اخبار خراسان جنوبی

ورزشکار خراسان جنوبی قهرمان مسابقات پرس سینه کشور شد

در دومین دوره مسابقات پرس سینه دانشجویان کشور نماینده خراسان‌جنوبی به مقام اول  این مسابقات دست یافت.

علی حیدری‌دخت از دانشگاه پیام‌نور بیرجند در وزن ۸۳ کیلوگرم این ماراتن ملی با گردن‌آویز طلا به مقام قهرمانی دست‌یافت، محمدحسین مصطفایی از دانشگاه کردستان به نایب‌قهرمانی رسید.

دومین دوره مسابقات قهرمانی پرس سینه و پاورلیفتینگ دانشجویان کشور به میزبانی گیلان در بندر انزلی برگزار شد که در مجموع تیمی دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری با ۴٨ امتیاز مقام اول، دانشگاه کردستان با ٣٨ امتیاز مقام دوم و دانشگاه خوارزمی با ٢٨ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفتند.

سینا رجبی در اردوی نخبه‌های کشور

فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران از ورزشکار خراسان‌جنوبی برای شرکت در اردوی منتخبین نونهالان کشور دعوت به عمل آورد.

«سینا رجبی» والیبالیست نخبه بیرجندی در پی هنرنمابی و درخشش زیبنده‌اش در المپیاد استعدادهای برتر ایران به این اردوی آمادگی راه پیدا کرد.

رقابت شناگران خراسان‌جنوبی در مسابقات کشوری

 تیم شنای بانوان خراسان‌جنوبی برای رقابت در مسابقات قهرمانی کشور راهی شهرستان اصفهان شدند.

این رویداد ورزش ملی باشرکت قریب‌بر ۱۸۰ شناگر از سراسر ایران در رشته‌های ۱۰۰ متر کرال سینه، ۵۰ متر پروانه در دو رده سنی ۱۳ تا ۱۴ و ۱۵ تا ۱۷ سال به آب خواهند زد.

 تیم شنای خراسان‌جنوبی با ترکیب سمانه مهروی در رده سنی ۱۳ تا ۱۴ سال و مهرانه عطایی در رده سنی ۱۵ تا ۱۷ سال با مربیگری هاشمی‌پور و سرپرستی کاظمی‌پور برای کسب مدال رنگی در مسابقات قهرمانی کشور به رقابت می‌پردازد.

یوسفی بر سکوی قهرمانی تنیس روی میز خراسان‌جنوبی

پرونده مسابقات قهرمانی تنیس روی میز کارمندان اداره برق استان خراسان‌جنوبی گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با معرفی برترین‌ها بسته شد.

در این ماراتن استانی ۱۲ تنیسور شهرستان‌های بیرجند، فردوس و خوسف در سالن شهید سرحدی بیرجند رودرروی یکدیگر صف‌آرایی کردند.

 علی یوسفی از خوسف بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستاد، محمد اشتری به نایب‌قهرمانی رسید، سیدمهدی محمدزاده و مهدی قدیری نیز در جایگاه سوم مشترک قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

عدم تسلط کارفرمایان و پیمانکاران به دستورالعمل‌های فنی و اجرایی باعث ایجاد برخی نواقص در اجرای طرح‌ها می شود

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، علوی‌مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مشارکت فنی در مباحث و موضوعات مرتبط مهمترین وظیفه شورای فنی است و علیرغم رضایتی که از اقدامات این شورا وجود دارد، اما انتظار می‌رود شورای فنی استان در سال جدید با تغییر رویکرد و استفاده از روش‌های جدید و به کارگیری اصل خلاقیت اقدامات تازه و جدیدی را در حوزه‌های فنی آغاز کند.

وی تامین و توجه به منافع پیمانکاران و کارفرمایان را از دیگر وظایف این شورا دانست و افزود: در کنار این امر حقوق و منافع ملی و مردم نیز باید به صورت همزمان مورد توجه متولیان امر در شورای فنی استان قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی کارتیمی و گروهی را رمز موفقیت در تمام امور از جمله در حوزه‌های فنی برشمرد وگفت : خروجی این شورا باید منجر به بهبود سطح کیفی و کمی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در استان شود.

وی ضعف بنیه فنی و اجرایی برخی پیمانکاران را از ضعف‌های موجود دانست و ادامه داد: عدم تسلط کارفرمایان و پیمانکاران به دستورالعمل‌های فنی و اجرایی از مهمترین مواردی است که موجب ایجاد برخی نواقص در طرح‌ها شده است از این رو باید با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی ویژه فعالین امر حوزه این نواقص را مرتفع کرد.

علوی‌مقدم تأکید کرد: تمام نواقصی که در کارخانه‌های آسفالت استان وجود دارد باید در سال آینده احصاء شده و در یک برنامه زمانی مشخص برطرف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی متولی این امر را شهرداری‌های استان دانست و گفت: در غیر این صورت و عدم توجه به این مهم اجازه شرکت در پروژه‌های عمرانی را نخواهند داشت، چون با این کار علاوه بر هدررفت امکانات، منابع انسانی نیز به مخاطره می‌افتد.

وی نظارت بر فعالیت آزمایشگاه‌های فنی را مورد تاکید قرار داد و افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان به عنوان یک نهاد مرجع باید نظارت کافی و مناسبی را بر آزمایشگاه‌های استان در حوزه‌های فنی داشته باشد تا از اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد کاسته شود.

 

 

 

 

 

درنگی بر جواز دفن‌های غیرقانونی/ شکست طرح دادپزشک در خراسان جنوبی
برخی پزشکان در خراسان جنوبی بدون معاینه جسد جواز دفن صادر می‌کنند و به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی هم توانایی و ضمانت اجرایی لازم برای مقابله با این پزشکان متخلف را ندارد!

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فرقی نمی‌کند در چه شهری زندگی می‌کنید مرگ، شتری است که در خانه هر کسی می‌نشیند. خانواده و بستگان داغدیده این فرد وظیفه به خاک سپردن او را بر عهده دارند و در اولین اقدام باید مجوز فوت را اخذ کنند تا بتوان میت را تحویل گورستان داده و پس از مراحل غسل دفن کنند.

در فرهنگ ما خانواده‌ها سعی می‌کنند سریع مجوز دفن متوفی را بگیرند چرا که مدعی هستند ما آبرومند هستیم لذا این امر امکان روشن کردن علت دقیق مرگ و ثبت آن را با مشکل مواجه می‌کند. اما نکته بسیار مهمی که در این مواقع بسیار مورد سوال قرار می گیرد این است که آیا پزشکان برای هر بیمار فوت شده ای مجاز به صدور گواهی فوت و جواز دفن می باشند؟ مسلماً پاسخ به این سوال، منفی است.

به طور کلی مرگ‌ها به دو شکل تقسیم بندی می‌شوند، اول مرگ‌های طبیعی، در این موارد پزشک معالج که از بیماری فرد متوفی آگاهی داشته و تشخیص دهد که مرگ فرد طبیعی بوده، مجاز به صدور جواز دفن است اما در مرگ‌های غیر طبیعی و یا مشکوک جسد متوفی باید به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شود تا پس از تعیین علت فوت جواز دفن صادر شود.

یکی از مهم ترین وظایف سازمان پزشکی قانونی کشور معاینه اجساد به منظور تعیین هویت و علت فوت آن‌هاست، به بیان دیگر بر اساس قانون صدور جواز دفن در مرگ‌های غیرطبیعی و مشکوک (موارد ۱۹ گانه) به عهده سازمان پزشکی قانونی کشور است.

