آخرین خبر :

تدارک دستگاه های اجرایی برای استقبال از نوروز

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده / جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان روز گذشته با حضور مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های عضو و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در محل سالن جلسات این معاونت برگزار شد. در ابتدای این جلسه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیر ستاد با بیان اینکه همه ما می‌توانیم در تبدیل استان به مقصد گردشگری مؤثر باشیم، گفت: ایام نوروز فرصت بسیار مناسبی برای معرفی استان به گردشگران می‌باشد و لذا با هماهنگی ستاد خدمات سفر برنامه ریزی‌هایی در این راستا صورت گرفته که عمده آن اجرای برنامه های فرهنگی و معرفی آیین ها و آداب و رسوم و موسیقی استان است. رمضانی با اشاره به رشد سالانه ۲۰ درصدی مسافران ورودی استان تصریح کرد: با توجه به مناسبت های فرخنده در ایام تعطیلات نوروزی برنامه های شادی ویژه این ایام در سطح استان برنامه‌ریزی شده تا ساعات مفرحی برای مردم رقم بخورد و در این راستا برنامه نوروزگاه ها را در مراکز شهرستانها، مراکز شهری، مراکز بخش و برخی روستاهای هدف گردشگری خواهیم داشت. وی افزود: علاوه بر این با هماهنگی با هیات ورزش های بومی محلی زمینه برگزاری برخی بازی ها که در این ایام قابلیت اجرا داشته باشد در مراکز شهرستانها فراهم گردیده تا مسافران با جنبه‌های مختلف زندگی مردم استان آشنا شوند.
فعالیت ۴۰ اقامتگاه بوم گردی
به گفته وی چادرهای عشایری در تمامی شهرهای استان برپا می‌شود و ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در شهرهای مختلف استان راه‌اندازی شده و ۲۷۸ غرفه در قالب بازارچه‌های صنایع‌دستی در سطح ۱۵۰ شهر و روستای استان خواهیم داشت ضمن اینکه یک پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی داریم که هر گردشگر در هر کجای جهان می تواند از این طریق نسبت به مشخص نمودن مسیر و هتل خود و پرداخت هزینه ها، سفر بی دغدغه و بی دردسری به استان داشته باشد.

راه اندازی موزه عروسک های محلی در بافت تاریخی بیرجند
وی با ذکراینکه بسیاری از ظرفیت های استان به صورت چاپ و توزیع بروشور صورت خواهد گرفت از آماده‌سازی تعداد بیشتری اماکن و ابنیه تاریخی برای استفاده مسافران و هم استانی ها نسبت به سال های گذشته خبر داد و اظهار کرد: مجموعه موزه های استان نیز آماده ارائه خدمات به مردم می باشد و موزه باستان شناسی و مردم شناسی باغ و عمارت اکبریه بیرجند نیز به لحاظ محتوا و معماری متحول شده و موزه عروسک های محلی نیز در بافت تاریخی بیرجند (منتظری ۱۳) برای ارائه خدمات راه اندازی شده است.
گزارش چهار کمیته به دبیرخانه ستاد نرسید
رمضانی با اشاره به اینکه از ظرفیت فرودگاه‌های استان که دارای سیستم پخش فیلم و تلویزیون هست نیز میتوان برای معرفی ظرفیت‌های استان استفاده کرد، گفت: تاکنون گزارش ۴ کمیته نظارت و تنظیم بازار، بهداشت و سلامت، خدمات انتظامی و ترافیکی و اطلاع رسانی به دبیرخانه ستاد خدمات سفراستان نرسیده است.
در ادامه عربی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز به برخی اقدامات و برنامه های شاخص در شهرستان های استان اشاره کرد.
فعالیت ۲۶ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز با اشاره به اینکه اقدامات آماده‌سازی حین اجرای طرح نوروزی از ۲۲ اسفندماه تا ۱۷ فروردین ماه انجام خواهد شد در خصوص مباحث مربوط به کمیته خدمات دهی حمل و نقل و اجرای طرح نوروزی به اهمیت خدماتی در طول راه‌ها اشاره کرد و گفت: ۲۶ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی فعال داریم ضمن اینکه سایر امکانات از جمله نمازخانه ها نیز آماده ارائه خدمات هستند و در بخش مدیریت بحران نیز آمادگی کامل خواهیم داشت. شهامت با اشاره به اینکه در ارائه برخی آمارها امکان اغراق وجود دارد، افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر پاکسازی تابلوها و تجدید خط کشی ها را از دهه سوم اسفند شروع می‌کنیم که البته بخشی از کار شروع شده و برپایی ایستگاه خدمت در ورودی شهر بیرجند نیز انجام خواهد شد.
