آخرین خبر :

چند خبر از خراسان جنوبی

افتتاح نمایشگاه فستیوال نوروز در دانشگاه بیرجند

۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۰ کد : ۲۱۵۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۶
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، صبح یکشنبه مورخ ۱۲ اسفند ۹۷ نمایشگاه فستیوال نوروز با حضور دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
افتتاح نمایشگاه فستیوال نوروز در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، صبح یکشنبه مورخ ۱۲ اسفند ۹۷ نمایشگاه فستیوال نوروز با حضور دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند افتتاح شد.

این نمایشگاه با هدف کارآفرینی، گسترش فرهنگ حمایت از صنایع دستی و هنرهای تجسمی دانشجویان در محل سالن نمایشگاهی تالار ولایت به مدت دو روز از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر دایر است و در صورت استقبال دانشجویان، قابل تمدید خواهد بود.

دکتر علی زنگویی مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگراران گفت: فستیوال نوروز در آستانه عید و با مشارکت همه کانون های دانشگاه برگزار می شود.

وی افزود: اکثر غرفه های این نمایشگاه متعلق به دانشجویان و برخی از غرفه ها نیز از از سطح شهر در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: کارگاه معرق یکی از برنامه های این نمایشگاه است که در آن، هنر معرق کاری به مدت ۲ تا ۴ ساعت توسط استاد تدریس می شود.

دکتر علی زنگویی ادامه داد: تزئین سفره و ظروف سفره هفت سین دیگر کارگاه این نمایشگاه است که در آن چگونگی تزئین سفره هفت سین و چیدمان ظروف روی آن آموزش داده می شود.

وی افزود: کارگاه دیگر این نمایشگاه، دکوپاژ روی تخم مرغ است که به علاقمندان آموزش داده می شود.

 مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند خاطر نشان کرد: از جمله برنامه های حاشیه این نمایشگاه، برگزاری چند تئاتر از جمله تئاتر موزیکال، تئاتر خیابانی حاجی فیروز، نمایش عروسکی مبارک است.

دکتر علی زنگویی اظهار کرد: در حاشیه این نمایشگاه مسابقاتی از جمله مسابقات عکاسی، مسابقه بهترین سبزه سفره عید، مسابقه خط نوروز، مسابقه عید و ادب، مسابقه طراحی و نقاشی و مسابقه طراحی تخم مرغ سفالی برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: پخش فیلم کمدی از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.

 مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: میز فروش صنایع دستی و هنرهای تجسمی، زیور آلات، دست سازهای چرمی و سنتی، محصولات بومی و محلی و نیز شیرینی های سنتی از جمله میز فروش های واقع در این نمایشگاه است.

وی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه، بازدید برای عموم آزاد است و از همگان برای شرکت در آن دعوت می کنیم.

 مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارج نهادن و توجه به آداب و رسوم گذشته و تاثیر گذار به وحدت ملی به عنوان سرمایه ملی است.

 دکتر علی زنگویی تصریح کرد: نوروز، آدابی دارد که این آداب باعث به وجود آمدن یک سرمایه ملی یعنی حفظ وحدت ملی می شود بنابراین همه ارگان های فرهنگی بایستی به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز با برگزاری این نمایشگاه سعی در تشویق و ترغیب دانشجویان به حفظ آداب نوروز و نیز وحدت ملی دارد.

برگزاری دومین یادواره شهدای گمنام پردیس امیرآباد دانشگاه بیرجند

۱۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۳ کد : ۲۱۵۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۱
دومین یادواره دو شهید گمنام پردیس امیرآباد دانشگاه بیرجند برگزار شد
برگزاری دومین یادواره شهدای گمنام پردیس امیرآباد دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند ،دومین یادواره دو شهید گمنام پردیس امیرآباد دانشگاه بیرجند ، شب گذشته ۱۱ اسفند ۹۷ با حضور دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند ،حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، دانشجویان و مسئولان استانی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عبادی با گرامی داشت یاد و نام شهدا، وظیفه مردم به ویژه نسل جوان را در قبال خون شهدا بسیار خطیر عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این بیانیه باید نقشه راه هم مردم و هم مسئولان شود زیرا توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در گرو پیاده شدن تمدن اسلامی است.

 پخش کلیپ، روایت گری توسط یکی از راویان هشت سال دفاع مقدس، دکلمه و مداحی از جمله برنامه های این یادوره بود.

حاضران در این مراسم معنوی پس از حضور در مزار و یادمان شهدای گمنام ضمن تعظیم و احترام به مقام شهدا از نمایشگاه حجمی تجسمی برپا شده به این مناسبت نیز بازدید کردند.

