آخرین خبر :

سرریز فقر به سمت کمیته امداد/ فعالیت ۱۴۳۱ پایگاه ثابت و سیار در جشن نیکوکاری

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / مدیرکل کمیته امداد استان از برگزاری جشن نیکوکاری با شعار “عیدی برای همه” با فعالیت ۱۴۳۱ پایگاه متشکل از ۱۳۸۸ پایگاه ثابت و ۴۳ پایگاه سیار در سطح استان خبر داد. سلم آبادی در نشست خبری روز گذشته به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری افزود: زمان اجرای جشن نیکوکاری امسال طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه یعنی ۱۵، ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه جاری به ترتیب در پایگاه های سطح مدارس، پایگاه های سطح مساجد و میادین و پایگاه های مستقر در مصلی های نماز جمعه خواهد بود.
وی اضافه کرد: در جشن نیکوکاری سال گذشته در استان نزدیک به ۴۲ میلیارد ریال کمک جمع آوری شد و امسال پیش‌بینی می‌شود که با وجود مسائل و مشکلات اقتصادی، میزان کمک ها حداقل ۳۰ درصد افزایش یابد زیرا مردم استان نشان دادند که در زمان تشدید تحریم ها و افزایش تنگناها و مشکلات اقتصادی نه تنها کمک های خیرخواهانه آنان کاهش نداشته بلکه افزایش نیز داشته است.
برای اولین بار پرونده‌های اخذ وام کارگشایی استان امسال به صفر رسید
وی با بیان اینکه کمیته امداد یکی از دستگاه هایی است که سرریز فقر به سوی آن می آید از سه عامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان عامل تولید فقر نام برد و با بیان اینکه هر سه عامل را در استان به صورت پررنگ داریم، اظهار کرد: با توجه به فقر پیچیده در استان و در راستای کمک به آسیب دیدگان از فقر، پیگیر اصلاحیه بودجه سال ۹۷ استان بودیم که نه تنها اصلاحیه محقق شد بلکه از محل هدفمندسازی یارانه ها نیز به ویژه در شش ماهه دوم امسال دریافتی‌هایی داشته ایم به طوری که با وجود داشتن ۳۳۰۰ پرونده اخذ وام کارگشایی تا اول مهرماه سال جاری برای اولین بار در استان این پرونده‌ها در آبان ماه امسال به صفر رسید و ۱۲ میلیارد تومان وام کارگشایی استان در برنامه ۹۷ با پیگیری های صورت گرفته به ۲۶ میلیارد تومان افزایش یافت و لذا صف انتظار وام کارگشایی را در استان نداریم و این یک توفیق برای استان است.
وی با اشاره به افزایش کمک به اجاره و مبلغ ودیعه مسکن در سال ۹۷ گفت: در شش ماهه دوم امسال ودیعه مسکن در قالب وام قرض الحسنه تا سقف ۱۵میلیون تومان افزایش یافته و در بحث اجاره مسکن هم کمک اجاره مسکن تمامی افراد پیگیر تحت پوشش پرداخت شده است.
۳ هزار بیمار خاص، صعب العلاج و نیازمند استان تحت حمایت کمیته امداد
سلم آبادی با بیان اینکه برای کمک به امر ازدواج صف انتظار داشتیم که تا قبل از آبان ماه سال جاری پرداخت شد، افزود: در این راستا ۳۰۰ بن کارت خرید از فروشگاه رفاه برای مستمری بگیران به مبلغ ۳ میلیون تومان و برای خانواده های نیازمند به مبلغ ۵/۱میلیون تومان توزیع شده است. ضمن اینکه فرانشیز درمان دارندگان بیمه سلامت را نیز در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها از محل بیمه تکمیلی تا ۸ ماهه امسال تقریبا پرداخت کرده ایم. وی از شناسایی ۳ هزار بیمار خاص صعب العلاج و نیازمند از میان محرومترین خانواده ها خبر داد و گفت: با اصلاح بودجه تمام اسناد درمانی این بیماران پرداخت شد.