بهره برداری از ۳۵ کیلومتر باند دوم
مهندس جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در این خصوص گفت: برای ایام نوروز۳۵ کیلومترباند دوم شامل ۱۶کیلومتر در محوراسدیه، چهار و نیم کیلومتر در محور بیرجند-قاین، ۱۲ کیلومتر در محور نهبندان و ۵/۳کیلومتر در شهرستان خوسف زیر بار ترافیک می رود و در یک هفته گذشته نیز ۵/۶کیلومتر باند دوم در محور طبس- یزد زیر بار رفت. سلامی مدیرکل فرودگاه های استان نیز از آمادگی صددرصدی فرودگاه های استان برای پذیرایی و ارائه خدمت به مسافران و گردشگران مسیر هوایی خبر داد. رئیس پلیس راه استان نیز در بحث کمیته خدمات انتظامی و ترافیکی با بیان اینکه پیش بینی ها و اقدامات لازم در خصوص موارد پیشگیرانه، طرح نوروزی، چهارشنبه آخر سال، روز طبیعت و غیره صورت گرفته است، گفت: وقوع حوادث چند خانواده را داغدار کرده و باعث ناراحتی همه ما خواهد بود تا آنجا که در طول اجرای طرح نوروزی سال قبل ۱۲ نفر در تصادفات جاده ای استان فوت کردند که ۸نفر از آنها بر اثر واژگونی خودروها ناشی از خستگی و خواب آلودگی و نبود جاذبه در جاده ها بوده است و قطعا راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در طول مسیر جاده ها می تواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد و ما هم با استقرار نیرو می توانیم کمک کنیم.
امکان تنظیم کروکی تصادفات در لحظه فراهم شد
سرهنگ رضایی بر لزوم تجهیز مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی و زیباسازی محورها تأکید کرد و خواستار اطلاع رسانی به مسافران در خصوص امکانات در مبادی محورها شد و افزود: شناسایی محورهای پرتردد و پاسگاه های هدف بر اساس تصادفات ۵ سال گذشته انجام و استقرار همکاران بیشتر در این نقاط در دستور کار است و در صورت وقوع تصادف امکان تنظیم کروکی در لحظه فراهم شده و حتی برای تصادفات خسارتی کمتر از ۷ میلیون تومان هم کروکی تنظیم می‌شود، همچنین کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی با جدیت در دستور کار است و از ظرفیت همیاران پلیس به بهترین شکل استفاده خواهد شد. وی بر لزوم راه اندازی تیم های سیار بیمه ها همچون سنوات گذشته، استفاده از حداکثر ظرفیت جایگاه عرضه سوخت و استفاده از مینی بوس های دولتی برای مسافرت ها تأکید کرد.
استقرار۱۵۰ امدادگر در۳۰ پایگاه ثابت و سیار
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز در بحث کمیته خدمات امداد و نجات از اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی از ۲۴ اسفند تا ۱۶ فروردین خبر داد و گفت: ۲۵ پایگاه ثابت و سیار در قالب طرح ملی ایمنی و سلامت در استان به مسافران و گردشگران ارائه خدمت خواهند داشت و ۱۶ ایستگاه سلامت نوروزی نیز در ورودی شهرها به ارائه خدماتی چون انجام فشارخون، اندازه‌گیری قد و وزن و قند خون می پردازند. شهریاری با اشاره به استقرار ۱۰۵ جوان در پایگاه های طرح ایمنی و سلامت استان گفت: ۱۸ فضای دوستدار کودک برای بازی و سرگرمی کودکان و ۱۱ پایگاه و خیمه نماز جماعت نیزایجاد می شود.
به گفته وی ۱۵۰ امدادگر در۳۰ پایگاه ثابت و سیار به صورت ۲۴ساعته خدمات امداد و نجات ارائه می‌دهند. وی با اشاره به استقرار بالگرد برای ارائه خدمات امداد هوایی به حادثه دیدگان و ۴۲ خودروی امدادی و آمبولانس و ۷۰ خودروی امدادی پشتیبان اظهار کرد: دو تیم نگهداری و آموزش سگ های تجسس نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات جستجو خواهند بود و درخواست داریم تا پاکسازی محیط در ورودی شهرهای استان و کنترل جاده پرتردد شوشود به فردوس و سرایان نیز مورد توجه قرار گیرد.
