در جلسه شورای اسلامی استان مطرح شد: جای خالی شورا در جلسات مهم استان

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / شورای اسلامی استان روز گذشته میزبان مدیر کل دفتر امور روستایی و مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان جنوبی بود. معاون گردشگری میراث فرهنگی استان در ابتدای جلسه به ارائه گزارش خدمات این مجموعه در ایام عید پرداخت و گفت: هدف ما افزایش ماندگاری مسافران در استان است که در همین راستا ۹ هتل و ۳۳اقامت گاه بوم گردی آماده خدمات رسانی است و مجتمع های گردشگری و مهمان پذیرها با ۶۴۵ تخت و ۲۵ دفتر و آژانس مسافربری هم در خدمت مردم و گردشگران خواهد بود. عربی از تهیه اپلیکیشن راهنمای جامع گردشگری استان که هفته آینده رونمایی خواهد شد خبر داد و افزود: تمام ظرفیت های استان در این اپلیکیشن معرفی شده که میهمانان نوروزی می توانند عدد ۱۳۹۷ را به ۱۰۰۰۰۳۱۹۷ ارسال کنند تا این اپلیکیشن را بتوانند روی گوشی خود نصب کنند. وی به برگزاری نوروزگاه بصورت ویژه در پایگاه های ثبت جهانی و ملی مانند قنات بلده و … اشاره کرد و گفت: چاپ و نشر کتابچه در معرفی ظرفیت های استان همراه با ذکر آدرس و تلفن های ضروری از دیگر اقدامات ستاد سفر خواهد بود.
کسر اعتبار از حساب شهرداری ها و واریز به حساب یارانه
نماینده شهرستان فردوس در شورای استان در ادامه خواستار برگزاری و فعال شدن جلسات ستاد گردشگری در طول سال در شهرستان ها شد و گفت: در فرمانداری ها به این حوزه توجه زیادی نمی شود و فقط دو جلسه در طول سال برگزار می شود بنابراین سر گردشگری بی کلاه می ماند بخصوص در ایام تابستان.
اکبری افزود : در شهرستان فردوس روزانه ۲۵ هزار نفر در ایام نوروز از شهرداری خدمات می گیرند ولی اعتبار خاصی جهت ارائه خدمات به آنها تخصیص پیدا نمی کند. وی ادامه داد: در سال جاری ۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری ها کسر و به حساب یارانه ها رفت که سال ۹۸ دوباره برگشت داده می شود. وی افزود: اتحادیه های صنفی برای اخذ پروانه کسب از شهرداری ها استعلام نمی گیرند که با تغییر ماده۱۲ قانون نظام صنفی در سال ۹۲ این موضوع مشکل ساز شده است.
اعتبارات روستاهای بدون دهیار تعیین تکلیف شود
نائب رئیس شورای استان هم در ادامه خواستار اعطای تسهیلات اشتغال در حوزه دهیاری ها برای بازخورد بهتر شد و گفت: برای تخصیص اعتبارات روستاهای فاقد دهیار تصمیم گیری هایی شده ولی تاکنون عملیاتی نشده و اعتبارات در بانک ها خاک می خورد و برای پسماند و زباله های روستاهای فاقد شورا هم کاری نشده است.
از ظرفیت های گردشگری استان استفاده نشده است
نماینده مردم درمیان در شورا هم گفت: ظرفیت های گردشگری زیادی در استان داریم اما امکانات و زیرساخت ها فراهم نیست و روستاها تخلیه شده اند. توکلی خواستار تخصیص بودجه بیشتر به شهرداری ها بخصوص در نوار مرزی شد و گفت: قیر رایگان و سایر خدمات را بدون لحاظ جمعیت به شهرداری ها اختصاص دهند .
زیرساخت های گردشگری را در استان نداریم
نماینده شهرستان بیرجند در شورا هم در ادامه گفت: زیر ساخت های گردشگری مانند راه، فرودگاه و هتل ۵ ستاره حتی در مرکز استان وجود ندارد. میری با بیان اینکه بر خلاف سایر استان ها املاک در بافت تاریخی افت قیمت پیدا می کنند، گفت: برخی دستگاه های اجرایی ساختمان میراثی در اختیار دارند و آن را تخریب کرده اند.
وی از عدم همکاری راه و شهرسازی برای ساماندهی ورودی شهر بیرجند انتقاد کرد و افزود: ورودی های شهر مشکل دارند. نماینده مردم بشرویه در شورا هم در ادامه از تأخیر مرمت خانه های تاریخی بدلیل کم بودن معماران انتقاد کرد و گفت: اعتبارات این بخش به همین دلیل برگشت می خورد. حسین زاده هم چنین به تهیه طرح جامع بشرویه در سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: ۵۰ اشتباه کارشناسی به این طرح وارد شده و در همین راستا به استانداری نامه زده ایم که این نامه به راه و شهرسازی برای اصلاح ارجاع شده که تاکنون جوابی به ما نداده اند.
