتر گردشگری استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به جاذبه های متعدد گردشگری در استان گفت: بیش از ۸۰۰ اثر ثبت شده ملی، چهار اثر ثبت جهانی از جمله کویر لوت گنجینه های ارزشمندی از میراث ملموس و ناملموس استان است.
احمد کاشانی بیان کرد: خراسان جنوبی با محصولات استراتژیک در سطح کشور شناخته شده و صادرات این استان معلم و استاد دانشگاه است.
وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری به توسعه اقتصاد روستایی گره خورده است گفت: رونق گردشگری در استان موجب مهاجرت معکوس به روستاهای کم آب و بی آب می شود.
این فعال گردشگری افزود: بیش از ۳۰ اقامتگاه بوم گردی در روستاها تاسیس شده و بیش از ۱۰ هتل نیز از زیرساخت های گردشگری استان است که با این زیرساخت ها، شغل های متعددی ایجاد شده و پایدار شده و توسعه یابد.
وی یادآور شد: توسعه پروازهای فرودگاه بیرجند نیز گلوگاه توسعه گردشگری استان است که نیاز به توجه دارد.
کاشانی گفت: بیس شدن یک شرکت هواپیمایی با کمک سازمان برنامه و بودجه می تواند در توسعه اقتصادی و گردشگری موثر باشد.

 

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:

تکمیل راه های خراسان جنوبی راهکار جذب سرمایه گذاری است

بیرجند – ایرنا – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: کمک به عزم جدی برای تکمیل راه ها و جاده های استان یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه سرمایه گذاری در استان است.

به گزارش ایرنا محسن احتشام دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در محل کارخانه کویر تایر بیرجند برگزار شد افزود: این در حالیست که جاده بیرجند – قاین به جاده مرگ معروف شده است.
وی بیان کرد: جاده سربیشه – ماهیرود اکنون استاندارد نیست اما تکمیل آن می تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات استان در راستای پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند خواستار اختصاص بودجه لازم به شرکت های بومی و منطقه ای برای راه اندازی خطوط هوایی در استان شد و گفت: در حال حاضر پروازهای استان نامرتب است که به دلیل محدودیت های موجود نمی توان از ظرفیت ها بهره مند شد.
وی اضافه کرد: مطالعات شاخص های توسعه ای خراسان جنوبی نشان می دهد علیرغم کارهای بزرگی که انجام شده هنوز یکی از استان های محروم کشور هستیم.
احتشام گفت: این در حالیست که استان در زمینه های مختلف از جمله منابع طبیعی و خدادادی، قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک شمال و جنوب، مزیت های نسبی و سایر مستحق توجه بیشتر است.
وی ادامه داد: می توان با کمک به تکمیل زیرساخت های استان افق روشنی را برای استان ترسیم و مهمترین انگیزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: کمک به شرکت های حمل و نقل بین المللی استان از دیگر انتظارات ماست که ناوگان فرسوده باید تجهیز شود.
وی خواستار کمک و تجهیز گمرک ماهیرود و بازارچه های استان شد و افزود: اگر تولید نباشد صادرات نیست، بخش اعظمی از صنایع ما کوچک و متوسط هستند که توقع داریم در راستای طرح توسعه و نوسازی صنایع کشور یارانه هایی برای توسعه صنایع استان اختصاص یابد تا اشتغال واحدهای تولیدی حفظ وشد.
احتشام با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار نفر در زمینه تولید محصولات استراتژیک استان فعال هستند گفت: باید از خام فروشی این محصولات در راستای اقتصاد مقاومتی جلوگیری کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این نشست گفت: در بخش کشاورزی استان چند محصول استراتژیک زرشک، زعفران، عناب و گیاهان دارویی در استان وجود دارد.
سید علی خیریه مشکل اصلی استان را کمبود آب دانست و افزود: تقاضا داریم اجازه برداشت از آب های منطقه مرزی داده شود یا آب به شهرهای استان انتقال داده شود.
وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های ۲۰ ساله خراسان جنوبی این استان ۲ سال پیاپی کشاورزان برتر ملی را به خود اختصاص داده است.
نماینده بخش کشاورزی خراسان جنوبی خواستار افزایش تسهیلات اجرای سیستم های آبیاری نوین در استان شد و اظهار داشت: سال های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه در استان انجام شده لذا باید مبلغ تسهیلات بیشتری به استان اختصاص یابد.
وی بیان کرد: بازیافت فاضلاب شهری و کارخانجات استان می تواند به تامین آب در بخش کشاورزی منطقه کمک کند.
خیریه یادآور شد: در زمینه باروری ابرها از طریق آنتن های زمینی بررسی های لازم در استان انجام شده و طرح آماده است اما نیاز به بودجه دارد که می تواند منطقه و استان را از خشکسالی نجات دهد.
وی با بیان اینکه در قیمت خرید تضمینی گندم تجدید نظر شود گفت: قیمت پایین خرید تضمینی در کشور نسبت به کشورهای مجاور ممکن است سبب قاچاق این محصول شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند افزود: خراسان جنوبی در بخش دام و طیور ویژگی های خاصی دارد از جمله تولید ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۱۳ هزار تن گوشت قرمز و ۱۸ هزار تن تخم مرغ از ظرفیت های استان است.
وی ادامه داد: بین ۷۰ تا ۷۵ درصد تولیدات گوشت سفید، دان و طیور در استان مازداد است همچنین در استان ۱۴ کارخانه دان وجود دارد که ۳۶ هزار تن محصول را در استان تولید می کنند.
خیریه با بیان اینکه خیلی از این کارخانجات با ممنوعیت صادرات دان دچار مشکل شده اند اظهار داشت: یکی از کارخانجات که خاص صادرات در استان ساخته شده و مقام نخست را امسال به دست آورده قبل از این طرح پنج هزار تن صادرات داشت که اکنون با مشکل مواجه شده است.
وی گفت: با توجه به پیگیری های زیاد استاندار و نمایندگان مجلس، انتظار داریم برای رفع ممنوعیت صادرات دان در استان پیگیری لازم انجام و اقدام شود.
نماینده بخش کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: اخیرا کشور چین وارد مبادله دان با کشور افغانستان شده است که تقاضا داریم با رفع ممنوعیت بتوانیم با این کشور رقابت کنیم.
وی ادامه داد: سال ها تلاش کردیم تا بازار کشور افغانستان را برای صادرات دان جذب کنیم اما با توجه به ممنوعیت این بازار در حال از دست رفتن است که با تامین پایه ارزی یا تعرفه گمرکی می توان با رقبا به رقابت پرداخت.

