همایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبی

سفر هنرمندان، نویسندگان و تصویرگران کشوری به خراسان جنوبی(شهرستان قاینات)

گیتی خامنه، نویسنده، کارگردان و مجری دوست داشتنی به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی به شهرستان قاینات سفر کرد و مورد استقبال بی‌نظیر خانواده‌ها قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، دیدن چهره محبوب گیتی خامنه مجری مهربان برنامه‌های کودک و نوجوان دهه ۶۰،  یادآور روزهای پرخاطره‌ای برای بچه‌های  دیروز بود که با هزاران شوق و اشتیاق هر روز ساعت پنج عصر از مدرسه می‌آمدند تا مبادا برنامه کودک آغاز شود و آنان از دیدار دوست خوب بچه‌ها، مدرس اخلاق و مهرورزی و مهربانی محروم شوند.

با حضور این نویسنده، کارگردان و مجری مطرح تلویزیون صبح ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی هنری قاین موجی از شور و شعف و اشتیاق کانون را فرا گرفت.

وی در سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری صمیمانه با خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان  گفت‌وگو کرد.

 خامنه با قدردانی از استقبال خوب مردم گفت: کودکان ما با بهره گرفتن از بازی‌ در فضای آموزشی زندگی می‌کنند، تجربه کسب می‌کنند و در کنار داشتن لحظات شاد و مفرح کودکی آموزش هم می‌بینند.

این نویسنده و کارگردان تلویزیونی اضافه کرد: سال‌هاست بر این باورم که کسب مهارت‌های زندگی آن چیزی است که ما نیاز داشته‌ایم و داریم.

وی یادآور شد: نسل ما فراوان نوشت،حفظ کرد و مسایل ریاضی حل کرد، اما بسیاری از ما هرگز خاطره‌ی خوشی از روزهای تعطیل، سیزده به در  و روزهای پایانی سال نداریم، چرا که انجام این همه تکلیف سخت و گاه بی ثمر، فرصت کودکی کردن را از ما گرفت.

خامنه در ادامه سخنانش گفت:  چند روز پیش در یکی از مدارس منطقه ۱۱ تهران، روز شیرین خاطره انگیزی را تجربه کردم که آغازی برای شروع یک فصل جدید  در زندگی کودکان وطن‌مان است.

 مجری برنامه‌های کودک دهه ۶۰ تلویزیون تصریح کرد: این حرکت در جهان یک تجربه‌ی جدید محسوب نمی‌شود، اما برای کودک میهن من یک فرصت مغتنم است.

به اعتقاد وی کودکی که کار اصلی‌اش بازی است، آن‌گونه که از زندگی می‌آموزد در کلاس‌های درس با حل معادلات پیچیده و حفظ محفوظات نمی‌آموزد.

 خامنه خاطر نشان کرد: حال می‌توان به شکلی جدی شاهد بهره گیری از بازی در سیر آموزش کودکان در مدارس باشیم و کاش خطای‌مان را تکرار نکنیم و بگذاریم کودکانمان مهارت زندگی کردن را کسب کنند و از موهبت زندگی بهره ببرند.

اجرای نمایش معرفی آیین باران‌خواهی مردم در شهرستان قاینات با عروسک «چولی قزک»، معرفی یکی از رسوم کهن مردم قاین در شب‌های زمستان با عنوان «کف زنی» از دیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری قاین در استقبال از گیتی خامنه بود.

بابک نیک طلب شاعر، علی خدایی نویسنده و تصویرگر و حدیثه قربان نیز تصویرگر کتاب‌های کودک، خامنه را در این سفر همراهی کردند و هر کدام از این میهمانان با برگزاری کارگاه‌های تخصصی «شعر و داستان»، «نقاشی خلاق و کتاب و تصویر»، «خلاقیت و ماسک سازی» دریچه‌های تازه‌ای از شعر، شاعری و هنر را به روی کودکان و نوجوانان شهرستان قاینات گشودند.