۱۴ بیمارستان استان آماده ارائه خدمات
معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی هم از آمادگی ۱۴ بیمارستان استان برای ارائه خدمات درمانی و اورژانسی خبر داد و با اشاره به فعال بودن مرکز ارائه خدمات اورژانسی دندانپزشکی در بیمارستان امام رضا(ع) و فعالیت داروخانه های شبانه روزی در ایام تعطیلات نوروزی گفت: همکاران بازرسی بهداشت محیط و غذا و دارو نیز از ۲۵ اسفند تا نیمه فروردین بر عملکرد واحدهای تولیدی مواد غذایی و سایر صنوف تحت پوشش نظارت خواهند داشت. وجدان به تأمین اقلام دارویی ضروری در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر خرید های معمول این داروها ۳میلیارد تومان اعتبار نیز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اختصاص یافته تا نسبت به تأمین داروهای ضروری و اورژانسی اقدام شود.
فعالیت ۶۵ پایگاه اورژانس و دو پایگاه اورژانس هوایی
وی همچنین از فعالیت ۶۵ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای با بیش از۱۲۰دستگاه آمبولانس و دو پایگاه اورژانس هوایی در تعطیلات نوروزی در استان خبر داد و اضافه کرد: سامانه ۱۹۰ آماده رسیدگی به شکایات در حوزه سلامت و تخلفات بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اسکان مسافران خواهد بود. حلاج مقدم مدیرکل دفتر امور شهری استانداری نیز بر لزوم تعامل شهرداری ها با دستگاه های اجرایی به منظور نصب بنرها و اطلاع رسانی و هماهنگی دستگاه‌ها در راستای زیباسازی با شهرداری ها تأکید کرد و با بیان اینکه هر شهر باید یک سوغات سرا داشته باشد، پیشنهاد کرد: ارزیابی عملکرد دهیاری ها نیز مورد توجه قرار گیرد.
راه اندازی بازارچه صنایع دستی با ۲۹۰ غرفه در بلوار مسافر
شهردار بیرجند نیز با اشاره به وظایف گسترده شهرداری ها گفت: بازارچه سنتی و صنایع دستی را با ۲۹۰ غرفه دائمی در هفت و نیم هکتار و ۶۵۰۰ متر مربع فضای مسقف در بلوار مسافر آماده بهره‌برداری داریم و کاروانسرای قدیمی حاشیه میدان امام خمینی(ره) را نیز برای استقرار دستفروشان ساماندهی کردیم که به زودی آماده می شود.
آماده سازی پارک جنگلی برای سال آینده
مهندس جاوید افزود: پارک جنگلی را نیز با زیرساخت های اقامتی و تفریحی برای سال آینده آماده خواهیم کرد ضمن اینکه برای ایجاد پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی در ورودی شهر پیگیر شدیم که زمین دولتی موجود نبود. خواجوی مدیرکل امور روستایی استانداری نیز از آمادگی دهیاری امیرآباد برای استفاده از ظرفیت باغ و عمارت این روستا با هدف ایجاد فضای دائمی نمایشگاه و سفره خانه سنتی خبر داد.
اخطار قطع آب به بقاع متبرکه
حجت‌الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نیز با بیان اینکه ۹۶ بقعه متبرکه استان پذیرای زائران هستند خواستار ترویج فرهنگ وقف در اقامتگاه های مسافران نوروزی شد و گفت: بقاع متبرکه درآمدی ندارند اما مصرف آب زیادی دارند که بعضا اخطارهایی برای قطع آب به آنها داده شده است. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز با تأکید بر ضرورت داشتن پیوست فرهنگی برای برنامه های نوروزی از استقرار یک نفر روحانی در ایستگاه های ورودی شهرها خبر داد و آمادگی این اداره کل برای استقرار روحانی در سایر نقاط اسکان مسافران نوروزی را اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز در برخی ایستگاه‌ها زمینه ایجاد اینترنت رایگان فراهم خواهد شد.
حجت‌الاسلام رضایی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت هنرمندان افزود: با توجه به اینکه مناسبت ملی و مذهبی با ایام نوروز تقارن دارد امسال با حفظ ارزش‌های دینی می‌توانیم در راستای ایجاد نشاط اجتماعی ورود پیدا کنیم.
پیش بینی ۱۴ پایگاه و ۱۷۵ آموزشگاه و ۱۱۸۱ کلاس برای اسکان
مدیرکل آموزش و پرورش استان هم از اختصاص ۱۴ پایگاه، ۱۷۵آموزشگاه و ۱۱۸۱ کلاس با ۴۱۲ نفر عوامل اجرایی برای اسکان مسافران و پیش‌بینی پیک موتوری برای هدایت میهمانان خبر داد و گفت: شروع ثبت نام اینترنتی اسکان از سوم اسفند و شروع اسکان از ۲۹ اسفند خواهد بود. واقعی به پیش بینی مراکز ورزشی و درمانی و تجهیزات اردوگاه های استان برای ارائه خدمات به میهمانان و گردشگران اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۹۳۵۸ نفر غیر فرهنگی را در فضاهای در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان اسکان دادیم.