 

 

 

جریمه ۸۰ میلیون تومانی  قاچاقچی موتور سیکلت های سنگین درفردوس

 قاچاقچی موتورسیکلت های سنگین در فردوس به ۸۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت : با عنایت به گزارش نیروی انتظامیجریمه 80 میلیون تومانی  قاچاقچی موتور سیکلت های سنگین درفردوس مبنی بر کشف ۳ دستگاه موتور سیکلت سنگین قاچاق پرونده ای تشکیل و جهت رسیدگی به شعبه ویژه قاچاق کالا و ارز اداره تعزیرات حکومتی شهرستان فردوس ارسال شد.
اشرفی افزود : پس از بررسی پرونده و محرز شدن تخلف، متهم در شعبه علاوه بر ضبط موتور سیکلت ها به پرداخت مبلغ ۸۰ میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

انعقاد قرارداد همکاری بین دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان افغانستان

قرارداد همکاری علمی بین دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان افغانستان منعقد شد.

رییس دانشگاه بیرجند گفت: پیرو تفاهم نامه امضا شده بین دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان افغانستان و مذاکرات صورت گرفته، توافقنامه اجرای همکاری علمی بین دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان انعقاد قرارداد اجرای همکاری علمی بین دانشگاه بیرجند و بنیاد نخبگان افغانستانافغانستان به امضای طرفین رسید.

خامسان افزود: در این تفاهم نامه روشهای همکاری علمی دو جانبه و فراهم کردن زمینه برای تحصیل دانشجویان کشور افغانستان در دانشگاه بیرجند بررسی می شود.

اجرایی کردن مراودات علمی از جمله ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی برای داوطلبان افغانستانی معرفی شده از طرف بنیاد نخبگان افغانستان برای تحصیل در دانشگاه بیرجند از جمله مفاد اصلی این قرارداد اجرایی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*