حدیثه قربان و کارگاه خلاقیت در کانون خراسان جنوبی

حدیثه قربان تصویرگر کتاب کودک، طی سفر سه روزه به کانون خراسان جنوبی و برگزاری «کارگاه خلاقیت»، نقش فعالیت کاردستی را در پرورش تخیل و بروز استعدادهای هنری کودکان بسیار مؤثر دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، حدیثه قربان طی سفر به استان خراسان جنوبی با همراهی گیتی خامنه نویسنده، کارگردان و مجری تلویزیونی، بابک نیک طلب شاعر کودکان و نوجوانان و علی خدایی نویسنده و تصویرگر کتاب کودک، طی روزهای ۲۹ بهمن الی یکم اسفند ۱۳۹۷ میهمان جمع کودکان و نوجوانان استان شد و کارگاه‌های خلاقیت را با محوریت ماسک سازی برگزار کرد.

این تصویرگر کتاب کودک با تأکید بر این‌که کاردستی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین فعالیت‌های هنری مورد علاقه‌ی کودکان است، گفت: در کارگاه‌های ماسک سازی که در مراکز فرهنگی هنری قاین، شماره یک و فراگیر بیرجند و دبستان برکت شهرستان خوسف برگزار شد، کودکان بیش از ۹۰ ماسک  را با استفاده از دورریختنی‌ها ساختند.

قربان اضافه کرد:  در ادامه برگزاری کارگاه ماسک سازی، کودکان در قالب گروه‌های چند نفره برای ماسک‌های ساخته شده  یک اسم را انتخاب کردند و با طراحی یک داستان کوتاه به اجرای نمایش پرداختند.

 وی تصریح کرد: کودکان می‌توانند با شناخت بهتر فضای پیرامون زندگی، خیال‌پردازی و پرورش ایده‌های تازه‌ای که در ذهن دارند، خالق بهترین کاردستی‌ها و کاربردی‌ترین وسایل باشند.

  به گفته‌ی این تصویر گر کتاب کودک، کاردستی زمینه پرورش خلاقیت، رشد و بالندگی کودکان را  فراهم می‌کند و تنها با در اختیار قراردادن وسایل دورریختنی مانند، تکه‌های مقوا، پارچه، روزنامه، روبان و… هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های نقاشی خلاق با همین ابزار ساده می‌توان یک فعالیت لذت‌بخش و متنوع هنری را ایجاد کرد.

قربان خاطر نشان کرد: اجرای فعالیت کاردستی در قالب یک فرایند هدف‌مند به ویژه وقتی با نمایش و بازی همراه می‌شود، علاوه بر پرورش خلاقیت، به تقویت حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی و ایجاد سرفصل‌های آموزشی جدید برای یادگیری بهتر منجر خواهد شد.

حضور این تصویرگر کتاب کودک در گردهمایی مربیان هنری استان و برگزاری «کارگاه خلاقیت» از دیگر برنامه‌های سفر حدیثه قربان به شمار می‌رود.

image.jpeg

بابک نیک طلب با حضور در جمع کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی، کتاب خواندن و خوب خواندن را مقدمه‌ی خوب نوشتن دانست و بر خوانش آثار شاعران بزرگ از گذشته تا امروز تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، بابک نیک طلب طی روزهای ۲۹ بهمن الی یکم اسفند ۱۳۹۷ میهمان جمع با صفای اعضای مراکز فرهنگی هنری و دانش آموزان شهرستان‌های بیرجند، قاین و خوسف شد.

 نیک طلب در این سفر به تمامی کودکان ونوجوانان توصیه کرد، برای موفقیت در امر نویسندگی خوب کتاب بخوانند و آثار شاعران و نویسندگان بزرگ را مطالعه کنند.

این شاعرکودک و نوجوان، آموختن و فراگیری اصول شاعری و داستان نویسی، آشنایی با آرایه‌های ادبی، تمرین نوشتن، خوانش سفرنامه‌ها و خاطرات بزرگان، ارسال آثار ادبی برای جراید و مجلات کودک و نوجوان را در تولید کارهای ارزشمند مؤثر دانست.

نیک طلب با بیان این‌که قلم هر نویسنده متأثر از زندگی اجتماعی و شخصی او می‌باشد، گفت: ایجاد پنجره‌های روشن به اتفاق‌های روزمره  و نگاه دقیق و جستجوگر به تک تکِ عناصر زندگی شهری و روستایی در اثر شاعران و نویسندگان نقش آفرین است.