مرگ در پی تصادف و حادثه، خودکشی، سوختگی و خودسوزی، قتل، مسمومیت دارویی و شیمیایی، اعتیاد، مرگ در حین طبابت و عمل جراحی، سقوط، برق‌گرفتگی، نزاع، کودک آزاری، مرگ در خوابگاه‌ها، مراکز نظامی و خانه سالمندان… نیازمند صدور جواز دفن از سوی پزشکی قانونی است.

وقتی علت فوت غیر طبیعی یا مشکوک باشد پزشک به هیچ وجه نباید جواز دفن صادر کند اما اگر علت فوتی طبیعی باشد یعنی پزشک معالج از علت فوت، آگاه و به طبیعی بودنش اطمینان داشته باشد می تواند با استفاده از اوراق جواز دفنی که در اختیار دارد، اجازه دفن او را بدهد و با استناد به همین اوراق است که مسئولان آرامستان‌ها می توانند افرادی را که علت فوت شان طبیعی است، بدون پیچیدگی های قانونی، دفن کنند.

اما متاسفانه در حال حاضر در مواردی صدور جواز دفن با دقت انجام نمی‌شود در حالی که باید صدور جواز دفن باید به روش علمی و به طور دقیق صورت گیرد تا بتوان ضمن پیشگیری از جرائم از نتایج آن در برنامه ریزی‌های سلامت کشور و پیشگیری از مرگ و میر استفاده کرد.

«مصطفی جعفرزاده»مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی در چهارمین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نسبت به تخلف و جرم برخی از پزشکان در خصوص صدور گواهی فوت و جواز دفن هشدار می‌دهد.

وی با بیان اینکه براساس قوانین پزشکان شاغل در مراکز درمانی با رعایت شرایطی مجاز و گاهی مکلف است گواهی فوت و جواز دفن را برای مرگ های طبیعی صادر کند، می‌گوید: اما مرگهای غیر طبیعی یا ۱۹ گانه باید به پزشکی قانونی ارجاع شود و این قانون است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه پزشکی که جواز دفن صادر می کند باید شرایطی داشته باشد، بیان می‌کند: در ابتدا باید متوفی بیمار پزشک باشد و حداکثر طی دو هفته گذشته پزشک معالج باید بیمار خود را دیده باشد و ضمن معاینه جسد از وقوع فوت اطمینان داشته باشد.

پزشکان قبل از معاینه و بررسی دقیق مدارک متوفی اقدام به صدور جواز دفن نکنند

جعفرزاده با اشاره به اینکه پزشک معالج باید علت فوت را بداند و مطمئن باشد که صرفا بیماری منجر به فوت شده است، ادامه می‌دهد: باید مدارک هویتی متوفی بررسی و احراز هویت را انجام گیرد و جسد را به لحاظ وجود هر گونه آثار غیر طبیعی مثل ضرب و جرح و… معاینه کند و شرح حال کافی از اولیای دم و اطرافیان بگیرد و مطمئن باشد مورد خاصی و احتمال شکایتی مطرح نباشد و بعد از طی این مراحل مجاز است که گواهی فوت و جواز دفن را صادر کند.

وی با بیان اینکه صدور جواز دفن بدون رعایت شرایط قانونی از بین بردن سندی است که در دفاتر قضایی تعیین کننده است و این تخلف واضح و جرم است، می افزاید: بسیاری از گواهی فوت‌ها و جواز دفن‌هایی که در کشور صادر می شود جزو مرگ‌های غیرطبیعی است و پزشک نباید صادر کند که یا نمی داند و یا دانسته اقدام به صدور گواهی فوت می کند!

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی می‌گوید: در یک ماه گذشته دو نفر مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی با فاصله چندماه از تصادف فوت شدند و حتی یک مورد را پزشک معالج می دانسته و در راستای آن تصادف هم ذکر کرده اما جواز دفن صادر شده درحالی که باید ارجاع به پزشکی قانونی می شد و اکنون برای ما از دادگاه نامه می زنند که صدمات مسری و غیر مسری برای بحث دیه را تعیین کنید که امکان آن وجود ندارد چرا که جسد توسط پزشکی قانونی معاینه نشده است.

اصغرزاده با انتقاد از برخی از پزشکان که مرگ‌های طبیعی بدون مشکل را به پزشکی قانونی ارجاع دادند که باید بسیار هزینه و زمان صرف شود تا علت مرگ را بگوییم و عملاً بار اضافی به پزشکی قانونی و مجموعه دادگستری تحمیل می‌شود، ادامه می‌دهد: در حالی که می توانست این انرژی و هزینه برای مرگ های مورد نیاز و غیرطبیعی گذاشته شود.

وی به اجرای طرح «دادپزشک» به عنوان طرحی به منظور ساماندهی علمی و قانونی جواز دفن و گواهی فوت اشاره و می‌گوید: خراسان جنوبی جزو چهارمین استانی‌های است که طرح دادپزشک از سال ۹۳ در آن مطرح شد تا صدور جواز دفن ارجاع به پزشک معالج و یا مجموعه دادپزشک شود اما متاسفانه تاکنون این طرح در استان با موفقیت همراه نبوده است!

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۹ هزار و ۶۴۷ جسد از طریق طرح دادپزشک جواز دفن دریافت کردند اما در استان خراسان جنوبی این رقم شاید از ۱۲ مورد بیشتر نباشد، می‌گوید: بخاطر این تاکنون این موضوع واضح در جایی مطرح نشده چون فرصت دادیم همکاری و هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی با پزشکی قانونی بیشتر شود.

جعفرزاده بیان می‌کند امسال دو دوره کارگاه آموزشی برای پزشکان در خصوص آگاه سازی در مورد تبعات صدور گواهی فوت و جواز دفن و مباحث قانونی آن برگزار شده است و آموزش اولیه معاینه جسد را در اختیار آنان قرار دادیم تا با اطلاعات و دانایی بیشتری با این موضوع برخورد کنند هرچند که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست و طبق قانون پنجم و ششم برنامه توسعه پزشکی قانونی در اجرای طرح دادپزشک مکلف شده است.

به گفته وی در خراسان جنوبی به ویزه در شهر بیرجند دو یا سه پزشک هستند که مقاومت می کنند و بدون معاینه جسد جواز دفن صادر می‌کنند و به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی هم توانایی و ضمانت اجرایی لازم برای مقابله با این پزشکان متخلف را ندارد!

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه اگر علت فوت اشتباه باشد و معاینه جسد و احراز هویت صورت نگیرد یا تاریخ دقیق فوت نوشته نشود مباحث ارث و مالیات بر ارث و تبعات بسیاری به دنبال دارد، می افزاید: این موارد اگر رعایت نشود تخلف و جرم است و برای پیشگیری از این امر سازمان پزشکی قانونی مکلف است طرح دادپزشک را اجرایی کند.

جعفرزاده با اشاره به اینکه موسسه پزشکان معتمد دادپزشک در بیرجند، اسدیه، طبس و درمیان راه اندازی شده است، می‌گوید: اما در مرکز استان خراسان جنوبی بخاطر مباحث مالی که در این قضیه مطرح است کار را با مشکل مواجه می کند و به نظر می رسد متاسفانه همکاران دانشگاه علوم پزشکی و یا در بیمارستان‌ها عزم جدی برای مقابله با این داستان وجود ندارند در حالی که یکی از اصلی ترین استفاده کنندگان از این گواهی فوت‌ها خود آنان هستند و سیاست گذاری‌ها وزارت بهداشت برای مباحث سلامتی جامعه است.

