آخرین خبر :

اگر نتوانیم در مقابل چهار نفر متخلف ایستادگی کنیم/ الفاتحه/ شیوع تصادفات ساختگی با هدف کلاهبرداری از بیمه

امروز خراسان جنوبی_ حسین زاده / چهارمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی روز گذشته به ریاست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان برگزار شد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در این جلسه با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت وقف در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کرد و موقوفاتی را در این راستا ایجاد نمود، گفت: در این راستا همایش درون استانی ضرورت ترویج فرهنگ وقف در پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی را پنج شنبه هفته آینده ۱۵ اسفند ماه در محل سالن مجموعه غدیر شهر بیرجند برگزار خواهیم کرد که انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی در بحث اطلاع رسانی در این خصوص به ما کمک کنند. حجت‌الاسلام و المسلمین وحدانی نیا افزود: در جلسه گذشته شورا مقرر شد دستگاه‌ها برنامه های خود را در حوزه پیشگیری از وقوع جرم برای سال آینده اعلام نمایند تا ضمن انجام برنامه‌ریزی از موازی‌کاری در این حوزه پیشگیری شود که برخی دستگاه ها این برنامه ها را اعلام نمودند. برخی برنامه ها از جمله برگزاری کارگاه های آموزش سبک زندگی اسلامی ویژه دانشجویان خوابگاه ها و مشارکت با سازمان های اجتماع محور در بحث پیشگیری از اعتیاد، کارگاه های پیشگیری از تخلفات شهری بیرجند، ارتقای آگاهی عمومی کودکان با برگزاری کارگاه های نقاشی و… را نیز خود ما پیگیر هستیم.
ضرورت اندیشیدن تدابیر برای چهارشنبه سوزی
وی با بیان اینکه در چهارشنبه آخر سال سنت چهارشنبه سوری را که البته به چهارشنبه سوزی تبدیل شده داریم اظهار کرد: از آنجا که خانواده‌ها و به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در معرض خطر قرار می‌گیرند باید تدابیری برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار اندیشیده شود. وی با اشاره به آمار نسبتاً بالای پرونده های مربوط به توهین، خشونت های رفتاری خانوادگی و نزاع در استان فرهنگی خراسان جنوبی، وارد آمدن آسیب به خانواده های زندانیان و تداوم جرایم این افراد پس از آزادی را یادآور شد و گفت: باید حتی المقدور از گزینه های جایگزین حبس برای برخی از مجرمین استفاده کرد.
عفو و تخفیف مقام معظم رهبری
شامل حال ۱۴۹۰ زندانی استان شد
مدیر کل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان نیز گفت: با عفو مقام معظم رهبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تا هفتم اسفندماه جاری در مجموع ۱۴۹۰ نفر از زندانیان استان از تخفیف مجازات و آزادی بهره‌مند شدند به این صورت که در مجازات ۸۱۰ نفر از آنها تخفیف داده شد و ۶۸۰ نفر نیز از زندان آزاد شدند البته زندانیان جرایمی مانند جرایم اقتصادی، کلاهبرداری، فساد و فحشا، قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاق کالا مشمول عفو رهبری نمی‌شوند. هاشمی افزود: البته در پایان سال به زندانیان سارق و مرتکبین جرایم خطرناک مشابه به هیچ وجه مرخصی تعلق نمی گیرد اما وقتی یک زندانی مشمول عفو و تخفیف می گردد و عفو می‌شود نگه داشتن او در زندان خلاف قانون است البته آماده هستیم تا مشخصات زندانیان آزاد شده را با هدف پیشگیری از وقوع جرم در پایان سال در اختیار پلیس قرار دهیم.
ظرفیت اشتغال برای معتادان درمان شده را نداریم
معاون دادستان نیز با اشاره به اینکه ظرفیت ایجاد کار و تامین معیشت برای معتادان را پس از درمان نداریم، گفت: قطعاً وقف در این استان می‌تواند خیلی کمک کند. عرب شیبانی با ذکر اینکه در بحث پیشگیری از وقوع جرم و سرقت و تخلف در پایان سال و چهارشنبه سوری و… می‌توان از ظرفیت های بسیج سپاه استفاده کرد، افزود: وقتی افراد از زندان آزاد می شوند نمی توان با نگاه مجرم به آنان نگریست.
شیوع تصادفات ساختگی در استان
جعفرزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان هم به شیوع تصادفات ساختگی با هدف کلاهبرداری از بیمه در استان اشاره کرد و با ذکر این که البته این تصادفات ساختگی توسط افراد غیربومی در جاده های استان طراحی و اجرا می شود، افزود: سال گذشته یکی از این تصادفات در استان کشف شد که کلاهبرداری بزرگی هم بود و جا دارد که در این راستا در استان حساسیت‌ها بیشتر شود تا این تصادفات ساختگی را در استان شاهد نباشیم.
دادگستری کل استان به موضوع صدور غیرقانونی جواز دفن در بیرجند ورود می‌کند
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی از صدور غیر قانونی گواهی فوت و جواز دفن برای مرگ‌های غیرطبیعی توسط چند نفر پزشک در مرکز استان گلایه کرد. دکتر مصطفی جعفرزاده تصریح کرد: متاسفانه مشکل اینجاست که خیلی از گواهی فوت ها و جواز دفن ها برای مرگ‌های غیرطبیعی به صورت ندانسته و یا متاسفانه آگاهانه توسط پزشکان صادر می‌شود و در همین استان طی یک ماه گذشته در دو مورد برای دو مصدوم ناشی از تصادفات جواز دفن به صورت غیر قانونی صادر شده است و در ادامه هم امکان ارائه گزارش تعیین درصد صدمات به جسدی که مورد معاینه قرار نگرفته برای ما وجود نخواهد داشت.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همچنین گفت: برای جلوگیری از تداوم و بروز این مسئله طرح دادپزشک در کشور اجرایی شده که متاسفانه در استان چندان موفق نبوده است و سه چهار نفر پزشک شناخته شده در مرکز استان اقدام به صدور گواهی فوت و جواز دفن برای مرگ‌های غیرطبیعی می نمایند و دانشگاه علوم پزشکی هم عنوان می‌کند که نمی‌توانیم با این افراد برخورد کنیم حتی در جلساتی برای این افراد توضیحات لازم را ارائه داده‌ایم که نتیجه‌ای حاصل نشده است. دکتر جعفرزاده افزود: براساس طرح دادپزشک پس از وقوع فوت بازماندگان با شماره ۱۵۳۰ بهشت متقین تماس می‌گیرند و موضوع را گزارش می‌دهند و در ادامه با هماهنگی هایی که صورت می گیرد آمبولانس به محل اعزام و جسد را به سردخانه منتقل می نماید و به داد پزشک نیز اطلاع داده می‌شود و پزشک از بستگان درجه اول شرح حال می گیرد و مدارک را مورد بررسی قرار داده و جسد را معاینه نموده و گواهی فوت و جواز دفن صادر می کند.
در این خصوص حجت الاسلام وحدانی نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز با بیان اینکه اگر نتوانیم با سه چهار نفر متخلف برخورد کنیم، الفاتحه…، بر پیگیری این موضوع تأکید کرد.