این شاعر در بخشی دیگر از سخنانش یادآور شد: انتخاب بهترین واژه‌ها و استفاده از کلمات شیوا، ساده و روان، رعایت اصول بلاغت به آفرینش یک اثر ادبی استحکام می بخشد.

وی خاطر نشان کرد: امروزه حضور شخص مؤلف در اثرش بخشی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نوشته‌ی مطلوب محسوب می‌شود، بر همین اساس نمادها و نشانه‌های محل زندگی و زبان شاعر در اثرش هویت و شخصیت خاص و منحصر به فردی را می‌آفریند که تکرار نشدنی است.

نیک طلب با اشاره به اینکه تنوع در نوشتن و دقت در مضمون‌های مختلف باعث متفاوت شدن نوشته‌ها و افزونی مخاطبان می‌شود، اضافه کرد: این گوناگونی سوژه و زبان، جهان‌های وسیع و پهناوری را به روی خواننده‌ی امروز باز می‌کند آن‌گونه که حلاوت و شیرینی خواندن اثر را دو چندان می‌کند.

سفر هنرمندان، نویسندگان و تصویرگران کشوری به خراسان جنوبی (شهرستان خوسف)

برگزاری مهرواره قصه‌گویی «کودک و خانواده» فرصتی ناب برای ترویج فرهنگ قصه گویی و دوستی پدران، مادران، کودکان و نوجوانان با کتاب و کتاب‌خوانی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، گیتی خامنه مجری، نویسنده و کارگردان کشوری در سفر به استان خراسان جنوبی با حضور در جمع خانواده‌های شهرستان خوسف و سالن اجتماعات استاد راشد محصل با اشاره به بیان این مطلب گفت: اگر بچه‌ها را به خواندن کتاب تشویق کنیم و آنان طعم شیرین دوستی با کتاب و آگاهی را بچشند، هرگز از آینده نخواهند هراسید و دنیای گسترده‌تر ودیدگاه عمیق‌تری خواهند داشت، به یقین این مهم باوجود موانع ودشواری‌ها و ‌کمبودهایی که بعضی مناطق با آن دست به گریبان هستند، کار ساده‌ای نیست، اما با حمایت وکمک آنان که به ساختن دنیایی زیباتر می‌اندیشند و برای دست‌یابی به آن همت می‌کنند، امکان پذیر خواهد بود.

خامنه با بیان این‌که قصه هم‌زمان با آغاز آفرینش  شروع شد وهم‌چنان با ادامه‌ی زندگی بشر جریان دارد، گفت: هر روز از دل همین زندگی قصه‌هایی تازه خلق می‌شود. زندگی تک‌تک آدم‌ها هر روز با حادثه‌های تلخ و شیرین همراه است که اوج و فرودِ زندگی آنان را می‌سازد.

این مجری تلویزیون گفت: زبان زیبای قصه به خلق ‌ارتباطی عاطفی، عمیق و پایدار  بین والدین  و فرزند یاری می‌رساند.

وی تصریح کرد: قصه بهانه‌ای است تا اعضای خانواده در کنار هم با احساس نزدیکی  با یکدیگر از مهربانی، راست‌گویی،صداقت، همدلی، … و غم و شادی در زندگی بگویند.

خامنه در ادامه گفت: با قصه می‌توان زیباترین مفاهیم زندگی را برای کودکان بیان کرد، بدون آن‌که با تکرار نصیحت‌های تکراری خسته ودلزده شان کرد؛ آن‌چه که کودکان و نوجوانان امروز به هیچ عنوان بر نمی‌تابند.

مجری، نویسنده و کارگردان کشوری خاطر نشان کرد: حاصل درک بچه‌ها و گفت‌وگو به زبان متفاوت و تأثیرپذیر قصه به داشتن زندگی همراه با مفاهمه با جهان به جهت  کسب مهارت‌های زندگی منجر خواهد شد.

