اخبار علمی

غلط زدن؛ افزایش هوش و مهارت‌های حرکتی نوزاد

نوزاد معمولا تا هفت ماهگی، وقتی به پشت قرار داده می‌شود، توانایی چرخیدن به ۲ جهت راست یا چپ و قرار گرفتن روی شکم را خواهد داشت؛ هدف این بازی تقویت عضلات نوزاد برای بهبود مهارت‌های حرکتی است، به این منظور کودک را به پشت خوابانده و یکی از اسباب بازی‌های محبوب او را در کنارش قرار دهید. نوزاد را تشویق کنید روی شکم چرخیده و آن را بردارد، حالا دوباره او را به پشت قرار دهید و در جهت دیگر اسباب بازی را قرار دهید این بازی ساده برای تقویت و رشد عضلات بسیار مفید است.

//

خواص کره بادام‌زمینی

کره بادام زمینی برای کودک بالای یک سال و نیم، منبع غنی از همه مواد لازم بدن است و رشد کودک را تضمین می‌کند و از کم‌خونی و رنگ پریدگی، کوتاهی قد کودک جلوگیری می‌کند، بنیه بدنی را تقویت و باعث وزن گیری کودک و افزایش هوش می‌شود؛ کره بادام زمینی بسیار شیرافزاست و بخاطر ویتامین B۶ و اسیدفولیک زیادی که دارد از ویار بارداری پیشگیری می‌کند، ضمنا از سرفه خشک در فصول سرد جلوگیری و یک ضد یبوست معجزه آساست، طبق نتایج تحقیقات متخصصان تغذیه، کسانی که روزی یک بند انگشت کره بادام زمینی می‌خورند هرگز سکته نمی‌کنند و به سرطان سینه و تخمدان مبتلا نخواهند شد.

//

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

هیچ راهی برای پیشگیری کامل از سرطان دهانه رحم وجود ندارد اما برخی اقدامات سبب کاهش خطر ابتلا به آن می‌شود؛ غربالگری یکی از بهتری راه‌ها برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است، این روش بهترین راه تشخیص تغییرات غیر معمول در سلول‌های گردن رحم در مراحل ابتدایی است، این کار به کمک تست‌های منظم پاپ اسمیر انجام می‌شود، ترک سیگار از راه‌های دیگر پیشگیری از سرطان دهانه رحم است، افراد سیگاری کمتر می‌توانند در برابر عفونت HPV مقاومت کنند.

//

آشنایی با برخی از علائم ام اس

افسردگی یکی از علائم شایع در ام اس است، فرد در برخی مواقع به‌دنبال آسیب‌های وارده به مغز یا سایر ناتوانی‌های جسمی در اثر ام‌اس دچار افسردگی می‌شود، احساس درد شدید دور شکم یا به صورت کلی‌تر در ناحیه بالاتنه که حسی شبیه بستن کمربندی سفت دور شکم ایجاد می‌کند، احساس بی‌حسی و مورمور غیرطبیعی در دست و پا که در برخی افراد می‌تواند با ناتوانی در احساس دما همراه باشد، احساس بی‌حسی و مورمور غیرطبیعی در دست و پا که در برخی افراد می‌تواند با ناتوانی در احساس دما همراه باشد، دوبینی، احساس دوبینی نیز در برخ از دیگر علائم ام اس است.

حالت رویابینی در زمان خواب یکی از بهترین فرصت‌ها برای مغز در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند خواب عمیق به پاک کردن پروتئین سمی بتاآمیلیوئید از مغز که عاملی مهم در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر است، منجر می‌شود.
محققان در سال ۲۰۱۲ نوعی سیستم ناشناخته کشف کرده‌اند که مغز از آن برای حذف زباله‌های انباشته و سمی در سلول‌هایش استفاده می‌کند.
این فرآیند پیچیده مغزی در هنگام خواب عمیق فعال می‌شود به همین دلیل افرادی که دچار اختلال خواب یا کم خوابی هستند بیش از دیگران به انباشت پروتئین سمی در مغز دچار خواهد شد.

