در مجمع سالانه هیئت کوهنوردی خراسان جنوبی مطرح شد: مدرک کیلویی نمی دهیم

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / روز گذشته مجمع سالانه هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان با حضور رئیس فدراسیون برگزار شد که در آن بیشترین توجه اعضای مجمع بر نبود امکانات تمرینی مناسب برای بانوان بود.

تجهیزات گران
مهمترین مشکلات هیئت کوهنوردی از نظر اعضای مجمع، نبود تجهیزات و وسایل مورد نیاز رشته های مختلف کوهنوردی بود چرا که قیمت تمام شده تجهیزات را گران می دانستند و خاطر نشان کردند که با این قیمت ورزشکاران نوپا حاضر به خرید نیستند و یکی از دلایل عدم استقبال همین موضوع است و درخواست کردند تا فدراسیون اعتباری در این زمینه در نظر بگیرد تا برای شروع ورزشکاران تجهیزات باشد و بعد از علاقه مندی ورزشکار برای تهیه وسایل شخصی حرفه ای خود اقدام کند.
دیواره ضعیف
همچنین از دیگر مسائل مطرح شده موضوع دیواره سنگ نوردی در پایگاه قهرمانی بود که بیان شد: تجهیزات آن ضعیف است و باید به روز شود و اینکه بانوان به دلیل نبود مربی نمی توانند از این دیواره استفاده کنند و با وجود اینکه برخی از ورزشکاران دوره مقدماتی و پیشرفته سنگ نوردی را دیده اند و حدود ۱۶ نفر هستند باز هم اجازه تمرین داده نمی شود و در تابستان حدود ۴۰ نفر ثبت نامی این رشته را داشته ایم که با این دلیل که مربی تخصصی این رشته را نداریم نمی توانیم از دیواره استفاده کنیم. به گفتۀ اعضا شرایط برای بانوان وجود ندارد و این خود مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.
کمبود مربی
رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان نیز با ارائه گزارش عملکرد هیئت گفت: با کمبود مربی مواجهیم و اکنون در استان ۷ مربی بیشتر نداریم. گنجی بیان کرد: با این وجود تعداد ورزشکاران سازمان یافته از ۵۰۷ نفر در سال ۹۶ به ۶۴۷ نفر در سال ۹۷ رسیده است. وی با اشاره به برنامه های خانوادگی و همگانی هیئت هم عنوان کرد: بیشتر شهرستان ها باید به برنامه های تفریحی خانوادگی توجه داشته باشند تا بتوانیم با آشنایی خانواده ها جذب بیشتری داشته باشیم.
در حد توان کمک می کنیم
رئیس فدراسیون کوهنوردی هم بعد از شنیدن مسائل مختلف در پاسخ گفت: در حد توان برای رفع مشکلات تمام تلاش خود را می کنیم و همراه هیئت و کمک کننده خواهیم بود. رضا زارعی تودشکی با بیان اینکه فعالیت های انجام شده هیئت خراسان جنوبی طی دو سال گذشته خوب بوده است، عنوان کرد: فدراسیون کوهنوردی در بین ۵۲ فدراسیون ورزشی جایگاه خوبی دارد چرا که هم در حوزه همگانی و هم قهرمانی همزمان فعالیت مستمر دارد. وی با اشاره به اینکه از پرجمعیت ترین فدراسیون های کشور هستیم، ادامه داد: توانستیم در سه سال متوالی بالاترین آمار را در زمینه آموزش کمی و کیفی داشته باشیم. به گفتۀ وی امیدواریم با حضور برخی از رشته های زیرمجموعه ورزش کوهنوردی در مسابقات المپیک بتوانیم مقام های خوبی کسب کنیم.
مدرک مربی گری کیلویی نمی دهیم
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی عنوان کرد: در استان های دیگر تجربه فعالیت در رشته های مختلف وجود دارد و خراسان جنوبی نیاز ندارد که راه را دوباره تکرار کند بلکه می تواند از تجربه دیگر استان ها برای ارتقای انواع رشته ها بهره ببرد. زارعی با اشاره به ورزش بانوان هم گفت: برخی مسائل به زیرساخت ها باز می گردد که ما تمام تلاش خود را برای درست توزیع کردن آن می کنیم و برخی هم به دلیل نبود فعالیت خود بانوان می باشد. وی افزود: وقتی در رشته ای مربی بانو نداریم نمی توانیم اجازه فعالیت ورزشکار را بدون حضور مربی متخصص و با تجربه بدهیم که مثلا با دیواره سنگ نوردی کار کند. به گفتۀ وی فدراسیون کوهنوردی بر خلاف برخی محدود از فدراسیون ها نمی تواند مدرک مربی گری کیلویی بدهد چرا که جان هنرجو به آن فرد بستگی دارد و با وجود حوادث مختلف در این رشته باید مربی متخصص و با تجربه باشد تا خانواده ها هم با آرامش کامل به آنها اعتماد کنند.
رئیس فدراسیون کوهنوردی با اشاره به کمبود مربی در خراسان جنوبی گفت: نمی توانیم مدرک کیلویی بدهیم ولی می توانیم فرآیند را تسریع کنیم. زارعی تصریح کرد: می توانیم مربیان راهنما تربیت کنیم که حداقل باید ۱۲ تا ۱۴ دوره آموزشی را بگذرانند تا به آنها مدرک مربی راهنما داده شود. وی تأکید کرد: تمام این مسائل به علاقه و پشتکار فرد هم بستگی دارد. وی با بیان اینکه باشگاه های کوهنوردی یکی از امتیازات خوب می باشد، عنوان کرد: اینکه بخش خصوصی و باشگاه ها وارد شده اند خیلی خوب است و همه مربیان باید زیر نظر باشگاه ها باشند و پتانسیل نیروی انسانی را به باشگاه ها باید تزریق کرد. به گفتۀ زارعی می توان به گردشگری کوهستان هم توجه کرد و خراسان جنوبی هم به این سمت پیش برود تا باعث توسعه استان شود. وی بیان کرد: تلاش خواهیم کرد تا در برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه ها مربیانی از فدراسیون یا دیگر استان ها اعزام کنیم.
به سنین پایه توجه شود
رئیس فدراسیون کوهنوردی تأکید کرد: در فدراسیون و دیگر استان ها بر سنین پایه و نونهالان توجه ویژه شده است و در خراسان جنوبی نیز باید این اتفاق بیفتد. زارعی ادامه داد: با رایزنی و ایجاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش می توانید نونهالان و دانش آموزان را جذب این ورزش کنید تا با سرمایه گذاری بر استعدادهای به دست آمده در آینده شاهد رشد این ورزش و کسب مدال های المپیکی باشیم. وی اعلام کرد: در این راه تجهیزات و وسایل پایه و مقدماتی را هم ما کمک خواهیم کرد چرا که از نظر مالی فدراسیون هم با مشکلاتی مواجه است و وسایل حرفه ای را در آینده، خود ورزشکار کم کم تهیه خواهد کرد. به گفتۀ وی در خراسان جنوبی نیز باید به سند آمایش توجه شود تا با توجه به استعدادها و پتانسیل های ورزشی که وجود دارد به همان سمت حرکت کنید تا بدانید در ورزش کوهنوردی بیشتر چه رشته هایی قابلیت رشد را دارد و در همان بخش سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*