دانش آموزان بیرجندی از شرکت در مرحله کشوری المپیاد فرش دستباف جاماندند


دانش آموزان خراسان جنوبی از شرکت در مرحله کشوری سیزدهمین دوره المپیاد فرش دستباف هنرستان های کاردانش، به دلیل سهل انگاری مسئولان امر و خانوده هایشان جاماندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سیزدهمین دوره المپیاد فرش دستباف هنرستان های کاردانش، امروز (۲۰ اسفند) در آذربایجان غربی برگزار می شود ولی دانش آموزان بیرجندی از این دور مسابقات به دلیل سهل انگاری مسئولان جاماندند.

در این خصوص خبرنگار خبرگزاری شبستان به سراغ متولیان امر (ادارات کل صنعت و معدن و آموزش و پرورش خراسان جنوبی) رفته و جویای چرایی اعزام نشدن دانش آموزان مستعد و علاقه مند به شرکت در این المپیاد شد.

«پروانه عباس پور» مدیر هنرستان کوثر به خبرنگار شبستان گفت: دانش آموزان این مدرسه علاقه وافری به شرکت در المپیاد کشوری فرش دستباف داشتند ولی دیروز طی تماسی از آموزش و پرورش متوجه لغو حضور دانش آموزان در المپیاد شدم که سبب ایجاد نارضایتی بین دانش آموزان شد.

این موضوع در روحیه دانش آموزان مستعد ما بسیار تاثیر گذاشته و انگیزه از آنها گرفته شد چرا که این چند ماه است که به صورت مداوم در تلاشند و برای آنها معلم خصوصی هم گرفته شده تا در المپیاد مقام بیاورند، این مطلب را مدیر هنرستان کوثر بیرجند می گوید و ادامه می دهد: بچه ها با شوق و ذوق فراوان با این سوال که کی میرویم المپیاد، اعزام به مسابقات چه زمانی است؟ انگیزه خود را نشان می دادند؛ که یکدفعه طی تماسی گفتند یکشنبه (۱۹ اسفند) اعلام شد برای اعزام دانش آموزان به المپیاد کشوری فرش دستباف آماده باشید که بنده هم اعلام آمادگی کردم.

عباس پور می گوید: ولی دوباره تماس گرفتند که اعزام کنسل شده است! ظاهرا آموزش و پرورش برای اعزام مخالفتی نداشته است و سازمان صنعت و معدن و تجارت این برنامه را به دلیل مشکلات مالی کنسل کرده است.

مدیر هنرستان کوثر می افزاید: تعداد هفت نفر از خراسان جنوبی آماده اعزام به المپیاد کشوری فرش دستباف بودند که از این تعداد شش نفر متعلق به هنرستان کوثر بودند.

«داود شهرکی»رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم درخصوص چرایی لغو این سفر به خبرنگار شبستان گفت: دلیل اعزام نشدن دانش آموزان به المپیاد کشوری فرش دستباف، به دلیل تغییر زمان المپیاد بوده و از طرفی خانواده ها هم راضی نشدند که در ایام پایانی سال، دانش آموزان آنها اعزام شوند.

وی افزاید: این دانش آموزان دو هفته قبل قرار بود اعزام شوند که به دلیل تغییر و تحولات زمان این المپیاد، امکان اعزام فراهم نشد.

خانواده برخی از این دانش آموزان موافقت با اعزام دانش آموز خود نبوده و از آنجایی که امکان اعزام به صورت ناقص هم میسر نبود، این برنامه کنسل شد، این را شهرکی می گوید و ادامه می دهد: صنعت و معدن به تنهایی تعیین کننده نیست و هم رضایت خانواده، هم مدارس و هم آموزش و پرورش در این اعزام تعیین کننده و شرط بود، و این سازمان یک بخش قضیه است که آن هم تامین هزینه است که مشکلی در این خصوص ندارد.

او می گوید: صنعت و معدن برای تامین هزینه و تهیه بلیط مشکل ندارد و این موضوع مشکل اصلی نیست، مشکل هماهنگی دانش آموزان با خانواده ها در ایام پایانی سال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی می گوید: به خاطر عدم رضات یک نفر هم امکان اعزام فراهم نمی شود چراکه دانش آموزان در طول سفر باید یک همراه و پشتیبان داشته باشند و امکان اعزام یک یا دو سه نفر فراهم نبوده و مدیر مدرسه دانش آموزان، آموزش و پرورش باید همراهی می کردند که جزئیات را باید از زبان خودشان شنید.

همچنین «علیرضا انوری مقدم»، رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش خراسان جنوبی هم در این خصوص اظهار داشت: متولی اعزام دانش آموزان به مرحله کشوری المپباد، سازمان صنعت، معدن و تجارت است و تاکنون ۱۲ المپیاد که برگزار شده متولی المپیاد فرش، سازمان ملی فرش زیر مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و طبق تفاهم نامه ؛آموزش و پرورش با این سازمان هماهنگ است تا دانش آموزان بتوانند در المپیاد شرکت کنند، و وظیفه اعزام طبق روال هرساله با خود سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

وی می افزاید: این المپیاد قرار بوده دو هفته پیش برگزار شود که به دلایلی کنسل شد و طبق اعلام بعدی که المپیاد بیستم اسفندماه جاری برگزار می شود، نامه ای به صنعت و معدن مبنی بر اینکه ساعت و زمان اعزام دانش آموزان را اعلام کنید، ارسال کردیم تا دانش آموزان برای اعزام آماده شوند که پاسخی که ما دریافت کرده ایم مبنی بر این بود که نامه ای به سازمان ملی فرش زده شده که به دلیل کنسلی المپیاد در هفته گذشته و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت وارد شده است، و اعتباری بابت اعزام نداریم و در صورت تخصیص اعتبار، دانش آموزان اعزام خواهند شد، رونوشت این نامه به آموزش و پرورش هم ارسال شده است.

رئیس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش خراسان جنوبی می گوید: آموزش و پرورش وظیفه خود را در خصوص اعزام دانش آموزان به درستی انجام داده و رضایت نامه های دانش آموزان، فرم های اردویی و تعیین سرپرست اعزامی همه مشخص و آماده بوده، و فقط منتظر اعلام ساعت برای اعزام بوده ایم اما طی نامه مشخص شده که سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان جنوبی به دلیل کنسلی المپیاد در دو هفته قبل و خسارت بابت تهیه بلیط، اعتباری برای اعزام ندارد و در صورت تخصیص اعتبار اعزام خواهند شد، که به دلیل عدم تخصیص اعتبار از سوی سازمان ملی فرش، سازمان صنعت و معدن و تجارت استان هم این قضیه را پشت پا انداخته است.

گفته ها حاکی از آن است که اعزام این دانش آموزان بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده که قبلا قرار بوده در تاریخ نهم اسفند انجام شود ولی لغو شده است و در آن تاریخ برای اعزام دانش آموزان بلیط هواپیما تهیه و کارهای مقدماتی انجام شده بود؛ ولی چون چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده و به دلیل تغییر زمان متحمل خسارت شده‌اند، این دانش آموزان از اعزام به المپیاد کشوری فرش دستباف جا مانده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*