این مجری محبوب خانواده‌ها و کودکان دیروز و امروز درادامه سخنانش آرزو کرد، هر روز اشتیاق قصه گفتن در جمع خانواده بیشتر شود تا آن‌جا که با همت و همراهی همه‌ی کسانی که دوست‌دار ارتقای فرهنگ اجتماعی شهرشان هستند، اولین مهرواره شهرستانی «قصه‌گویی کودک و خانواده» در شهرستان خوسف برگزار شود.

خامنه در پایان با قدردانی از استقبال خوب مردم شهرستان خوسف گفت: بی تردید هیچ عامل و نیرویی با حسِ ناب شهروندان خوسف به زادگاهشان برابری نمی‌کند، حسی که عامل محرکه‌ی همه فعالیت‌های ارزشمند ماندگار و سازنده است.

گیتی خامنه مجری نویسنده و کارگردان کشوری، بابک نیک طلب شاعر، علی خدایی نویسنده و تصویرگر و حدیثه قربان نیز تصویرگر کتاب‌های کودک طی روزهای ۲۹ بهمن تا یکم اسفند ۱۳۹۷ میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی شدند و طی نشست‌های تخصصی صمیمانه با خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان استان به گفت‌وگو نشستند.

علی خدایی در کانون خراسان جنوبی

خلاقیت به طور ذاتی و فطری در وجود کودکان و نوجوانان به ودیعه گذاشته شده است و هنر نقش مؤثری در حفظ و گسترش خلاقیت در کودکان دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، علی خدایی نویسنده و تصویر کودک با حضور در جمع کودکان و نوجوانان استان در شهرستان‌های قاین، خوسف و بیرجند با بیان این مطلب گفت: دوران کودکی دوران ارزشمندی برای پرورش قوه خلاقیت است و این مهم وقتی عملی می‌شود که کودک در کنار یک بزرگ‌سال آگاه به کودکی و هنر قرار بگیرد.

این نویسنده و تصویرگر کتاب کودک خاطر نشان کرد: یکی از دلایل عدم بروز خلاقیت، عدم آگاهی مربی یا مدرس هنر است و خوش‌بختانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با وجود مربیان آگاهی که  درک درستی از دنیای کودکی و هنر دارند، شاهد بروز خلاقیت و شکوفایی استعدادها و قرارگرفتن کودکان و نوجوانان در مسیر صحیح هنر هستیم و این مهم به خوبی در بازدید از کارگاه‌های هنری مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی و برگزاری کارگاه‌های متنوع تصویرگری و خلاقیت ویژه کودکان و نوجوانان و اعضا مشهود بود.

خدایی تصریح کرد: کارگاه‌های هنری، پرورش تخیل و خلاقیت با قرار دادن کودک در یک چالش ذهنی شکل می‌گیرد، آن‌گونه که کودک وقتی خود را درگیر آن چالش می‌بیند، با لذت در آن کارگاه به خلق آثاری متفاوت و تازه می‌پردازد.

وی در ادامه یادآور شد: شاید برخی از این کودکان که در فعالیت‌های خلاق و نو  شرکت می‌کنند، در آینده به سراغ کار هنری نروند، اما در مواجهه با انواع چالش‌های زندگی فردی و اجتماعی تصمیمات بهتری خواهند گرفت.

برگزاری کارگاه تصویری در گردهمایی مربیان هنری، برگزاری کارگاه‌های  نقاشی خلاق در مراکز فرهنگی هنری قاین و شماره یک و فراگیر بیرجند و مدرسه برکت در شهرستان خوسف از دیگر برنامه‌های سفر علی خدایی نویسنده و تصویرگر بیش از ۸۰ کتاب کودک به استان خراسان جنوبی بود که با استقبال خوب کودکان و نوجوانان رو به رو شد.

این نویسنده و تصویرگر کتاب کودک طی روزهای ۲۹ بهمن الی ۲ اسفند ۱۳۹۷، همراه با گیتی خامنه نویسنده، کارگردان و مجری تلویزیونی، بابک نیک طلب شاعر کودک و نوجوان و حدیثه قربان تصویر گر کتاب کودک میهمان کانون استان خراسان جنوبی شد.

همایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبی

همایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبیهمایش ادبی «آهنگ بهاران» در کانون خراسان جنوبی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*