به شوراها در خراسان جنوبی بها داده نمی شود
نماینده طبس در شورای استان هم در ادامه خواستار استفاده از ظرفیت مردم در حوزه گردشگری شد و گفت: تأثیرگذاری شوراها در استان چون کمتر به آنها بها داده می شود، کم و ناچیز است. دکتر امینی خواستار ارائه بودجه سالانه دستگاه های خدمات رسان بر اساس قانون به شوراها شد و افزود: عملا این اتفاق نمی افتد یا بسیار کم رنگ است و یا خودمان درخواست می دهیم که انتظار می رود از کانال استانداری این موضوع به د به دستگاه ها ابلاغ شود.
برای ماندگاری جمعیت در روستاها عملا کاری نمی شود
نماینده زیرکوه در شورا هم در ادامه با بیان اینکه برای ماندگاری جمعیت در روستاها عملا کاری نمی شود، گفت: بر ساخت و سازها در روستاها باید نظارت بیشتری شود تا بافت تاریخی از بین نرود. هوشیار هم چنین خواستار تسویه حساب و تبادل اموال بین شورای قدیم و جدید در روستاها شد و ادامه داد: بدهی ادارات به شهرداری ها به معضل تبدیل شده است.
جای خالی شوراها در جلسات مهم استان
رئیس شورای اسلامی استان هم در ادامه خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت شوراها در استان شد و با انتقاد از اینکه شورا هادر جلساتی مانند شورای اشتغال دعوت نمی شوند، گفت: ده ها بار نامه زدیم به استاندار و آقای عابدی تا اعضای شورا هم در جلسات مهم استان حضور داشته باشند که برای اولین بار در شورای برنامه ریزی با حضور دکتر نوبخت دعوت شدیم.
آثار تاریخی استان زیر خاک
قرایی خواستار نظارت بر حساب دهیاری ها شد و با بیان اینکه برخی از دهیاران اعتبارات را خرج نمی کنند و پول در حسابشان می ماند، افزود: باید اولویت سنجی اجرای پروژه ها در روستاها با همفکری مردم مد نظر قرار گیرد. وی تأکید کرد: اعتبارات گردشگری استان باید ملی شود چرا که خیلی از آثار تاریخی زیر خاک است و کاری برای آنها نمی شود.
استاندار به همه شهرستان ها سفر می کند
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری هم در ادامه به دغدغه ها و سوالات اعضای شورا پاسخ داد. حلاج مقدم گفت: ستاد سفر دایمی است و باید در طول سال در تمامی شهرستان ها برگزار شود. وی ادامه داد: بسیاری از کمبودها در حوزه زیرساخت های گردشگری به دولت بر نمی گرددو خود مردم باید سرمایه گذاری کنند مثلا در ساخت هتل ۵ ستاره مردم و سرمایه گذاران باید ورود پیدا کنند و دولت هم به آنها کمک می کند. وی با بیان اینکه استاندار برای سفر به تمام شهرستان ها برنامه دارد و ظرف دو تا ۳ ماه آینده به همه شهرستان ها سفر خواهد کرد، ادامه داد: در مورد کمک به شهرداری های استان هم باید بگویم در استانداری هیچ بودجه ای دست ما نیست و ما آن را توزیع نمی کنیم بلکه توسط فرمانداری ها و کمیته برنامه ریزی توزیع می شود.
پول کسر شده از حساب شهرداری ها به حساب یارانه ها سال ۹۸ برگشت می خورد
وی در پاسخ به عدم دعوت از شوراها در جلسات مهم استان گفت: اگرشوراها در کارگروهی دعوت نمی شود، اعلام کنید تا پیگیری شود.وی گفت: اعتبار عوارض سوخت و بخشی از سهم پروانه ساخت شهرداری ها را در سال جاری به یارانه اختصاص دادند و تاکنون به رغم اینکه گفته شده بخشی از این اعتبار به حساب سازمان شهرداری ها واریز خواهد شد اتفاقی نیفتاده که امید است تا پایان سال محقق شود و از سال۹۸ این مشکل اصلاح می شود و این پول به حساب شهرداری بر می گردد.
لحاظ شاخص وسعت شهر در توزیع قیر
وی گفت : شاخص جمعیت تنها مد نظر توزیع اعتبارات شهرداری نباشد بلکه محرومیت هم باید لحاظ شود که در همین راستا با پیگیری ها مقرر شد شاخص وسعت شهر هم در سال۹۸ در توز یع قیر لحاظ شود.
عدم استقبال دهیاران از تسهیلات اشتغالزایی
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی هم در ادامه گفت: تسهیلات اشتغالزایی دهیاری ها ۶ساله با سود ۸ درصد است که تاکنون هیچ دهیاری طرح درآمدزایی به دفتر نفرستاده است و این در حالی است که دهیاران در جریان این تسهیلات بوده اند و شاید بخاطر ۲۰درصد سهم آورده از آن استقبال نکرده اند.
خواجوی با بیان اینکه اعتبار روستای فاقد دهیار هم به حساب فرمانداری ها واریز می شود، افزود: با تجمیع نیروی مالی و فنی چند دهیاری بار مالی مضاعفی از دوش دهیاری ها برداشته شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*