به‌کارگیری ۸۰ زندانی در دستگاه‌های اجرایی استان
نعیمی معاون مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری نیز در خصوص اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی استان برای طی دوره محکومیت زندانیان در این دستگاه ها گفت: سال گذشته پیگیری‌های لازم را داشتیم و ۱۷ دستگاه اجرایی و تمامی فرمانداری ها اعلام نیاز کردند و تا مردادماه امسال حدود ۸۰ نفر به کار گرفته شدند و آمادگی داریم برای سال آینده نیز موضوع را ابلاغ و پیگیری نماییم.
اجرای طرح نماد در بیش از ۱۹۰ مدرسه در استان
نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان نیز با بیان اینکه ۲۰ طرح و برنامه را در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با برگزاری کارگاه های آموزشی و… در دست اجرا داریم، گفت: برای چهارشنبه آخر سال هم دستورالعمل خاص و ویژه‌ای در حال تدوین داریم که با هدف آگاه سازی جامعه هدف به مدارس و ادارات ابلاغ خواهد شد. تهامی از اجرای طرح جامع نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) که از بدو ورود رفتار دانش آموزان در معرض خطر را با هدف درمان آنها رصد می کند خبر داد و گفت: امسال این طرح در تمامی مدارس شهرستان خوسف به تعداد ۱۸۷ مدرسه و شش مدرسه در بیرجند به اجرا در آمده است و در سال آینده در سایر مدارس اجرایی خواهد شد.
افزایش آمار مراجعین به کمیته امداد استان
حسن پور نماینده فرمانداری شهرستان بیرجند نیز با اشاره به ظرفیت قانونی استفاده رایگان از خدمات زندانیان در دستگاههای اجرایی بر لزوم بهره مندی دستگاه‌ها از این ظرفیت تأکید کرد.
نخعی معاون اداره کل کمیته امداد استان با اشاره به افزایش تعداد مراجعین که دچار آسیب های اجتماعی هستند، گفت: در بحث مشکلات معیشتی و فقر نیز در حالی که در گذشته روزانه به طور متوسط دو نفر به هر مددکار مراجعه می‌کرد در حال حاضر این تعداد به ۵ نفر افزایش یافته است نعمتی نماینده شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز گفت: از ابتدای امسال به بیش از ۱۲۰۰ معتاد معرفی شده از سوی قضات، خدمات درمانی ۱۰۰ درصد رایگان ارائه شده است.
سموئی نماینده سپاه انصارالرضا(ع) استان نیز به فعالیت گشت‌های محله محور با هدف کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: امسال در بحث دو اولویت طلاق و اعتیاد فعالیت داشتیم و سال آینده هم این فعالیت ها تداوم دارد.
جانشین پلیس پیشگیری استان هم با تأکید بر لزوم تشکیل مجمع خیرین امنیت ساز در راستای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی از افزایش بیش از ۲۰ درصدی سرقت به ویژه در حوزه اماکن عمومی در استان خبر داد و گفت: علت ۸۰ درصد تجمعات در استان مباحث اقتصادی و به تعویق افتادن حقوق است که باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.
جرایم خشن در استان اغلب تا ۲۰ درصد
کاهش داشته است
سرهنگ شهابی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم قضات با حضور در مساجد نسبت به بحث جرائم اطلاع رسانی داشته باشند، گفت: جرایم خشن مانند مرگ های مشکوک، گروگانگیری، نزاع، کلاهبرداری و… اغلب در سطح استان تا ۲۰ درصد کاهش داشته است و در بحث سرقت نیز رعایت نکات ایمنی از سوی مردم در کاهش آمار جرم بسیار موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*