وی تاکید می‌کند: طرح دادپزشک در استان وجود دارد و همه باید برای این مهم فرهنگ‌سازی داشته باشیم چرا که طرح دادپزشک قانونی، و تعرفه‌های ما نیز قانونی است.

« طرح داد پزشک»،صدور جواز دفن را ساماندهی و از ارجاع غیر ضروری اجساد به مراکز پزشکی قانونی در کشور جلوگیری می کند. این طرح با خدمت رسانی بهتر و سریع‌تر به مردم، موجب کاهش تالم مراجعه کنندگان، کاستن از تشریفات اداری و نیز کاهش ورودی به دستگاه قضایی می شود.

گزارش: زهرا مهرور

 شاهکار هنر معماری ایرانی در مساجد تاریخی خراسان‌جنوبی

بیرجند- شاهکار هنر معماری ایرانی را در مساجد تاریخی خراسان‌جنوبی چون مسجد جامع قاین و مسجد هندوالان می‌توان دید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هر فردی که به قصد گردشگری به نقطه‌ای از ایران سفر می‌کند هدف خاصی از این گشت و بازدید دارد، گاه می‌خواهد از محیطی طبیعی آن منطقه لذت ببرد، زمانی قصد دیدن آثار باستانی آن منطقه دارد و در بسیاری از موارد نیز هدف او از سفر زیارت اماکن مقدس است.

اما برای بسیاری از افراد دیدن هنر گذشتگان منطقه‌ای که به آنجا سفر می‌کند حائز اهمیت بوده که در مورد آثار تاریخی هنر معماری از اهمیت خاصی برخوردار است. در این میان مساجد قدیمی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی به واسطه معماری زیبا، کتیبه‌ها، گچ‌بری‌ها، معرق‌ها و دیگر عناصر معماری یکی از جاذبه‌های گردشگری است.

در خراسان‌جنوبی نیز مساجد قدیمی فراوانی وجود دارد که بسیاری از آن قابلیت جذب گردشگر را دارند از آن جمله می‌توان به مسجد هندوالان، مسجد جامع علوی، مسجد جامع قاین و مسجد جامع سرایان اشاره کرد.

در این گزارش قصد داریم اشاره‌ای به جلوه‌های زیبا و بی نظیر مساجد تاریخی خراسان‌جنوبی داشته باشیم تا اگر گذرتان به دیار خاوران افتاد سری به این مساجد دیدنی بزنید و از هنر معماران این دیار لذت ببرید.

وجود کتیبه‌هایی به خط کوفی در مسجد هندوالان

مسجد جامع هندوالان نیز قدیمی‌ترین بنای مذهبی خراسان‌جنوبی است که در روستای هندوالان از توابع بخش درمیان قرار دارد. وجود کتیبه‌هایی به خط کوفی مربوط به قرن پنجم یا ششم هجری قمری احتمال ساخت مسجد را در آن زمان تقویت می‌کند.

مهمترین عناصر معماری آن سر در ورودی، صحن، گنبد خانه، شبستان ستون دار و محراب می‌باشد. گنبد خانه مرکزی با استفاده از فیل پوش‌ها و با مهارت بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است. شبستان ستون‌دار در دو طرف گنبد خانه واقع شده و به وسیله طاق به شیوه چهار ترک اجرا شده است

گفتنی است که این مسجد در سال ۱۲۳۷ هجری قمری مرمت شده است.

مسجدی با سابقه ۷۰۰ ساله در بیرجند

مسجد عاشورا در بخش مرکزی با بافت قدیم شهر بیرجند در محله چهار درخت و در یکی از معابر منتهی به خیابان اسدی در مجاورت مسجد چهار درخت و مقابل مدرسه معصومیه قرار دارد که در حال حاضر علاوه بر محل دار الشفاء خیریه حضرت فاطمه الزهرا (س) و حسینیه فاطمیه، مکانی برای تجمع هیئت‌ها در شب عاشورا نیز است.

طبق اظهارات اعضا هیئت امنا قدمت بنا حدوداً مربوط به ۷۰۰ سال پیش است و در گذشته هم‌زمان با آغاز ماه محرم عده‌ای از سادات به این مکان می‌آمده و در این محل مراسم علم بندان را برگزار می‌کرده‌اند.

از سال ۱۳۳۵ یعنی تاریخ تأسیس هیئت فاطمیه که در ابتدا با نام هیئت حسینی (ابوالفضلی) خوانده می‌شده تاکنون، از این مکان به عنوان محل تجمعات و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری استفاده می‌شده است.

مسیر ورود به مسجد هم از طریق صحن و هم از طریق حسینیه جنب آن امکان‌پذیر است که مسجد در قسمت صحن دارای ورودی ایوان مانندی با نمای سنگ مرمر و قوس کنگره دار به صورت معماری بناهای جدید است.

در قسمت سردر آن تمثالی بزرگ از قرآن مجید است و دارای درب‌های آهنی مستحکم و نمایی کاملاً تازه ساز و جدید می‌باشد.

فضای داخلی مسجد با مساحتی کمتر از ۲۵۰ متر مربع زیربنا از یک سری فضاهای پیوسته تشکیل یافته است که از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به دیوارهای قطور که از خصوصیات شاخص بناهای منطقه است اشاره کرد که بر روی آنها طاق‌هایی از نوع جناغی و تیز متوسط ساخته شده است.

مسجد جامع علوی، آرامگاه مردی از سلسله سادات

مسجد جامع علوی از بناهای قدیمی شهرستان بیرجند است. این مسجد توسط آیت‌الله حاج سیدکاظم حائری بنا شد. این روحانی بلند مرتبه در اوایل ورودش مسجد جامع چهار درخت را برای نماز اختیار کرد و تعمیراتی نیز در این مسجد انجام داد.

بدون شک یکی از انگیزه‌های اصلی ساخت مسجد علوی خدمت به مردم بود. بی بی معصومه حائری، دختر آیت الله حائری نیز در مورد انگیزه ساخت مسجد می‌گوید که پدر در سفرشان به مکه، چشمشان به مسجدی می‌افتد که بر سر در آن نوشته شده بود مسجد اموی و ایشان بعدها تعریف کردند که از همان زمان قصد و نیت خود را بر این قرار دادم که خداوند توفیقی دهد تا مسجدی بسازم و آن را مسجد علوی نامگذاری کنم.

این مسجد نیز از ویژگی‌های جذاب معماری برخوردار بوده است.

مسجدی با دو قبله در شهر قاین

مسجد جامع قاین خراسان‌جنوبی با قدمت ۱۱۰۰ ساله به‌عنوان بلندترین عمارت قاین و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی – اسلامی شناخته می‌شود. در مورد تاریخ احداث اولیه مسجد عقاید مختلفی است بطوری‌که برخی معتقدند این مسجد بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی ساخته شده است و برخی همانند ناصر خسرو زمان احداث آن را اوایل قرن پنجم هجری ذکر کرده‌اند.

این مسجد بنایی بسیار قدیمی و با شکوه است که مساحت مسجد ۱۴۷۰ متر و زیربنای آن ۱۰۵۰ مترمربع می‌باشد. ایوان اصلی آنکه از شاهکارهای معماری اسلامی است دارای ۱۸ متر ارتفاع ۱۱ متر عرض و ۲۲ متر طول است.