این سیستم مغزی (glymphatic system) نام دارد و با استفاده از آن مغز به‌طور منظم پروتئین‌های سمی را به وسیله ستون فقرات به خارج از مغز می‌فرستد، این مواد سمی با ورود به سیستم گردش خون بدن از بین رفته و از بدن دفع می‌شوند.
اخلال در انجام این فرآیند به انباشت پروتئین سمی در مغز و افزایش ابتلای افراد به بیماری آلزایمر و ضعف توان شناختی منجر می‌شود.

خوب می‌شنوی، پس سالم می‌مانی

ناشنوایی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کم‌شنوایی فشار زیادی به مغز وارد می‌کند، فعالیت‌های طبیعی آن را مختل می‌کند و بیماری‌هایی از جمله افسردگی و دمانس را به‌وجود می‌آورد و شنوایی سنجی یک‌ بار در سال از جمله اقدامات پیشگیرانه از این عارضه است.

به گزارش ایسنا،‌ ناشنوایی یا کم شنوایی معمولا جزو بیماری‌هایی هستند که آدم‌ها در مورد آنها خیلی غفلت می‌کنند. به گفته متخصصان، در نتیجه این غفلت، حدود ۴۶۰ میلیون انسان در دنیا از ضعف شنوایی رنج ‌می‌برند ولی فقط تعدادی از آنها به فکر درمان می‌افتند.

به عقیده پزشکان ضعف شنوایی در سنین بالا تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامتی انسان دارد.

این درست است که با بالارفتن سن، ارگان‌های مختلف بدن تحلیل می‌روند. اما مسئله این است که فقط افراد معدودی شروع ضعف شنوایی خود را تشخیص می‌دهند و عده‌ زیادی کم کم به داشتن گوش سنگین عادت می‌کنند و آن را دست‌کم می‌گیرند.

گاهی اوقات دوستان یا افراد خانواده در مورد اینکه شنوایی شخص در حال تحلیل رفتن است به او هشدار می‌دهند اما این لزوما کافی نیست تا فرد گام اصلی برای درمان را بردارد.

 شنوایی سنجی یک بار در سال

از آنجایی که شنیدن، یکی از مهمترین حواس پنجگانه انسان است و برای مکان‌یابی و امنیت در ترافیک شهری بسیار اهمیت دارد، باید سالی یک بار برای سنجش شنوایی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.

شنوایی‌سنجی تنها راه تشخیص و درمان به‌موقع ضعف شنوایی است.

پزشکان بر این نظر هستند که ناشنوایی و کم‌شنوایی قابل اصلاح نیستند. سلول‌های عصبی گوش داخلی مانند دیگر سلول‌های عصبی بدن قابل ترمیم نیستند.

حتما شنیده‌اید که وقتی یک گوش نمی‌شنود، گوش دیگر کار گوش از کار افتاده را انجام می‌دهد.

کارشناسان اما می‌گویند این نظر اشتباه و خطرناک است. وقتی یک گوش توانایی شنیدن را از دست می‌دهد، بر مغز فشار اضافه وارد می‌شود تا وظیفه شنیدن را در گوش سالم تنظیم و یک ‌دست کند.

خوب می‌شنوی، پس سالم می‌مانی

به گزارش دویچه‌وله، توانایی شنیدن لازمه زندگی اجتماعی و ارتباط با دیگران است. طرد شدن از اجتماع و به تبع آن افسردگی و فراموشی می‌توانند معلول ضعف شنوایی باشند.

تلاش مغز برای جبران ضعف شنوایی یک گوش و تنظیم قدرت شنوایی بر مغز انسان فشار زیادی وارد می‌آورد. در اثر این فشار، دیگر توانایی‌های مغز به شدت تحت تاثیر قرارمی‌گیرند و احتمال ابتلا به بیماری دمانس دو تا پنج برابر بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*