مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خبر داد: اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در ۵۵ بقعه متبرکه در استان/ ۶۹ بقعه از ۹۶ بقعه متبرکه استان، امامزاده است

امروز خراسان جنوبی_ حسین زاده / مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در ۵۵ واقعه متبرکه در سطح استان خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین پرویز بخشی پور در نشست خبری روز گذشته افزود: تعداد ۶۰ مبلغ متشکل از مدعوین از قم و مشهد و نیروهای بومی در ایام تعطیلات نوروزی در برنامه های بقاع متبرکه حضور خواهند داشت و در صورت نیاز از ظرفیت مبلغین تبلیغات اسلامی نیز استفاده می شود.
به گفته وی ویژه برنامه تحویل سال نیز از ۲۳:۳۰ دقیقه چهارشنبه شب تا ۲ بامداد روز پنجشنبه در ۱۱ بقعه متبرکه در ۱۱ مرکز شهرستان و از جمله در بیرجند در امامزادگان باقریه(ع) برگزار خواهد شد و برنامه های متنوعی از جمله سخنرانی، مداحی و پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری به اجرا در می آید.
وی اضافه کرد: بر اساس تقسیم بندی بقاع متبرکه استان ۱۱ بقعه متبرکه شامل امامزادگان فردوس، بی بی زینب خاتون(س) سربیشه، امامزادگان باقریه(ع) بیرجند، امامزاده سید علی(ع) و امام زاده سیدالحسن(ع) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در نهبندان، شاه سلیمان علی(ع) در خوسف، بوذرجمهر در قاین، سلطان کریم شاه در سرایان و زید بن علی(ع) و باغ گلشن در طبس به عنوان بقاع متبرکه سطح یک شناخته شده است و ۱۸ بقعه متبرکه نیز سطح دو و ۲۶ بقعه سطح سه می باشد که طرح نوروزی آرامش بهاری در این ۵۵ بقعه برگزار می شود.
وی به اجرای طرح دست های مهربانی که پایگاه مجری آن بقاع متبرکه هستند با هدف کمک به ایتام و اطعام آنها و سایر مصارف خاص اشاره کرد و گفت: در این راستا به ۱۵۸۹ نفر از محل موقوفات کمک شد. حجت الاسلام والمسلمین بخشی پور با بیان اینکه در طول اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری سال قبل ۸۶۰ هزار نفر از برنامه های ما در بقاع متبرکه استان استفاده کردند، گفت: در استان تعداد ۹۶ بقعه متبرکه داریم که ۶۹ بقعه امامزاده دارای تاییدیه است ضمن اینکه برخی آرامگاه عرفا، مشاهیر و علما و برخی مجتمع فرهنگی مذهبی و برخی نیز مساجد با کاربری های متعدد است.
وی تعداد موقوفات استان را ۹ هزار و ۷۴۶ موقوفه و تعداد رقبات را ۲۴ هزار رقبه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ۱۱ شهرستان و یک اداره ستاد با ۷۰ نیرو داریم و با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم.
ثبت ۱۰۲ وقف جدید در استان
طی سال جاری
وی از موقوفه آبلوله بیرجند، موقوفه امیر حسنخانی و موقوفه امیر اسماعیل و محمد ابراهیم شوکت الملک علم به عنوان بزرگترین اوقات استان نام برد و اضافه کرد: در سال جاری ۱۰۲وقف جدید در استان داشتیم که ۱۴ وقف انتفاعی با موضوع قرآن کریم می باشد علاوه بر اینها امسال ۳۷۱ سند جدید برای وقفیات استان گرفتیم و البته قانون خرد شدن اراضی جلوی اخذ سند موقوفات را گرفت که با پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته مجلس شورای اسلامی کار را تسهیل و تسریع کرد.
باغ و عمارت شوکت آباد در حال تبدیل شدن به مکانی گردشگری است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به فعالیت مجموعه مشاوره ای استان با هدف هدایت وقفیات جدید به سمت رفع نیازهای روز جامعه اشاره کرد و در ادامه گفت: باغ و عمارت شوکت آباد را از ۲ سال پیش به سرمایه گذار بومی واگذار کرده ایم که با هزینه‌کردی قابل توجه تحت نظر میراث فرهنگی اقداماتی را برای احیای آن آغاز کرده و این مکان در حال تبدیل شدن به مکانی گردشگری است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*