این مسجد دو قبله متفاوت دارد. که یکی به سمت بیت‌المقدس و دیگری به سمت کعبه ساخته شده است. ساعت آفتابی توسط استاد توحیدی در میان صحن مسجد برای تعیین ظهر شرعی قائن ساخته شده است. همچنین دو در مسجد یکی به سوی بازار قدیمی در شرق با دری بزرگ و دیگری به سوی شمال (محل بازار فعلی) باز می‌شود.

مسجد درخش

به استناد کتیبه موجود، بنیان اولیه مسجد درخش به سال ۹۸۱ هجری قمری مربوط می‌شود و بانی آن عمیدالملک محمد درخشی بوده است. به‌طور کلی فضاهای احداث شده در این مسجد شامل ایوان اصلی، شبستان و یک اتاق وسیع در جنب شبستان است.

مهمترین عناصر تزئینی به کار رفته در این اثر تاریخی سقف محراب و تزئینات گچی چلیپایی در قسمت فوقانی آن، طاق‌نماهای بخش بالای محراب با طاقچه‌های کوتاه و تزئینات مقرنس و کاربندی در گوشه‌ها است.

همچنین تقارن موجود در اجزا و عناصر معماری به کار رفته در شبستان بر زیبایی این اثر افزوده است. اتاق وسیع موجود در شرق شبستان با استفاده از یک ستون قطور و به روش تاق و تویزه پوشیده شده و در این فضا طاقچه‌های کوچک و بزرگ در بدنه دیوار دیده می‌شود.

این مساجد تنها بخشی از مساجد قدیمی و تاریخی خراسان‌جنوبی است که نشان از قدمت فرهنگ و تمدن در دیار خاوران است و از فرصت گران‌بهای وجود این مساجد تاریخی می‌توان برای رونق گردشگری نیز بهره برد.

 

 

 

بازدید از ارگ کلاه فرنگی عیدانه ای به مسافران نوروزی

ارگ کلاه فرنگی بیرجند پس از گذشت چند سال برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی باز می شود.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: ارگ کلاه فرنگی مرمت شده و آماده بازدید مسافران و گردشگران نوروزی بازدید از ارگ کلاه فرنگی عیدانه ای به مسافران نوروزیاست.

عربی افزود: در جلسه ستاد خدمات سفر بیرجند برنامه ریزی شد تا معاونت میراث فرهنگی استان با همکاری فرمانداری و پایگاه بافت تاریخی بیرجند ارگ کلاه فرنگی را برای بازدید در ایام نوروز آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه بازدید از ارگ برای همه بازدیدکنندگان رایگان است و ساعات بازدید از طرف میراث فرهنگی و فرمانداری بیرجند اعلام خواهد شد گفت: نمایشگاهی هم در فضای داخلی ارگ در نظر گرفته شده تا تاریخ سیاسی شهر بیرجند به نمایش گذاشته شود.

ارگ کلاه فرنگی واقع در شهر بیرجند و متعلق به اواخر دوره زندیه است که با شماره ۱۸۸۰ در ۱۱ مرداد سال ۷۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

 

 

 

 

 

 جشنواره منطقه ای موزیک  ترنم فتح در خراسان جنوبی برگزار شد

یگان موزیک نیروی دریایی کنارک (سیستان و بلوچستان) به مرحله کشوری جشنواره «ترنم فتح» راه پیدا کرد

  مدیر هنری اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان گفت: جشنواره «ترنمراه یابی یگان موزیک نیروی دریایی کنارک( سیستان و بلوچستان) به مرحله کشوری جشنواره «ترنم فتح» فتح» با هدف معرفی ظرفیت‌های رده‌های موزیک ارتش و سپاه، ارتقای فرهنگ هنر اسلامی، انقلابی و ملی و نیز برقراری انسجام، کسب تجربه در مسابقه‌ و جشنواره‌ها در سه مرحله استانی، منطقه ای و کشوری برگزار می شود.
رحیم آبادی با بیان اینکه خراسان جنوبی به عنوان میزبان منطقه ششم در جشنواره «ترنم فتح» معرفی شده بود افزود: پس از معرفی گروه‌های موزیک یگان‌های نظامی از استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و سیستان و بلوچستان، گروه‌های منتخب معرفی شدند.
وی با بیان اینکه هر استان یک گروه به دبیرخانه منطقه شش معرفی کرد افزود: بعد از داوری‌های صورت گرفته یگان موزیک نیروی دریایی کنارک به مرحله کشوری راه پیدا کرد.
مدیر هنری و امور سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان با اشاره به اهمیت یگان های موزیک گفت : حضور رزم نوازان در محافل هنری،  یادواره‌ها و نشست‌های رسمی، علاوه بر روحیه نشاط و شادابی، در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارد.

 

در چهارمین اجلاس استانی نماز انجام شد

تجلیل از ۴۵ فعال حوزه نماز در استان

دوره آموزشی نقش نماز در کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

همزمان با برگزاری چهارمین اجلاس استانی نماز خراسان جنوبی از ۴۵ نفر از فعالان این حوزه در بیرجند تجلیل شد.

 آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان در این اجلاس با بیان اینکه تجلیل از 45 فعال حوزه نماز در استانسود واقعی حیات در ایمان به خدا به دست می آید گفت: کسانی که اهل نماز و عشق و توجه به خداوند هستند و اندیشه خود را مطهر به قرآن و نیایش می کنند سعادتمند می شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه عشق با حُسن پیوند ناگسستنی دارد، گفت: اگر حُسن غیراختیاری باشد آن را حمد نمی کنند بلکه آن را مدح و توصیف می کنند اما اگر حُسن اختیاری باشد آن را حمد می گویند.

وی با اشاره به اینکه هیچ معشوقی شایستگی عشق خداوند را ندارد، افزود: وجود مطلق خداوند است و تداوم خلقت تداوم فیض الهی است

دبیر ستاد اقامه نماز استان نیز با بیان اینکه ترویج فرهنگ مهدویت، معنویت و نماز از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است گفت: باید از همان سنین کودکی اهمیت نماز را به فرزندان آموخت تا توجه به این امر مهم در آنان نهادینه شود و نمازخانه مدرسه جزو ملزومات است و نباید مدرسه بدون نمازخانه افتتاح شود.

حجت الاسلام کمیلی افزود: توجه به فضای لازم برای نمازخانه مدارس باید مورد توجه مدرسه سازان و مسئولان نوسازی مدارس قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی نماز، نشست های تخصصی شیوه های دعوت به نماز در ادارات و دانشگاه ها ، اهدای بسته های فرهنگی به دانش آموزان عشایری، برگزاری دوره آموزشی تربیت مربی معارف نماز و مهدویت، اجرای طرح های ملی مبین، طرح نیک و برگزاری دوره های مهارت آموزی معلمان از جمله دیگر اقدامات ستاد اقامه نماز در راستای ترویج فرهنگ نماز بوده است.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همچنین از برگزاری دوره های ویژه مربیان مهدکودک ها برای گرایش به نماز و اهمیت اقامه نماز از سنینی کودکی خبر داد.

عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری  هم ضمن تاکید بر آثار و برکات نماز گفت : توجه به نماز و آداب آن در خانواده ها از بروز بسیاری ناهنجاری ها جلوگیری می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی گفت: نماز سبب پایین آمدن هزینه‌های جامعه، افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و گسترش و افزایش نوآوری و خلاقیت و رشد علوم می‌شود.

 مشیرالحق عابدی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی و فعالان برتر در حوزه نماز در ارزیابی سالانه باید مورد تکریم و تشویق قرار گیرند.

