در همایش تجلیل از رابطین دولتی فرماندهی انتظامی استان مطرح شد: پلیس با نگاهی واقع گرایانه در راستای تامین امنیت گام برمی‌دارد/ تاثیر خیرین و واقفین امنیت ساز در راستای ایجاد و تقویت امنیت

امروز خراسان جنوبی_ حسین زاده / همایش تجلیل از رابطین سازمان های دولتی فرماندهی انتظامی استان در محل معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار شد. جانشین فرماندهی انتظامی استان در این همایش با بیان اینکه مشارکت پلیس در امور امنیتی اجتماعی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام بایسته است، گفت: در شرایطی که آسیب‌های اجتماعی به نهاد خانواده تحمیل و از آنجا به سطح جامعه ما تزریق می‌گردد و می‌تواند سوء استفاده استکبار و ایادی داخلی آن‌ها را در پی داشته باشد همه ما وظیفه داریم اجازه ندهیم وجهه نظام اسلامی مخدوش شود و باید در راستای کاهش آسیب های اجتماعی با تمام توان مشارکت نماییم.
مشارکت سطحی در حوزه امنیت
ما را به هدف نمی‌رساند
سرهنگ سعید دادگر با ذکر اینکه امروز پدیده های نوظهور و فضای مجازی کاملا بر مقوله های فرهنگ، امنیت و سیاست تاثیرگذار است، افزود: پلیس در مقابله با آسیب های اجتماعی به دنبال ایجاد ایمنی و امنیت است و شناخت روابط و مشارکت عناصر اجتماعی و عمق و دامنه این مشارکت در این راستا اهمیت بالایی دارد و قطعا مشارکت سطحی ما را به اهداف مدنظر نخواهد رساند.
در راستای اعتماد بخشی به مردم تلاش می کنیم
وی با اشاره به اینکه در حوزه تصادفات، مقام معظم رهبری بر تلاش دستگاه ها در بحث آسیب شناسی و رفع این آسیب‌ها تاکید دارند، اضافه کرد: ارتباط و مشارکت پلیس با دستگاه‌های مرتبط و دستگاه‌های فرهنگی و عمق بخشیدن و توسعه دامنه این مشارکت می‌تواند به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف و به ویژه تصادفات ختم شود و امنیت امروز کشور، شرق کشور و استان خراسان جنوبی حاصل همین تعمیق مشارکت و هم افزایی اطلاعاتی و کاری پلیس و سایر دستگاه‌ها است. سرهنگ دادگر با تأکید بر لزوم شفافیت سازی در امور تصریح کرد: ما در راستای اعتماد بخشی به مردم تلاش می کنیم و در هر کجا که ابهام و سوالی باشد پاسخگو هستیم. جانشین فرماندهی انتظامی استان همچنین گفت: خیرین و واقفین امنیت ساز می‌توانند در حوزه امنیت بسیار تأثیرگذار و راهگشا باشند.
بحث تصادفات از موضوعات مهم استان است
به گفته وی بیشترین موارد مشاوره ها و پرونده های متشکله در سطح کشور به نزاع و درگیری مربوط می شود و آسیب هایی مانند اعتیاد، طلاق، بدحجابی، بی حجابی و… پلیس را که در مقابله با این آسیب ها وظیفه ذاتی دارد درگیر می کند. وی با بیان اینکه در استان نیز بحث تصادفات موضوع بسیار مهمی است از عامل انسانی به عنوان علت اصلی اکثر تصادفات نام برد و اضافه کرد: اکثر تصادفات استان در محورهای فرعی و به شکل واژگونی خودروها رخ می دهد‌.
سرهنگ دادگر ادامه داد: با آن که بخشی از جامعه خواستار برخورد قهری با تخلفات هستند اما پلیس با نگاهی واقع گرایانه در راستای تامین امنیت جان و روان مردم گام بر می دارد.
