چرا کودکان در مهمانی‌ها غیر قابل کنترل می‌شوند؟/ با فرزندتان مهربان اما قاطع برخورد کنید

یک متخصص اطفال گفت: برخی از کودکان در مهمانی کارهای نامتعارفی انجام می‌دهند که باید نحوه درست برخورد با آنها برای تصحیح رفتارشان را دانست.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: برخی از والدین در خانه رفتار‌های سختگیرانه‌ای دارند و به کودک اجازه  کودکی کردن و حتی جنب و جوش و حرکت نمی‌دهند، کودکان با این شرایط برای جلب توجه راه‌های مخربی را پیش می‌گیرند؛ برخی رفتارهای نامتعارف  که از کودکان سر می‌زند به دلیل سختگیری‌های والدین است زیرا کودکان در خانه محدود هستند و در حضور دیگران، می‌خواهند همه محدودیت‌ها را از بین ببرند و رفتار والدین را تلافی کنند.

وی بیان کرد: در ابتدا باید مشخص کرد که چرا کودک این کار را انجام می‌دهد؛ شاید در روز‌هایی که کودک با والدینش تنهاست، به دلیل اینکه می‌داند هر کسی مشغول کار خودش است، با خود بازی می‌کند و رفتار مخربی را نشان نمی‌دهد؛ اما زمانی که مهمان می‌آید یا او با خانواده‌اش وارد جمع غریبه‌‍ای می‌شود، در حضور دیگران مقررات را رعایت نمی‌کند، چرا که می‌داند والدین هم در حضور دیگران با او برخورد همیشگی را نمی‌کنند.

چرا کودکان در مهمانی‌ها غیر قابل کنترل می‌شود؟/دوست کودکتان باشید


بیشتر بخوانید: هرگز این جملات را به فرزندتان نگویید/ چگونه کودکی مستقل تربیت کنیم؟


رفتار درست با کودک لجباز

این متخصص اطفال ادامه داد: کودک این شرایط را به عنوان فرصتی براینشان دادن استقلال و  اینکه من هم می‌توانم کاری بکنم، تلقی می‌کند؛ فضای مهمانی، برای او فضای لجبازی است، معمولا این بچه‌ها یاد گرفته‌اند که پدر و مادر در حضور دیگران واکنش‌های همیشگی را نشان نمی‌دهند.

محتشمی افزود: چنین کودکی تنها به دنبال جلب نگاه والدین است، برای او مهم نیست که این نگاه همراه با خشم باشد یا مهربانی، او حتی به جلب توجه منفی هم راضی است و از این‌که آدم‌ها، حتی برای نصیحت یا دعوا کردن سراغش می‌آیند و با او حرف می‌زنند، لذت می‌برد.

دایره‌ای از رفتارهای قاطعانه و مهربان داشته باشید

وی تشریح کرد: بعد از ریشه یابی مشکل و برطرف کردن دلیل اصلی، والدین باید برای اصلاح این عادت که در کودک ریشه کرده است، تلاش کنند؛ آنها باید دایره‌ای از رفتار قاطعانه و مهربان را در نظر بگیرند و بر اساس آن عمل کنند، در این شرایط نه باید به کودک باج داد و نه باید با سختگیری بیش از حد، این تصور را در او ایجاد کرد که دیگر کسی دوستش ندارد.

چرا کودکان در مهمانی‌ها غیر قابل کنترل می‌شود؟/دوست کودکتان باشید

این متخصص اطفال تشریح کرد: یادتان نرود که تحقیر کودک به دلیل اشتباهاتش، از عزت نفس او می‌کاهد و به شکلی اغراق شده، این احساس را در او ایجاد می‌کند که دیگر جایی در دل دیگران ندارد، اگر کودکان گمان کنند به عنوان «بچه بد» دیده می‌شوند، انگیزه شان را برای «بچه خوب» بودن از دست می‌دهند.


بیشتر بخوانید: راهکار‌های طلایی برای تربیت کودک حرف گوش کن/ با فرزندتان همدلی کنید


محتشمی ادامه داد: والدین نباید آنقدر خشن باشند که بچه بترسد و مشکلش را بیان نکند؛ بچه‌هایی که از والدین خجالت می‌کشند، قدرت ابراز وجود در مقابل آنها را ندارند، بنابراین در موقعیتی که آدم‌های دیگر هستند، رفتار دیگری را نشان می‌دهند، اگر پدر و مادر‌ها در برقراری ارتباط با فرزند‌شان موفق باشند، به چنین مشکلاتی برنخواهند خورد، چراکه کودکان از مرجع قدرتشان حساب می‌برند و اگر آن مرجع بتواند رفتار درست را نشان بدهد، می‌تواند همیشه شاهد رفتار‌های درست فرزندش باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*