وی با بیان اینکه نماز عامل خوشبختی است و شرط قبولی سایر اعمال و آرامش دهنده دل‌ها است، گفت: نماز سبب رسیدن به آرامش روحی و روانی و زنده شدن یاد خدا در دل‌ها می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امام راحل به هیچ کاری اندازه نماز اهمیت قائل نبود و نماز را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کرد، ادامه داد: اقامه نماز از اوجب واجبات است و روح نماز چیزی جز تضرع و خشوع نیست.

 

وی با بیان اینکه نقش نماز در افزایش بهره‌وری سبب نظم کاری می‌شود و این نظم کاری یکی از دلایل پیشرفت است، افزود: اقامه نماز انسان را از منکرات و فحشا باز می‌دارد.

 

 

 

 

نگاه کودک کار به «عیدی برای همه»

 گوشه و کنار ما پر از سوژه های مختلف است ولی نگاه کودک کار به بیلبورد شهر با عنوان «عیدی برای همه» معناهای متعددی را می رساند.

به گزارش ایرنا شاید هنرمند خالق تصویر «عیدی برای همه» هم تصور نمی کرد، روزی شخصیت واقعی داستان رو به روی آن قرار گیرد و به پسرکی که در حال گرفتن عیدی سال نو است، خیره شود.
سوژه ما چشمان منتظر پسر زباله گردی در شهر بیرجند است که به صورت اتفاقی در قاب دوربین خبرنگار ایرنا آمد اما چه بسیار سوژه های دیگر که در گوشه و کنار شهر وجود دارند و از کنارش می گذریم.
پسرک آنقدر محو تماشای این تصویر شده بود که متوجه پارک کردن خوردو و تصویربرداری نشد؛ انگار می خواست جایش را با کودک تصویر بیلبورد شهری عوض کند.
نمی دانم در ذهنش چه می گذشت اما حتما لباس نو و تمیز روز اول عید همسالانش و دید و بازدیدهای خانه های اطراف، حسرتی بر دل این کودک بود.
او با صدای بوق خودرویی که متوجه عکس گرفتن من شده بود، برگشت و چشم در چشم من شد، حالا نمی دانستم باید چه بگویم اما حسی به من می گفت برو و با آن کودک صحبت کن.
جلو رفتم، قبل از رسیدنم کودک دستش را جلو آورد و گفت: سلام، عمو چرا از من عکس می گیری؟ من که کاری نکردم فقط داشتم این تصویر را تماشا می کردم.
ارتباط نزدیک تر شد، نامش را پرسیدم که گفت: نصیر.
من هم به نصیر گفتم خبرنگارم و او پرسید: خبرنگاری یعنی چه؟
گفتم خبرنگاری یعنی چیزی که الان من دیدم و شاید دیگران ندیدند و یا از کنار آن گذشتند.
نصیر به چشمانم خیره شد و با سکوتش انگار بی خیال از ادامه دانستن درباره حرفه ام باز به تصویر نگاه کرد.
او گفت: من، برادر و پدرم هر سه برای خرج زندگی مان کار می کنیم، پدرم ضایعات می خرد و من و برادر ۱۸ ساله ام در خیابان ها به دنبال کارتن و بطری نوشابه خالی هستیم.
نصیر از ناراحتی قلبی پدرش سخن گفت و افزود: برای ادامه زندگی و درس خواندنم مجبورم کار کنم تا آینده ای داشته باشم.
دنیای نصیر هم پر از رویاها و آینده های دور بود؛ از کمک به مادر خانه دار تا درمان پدر بیمارش، همه چیز در یک جمله نهفته بود و اینکه من حتما انسان موفقی می شوم چون دستم جلوی کسی دراز نیست.
از نصیر پرسیدم چه دیدی نسبت به این تصویر داری؟ گفت: آن کودک خیلی خوشحال است چون عیدی می گیرد.
گفتم انتظارت از این تصویر و مردم و مسئولان چیست؟ که پاسخ داد: عیدی دادن فقط برای این عکس ها نباشد، واقعا به ما هم عیدی بدهند.
نصیر نام مدرسه اش را هم گفت و به نظر می رسید امیدوار شده بود که عیدی برای همه است.
جشن نیکوکاری ۱۵ اسفند در پایگاه ‌های مدارس، ۱۶ اسفند در پایگاه ‌های مساجد، میادین و معابر و ۱۷ اسفند در مصلاهای نمازجمعه برای جمع آوری کمک های مردمی در آستانه سال نو برگزار می شود.
گزارش میدانی: محمدرسول ابراهیمی اسفدن

 

 

فردوس، میزبان مسابقات هفت سنگ قهرمانی کشور

فردوس، میزبان مسابقات هفت سنگ قهرمانی کشور

مسابقات هفت سنگ قهرمان کشور در بخش آقایان، ۱۷ اسفند در سالن ورزشی فرهنگی پیام نور فردوس برگزار می شود.

این مسابقات در بخش آقایان و در رده نوجوانان، با حضور تیم هایی از استان های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان، هفدهم اسفند ماه در سالن ورزشی فرهنگی پیام نور برگزار می شود.

 

 

 

 

 

مشق زندگی در کویر خراسان جنوبی/آینده ای سبز برای کودکان فردا

بیرجند- مردم و مسئولان خراسان جنوبی در روز درختکاری با غرس ۵۰۰ هزار اصله نهال نفس های پاک را به کودکان امروز و فردای دیارشان هدیه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه اهمیت فضای سبز در نقاط مختلف شهری و روستایی بر کسی پوشیده نیست. حراست از منابع طبیعی به اندازه‌ای مهم و تأثیرگذار بوده که در تقویم ملی ایران ۱۵ تا ۲۵ اسفند ماه هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی ثبت می‌شود.

همزمان با نیمه اسفند ماه، تقویم ملی شاهد رویدادی به نام روز درختکاری بوده که طی این روز در جای جای ایران اسلامی دست‌های دوستی به سوی طبیعت دراز شده و پیوندی عمیق و محکم با آن برقرار می‌شود.

امروز همانند سال‌های گذشته متولیان حراست از منابع طبیعی بر آن شدند تا با غرس ۱۰۰ اصله درخت در باغ ملی بیرجند، باری دیگر ریسمان ارادت شهروندان به فضای سبز را گره بزنند تا فرهنگ حراست و حفاظت از منابع طبیعت استان نهضتی فراگیر را به خود ببیند.

امروز خراسان جنوبی با کاشت نهال‌هایی متناسب با روحیه استان، به استقبال سال نو رفته و در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز گردانند تا آینده کودکان امروز و فردا با رنگ سبز بهاری پیوندی عمیق بگیرد.

توزیع ۵۰۰ هزار اصله درخت

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی هم در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه منابع طبیعی بیان کرد: در حال حاضر در اکثر نقاط کشور با سه معضل شامل تخریب سرزمینی، کمبود آب و گرمایش زمین رو به رو هستیم.

علیرضا نصر آبادی ادامه داد: مجاورت خراسان جنوبی با دو کویر بزرگ ایران، وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و خشکسالی‌های ۲۰ ساله جایگاه منابع طبیعی را در راستای حراست از فضای سبز و سازش با شرایط پیش روی استان بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفظ منابع آبی استان بیان کرد: کنترل و مهار سیل و روان آب‌ها از جمله برنامه‌های مهم اداره کل منابع طبیعی بوده چراکه نگاه ما به سیلاب باید فرصت باشد.

