اخبار علمی

مهار سکته قلبی با مصرف یک حبه سیر

تهران- ایرنا- عضو هیئت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: براساس تحقیقات متعدد انجام شده، نقش موثر مصرف سیر در پیشگیری از سکته قلبی به اثبات رسیده و این سبزی با کنترل فشار خون و چربی خون، تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

به گزارش ایرنا از انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دکتر «مرجان عجمی» با اشاره به اینکه شواهد اپیدمیولوژیک قابل ملاحظه‌ای نقش درمانی و پیشگیرانه سیر را نشان می‌دهد، افزود: تحقیقات متعدد، اثرات مطلوب بسیاری برای این گیاه بیان کرده است و این اثرات تا حد زیادی به کاهش عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر سرطان، اثر آنتی‌اکسیدانی، اثر ضد میکروبی و افزایش سم‌زدایی خارجی و حمایت کننده از کبد، نسبت داده شده است.
وی یادآور شد: سیر همچنین سرشار از فولیک اسید (نوعی ویتامین گروه B)، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌‌های B2, B1 و B3 است.
عجمی افزود: نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد که مصرف سیر اثرات قابل توجهی در کاهش فشار خون، پیشگیری از تصلب شرایین (سخت شدن دیواره رگ‌ها)، کاهش کلسترول خون و تری گلیسیرید، مهار تجمع پلاکتی و جلوگیری از لخته شدن خون دارد.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات بالینی متعددی اثرات مفید سیر در کاهش فشار خون در بیش از ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به پُرفشاری خون را نشان داده است و بسیاری از مطالعات انسانی اثرات سیر و فرآورده‌های آن را در کاهش قابل توجه کلسترول و تری گلیسرید سرم، تایید کرده است.

پیشگیری از اختلالات مغزی کودک با مصرف ویتامین B در دوره بارداری

طبق نتایج یک مطالعه، علاوه بر واکسن آنفولانزا، مصرف ویتامین B توسط مادر در دوره بارداری می تواند به پیشگیری از اختلالات مغزی در نوزاد به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا در طول بارداری کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان دانشگاه کلورادو آمریکا نشان می‌دهد وجود میزان بالا کولین (ویتامین‌های B) از مشکلات مغزی و بیماری‌های روانی نظیر اختلال بیش فعالی و شیزوفرنی در نوزادان، حتی در زمانیکه مادر در دوره بارداری مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شود، پیشگیری می‌کند.

«رابرت فریدمن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «غالباً سرماخوردگی و آنفولانزا غیرقابل اجتناب هستند، حتی اگر مادر واکسن آنفولانزا دریافت کرده باشد. اما ابتلاء به سرماخوردگی و آنفولانزا در طول بارداری ریسک بیماری‌های روانی را در آینده دو برابر می‌کند. اطلاعات بیشتر نشان می‌دهد کولین به رشد درست و مناسب مغز نوزاد کمک می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما دریافتیم میزان بالاتری کولین از مشکلات مغزی ناشی از رشد در جنین پیشگیری می‌کند، حتی اگر مادر مبتلا به سرماخوردگی شده باشد. مصرف مکمل‌های کولین در دوره بارداری می‌تواند فایده طولانی مدت برای نوزاد داشته باشد.»

در این مطالعه، محققان میزان CRP (پروتئین واکنشی C) و میزان کولین مادر را اندازه گیری کردند؛ پروتئین CRP نشانه وجود التهاب در مادر است.

رشد مغز قبل از تولد از طریق اندازه گیری امواج مغز نوزاد بلافاصله بعد از تولد ارزیابی شد.

زمانیکه مادر در ۱۶ هفته اول بارداری مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا شود، توانایی نوزاد در توقف یا به تعویق انداختن تأثیر آن بر مغز تا ۲۷ درصد کاهش می‌یابد.

آنفولانزای مادر همچنین موجب کاهش توانایی کودک در تمرکزکردن و بازی کردن می‌شود.

با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد اگر میزان کولین مادر بالا باشد، پیشگیری از بروز این تأثیرات امکان پذیر است.

درحالیکه بدن خودش مقداری کولین تولید می‌کند، اما برخی مواد خوراکی نظیر جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ هم حاویکولین هستند. توصیه می‌شود زنان باردار برای بهبود رشد مغز کودک شأن روزانه ۴۵۰ میلیگرم کولین مصرف کنند.

