آخرین خبر :

سرمقاله: ازماست که برماست…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / به لحاظ اجتماعی و مناسبات فی مابین آن، شاید ما جزو آن گروه از کشورهایی باشیم که همواره نیاز به منجی و نجات دهنده‌ای داریم که بتواند به جای هشتاد میلیون نفر آدم فکر کند و منتقم آنان باشد!! آدم‌هایی هستیم که از نقد فقط نق آن را قبول داریم و مدعی عالم و آدم هستیم، اهل لاف زدن و بزرگنمایی و عافیت و راحت طلبی، زیاده خواهی، احساساتی، کم منطق و زیاده از حد خوش باور، ساده دل و گاه تنگ نظر و…
به دلیل نداشتن بستر لازم از تعریف یک جامعه متحد و منسجم و پایین بودن سطح سواد و بینش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به دلیل دوری و جدایی عمیق از مطالعه و فرهنگ غنی کتابخوانی، لذا پس از گذشت یک صد سال از وقوع انقلاب مشروطیت هنوز نتوانسته‌ایم به قدرت اجتماعی یکان یکان مردم پی ببریم، لذا از جمع گرایی به نفرگرایی، خود محوری و خویش اندیشی متمایل و به باور آن رسیدیم و تبدیلش کردیم به یک فرهنگ عامه و به دور از تحول خواهی، از منافع عمومی سقوط کردیم به منافع شخصی و گروهی، از منافع ملی ابزاری ساختیم برای رسیدن به امیال فردی …!! این چنین شد که جامعه متکثر ما با قومیت های متنوع و فرهنگ ها و خرده فرهنگ‌های رنگارنگ تبدیل به افکار و بینش و روش تک سلولی شد که نتیجه‌اش فروپاشی و از هم گسیختگی اجتماعی گردید..!!
وقتی جامعه‌ای به این مرحله می‌رسد تمامی آن بازیچه‌ای می‌شوند در دست مافیایی که چون اختاپوس هزار بازو در تمامی ارکان جامعه و خانواده نفوذ می‌کند.
وقتی مردم ندانند که چگونه در مقابل بی عدالتی، حق خوری، بی قانونی، یک بام و صد هوای اجرای قوانین باید متحدانه دست به مبارزه زنند نتیجه‌اش آنی می‌شود که ستادهای مبارزه با مفاسد، قاچاق، گرانفروشی و حمایت از مصرف کنندگان تبدیل به کلماتی نامفهوم، بی محتوا و گاه خنده دار می‌شوند!! نتیجه‌اش این می‌شود که بسیار هوشمندانه بازار کاذب خودرو را آنقدر بالا می‌برند که با اعلام قیمت خودرو سازان در عرض نیم ساعت مردم هزاران خودروی بی کیفیت و مرگباری چون پراید که حداکثر قیمت آن ۲۰ میلیون تومان است را به قیمت ۴۰ میلیون تومان خریداری می‌کنند تا ماه ها در حسرت دیدن و سوارشدنش معطل بمانند و چقدر هم خوشحال‌اند که نسبت به بازار چند میلیون تومان ارزانتر خریده‌اند…!! گوشت، لبنیات و مسکن نیز همین بلایی را بر سر مردم آوردند که ّخودرو آورد، ارز، طلا و سکه آورد!! جامعه ما چون عادت به همکاری و همبستگی ندارد لذا دولت ها از عهد قجر تاکنون هر بلایی را که خواسته‌اند برسر مردم آورده‌اند چرا که خوب می‌دانند اینان هر آنچه را که برایشان ریز کنند می‌خورند و کسی هم اعتراضی نمی‌کند، مدتی نق می‌زنند و در نهایت به این وضع خو می‌گیرند اما سود کلان بیلیاردی‌اش را همین مردم دودستی تقدیم به سوداگران و مافیابازان قهار می‌کنند. چقدر خوشحال و سرفرازیم که دلار ۴ هزار تومان را اکنون یازده هزار تومان می‌خریم، گوشت کیلویی حداکثر دوازده هزار تومان را صدهزار تومان و یخ زده‌اش را با کارت ملی و صف ۴۸ هزار تومان خریده و ذوق مرگ می‌شویم!! تا ندانیم که با نخریدن اجناس گران این توان و قدرت را داریم که مفتخوران و دلالان حیوان صفت و گردن کلفتان رانت خوار و پولشو را زیر پا له کرده و دولت ها را مجبور به گردن گذاردن به خواست جامعه می‌کنیم وضعیت اسفبارمان همچنان ادامه دارد تا از هم پاشیدگی اجتماعی، سریالی تلخ و بدون حتی صحنه‌ای شیرین در آن، به قول معروف از ماست که بر ماست …!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*