امضا تفاهم نامه بین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با دانشگاه صنعتی بیرجند/ زنگ خطر مصرف مواد مخدر در دانشگاه های استان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند تأکید کرد: درست است که مصرف مواد مخدر در دانشگاه ها کم است ولی همین مقدار هم زنگ خطری می باشد که برای آن باید دنبال راه حل بود تا افزایش پیدا نکند و در همین مرحله ریشه کن شود. سید حجت هاشمی روز گذشته در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک شورای مبارزه با مواد مخدر با دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: این تفاهم نامه در حوزه آسیب های اجتماعی و خصوصا مواد مخدر می باشد تا با یک هم افزایی و استفاده از امکانات همدیگر قدم کوچکی در رفع این معضل برداشته باشیم. وی با اشاره به اینکه کشور ما در یک جنگ نرم به سر می برد، گفت: یکی از راه های حمله دشمن در حوزه آسیب های اجتماعی است. هاشمی افزود: با آسیب های اجتماعی بخش اعظم جامعه که جوانان هستند به سمت نابودی کشیده می شوند. به گفتۀ وی در همین راستا تمام دستگاه های اجرایی، تشکل ها و سازمان ها باید با استفاده از تمام امکانات برای رفع این مشکلات تلاش کنند.
استفاده دشمن از غفلت ما بود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم در این جلسه عنوان کرد: در حوزه موضوعات آسیب های اجتماعی غفلت هایی داشته ایم که همین غفلت باعث آسیب های کنونی شده است. علی زندی تصریح کرد: یکی از این حوزه ها که غفلت شده است اعتیاد و مواد مخدر بوده و اکنون دشمن یکی از کانون های پویا و فعال جامعه را که جوانان هستند مورد حمله خود قرار داده است. وی افزود: با توجه به هم مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افغانستان و اینکه یکی از کشورهای اصلی تولید مواد مخدر می باشد این استان بیشتر در معرض خطر قرار داشته است.
درمان ۷۰ دانش آموز در استان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به اهمیت دانشگاه ها و مراکز اجتماعی و آموزشی اشاره کرد و گفت: بعد از خانواده که اگر فرزند در آنجا درست تربیت شود دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که آموزش درست در دانشگاه ها مهم است و با تربیت درست و صحیح در این دو کانون می توانیم مطمئن باشیم که جوان ما واکسیناسیون شده است. زندی با بیان اینکه تا کنون ۷۰ دانش آموز را در استان درمان کرده ایم، عنوان کرد: در همین راستا در حوزه درمان طرح مدیریت موردی هم توانسته ایم به خوبی عمل کنیم. وی افزود: همچنین در محیط های نظامی و اجتماعی هم توانسته ایم با همکاری خوب نیروی انتظامی سربازانی را که اعتیاد دارند درمان کنیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این تفاهم نامه اولین تفاهم نامه این شورا با دانشگاه می باشد، بیان کرد: در حوزه درمان دانشجویان آمادگی کامل داریم تا مرکز ویژه ای را در این زمینه داشته باشیم. زندی تأکید کرد: درمان دانشجویان درگیر با اعتیاد در این مرکز با کمترین هزینه و کاملا محرمانه انجام خواهد شد تا در آینده هیچ مشکلی برای او پیش نیاید.
نباید کتمان کنیم که دانشجوی معتاد داریم
معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در این مراسم عنوان کرد: نمی توانیم کتمان کنیم که اصلا دانشجوی معتاد نداریم و باید پذیرفت که این چنین مشکلی وجود دارد و باید برای رفع آن تلاش کرد. حجت الاسلام حسین مسعودی با اشاره به شعار معتاد بیمار است، گفت: اصلا این مورد را قبول ندارم و باید گفته می شد با اعتیاد فرد دچار مرگ تدریجی است و باید بدانیم در بخش دانشگاهی اعتیاد، قاتل آن فرد می باشد. وی عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش آسیب های اجتماعی و مصرف مواد مخدر، خانه های مجردی می باشد چرا که در کشور با کمبود خوابگاه دانشجویی مواجه هستیم و به همین دلیل جوانان چه دختر و چه پسر به سمت اجاره منزل در شهر می روند و خانه های مجردی و نبود نظارت خانواده و مراکز اجتماعی و آموزشی می تواند معضل ما باشد که با برگزاری کارگاه ها، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی می توانیم گامی در رفع این آسیب های اجتماعی برداریم.