نماینده خراسان جنوبی در مجلس خواستار افزایش سهمیه بومی پذیرش رشته پزشکی در مناطق محروم شد.

به گزارش  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،افضلی نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی پزشکان فقط برای گذراندن دوران طرح خود حاضر به فعالیت در مناطق محروم هستند و پس از اتمام طرح حاضر به ادامه فعالیت در مناطق محروم نیستند.

وی برای رفع این مشکل خواستار افزایش سهمیه بومی در پذیرش کنکور برای رشته پزشکی در مناطق محروم شد.

افضلی گفت: ما با معضل کمبود پزشک در کشور روبرو نیستیم بلکه برخی از پزشکان تمایلی به خدمات رسانی پایدار در مناطق محروم را ندارند.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از پزشکان در حیطه تخصصی‌ خود فعالیت نمی‌کنند و این مسئله نیازمند آسیب شناسی و واکاوی است.

وی گفت: پذیرش داوطلبان ورود به رشته‌های پزشکی با رتبه‌های پایین‌تر از دیگر داوطلبان در مناطق محروم کشور راهکاری اساسی برای توسعه خدمات رسانی بهینه در حوزه بهداشت و درمان است.

افضلی افزود: افزایش سهمیه اختصاصی بومی برای پذیرفته شدگان در مناطق محروم گامی است که می‌تواند مشکلات مناطق محروم را به  بهترین شکل ممکن برطرف کند.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای جذب پزشکان و متخصصان در مناطق محروم باید از دانشجویان پزشکی قبل از پذیرش تعهد گرفته شود که پس از  فارغ التحصیلی تنها در مناطق محروم به طبابت بپردازند.

 

 

 

 

 

سفر قبلی رئیس جمهور به خراسان جنوبی آورده زیادی برای مردم نداشت

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتمردان به مجمع نمایندگان بی توجه‌اند گفت: سفر قبلی رئیس جمهور به خراسان جنوبی آورده زیادی برای مردم استان نداشت.

سفر قبلی رئیس جمهور به خراسان جنوبی آورده زیادی برای مردم نداشت

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار  تسنیم در بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین درخواست ما از وزیر راه و شهرسازی برای جاده‌های استان است اظهار داشت: محور  محور بیرجند-قاین و راه آهن باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌توجهی دولتمردان از جمله جهانگیری، واعظی و دیگر افراد نزدیک به رئیس جمهور افزود: دلیل این‌که وقتی رئیس جمهور وارد مجلس می‌شود نمایندگان وی را دوره می‌کنند به دلیل بی‌توجهی است.

فلاحتی افزود: بنده به عنوان رئیس مجمع نمایندگان پیرو مشکلات استان به رئیس جمهور نامه ارسال کردم اما هیچ جوابی مبنی بر اینکه چه می‌خواهید و محور مشکلات استان شما چیست؟ مطرح نشده است.

وی با بیان این‌که در زمانی که حجت‌الاسلام عبادی و امیرحسنخانی نیز رئیس مجمع نمایندگان بودند نامه نگاری‌ها انجام شده و نتیجه نداشت افزود: تلاش داریم با معاون اول رئیس جمهور دیداری برای بیان مشکلات استان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهمترین درخواست‌ها و مشکلات استان افزود: آب عمده‌ترین درخواست ما است چون آقایان همیشه کلیشه‌ای عنوان می‌کنند انتقال آب در حال مطالعات است و اما زمانی که می‌گوییم مطالعات خود را بیان کنید چیزی بیان نمی‌شود مگر مطالعات چقدر زمان می‌برد.

وی اظهار داشت: استان ما بیشتر راه‌هایش مشکل‌دار است و تنها محور بیرجند-قاین نیست بلکه محورهای مختلفی از جمله سربیشه-نهبندان، زیرکوه-مشهد، فردوس و دیگر محورها دچار مشکل هستند.

فلاحتی با اشاره به سفر قبلی رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی و مصوبات بر زمین مانده افزود: سفر قبلی روحانی به خراسان جنوبی آورده زیادی برای مردم نداشت اما امید است در سفری که به احتمال زیاد در سال آینده رقم خورد شاهد ره آورد بیشتری برای استان باشیم و با رویکرد توسعه محور برای استان کم برخوردار خراسان جنوبی باشد.

انتهای پیام/ن

فرمانده انتظامی سربیشه از کشف ۶۰ رأس احشام قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ کارگر فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار   گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت: روز گذشته مأموران انتظامی شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیون حامل دام زنده مشکوک شدند.