اجرای طرح بیابان‌زدایی در یک میلیون هکتار

نصرآبادی با بیان اینکه اقدامات مقابله با بیابان‌زایی با استفاده از طرح‌های حفاظت و قرق در یک میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان جنوبی انجام شده است، افزود: اگر این اقدامات نبود، هم طراز با استان سیستان و بلوچستان با پدیده گرد و غبار مواجه بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی بیان کرد: با انجام این اقدامات علی رغم اینکه دومین استان بیابانی و پنجمین استان درگیر با گرد و غبار هستیم، نسبت به دیگر استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان شرایط مطلوب‌تری داریم.

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: باید دانش عمومی نسبت به حراست از منابع طبیعی به وجود آید تا شاهد کاهش اثرات خشکسالی و دیگر پدیده‌ها باشیم.

نصرآبادی با بیان اینکه در ایام هفته منابع طبیعی در سال جاری قریب به ۵۰۰ هزار اصله نهال توزیع می‌شود، افزود: در اولین روز از هفته منابع طبیعی در قالب احیای باغ قدیمی بیرجند اقدام به کاشت ۱۰۰ اصله نهال کرده‌ایم.

وی هدف از این امر را بهبود فضای سبز بیرجند عنوان کرد و افزود: گونه‌های توزیع شده شامل بادام، اقاقیا، زبان گنجشک، سرو خمره‌ای و کاج تهران بوده است.

فضای سبز نیاز آینده مردم استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم با ابراز خرسندی از عملکرد منابع طبیعی در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری بیان کرد: با توجه به اینکه آب اولین مسئله استان قلمداد می‌شود، اجرای این طرح‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجتبی علوی مقدم بیان کرد: خداوند آفریده‌ها را با نظم خاصی در اختیار بشر قرار داده و هر جا انسان خارج از عرف طبیعی به طبیعت ورود پیدا کرده، نظم حاکم بر عرصه‌ها را بر هم زده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی خراسان جنوبی اعم از کم آبی بیان کرد: در جنبه‌های مختلفی مانند آب در مرحله بحران هستیم که زنگ خطری جدی نسبت به افزایش حفظ و حراست از فضای سبز است.

علوی مقدم با بیان اینکه یکی از نیازهای آینده مردم بیرجند داشتن فضای سبز شهری است، افزود: ایجاد فضای سبز برای نیاز آیندگان همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مردم را می‌طلبد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در ایجاد فضای سبز باید نوع گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی منطقه مورد توجه باشد.

علوی مقدم با بیان اینکه یکی از توجهات ویژه شهرداری باید به فضای سبز باشد، گفت: عرصه‌های متناسب با کاربری مدیریت شهری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

کاشت اولین نهال در باغ ملی بیرجند

شهردار بیرجند هم در این مراسم بیان کرد: پروژه‌ای مبنی بر احداث میدان اجتماعات برای فعالیت‌های اجتماعی در شورای اسلامی شهر تعریف شد.

محمدعلی جاوید با بیان اینکه مجموعه شهرداری بهترین بستر برای ایجاد این میدان است، افزود: سایت میدان اجتماعات و تفرجگاه باغ ملی در مساحتی قریب به ۱۱ هکتار در حال احداث است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احداث این میدان بیان کرد: تاکنون سه هزار سرویس نخاله ساختمانی از این میدان خارج شده است.

جاوید با بیان اینکه طرح اولیه برای اجرای پروژه پیش بینی و تعریف شده است، اظهار کرد: همچنین مشاوره‌ای برای کاشت گونه‌های متناسب با شرایط آب و هوایی بیرجند تعریف شده است.

شهردار بیرجند بیان کرد: امید است با همکاری دیگر نهادهای متولی تا سال آینده تمامی نهال‌های این باغ کاشته شده باشد.

احداث باغ ملی بیرجند در ۷ هکتار

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این مراسم با اشاره به احداث پروژه میدان اجتماعات بیان کرد: مساحت این پروژه قریب به ۱۱ هکتار بوده که از این میزان هفت هکتار باغ ملی بیرجند و سه هکتار مساحت میدان اجتماعات است.

ابراهیم تقی زاده بیان کرد: همچنین در این میدان تندیس مشاهیر استان نصب می‌شود تا هویت شهر به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه انتقال پساب فاضلاب و جداسازی آب شرب از آبیاری فضای سبز مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: همچنین پارک سایت اداری بیرجند توسعه خواهد یافت.

 

 

 

محور نهبندان-سربیشه بستر بیشترین میزان تصادفات سال جاری شناخته شد

بیرجند- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری محور نهبندان- سربیشه بیشترین میزان تصادفات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر شهامت ظهر چهارشنبه در کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی و حمل و نقل استان با اشاره به حوادث ۱۱ ماهه سال جاری بیان کرد: محور نهبندان- سربیشه بیشترین میزان تصادفات را به خود اختصاص داده است.

وی خواستار توجه رانندگان به نکات راهنمایی و رانندگی شد و اظهار کرد: همچنین رفع نقاط حادثه خیز نقش بسزایی در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته که مورد توجه ویژه متولیان است.

شهامت با بیان اینکه از وجود ۲۷ نقطه حادثه خیز در استان، هفت نقطه ایمن سازی شده است، اظهار کرد: همچنین عملیات ایمن سازی سایر نقاط حادثه خیز در دستور کار ویژه قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از هزینه کرد ۳۰۰ میلیون تومان برای آشکار سازی نقاط پر حادثه استان خبر داد و گفت: ۲۳ میلیارد تومان در راستای ادامه روند کار و برنامه‌های بلند مدت و میان مدت ابلاغ شده است.

 

 

 

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی:مردم فریب «تورهای ارزان‌قیمت» مجازی را نخورند

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از مردم خواهشمندیم گول اینگونه پیام‌ها و تبلیغات فریبنده را در فضای مجازی نخورند، گفت: مردم پیش از هرگونه اقدام برای مبادله وجه درخواستی آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری، نسبت به مجاز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

مردم فریب «تورهای ارزان‌قیمت» مجازی را نخورند

 علی محمدپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در عصر امروز درج آگهی‌های تبلیغاتی در فضای مجازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، از اینرو افراد زیادی از طریق درج این نوع آگهی‌ها کسب‌وکار می‌کنند، اما متأسفانه افرادی هم هستند که از این تبلیغات برای اهداف سوء و کلاهبرداری استفاده می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم شاهد افزایش آگهی‌های تبلیغاتی بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری در فضای مجازی هستیم که در این بین افراد کلاهبردار از این فرصت سوءاستفاده کرده و با آگهی‌های فریبنده و اغواگر از جمله «تور ارزان‌قیمت»، «مسافرت با هزینه‌های پایین»، «مسافرت همراه با مجوز اقامت، کار و تحصیل» وغیره از متقاضیان کلاهبرداری و پس از دریافت مبالغ هنگفتی، ناپدید می‌شوند.

رئیس پلیس فضای مجازی و تبادل اطلاعات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از مردم خواهشمندیم گول اینگونه پیام‌ها و تبلیغات فریبنده را در فضای مجازی نخورند، اضافه کرد: مردم پیش از هرگونه اقدام برای مبادله وجه درخواستی آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری، نسبت به مجاز بودن آن‌ها و داشتن مجوز از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری، معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطمینان حاصل کنند.

محمدپور خطاب به متقاضیان سفرهای نوروزی توصیه کرد: متقاضیان سفر، از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک (E-namad) معتبر استفاده کنند.