می توان با استفاده از وقف
آسیب های اجتماعی را کاهش داد
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز با بیان اینکه وقف چشمه ای همیشه جاری است، گفت: بیشتر وقفیات در استان مربوط به عزاداری سیدالشهدا(ع) است در حالی که در زمان پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) وقف ها را براساس نیاز روز جامعه اسلامی در نظر می‌گرفتند. حجت الاسلام و المسلمین مختاری با ذکر اینکه در سه مقوله فردی، اجتماعی و سیاسی باید هدفمند کار شود و موقوفاتی به خصوص در حوزه امنیت اجتماعی ایجاد گردد، افزود به زودی طرح دست های مهربانی و کمک به فقرا در استان اجرایی می شود. وی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه وقف ماندگار است می‌توان آسیب‌های اجتماعی را نیز با استفاده از آن کاهش داد.
استفاده پلیس از اقدامات فرهنگی و اجتماعی
در راستای پیشگیری از جرایم و آسیب ها
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان نیز گفت: امروز پلیس علاوه بر انجام اقدامات انتظامی و سلبی و مقابله با متخلفان به عنوان وظایف ذاتی ناجا، در راستای پیشگیری از جرایم و آسیب ها از اقدامات اجتماعی و فرهنگی نیز استفاده می نماید که تحت عنوان رویکرد جامعه پلیس محور از آن یاد می‌شود. سرهنگ سرفرازی افزود: رویکرد پلیس برقراری نظم، امنیت و پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی از طریق مشارکت سازمان های دولتی، غیر دولتی و اقشار اجتماعی می باشد و اجرای طرح شورای معتمد پلیس، برگزاری کارگروه های تخصصی با سازمان های مردم نهاد، تعامل با صنوف بخش اجتماعی، برگزاری جلسات چهره به چهره با اقشار مختلف در سطح محلات، مساجد، مدارس و…، ارائه خدمات مشاوره و برگزاری همایش رابطین سازمان های دولتی در راستای تحقق این رویکرد صورت می گیرد.
ارائه خدمات مشاوره ای به بیش از ۵۱۰۰ نفر
وی به انعقاد ۴ تفاهم نامه با ادارات کل بهزیستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تبلیغات اسلامی و نیز مدیریت شعب بانک مسکن استان و اجرای طرح شورای معتمد پلیس در مرکز استان و شهرستان ها و برگزاری ۲۲۰ جلسه طی ۱۱ ماهه امسال در این راستا اشاره کرد و گفت: طی یازده ماهه امسال در مجموع به ۵۱۹۳ نفر خدمات مشاوره ای در مرکز و کلانتری ها ارائه شده و ۸۲ درصد پرونده های ارجاعی منجر به سازش گردیده است.
برگزاری بیش از ۵۵۰ جلسه آموزشی
چهره به چهره
سرهنگ سرفرازی از برگزاری بیش از ۵۵۰ جلسه آموزشی چهره به چهره در مدارس، مساجد، دانشگاه ها، صنوف، دستگاههای اجرایی و…، برپایی بیش از ۷۰ نمایشگاه آموزشی و آگاه‌سازی و ۳ نمایشگاه مشترک با سایر سازمان‌ها، تهیه ۳ برآورد اجتماعی سطح دوم با موضوع های بررسی وضعیت تصادفات و سرقت اماکن خصوصی، قاچاق مواد مخدر و… به عنوان برخی اقدامات صورت گرفته نام برد و اظهار کرد: تهیه ۵ مورد فیلم کوتاه از آسیب‌های اجتماعی با موضوعات اعتیاد صنعتی و سنتی، طلاق، سرقت و خرید و فروش مواد مخدر، تهیه و پخش ۶ مورد مستند رادیویی از آسیب‌های اجتماعی با همکاری معاونت صدای استان، بارگذاری بالغ بر ۲۰۰ خبر برتر در سایت خبرگزاری پلیس و… از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سال جاری می‌باشد. در پایان این همایش از سازمان‌های دولتی رابط فرماندهی انتظامی استان تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*