به گفته وی در بحث رسیدگی ویژه به مشکلات ساکنین مناطق حاد محروم که در ۶ استان و از جمله خراسان جنوبی اجرایی شد از سوی استان ما دهستان درح، روستاهای ضریب ۹، سه روستای جلاران، ذکری و گل نی و روستاهای فاقد برق به عنوان مناطق حاد محروم معرفی گردید که برای محرومیت های این نقاط در سال ۹۷ در مجموع بیش از ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص می یابد که در حوزه‌های مختلف احداث مسکن و سرویس بهداشتی و حمام، تعمیر مسکن، تأمین لوازم ضروری زندگی و… هزینه می شود.
رفع مشکل پشت نوبتی ها
سلم آبادی اضافه کرد: در راستای رفع فقر مناطق محروم در سال ۹۷ از محل تبصره ۱۴ سهمیه مستمری برای ۱۴ هزار خانوار با سرانه ۶۴ هزار تومان تحویل گرفتیم که با توجه به افزایش سرانه به ۷۶ هزار تومان در آذر ماه تعداد خانوار ها نیز از ۱۴ هزار به ۱۱هزار و ۴۴۵ خانوار کاهش یافت که این تعداد خانوار نیز به طور مقطعی به جمعیت مددجویان ما اضافه شدند و لذا مشکل افراد پشت نوبتی برطرف گردید و تعداد خانواده های تحت حمایت ما از ۳۱ هزار و ۸۹۶ خانوار به ۴۳ هزار و ۳۴۱ خانوار رسید.
وی از تلاش برای تنظیم شناسنامه الکترونیک بهداشت و روان مددجویان در سال آینده خبر داد و افزود: سال آینده در راستای کاهش بار مراجعه تقویت و توسعه امداد الکترونیک را پیگیر خواهیم شد.
۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته سفر فتاح
در حساب کمیته امداد استان
سلم آبادی با اشاره به سفر فتاح مسئول کمیته امداد کشور در آذرماه امسال به استان اعتبار تخصیص یافته به استان در این سفر را ۴ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: کل این اعتبار به حساب کمیته امداد استان واریز شده و به جز بخش مسکن که زمان بر است و تا اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد در مابقی بخش‌ها این رقم هزینه شده و به بهره برداری رسیده است.
افزایش ۳۰ درصدی کمک های مردمی
به کمیته امداد استان
وی از افزایش ۳۰ درصدی کل کمک های مردمی به کمیته امداد استان در ۱۱ ماه امسال خبر داد و گفت: در این مدت میزان صدقات یک درصد، میزان کمک‌های حوزه اکرام ایتام و محسنین ۳۹درصد، کمک های مبتنی بر نیاز ۳۵ درصد و کمک‌های زکات ۱۷ درصد افزایش داشته است. به گفته وی طی یازده ماهه امسال بیش از ۳۰ میلیارد ریال زکات از سوی مردم استان پرداخت شده است و بر اساس تصمیم شورای عالی زکات حداقل باید ۶۰درصد زکات برای محرومان هزینه شود اما امسال با توجه به شرایط سخت اقتصادی حدود ۸۵درصد زکات صرف امور معیشتی نیازمندان و ۱۵ درصد صرف پرونده های عمرانی عام المنفعه خواهد شد.
کمک ۱۳۶ میلیارد ریالی مردم استان به ایتام
وی همچنین به کمک ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی مردم استان در بحث اکرام ایتام و محسنین طی ۱۱ ماه امسال اشاره کرد و افزود: سرانه کمک مردم استان به ایتام ماهانه به مبلغ ۲۸۶ هزار تومان می‌رسد که امیدوارم سال آینده به ۴۰۰ هزار تومان برسد البته در برخی شهرستان‌ها این سرانه بیش از ۷۰۰ هزار تومان است. وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۶۷۴ خانوار ایتام تحت حمایت کمیته امداد استان هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*