اخبار علمی

راه‌هایی برای رفع وز مو‌ها

برای رفع وز موها راه‌های زیادی وجود دارد و روش‌های طبیعی هم می‌شود؛ یک قاشق چایخوری رزماری له شده را در یک فنجان آب بجوشانید و بگذارید چند جوش بزند سپس آن را صاف کنید و روزی یک بار به موهایتان بزنید؛ راه دیگر استفاده از سفیده تخم مرغ است، سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید سپس روی پوست کف سر بمالید، برای آب کشیدن موهای‌تان مقدار کمی سرکه سیب به آب اضافه کنید؛ تخم‌ کتان را در یک کاسه آب بگذارید و اجازه دهید حدود پنج روز باقی بماند سپس با پنبه این مایع را به پوست کف سر بمالید و بعد از ۲۵ دقیقه بشویید.

///

فواید نوشیدن چای سبز

افراد می‌توانند برای کاهش اشتهای خود از چای سبز استفاده کنند؛ مصرف زیاد و مداوم چای سبز برای سلامت قلب و عروق مفید است و می‌تواند احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی را کاهش دهد، وجود ماده‌ای در ترکیبات چای سبز می‌تواند مرگ سلول‌ها را پس از حمله قلبی یا سکته کاهش دهد.

چای سبز آنتی اکسیدان قوی دارد،  چربی‌سوز قوی است و به شما کمک می‌کند مدت زمان بیشتری فعالیت بدنی داشته باشید، عمر را افزایش می‌دهد، باعث کاهش استرس و افزایش قدرت مغز می‌شود، به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند، از ریه‌ها محافظت می‌کند، از کبد محافظت می‌کند، از پوسیدگی دندان جلوگیری و به تنفس کمک می‌کند، بهتر از آب بدن را آبرسانی می‌کند، ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

///

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه علائمی دارد که  تغییر شکل در نوک سینه، دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ بعدی از بین نرفته باشد، توده‌ تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه‌ بعدی از بین نرود، ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها، قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش که دلیلی برایش وجود ندارد، تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها، توده‌ سفت با گوشه‌های نامنظم احتمالی از جمله آنهاست.

///

توصیه‌های کلیدی برای مبتلایان به دیابت

با گذشت زمان، قند خون بالا می‌تواند رگ‌های خونی کوچک در چشم مبتلایان به دیابت را دچار آسیب کند و فرد به رتینوپاتی دیابتی منجر شود، به همین دلیل اگر مبتلا به دیابت هستید لازم است حداقل یک بار در سال با چشم پزشک خود قرار ملاقات داشته باشید، قند خون خود را مرتب کنترل کنید؛ اگر قند خون شما در حد پایین و ثابت نگه داشته شود، آسیب به عروق خونی کوچک در چشم نیز کند خواهد بود، باید در سال چندین بار آزمایش خون A۱C انجام دهید، فشار خون خود را کنترل کنید، فشار خون بالا به تنهایی می‌تواند عامل بروز بیماری‌های چشم باشد.

///

راه پیشگیری از عفونت مثانه

خانم‌ها همیشه پس از ادرار کردن و شستن ناحیه تناسلی، باید با دستمال تمیزی خود را کاملا خشک کنند، هر روز به میزان مناسبی مایعات (۸ لیوان آب) مصرف کنند، خانم‌ها باید به محض احساس نیاز به دفع ادرار، فورا به دستشویی بروند و از نگه داشتن ادرار جدا خودداری کنند، خانم‌ها باید در نظر داشته باشند که برای پیشگیری از عفونت مثانه، از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنند، برخی مطالعات نشان داده است که نوشیدن عصاره زغال اخته و یا عصاره میوه قره‌قاط خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

///

فواید مواد خوراکی حاوی پتاسیم بر سیستم عصبی و قدرت عضلات

نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد پتاسیم به عنوان یکی از هفت مواد معدنی ضروری بدن انسان موجب کاهش ریسک مرگ و میر تا ۲۰ درصد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پتاسیم به عنوان سومین ماده معدنی است که به وفور در بدن یافت می‌شود و به تنظیم مایعات بدن، انقباض ماهیچه‌ها، و ارسال پیام‌های عصبی کمک می‌کند.

همچنین این ماده معدنی به افزایش متابولیسم، قدرت ماهیچه‌ها، تعادل آب، عملکردهای الکترولیتی، و سیستم عصبی کمک می‌کند.

غذاهای فرآوری شده دارای میزان پایین پتاسیم و میزان بالا سدیم هستند. اگر رژیم غذایی فاقد پتاسیم کافی باشد، فرد دچار مشکلاتی نظیر خستگی، فشارخون بالا، تورم غدد، و ضعف ماهیچه‌ها می‌شود.

در ادامه به برخی خوراکی‌های سرشار از پتاسیم اشاره می‌شود.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی بوده و منبع خوب پتاسیم و فولات تلقی می‌شود. آووکادو برای افراد مبتلا به فشارخون بالا بسیار مفید است.

سیب زمینی شیرین

علاوه بر آنکه منبع خوب پتاسیم است، سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر نیز است.

اسفناج

یکی از مغذی‌ترین سبزیجات بوده و اسفناج سرشار از پتاسیم، ویتامین A و منیزیم است.

هندوانه

این میوه آبدار دارای میزان چربی و کالری کمی بوده و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های نظیر پتاسیم است. هر ۱۰۰ گرم هندوانه حاوی ۱۱۲ میلیگرم پتاسیم است.

تشخیص زودهنگام آلزایمر با معاینه چشم

تهران- ایرنا- مطالعات محققان مرکز چشم پزشکی دانشگاه دوک در آمریکا نشان می‌دهد از دست دادن عروق خونی شبکیه می‌تواند از مهمترین علائم بروز آلزایمر باشد که با معاینه چشم قابل تشخیص است.

به گزارش شامگاه سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، محققان با بررسی بیش از ۲۰۰ بیمار دریافتند معاینه چشم می‌تواند روشی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر باشد. در افرادی که مغز سالمی دارند، شبکه متراکم میکروسکوپی مویرگی در بخش پشت چشم و در شبکیه دیده می‌شود اما در افراد مبتلا به آلزایمر، این شبکه مویرگی تراکم کمتری نسبت به افراد سالم دارد.
در این مطالعه آمده است که برای مشاهده شبکه مویرگی نیاز به استفاده از یک فناوری غیر تهاجمی با وضوح بسیار بالاست. این فناوری OCTA نام دارد و با استفاده از امواج نوری که کاملا بی ضرر و غیر تهاجمی هستند، جریان خون در مویرگ‌های تمام لایه‌های شکبه را نشان می‌دهد.
از آنجا که تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر، سرعت پیشرفت بیماری را کند می‌کند، روش‌های درمان و تشخیص سریع همواره مورد توجه پزشکان بوده است.
بیماری پیشرونده آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می‌شود. این بیماری از دیدگاه علمی بر اثر کاهش ماده شیمیایی سروتونین در مغز بروز می‌کند و به این ترتیب انتقال پیام‌های عصبی مختل می‌شود. بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، اکنون ۴۶٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱٫۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*