اخبار علمی

جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف انجیر خشک

انجیر خشک

مدیر آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به فواید بسیار میوه انجیر در سلامت، گفت: انجیر خشک به عنوان یکی از منابع خوب غیرلبنیاتی کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است.

مینا کاویانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فواید میوه انجیر برای سلامتی، گفت: انجیر میوه‌ای بهشتی، خوش طعم و شیرین و از جمله میوهایی است که در قرآن از آن یاد شده است. میوه انجیر تأمین کننده بخشی از انرژی و منبع خوبی از فیبر غذایی و برخی مواد مغذی مثل پتاسیم، آهن، کلسیم و ویتامین‌های C و فولات است.

وی با بیان اینکه انجیر با داشتن مقادیر مناسبی فیبر غذایی در پیشگیری و رفع یبوست بخصوص در کودکان موثر است، افزود: دو عدد انجیر تازه که حدوداً ۱۱۰گرم وزن دارد، بخشی از فیبر غذایی مورد نیاز روزانه (۱۱ % نیاز روزانه) را تأمین می‌کند.

وی افزود: انجیر خشک حاوی مقادیر مناسبی از آهن با منشاء گیاهی است که می‌تواند در تأمین نیاز بدن به آهن بویژه برای افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند و دخترانی که در سنین بلوغ هستند، موثر باشد. همچنین انجیر خشک به عنوان یکی از منابع خوب غیرلبنیاتی کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است و با توجه به افزایش نیاز نوجوانان در سنین رشد و بلوغ، در تأمین بخشی از نیازهای این گروه سنی به کلسیم می‌تواند موثر باشد؛ به طوریکه سه عدد انجیر خشک ۲۱درصد کلسیم مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند.

کاویانی در پایان با بیان اینکه انجیر به عنوان یک میان وعده کم حجم و مغذی بویژه برای دانش آموزان توصیه می‌شود، گفت: همچنین تحقیقات نشان داده است که انجیر حاوی رنگدانه‌های گیاهی است که به مقدار زیاد در پوست این میوه وجود دارد و دارای اثرات آنتی اکسیدانی مفیدی بوده و در کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن موثر است.

نارگیل میوه‌ای پرخاصیت

همگی از فواید استفاده از روغن نارگیل برای بدن آگاه هستیم اما احتمالا نمی‌دانید که می‌توان از روغن نارگیل به جای کرم شب استفاده کرد؛ کافی است آن را به صورت تان بزنید تا در طول شب بر روی پوست‌تان بماند، صبح و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید از دیدن نتیجه‌ آن شگفت زده خواهید شد، روغن نارگیل نه تنها پوست تان را مغذی می‌کند، بلکه از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

///

 پوست مرغ و مضرات آن

به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از چربی‌های بدن اصطلاحا در زیر جلد یا زیر پوست جمع می‌شود و غالبا چربی‌های مضر و خطرناکی هستند، استفاده از پوست مرغ درست نیست ، بنابراین توصیه می‌شود که افراد هنگام استفاده از مرغ حتما پوست آن را جدا کنند؛ از طرفی گاهی ممکن است در پرورش مرغ از هورمون‌های مختلفی استفاده شود که این هورمون‌ها نیز محل تجمع‌شان در زیر پوست مرغ است؛ بنابراین استفاده از پوست مرغ می‌تواند سبب مشکلات عدیده هورمونی برای افراد از جمله رویش بی‌رویه مو‌های زائد شود.

///

«سنبل آبی» نخرید

هشدار محیط زیست در مورد یک گیاه سرطان‌زا

سنبل آبی

در آستانه سال نو، رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست، ایرانیان را از خرید سنبل آبی برحذر داشت و گفت: سنبل آبی سرطان‌زاست چون ریشه‌های این گیاه جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است. البته این سنبل با سنبل های زینتی به لحاظ ظاهری و خصوصیات گیاه شناسی تفاوت دارد و نباید سنبل آبی را با سایر سنبل‌ها اشتباه بگیریم.

مریم مغانلو در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به خرید سنبل آبی در روزهای نزدیک به سال نو هشدار داد و اظهارکرد: در سال‌های اخیر شاهد فروش گیاه سنبل آبی هستیم که متأسفانه به دلیل نبود اطلاعات کافی مورد استقبال شهروندان ایرانی قرار گرفتنه است و برای تزیین سفره هفت‌سین و به میمنت بهار و سال جدید، شهروندان اقدام به خرید این گیاه می‌کنند.

 

رئیس گروه گیاهی دفتر ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل زیبایی گل‌های سنبل آبی، در گلفروشی‌ها عرضه می‌شود و حتی این روزها در سطح معابر شهری نیز به فروش می‌رسد، تأکید کرد: شهروندان از خرید سنبل آبی خودداری کنند چون ریشه‌های این گیاه جاذب آلاینده‌ها، فلزات سنگین و مواد سمی است بنابراین گیاهی سمی و احتمالاً سرطان‌زا شناخته شده است. همچنین از آنجا که سنبل آبی یکی از گیاهان است که به سرعت رشد می‌کند، توانایی تولید مقادیر فراوانی بذر با قابلیت دوام طولانی مدت دارد بنابراین توصیه می‌شود که شهروندان اقدام به خرید سنبل آبی نکنند و اگر هم از قبل تهیه کردند، آن را در آب‌های آزاد رها نکنند چون به سرعت تکثیر می‌شود.

مغانلو در مورد خطرات ناشی از تکثیر سنبل آبی برای محیط زیست کشور تصریح کرد: سنبل آبی یک گیاه غیر بومی است و در صورت فراهم شدن شرایط رویشی مناسب، به طور جدی حیات سایر زیستمندان آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازد. متأسفانه در شرایط حاضر شاهد آن هستیم که در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران، سنبل آبی همانند فرشی گسترده پهنه‌های آبی را اشغال و از نفوذ نور خورشید به لایه‌های زیرین آب جلوگیری کرده است همچنین از تبادل اکسیژن میان هوا و بخش‌های عمقی آب ممانعت به عمل می‌آورد و تنفس ماهیان و سایر آبزیان را با اختلال مواجه می‌کند. متأسفانه سنبل آبی هم مانند آزولا به یک معضل جدی و جدید تبدیل شده است و ادارات کل محیط زیست این استان‌ها با همکاری سایر نهادها و تشکل
‌های مردمی در حال کنترل و جمع‌آوری این گونه هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*