 

 

 

 

 

 

فارس از آشفته‌بازار قیمت شکر گزارش می‌دهدقیمت «شکر» کام مردم را تلخ کرد/ شکرهای تنظیم بازار جوابگو نیست

هم‌زمان با روزهای پایانی اسفندماه مصرف شکر به اوج خود می‌رسد اما آنچه این روزها رسیدن به بهار را به کام مردم نه‌تنها خراسان‌جنوبی بلکه تمام کشور تلخ کرده، قیمت نجومی شکر در بازار است.

قیمت «شکر» کام مردم را تلخ کرد/ شکرهای تنظیم بازار جوابگو نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شمارش معکوس اسفند ماه شروع شده و سال ۹۷ با تمام فراز و فرودهایش نفس‌های پایانی خود را می‌کشد. مردم در تکاپو و جنب و جوش خرید سال نو بوده و کم کم خود را برای استقبال از بهار آماده می‌کنند.

این روزها هر شهروندی که قصد خرید دارد و می‌خواهد کل بازار را بگرد باید جیبی پر از پول داشته باشد یا کارتی با اعدادی پر از صفر در جلویش که بتواند حداقل میزان کمی از مایحتاج شب عید خود را تأمین کند و گرنه باید فقط با نگاه به قیمت‌های نجومی و حسرت یک خرید برای رسیدن سال نو بازار را طی کند و دست خالی به منزل برگردد.

گرانی و گرانفروشی افسار گریخته بیداد می‌کند. فریاد مردم به آسمان رسیده و زخم‌های عمیق گرانی چرکین‌تر شده. آشفته بازار و اقدام برخی از سودجویان در بازار که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند زخم‌های کهنه‌ای است که در مناسبت‌های مختلف سال مانند شب یلدا و روزهای پایانی سال سر باز کرده و عرصه را بر مردم تنگ‌ و چرکین‌تر می‌کند.

دومینوی افزایش قیمت به شکر رسید

همزمان با روزهای پایانی اسفندماه مصرف شکر به اوج خود می‌رسد اما آنچه این روزها رسیدن به بهار را به کام مردم نه‌تنها خراسان‌جنوبی بلکه تمام کشور تلخ کرده قیمت نجومی شکر در بازار است. وقتی که مادر با تمام ذوق و شوق به پخت شیرینی فکر می‌کند تا در این آشفته بازار اقتصادی سفره شب عید را آبرومندانه مدیریت کند، شکر کمیاب می‌شود و گران!

شاید شما هم این روز‌ها به سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها سری زده باشید و از شنیدن این خبرها شوکه شوید؛ شکر کیلویی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان! شکر نداریم! با مراجعه به شیرینی فروشی‌ها، بنگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و گپ‌وگفت کوتاهی با مغازه‌داران و مشتریان متوجه شدیم نابسامانی قیمت در خصوص شکر همچنان پابرجاست و این امر موجب سردرگمی و نارضایتی مردم شده است.

افزایش قیمت از کجا آب می‌خورد؟!

رضایی صاحب یک فروشگاه مواد غذایی در گفت‌وگو با فارس در خصوص نوسانات قیمت شکر در بازار می‌گوید: نوسانات قیمت شکر در بازار به هفته اول اسفندماه برمی‌گردد.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از خرید این محصول، افزود: زمانی که قیمت شکر را به فروشنده اعلام می‌کنیم از خرید منصرف شده و مغازه را ترک می‌کنند.

این فروشنده مواد غذایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر علت افزایش شکر، بیان داشت: دلیل گرانی شکر را نمی‌دانم و امیدواریم مسؤولان هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن این مشکل اقدام کنند چراکه با کاهش قیمت شکر هم خریدار توان خرید را دارد و هم فروشنده می‌تواند محصول خود را به‌فروش برساند.

گرانی‌هایی که به نفع کاسبان نیست

حسینی یکی از عمده‌فروشان مواد غذایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه همه‌ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز به دلیل افزایش تقاضای کارگاه‌های تولیدی شاهد افزایش خرید قند و شکر در بازار هستیم، اضافه کرد: همچنین تولید شیرینی‌های محلی در منازل مزید بر علت می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مردم گمان می‌کنند گرانی بازار به‌نفع کاسبان است، می‌گوید: واقعیت اینگونه نیست اگر مردم خرید نداشته باشند بازار ما نیز کساد است و مشتری نداریم و این باعث می‌شود دیگر توان خرید اجناس را نداشته و مشتری‌های خود را از دست بدهیم.

این عمده‌فروش در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص قیمت هر کیلو شکر خریداری شده، اعلام کرد: هر کیلو شکر را به‌قیمت ۶۳۰۰ تومان تحویل گرفته‌ایم که با درصد سود معین باید آن را ما بین ۶۵۰۰ تا ۶۷۰۰ به فروش برسانیم و قطعا مردم استقبال چندانی از این قیمت نخواهند نکرد.

جهش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت شکر!

یکی از شهروندان بیرجندی از افزایش قیمت شکر در بازار ابراز ناراحتی کرد و گفت: تا قبل از این قیمت هر کیلو شکر بین ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده اما هم‌اکنون قیمت هر کیلو شکر از ۶ تا ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد که پرداخت این قیمت در توان مردم نیست.

وی از مسؤولان خواست تا برای کاهش قیمت کالاهای اساسی به ویژه شکر فکری اساسی بردارند و اضافه کرد: در حال حاضر مردم به این کالاها نیازمندند و باید برای آن‌ها راه حل اساسی پیدا شود.

این شهروند همچنین از مسؤولان کشوری گلایه کرد و گفت: مسؤؤلان فقط به شعار دادن اکتفا می‌کنند و متأسفانه وضع و حال بد مردم برایشان فرقی ندارد و گرنه کاری اساسی برای کنترل بازار انجام می‌دادند.

وی با اعلام اینکه متأسفانه در سطح شهرستان عده‌ای افراد سودجو به بهانه افزایش قیمت شکر سایر محصولات خود را گران نموده، متذکر شد: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی مردم باید به‌صورت جدی انجام و نهادهای نظارتی نیز باید با دلالان مقابله کنند تا دوباره شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها نباشیم.

قیمت‌های فضایی/ شکرهای تنظیم بازار جوابگو نیست

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی بیان داشت: چند روز پیش برای خرید قند آمدم و با قیمت‌های فضایی روبرو شدم اولش گمان کردم شاید این فروشگاه گران می‌فروشد به یکی دو فروشگاه دیگر هم سر زدم و با اندک اختلافی مواجه شدم.

وی اضافه کرد: حدود یک ماه پیش ۵ کیلو قند را به قیمت ۱۸ تا ۲۰ تومان خریداری کردم اما چند روز گذشته همان ۵ کیلویی قند با قیمت ۲۸ تا ۳۵ تومان به‌فروش می‌رسید مگر می‌شود ظرف کمتر از یک‌ماه به‌یک باره قیمت قند چنین افزایشی داشته باشد؟ مگر این محصول وارداتی است؟ محصول تولیدی که نیار به ارز و دلار ندارد که بیشتر فروشندگان این موضوع را به این موارد ربط می‌دهند.

این شهروند قند و شکر را از کالاهای اساسی مردم ذکر و ادامه داد: به خاطر این گرانی مقدار کمی خرید کردم و تصورم این بود شاید طی چند روز آینده قیمت آن کاهش پیدا کند اما اینگونه نشد و اختلاف قیمت‌ها بیشتر شد.

