آخرین خبر :

بیش از نیمی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند به انبار تبدیل شده اند / واحدهای صنعتی استان از بی عدالتی مسئولان می نالند

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / به گفته دبیر خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی بیش از نیمی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند به انبار تبدیل شده اند. رمضانی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از ۱۲۰ الی ۱۲۵ واحد صنعتی دارای پروانه در شهرک صنعتی بیرجند ۵۰ درصد تعطیل و به انبار تبدیل شده اند، گفت: همین وضعیت در کل استان هم وجود دارد چرا که از ۴۶۰ واحد دارای پروانه ۵۰ درصدشان تعطیل شده اند. وی با بیان اینکه ۵۰درصد باقیمانده واحدهای صنعتی هم تنها با ۲۵ درصد ظرفیتشان فعالیت دارند، افزود : هیچ حمایت جدی ازبخش صنعت در استان صورت نمی گیرد و صنعتگر بین مشکلاتش تنها و سرگردان باقی مانده است. وی مصوبات کارگروه رفع موانع تولید را کارساز ندانست و با تأکید بر اینکه این مصوبات عملا مشکلی را از واحدی حل نمی کند، ادامه داد: بسیاری از صنعتگران، کار تولید و اشتغالزایی را بوسیده و کنار گذاشته اند.
درب های بسته به روی صنعتگران گشوده شود
وی با انتقاد از اینکه گوش شنوایی برای شنیدن و رفع مشکلات صنعت در استان وجود ندارد ، گفت: انتظار می رود سازمان صنعت، معدن و تجارت درب های بسته را به روی صنعتگران باز کند و همکاری بیشتری با ما داشته باشد. دبیر خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی هم چنین با انتقاد از اینکه برخی مدیران حوزه صنعت در استان فقط با دوربین خبرنگاران و یا در پی بازدید سایر مقامات مانند استانداران پایشان به شهرک صنعتی بیرجند باز می شود، افزود: کارخانجات آرد با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می کنند چرا که کارخانجات وابسته به آنها مانند کیک و کلوچه و ماکارونی که ۷ الی ۱۰ کارخانه در استان بوده همگی تعطیل شده اند و این در حالی است که مصرف مردم از این مواد کم نشده ولی شاهد وارد کردنشان از سایر مناطق به استان هستیم.
واحدهای صنعتی استان از بی عدالتی مسئولان می نالند
رمضانی با اشاره به اینکه برخی از واحدها نه در فروش و نه در تأمین مواد اولیه مشکلی ندارند، ادامه داد: این واحدها از بی عدالتی هایی که در حوزه صنعت صورت می گیرد ناراضی اند و در برگزاری جلسات و حتی بازدید مسئولان از شهرک های صنعتی از بخش خصوصی نظر خواهی نمی شود. وی بیان کرد: با تعطیلی صنایع غذایی در استان افراد زیادی بیکار شده اند.
عدم پذیرش ضمانت نامه صندوق سرمایه گذاری
صنایع کوچک توسط برخی از بانک های استان
مدیر یکی از کارخانجات شهرک صنعتی بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک از چندین سال پیش در راستای حمایت از صنایع کوچک تشکیل شده و سالانه در بودجه رقمی به این صندوق تعلق می گیرد که برخی استان ها در بهره مندی از آن بعنوان ضمانت نامه پیشتاز بوده اند ولی رتبه خراسان جنوبی ۳۱ کشور بوده است. اکبری با انتقاد از اینکه صدور این ضمانت نامه ها حتی در مبالغ کم مانند ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان هم شرایط بسیار سختی دارد، افزود: برخی از بانک های استان این ضمانت نامه ها را قبول نمی کنند.
عدم اجرای بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه
در بانک های استان
وی هم چنین از عدم اجرای بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه در بانک های استان انتقاد کرد و ادامه داد: برای هزینه کرد کمک های فنی اعتباری هم پشت درب های بسته تصمیم گیری می شود و فقط عده خاصی از اینگونه تسهیلات مطلع و بهره مند می شوند.
واحدهای صنعتی با مشکل تأمین سرمایه
در گردش مواجهند
مدیر یکی دیگر از کارخانجات تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند هم با گلایه مندی از اینکه واحدها با کمبود سرمایه در گردش مواجهند، به خبرنگار ما گفت: اگر شرایط بهبود پیدا نکند مجبوریم به رغم میل باطنی تعدیل نیرو داشته باشیم چرا که در شرایط فعلی ادامه کار بسیار هزینه بر خواهد بود. او از مسئولان متولی در حوزه صنعت استان خواست در بازدید از واحدهای صنعتی که با حضور مقامات عالی استان و یا کشور صورت می گیرد تنها به چند واحد خاص سرکشی نکنند و واحدهای کوچک و متوسط را هم ببینند.
بازدیدها از واحدهای صنعتی هم چنان ادامه دارد
استاندار خراسان جنوبی هم در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار ما و اعتراض واحدهای صنعتی کوچک به انحصاری بودن بازدیدها به چند واحد خاص گفت : با توجه به اینکه برخی از واحدهای صنعتی در استان اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده اند و واحدهای بزرگی هم به شمار می روند ابتدا از این مجموعه ها بازدید صورت گرفت تا در جریان مشکلاتشان قرار گیریم .
معتمدیان افزود : این بازدیدها ادامه خواهد داشت و به همین چند واحد بزرگ منحصر نخواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*