نشانه‌ای که زنان حتما باید به پزشک مراجعه کنند

برخی زنان بعد از یائسگی ممکن است دچار خونریزی شوند که این حالت خطرناک است، چرا که ممکن است نشان دهنده سرطان جداره رحم باشد، همچنین اگر در زمان عادت ماهیانه درد خیلی شدید باشد باید به پزشک مراجعه کرد، اما معمولا این درد باید با مسکن بهبود پیدا کند و بعد از گذشت ۲ الی سه روز باید این درد از بین برود، ولی اگر باعث اختلال در عملکرد روزانه فرد شود، این مشکل باید به پزشک اطلاع داده شود.

///

 

کنترل خشم را به فرزندان خود بیاموزید

با فرزندان خود درباره خشم حرف بزنید و هر جایی که می‌توانید الگوی آنها شوید و نشان دهید که از خشم پرهیز می‌کنید؛ به فرزندان خود خویشتن‌داری و دوری جستن از خشم را آموزش دهید؛ خود شما با خشمگین نشدن می‌توانید سرمشق مناسب آنها باشید و آن قدر در توصیه خشمگین نشدن بکوشید که ملکه ذهن آنها شود.

///

علت عرق کردن کودکان در خواب

برخی از کودکان بیشتر از سایرین عرق می‌کنند چرا که بدن آنها در حال رشد است و هنوز به آن مرحله از توانایی نرسیده است که بتواند دمای بدن را تنظیم و کنترل کند، البته به این نکته هم باید توجه کرد که چقدر لباس به تن کودکتان است، چون لباس زیاد دمای بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه عرق را زیاد می‌کند.

کودکان هنگام خواب به لباس اضافی نیاز ندارند و تنها یک لباس سبک و یک ملحفه نازک برایشان کافی است، در برخی موارد این امکان وجود دارد که تعرق شدید بدن نشانه‌ای از ناراحتی قلبی، پرکاری غدد تیروئید، مشکلات تنفسی و غیره باشد، بنابراین ابتدا میان دمای اتاق خواب و مقدار لباسی که به کودکتان می‌پوشانید یک تعادل منطقی ایجاد کنید، پس به میزان عرق بدن او توجه نشان دهید، اگر در کنار آن علایم دیگری مثل خس خس کردن سینه مشاهده کردید هر چه زودتربا پزشک تماس بگیرید.

///

در چه موارد می‌توان قرص آلپرازولام مصرف کرد؟

آلپرازولام در کنترل اختلالات اضطراب برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب مصرف می‌شود؛ این دارو به عنوان داروی کمکی در درمان اضطراب همراه با افسردگی روانی همچنین در درمان اختلالات پانیک مصرف می‌شود، عوارض جانبی آلپرازولام شامل خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، افسردگی، توهم، اختلال دید، تاکیکاردی، هیپوتانسیون، درد قفسه سینه، تهوع، درد شکم، یبوست، اختلالات جنسی، وابستگی است.

///

مهار سرطان پروستات با ترکیبات قهوه؛ مردان قهوه بیشتر بنوشند

تهران- ایرنا- محققان برای اولین بار در قهوه ترکیباتی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند رشد سلول‌های سرطان پروستات را مهار کند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، این مطالعه در مدل‌های حیوانی و سلول‌های سرطانی مقاوم به دارو آزمایش شده و نتایج کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. ترکیبات مختلف قهوه و تاثیر آن بر سلامتی در مطالعات مختلف تایید شده و مضرات آن نیز در مطالعات گوناگون مورد بحث قرار گرفته است. ولی این اولین بار است که اثر قهوه بر سرطان پروستات بررسی می‌شود.
محققان ژاپنی اثر دو ترکیب به نام‌های kahweol acetate و cafesto در قهوه را بررسی کردند و نتایج در موش‌‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد این دو ترکیب قادر به مهار رشد سلول‌های سرطان پروستات مقاوم به داروی Cabazitaxel هستند که متداول‌ترین روش درمان این عارضه است. محققان بر این باورند که ترکیب این دو ماده در توقف سلول‌های سرطانی بسیار موثر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*