وی همچنین گریزی به عرضه شکر تنظیم بازار زد و توضیح داد: این نوع شکر تنها در چند فروشگاه محدود عرضه می‌شود و باید برای خرید چند کیلو شکر همانند گوشت مدت‌ها در صف انتظار بایستی تا شاید نوبتت شود و در آخر نیز دو تا سه کیلو شکر می‌توانی بگیری. اصلا این اوضاع شایسته مردم نیست. متأسفانه مسؤولان دولتی هم یا از این آشفته بازار بی‌خبراند یا خود را به خواب زده‌اند.

سناریوی تکراری افزایش قیمت شکر در پایان سال!

اکبری یک آبنبات‌فروش نیز در گفت‌وگو با ما شکر را یکی از اقلام اساسی برای تولید آب‌نبات دانست و بیان داشت: افزایش قیمت شکر آبنبات‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان داشت: تا قبل از این بازار متلاطم هر کیلوگرم شکر را با قیمت ۳ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کردیم اما هم اکنون مجبوریم هر کیلوگرم از آن را با قیمت ۶ تا ۶ هزار و ۲۰۰ تومان از واسطه خریداری کنیم که این امر سبب شده تولید آبنبات کاهش و فروش چندانی نداشته باشیم.

این فروشنده با تأکید بر اینکه آبنبات‌ریزی‌های استان چشم انتظار آمدن اسفند ماه و عید نوروز برای فروش بیشتر بوده‌اند، گفت: بروز این مشکل موجب شده تا میزان تولید و فروش این واحدهای تولیدی به شدت کاهش و مردم نیز استقبالی از آن نداشته باشند.

وی با بیان اینکه شکر موجود در بازار با قیمت‌های مختلف و در مواردی ۶ تا ۷ هزار تومان عرضه می‌شود، اضافه کرد: برخی از مسؤولان علت افزایش قیمت قند وشکر را تقاضای بیش از اندازه عنوان می‌کنند اما مگر مسؤولان خود نمی‌دانند که پایان سال درخواست‌ها مردمی و صنفی افزایش می‌یابد پس چرا تدبیری در این خصوص نمی‌اندیشند گرچه این مشکل هرساله است و مسؤولان هم انگار نه انگار…

گلایه قنادان از عدم اختصاص سهمیه شکر

یکی از قنادان بیرجندی نیز در خصوص میزان فروش شیرینی در سال جاری گفت: میزان فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد که متأسفانه قدرت خرید مردم اکنون بسیار پایین آمده است.

رضوی یکی از مشکلات قنادی‌ها را کمبود شکر ذکر و بیان داشت: در حال حاضر قیمت شکر به کیلویی ۶ هزار تومان رسیده که افزایش ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت را داشته است.

وی همچنین با گلایه از مسؤولان در خصوص توزیع شکرهای تنظیم بازار، افزود: قرار بود سهمیه شکر اختصاص یافته به قنادی‌ها در مدار توزیع قرار گیرد اما مسؤولان امروز و فردا می‌کنند و هنوز خبری از توزیع سهمیه نیست.

رضوی اضافه کرد: به‌دلیل افزایش بی‌سابقه شکر مجبوریم شکر را از دلالان به‌قیمت‌های بالا خریداری کنیم و این درصورتی است که مسؤولان اعلام کرده‌اند هیچ واحدی حق افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت شیرینی را ندارد، در چنین شرایطی تولید شیرینی شب عید جز ضرر عایدی برای قنادان در پی ندارد و مسؤولان باید از قبل به‌فکر این موضوع می‌شدند نه‌وقتی که کارد به استخوان برسد!

فعالیت ۱۶۴ واحد قنادی فعال در بیرجند

محمد علی نیک‌افروز رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان بیرجند با اشاره به فعالیت ۱۶۴ واحد قنادی فعال در بیرجند، گفت: از این تعداد ۴۰ واحد نبات‌سازی و مابقی شیرینی‌فروشی و بستنی‌فروشی هستند.

وی از توزیع ۱۵۹ تن شکر تنظیم بازار بین واحدهای آبنبات‌سازی و شیرینی‌فروشی بیرجند با نرخ مصوب هر کیلو ۳ هزار و ۴۰۰  خبر داد و افزود: متأسفانه در این مدت شکر آزاد در بازار با کیلویی ۶ هزار و ۳۵۰ تومان عرضه می‌شود که باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

نیک‌افروز همچنین به سهمیه قنادان از شکر تنظیم بازار اشاره و مطرح کرد: درخواست حواله ۹ تنی را داشتیم که به هر یک از اعضا ۵۰ کیلوگرم شکر اختصاص یابد اما هنوز خبری از این محموله نیست و مسؤولان قول داده توزیع این محموله را داده‌اند که همچنان در انتظار توزیع این محموله هستیم.

سهمیه ۶۱۶ تنی شکر تنظیم بازار استان/ ۳۶۶ تن توزیع شد

الیاس جویبان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، سهمیه شکر تنظیم بازار استان را ۶۱۶ تن اعلام و اظهار داشت: این رقم مربوط به صنف و صنعت و سهمیه مردمی است.

وی با اشاره به نحوه توزیع شکر، بیان داشت: ۳۶۶ تن از این مقدار توزیع شده و ۲۵۰ تن که سهمیه صنف و صنعت (قنادی‌ها، شیرینی‌پزی‌ها و کارخانجات قند) است که به‌زودی در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی قیمت هر کیلو شکر در صنف و صنعت را ۳ هزار و ۴۰۰ تومان و مصرف خانوار ۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام و تبیین کرد: افزایش بیش از این رقم تخلف است.

توزیع شکر در نمایشگاه بهاره و صنوف داخل شهر

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: با توجه به نوسانات قیمت شکر در هفته‌های اخیر خوشبختانه با جذب سهمیه‌های تنظیم بازار در حد مناسب عرضه شکر کاماکان به‌میزان مناسب در حال انجام است.

وی با اشاره به توزیع شکر تنظیم بازار در شهر، تبیین کرد: در همین ارتباط شکر تنظیم بازار در نمایشگاه فروش بهاره و صنوف داخل شهر به‌قیمت ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در حال عرضه است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بازرسان سازمان صمت شبکه‌های خرده‌فروشی را نظارت و چنانچه تخلفی صورت پذیرد، برخورد می‌کنند، تصریح کرد: سهمیه‌های خوبی برای تولیدی‌های صنفی خرید و در حال حمل است که در اسرع وقت با قیمت مناسب در شبکه توزیع قرار می‌گیرد.

تهوری با اشاره به توزیع شکر ۶ تا ۷ هزار تومانی در بازار، اعلام کرد: این شکرها از نوع شکر تنظیم بازار نیست و آزاد است لذا عمده‌فروشان و تجار به‌دلیل افزایش تقاضای مردمی و بازار از سایر شبکه‌های توزیع خریداری کرده و در حال فروش هستند.

قیمت شکر مهار می‌شود

وی با بیان اینکه با تزریق شکر سهمیه تنظیم بازار این روند به‌زودی مهار و کنترل خواهد شد، بیان داشت: سهمیه‌هایی که سازمان برای صنف قنادی در نظر گرفته با قیمت مشخص است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه شکرهای توزیع شده در راستای تنظیم بازار است نه تأمین نیاز صددرصدی صنف و صنعت، اضافه کرد: ممکن است واحد تولیدی یا عمده‌فروشان جهت تأمین نیاز بازار، شکر را از بیرون به‌قیمت بالاتری خریداری کند لذا توزیع شکر تنظیم بازار در راستای کمک به کاهش قیمت تمام شده است نه تأمین نیاز صد درصدی صنف و صنعت.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*