رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی : ۲۲ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال استان علیه فلج اطفال واکسینه می شوند / امروز آخرین روز اجرای طرح ایمن سازی فلج اطفال در استان

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / با اجرای مرحله دوم طرح ایمن سازی فلج اطفال که از چهارم اسفند ماه در استان آغاز شده و تا امروز ۷ اسفند ماه هم ادامه دارد ۲۲ هزار و ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال در شهرستان های زیرکوه، سربیشه ، نهبندان و درمیان و برخی دیگر از مناطق استان به تشخیص معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به بیماری فلج اطفال واکسینه می شوند.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدیدی که از این مناطق طی روزهای گذشته داشته ، گفت : در این ۴ شهرستان اجرای این طرح بصورت خانه به خانه است. دکتر محسن زهرایی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در مرحله دوم در استان های جنوب و شرق کشور در دست اجراست، افزود: در مجموع در این مرحله ۸۵۰ هزار کودک زیر ۵ سال کشور علیه فلج اطفال واکسینه خواهند شد. وی ادامه داد: در مناطق شمالی کشور مانند تهران، مرکزی، همدان، خراسان شمالی و تبریز مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال در فصل بهار اجرایی خواهد شد که ۲۵۰ هزار کودک واکسینه خواهند شد . وی با اشاره به اینکه در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال کشور در مرحله دوم طرح ایمن سازی فلج اطفال تحت پوشش قرار خواهند گرفت، گفت: تا روز دوشنبه ۹۰ درصد کودکان زیر ۵ سال استان در مناطق هدف واکسینه شده اند که امروز به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
اجرای طرح در خراسان جنوبی
با قوت و پوشش حداکثری
دکتر زهرایی با بیان اینکه طرح واکسیناسیون فلج اطفال در خراسان جنوبی با قوت و پوشش حداکثری در حال اجراست، افزود: در تأمین واکسن فلج اطفال در کشور کمبودی وجود ندارد. وی در پاسخ به این سوال که چه بیماری هایی در کودکان از طریق واکسیناسیون کنترل می شود گفت: در حال حاضر برای ۱۰ بیماری سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، هپاتیت، سرخچه و اریون و هموفیلی در کشور واکسیناسیون انجام می شود .
آخرین گزارش از فلج اطفال در کشور
مربوط به ۱۸ سال است
زهرایی با اشاره به حذف بسیاری از این بیماری ها در کشور بیان کرد: آخرین گزارش از بیماری فلج اطفال در کشور مربوط به سال ۱۳۷۹ است که از این زمان تاکنون گزارشی ارائه نشده است.
در بیماری کزاز به مرحله حذف نزدیک شده ایم
وی با تأکید بر اینکه در بیماری گزاز به مرحله حذف رسیده ایم، افزود: کشور از بیماری سرخچه و سرخک هم پاک شده که امید است با تایید سازمان بهداشت جهانی ریشه کنی این بیماری هم در کشور اعلام شود.
رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه حذف این بیماری ها به معنای نبود آنها نیست، گفت: هر چند بسیاری از این بیماری ها از کشور حذف شده اند ولی با توجه به درگیر بودن کشورهای هم جوار مانند افغانستان و پاکستان باید برای پیشگیری و عدم بازگشت آن به کشور هم چنان واکسیناسیون را در سبد برنامه بهداشتی داشت .
دو واکسن جدید به آمار واکسیناسیون کشور
اضافه می شوند
زهرایی هم چنین از برنامه وزارت بهداشت برای اضافه شدن دو واکسن پنومنکک و رتا ویروس به سبد واکسیناسیون وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این دو نوع باکتری و ویروس خطرناک اند که اضافه شدن آنها به لیست واکسن ها در دست پیگیری است.
وی به تأثیر ۱۰۰ درصدی اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و افزود : تنوع تعداد واکسن ها در کشور با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند .
وی هم چنین از تشکیل کمیته با حضور کشورهای ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و سازمان جهانی بهداشت خبر داد و بیان کرد: با همکاری این کشورها سیاست های بهداشتی مشترک اجرایی می شود که ایران با توجه به برنامه های موفقی که داشته جزو کشورهای محوری به شمار می رود. وی از انجام اولین واکسیناسیون در سال ۴۶ در ایران خبر داد و تأکید کرد: پوشش واکسیناسیون فلج اطفال دراین بازه زمانی ۳۵ تا ۳۷ درصد بوده که در سال ۷۲ به ۹۵ درصد و الان به ۹۸ درصد رسیده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*