کنترل قیمت ها در تعطیلات نوروز
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به راه اندازی گشت های ثابت و سیار برای کنترل قیمت مایحتاج ضروری در طول تعطیلات نوروز گفت: طرح نظارتی نوروزی ما از امروز آغاز شده و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد. شهرکی افزود: جلوگیری از عرضه کالای قاچاق، کشیک کشتارگاه‌ها، نظارت بر خدمات اتوبوس‌ها، پارکینگ ها و نرخ پروازهای داخلی و خارجی، تأمین میوه پایان سال، اعلام ساعات پخت نانوایی ها و غیره را خواهیم داشت. اشرفی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز با اشاره به نقش این اداره کل در رسیدگی به تخلفات و گزارشات، به اجرای طرح نظارتی در حوزه های عرضه کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: گشت‌های نظارتی را داریم و سامانه ۱۳۵ نیز شبانه روزی آماده دریافت گزارشات است. معاون اداری مالی صدا و سیمای استان نیز با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۳۴۰ دقیقه برنامه در سیمای استان پیش بینی شده گفت: دو برنامه مناسبتی ویژه تحویل سال، ۱۳قسمت برنامه شبانه، ۱۳ مستند معرفی شهرستان ها و مستند اقلیم از جمله این برنامه‌هاست. بستانی افزود: در صدای استان نیز برنامه های متنوعی چون سفر خوش، نوروز شو، بوی بهار، رادیو شب، صبح شرقی و… را خواهیم داشت.
رسیدگی به شکایات مردمی در کوتاه ترین زمان ممکن
علیزاده بیرجندی مسئول کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات ستاد اجرایی خدمات سفر استان نیز با اشاره به اینکه پیش بینی های لازم برای حضور در اماکن و ارتباط گیری راحت‌تر مردم از طریق تلفن سامد ۱۱۱ و ۰۹۶۲۹ که به صورت سراسری پاسخگو می باشد صورت گرفته گفت: محورهای ارزیابی ها مشخص و در اختیار دستگاه ها قرار گرفته و هماهنگی برای رسیدگی به شکایات در کوتاهترین زمان ممکن صورت گرفته و آمادگی داریم تا بازرسی در محل برای رسیدگی به شکایات مردمی داشته باشیم. سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور استان هم با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی ترافیکی، جانمایی برخی بازارچه‌های صنایع‌دستی را به لحاظ کمبود فضای پارکینگ نامناسب دانست.
دستگاه های خدماتی حق ایجاد تنش و قطع خدمات ندارند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با قدردانی از تعامل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص در اختیار قرار دادن فضا به شهرداری‌ها و… بر لزوم حفظ وقف و تلاش برای ارتقای آن تأکید کرد و گفت: از ابتدای زمان شروع طرح نوروزی تا پایان آن هیچ دستگاه خدماتی حق ایجاد تنش و مشکل و قطع خدمات خود در بقاع متبرکه را ندارد و هرگونه اقدام در این راستا نیازمند هماهنگی خواهد بود. علوی مقدم بر ضرورت ارائه گزارش عملکرد و برنامه از سوی دستگاه‌ها به دبیرخانه ستاد و نیز رصد دقیق عملکرد دستگاه‌ها و امتیاز بندی از سوی کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایت به عنوان محور اصلی ستاد تأکید کرد و گفت: رعایت شئونات اسلامی و حرمت های مذهبی جزو خط قرمزهای ماست که بی تفاوت از کنار آن عبور نخواهیم کرد و لذا آداب و رسوم مردم نیز باید اطلاع‌رسانی شود و از ظرفیت مردم در برنامه ها استفاده گردد.
وی لزوم رعایت توجه عملی به مقام شامخ شهدا در نوروز گاه ها را یادآور شد و افزود: با توجه به اهمیت آمار و ارقام و نداشتن آمارهای متعدد باید گزارشات دقیق ارسال شود و کمیته هایی که تاکنون ارائه گزارش نداده اند باید هرچه سریعتر اقدام کنند. معاون استاندار با ذکر اینکه معرفی جاذبه های استان در فرودگاه‌ها و راه آهن استان باید پررنگ تر باشد، اضافه کرد: انتظار می‌رود از کلیه فضاها و عرصه ها در ورودی شهرها و نقاط پرتردد برای معرفی جاذبه های استان استفاده گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*