وی با بیان اینکه مأموران انتظامی خودرو را جهت بازرسی متوقف کردند، افزود: تعداد ۶۳ احشام قاچاق فاقد مجوز در این خودرو کشف شد.

سرهنگ کارگر با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش احشام قاچاق را بالغ بر یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال برآورد کردند، گفت: خودرو توقیف و متهم به مراجع قضایی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه با تأکید بر ورود و جا به جایی هرگونه قاچاق به خصوص قاچاق دام توصیه کرد افراد به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌های دامی با مشاهده هرگونه تردد خودرو‌های حامل احشام قاچاق با مرکز فوریت‌های انتظامی تماس بگیرند.

 

خودروی حمل مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در قاین توقیف شد.

به گزارش  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ محمودی زاوه رئیس شبکه دامپزشکی قاین گفت: با همکاری نیروی انتظامی خودرو حمل مرغ زنده گوشتی به ظرفیت ١٧٠٠ قطعه که فاقد مجوز بهداشتی بود و قصد انتقال محموله از شهرستان درمیان به مشهد را داشت توقیف شد.

وی با بیان اینکه ارزش این محموله ۳۴ میلیون تومان است، افزود: پس از کشتار محموله با نظارت ناظران بهداشتی در محل کشتارگاه طیور قاین  نمونه های لازم از کشتار برای اقدامات بعدی گرفته شد .

وی گفت: در راستای انجام اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای و جلوگیری از شیوع بیماری مهلک آنفلوانزا با جابجایی بدون مجوز بهداشتی حمل طیور بعنوان یک معضل بزرگ بهداشتی و اقتصادی برخورد جدی صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۹۲ مسجد خراسان جنوبی میزبان معتکفان خواهد بود

 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: مراسم معنوی اعتکاف امسال در ۱۹۲ مسجد استان برگزار می شود.

 حجت الاسلام احمد رضایی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: ثبت نام مراسم معنوی اعتکاف از پنجشنبه نهم اسفند ماه در بیرجند آغاز شد و در سایر شهرستان ها معتکفان ۱۰ روز مانده به اعتکاف پذیرش خواهند شد.
وی یکی از ویژگی های شاخص اعتکاف امسال را قرارگیری در پایان و آغاز سال عنوان کرد و گفت: معتکفان از ۲۹ اسفند ماه جاری تا دوم فروردین ۹۸ معتکف خواهند بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته ۷ هزار و ۷۰۰ معتکف در ۱۸۳ مسجد به عبادت پرداختند و بنابر پیش بینی ها در اعتکاف پیش رو بیش از ۹ هزار نفر معتکف خواهند شد.
وی حضور بیش از ۶۰ درصدی جوانان و نوجوانان در این مراسم معنوی را نقطه عطفی دانست که باید با ایجاد حلقه های معرفتی و بصیرتی از این ظرفیت بهره مند شویم.
رضایی با تاکید بر اینکه باید فریضه نذر اعتکاف در جامعه فرهنگ سازی شود گفت: چه بسیار افرادی که متقاضی حضور هستند اما به دلیل نداشتن توانایی پرداخت هزینه نمی توانند در این مراسم معنوی شرکت کنند.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته خیران و بانیان خیر در برگزاری هرچه بهتر این مراسم تلاش کردند، افزود: با نذر اعتکاف می توان از مساجد برگزار کننده و معتکفین نیازمند حمایت کرد.
حجت الاسلام رضایی از فعالیت ۵۰۰ مبلغ دینی در این ایام خبر داد و گفت: مشاوره مذهبی، جزءخوانی قرآن کریم، قرائت نماز، آموزش سواد رسانه ای، سوگواره حضرت زینب (س)، اعمال ام داوود، تشکیل حلقه های معرفتی و بصیرتی و فضای مجازی از مهمترین فعالیت های مبلغان خواهد بود.
وی اظهار داشت: به غیر از مساجد حضرت ابوالفضل (ع)، امام هادی (ع)، محمدرسول الله (ص) و جواد الائمه (ع) بیرجند بقیه مساجد استان به صورت سنتی و حضوری ثبت نام خواهند کرد.
هزینه ثبت نام هر نفر برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف در مرکز استان ۶۰ هزار تومان و در سایر شهرستان ها متغیر است.
سال گذشته ۶ هزار و ۶۱۰ زن و یکهزار و ۶۴۰ مرد در ۱۸۳ مسجد استان معتکف شدند.
به گزارش ایرنا مهمترین ایام برای اعتکاف روزهای سپید (ایام البیض) مصادف با سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب و همچنین ۱۰ روز آخر ماه رمضان است.