در مراسم معارفه رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند مطرح شد : تقویت روابط با همسایگان خارجی از اولویت های کاری دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان/ سفر سفیر و سرکنسولان افغاستان در مشهد به خراسان جنوبی

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی / بعد گذشت بیش از یکسال از تعطیلی نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند با پیگیری های استاندار خراسان جنوبی و رسانه های استان روز پنج شنبه رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی – بیرجند معرفی شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به تعطیلی نمایندگی وزارت امور خارجه طی چند مدت اخیر و پیگیری های مجدانه استاندار برای راه اندازی مجدد این دفتر از محمد عجم بعنوان یک نیروی با تجربه و کهنه کار که سابقه ۲۷ ساله خدمت در وزارت کشور و وزارت امور خارجه را در کارنامه خود دارد ، یاد کرد و گفت: امید می رود با توجه به پتانسیل های خراسان جنوبی در حوزه های مختلف با برنامه ریزی های رئیس جدید نمایندگی اقدامات خوبی در استان صورت گیرد. عابدی اظهار امیدواری کرد حضور آقای عجم در خراسان جنوبی دق الباب رونق مراودات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در خراسان جنوبی باشد و زمینه توسعه صادرات ، واردات و مراودات تجاری هم فراهم شود .
تقویت روابط با همسایگان خارجی از اولویت های کاری در نمایندگی وزارت امور خارجه
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی هم در ادامه با بیان اینکه سعی کرده ام در هر جایی که خدمت کرده ام آثار مثبتی را از خود بر جای بگذارم ، گفت : در خراسان جنوبی پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه گردشگری ، معدنی و سرمایه گذاری تجاری وجود دارد که با توجه به میزان جمعیت استان قابل توجه است .
محمد عجم با تاکید بر اینکه در معرفی این ظرفیت ها به خارج از کشور تلاش و برنامه ریزی صورت خواهد گرفت ، افزود : تقویت و برقراری ارتباط با تجار کشور همسایه با توجه به تحریم های ظالمانه علیه کشور از اولویت های اساسی ما در نمایندگی خواهد بود. وی با اشاره به ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان اظهار امیدواری کرد روابط با این کشور به حدی از انتظار مقبول برسد و در ادامه گفت : با کشور افغانستان و پاکستان می تواند روابط و مراودات زیادی داشت و من تمام توان و انرژی خود را برای تقویت این روابط بکار خواهم بست.
تقویت روابط دانشگاهی و پذیرش دانشجوی افغان یک گام برای ارتقای روابط
وی از تقویت روابط دانشگاهی و پذیرش دانشجوی افغان بعنوان بورسیه در بیرجند بعنوان یک گام موثر در ارتقای روابط با این کشور یاد کرد و افزود : هند برای تقویت روابط با این کشور ۱۰ هزار دانشجوی افغان را سالانه پذیرش می کند .
سفیر و سرکنسول افغان در مشهد میهمان چند روزه خراسان جنوبی
عجم ادامه داد : برای پیشبرد اهداف مدنظر در نمایندگی از استاندار و دانشگاهیان و سایر مسئولان استان مشورت خواهیم گرفت .
وی از میزبانی چند روزه خراسان جنوبی از سفیر و سرکنسول افغان در مشهد در آینده نزدیک خبر داد .
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم با اشاره به جابگاه کلیدی نمایندگی وزارت امور خارجه خواستار تقویت حوزه ترانزیت در استان شد. مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی هم با اشاره به تردد روزانه ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفری مسافر در مرز ماهیرود خواستار فراهم شدن شرایط لازم برای صدور ویزا در استان شد و گفت : در حال حاضر مسافران برای گرفتن ویزا به مشهد می روند .
معاون پژوهشی افغانستان شناسی دانشگاه بیرجند هم خواستار رفع مشکل نداشتن ساختمان و کادر اداری نمایندگی وزارت امور خارجه در استان شد و گفت : بین المللی سازی استان نیازمند همراهی مسئولان با این مجموعه است . دکتر خطیب از برپایی چند همایش در سال آینده از جمله همایش بین المللی گردشگری لوت خبر داد و افزود : برای پذیرش دانشجوی افغان راه اندازی کنسولگری در دو استان فراه و خراسان جنوبی الزامی است .
اخذ دو چارت سازمانی برای دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در ادامه با اشاره به کمیسیون های مشترک و جلساتی که با والیان استان های مختلف افغانستان و هم چنین انعقاد تفاهم نامه با آنها طی چند سال گذشته صورت گرفته ، اظهار امیدواری کرد با پیگیری های جدید این تفاهم نامه ها اجرایی شود .
موهبتی از آسفالت جاده فراه با همکاری دو طرف بعنوان یکی از این توافقات یاد کرد و افزود : ما به تعهد خود عمل کرده ایم ولی طرف افغان به این توافق عمل نکرده است . وی از اخذ دو چارت سازمانی برای دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه با مصوبه سازمان برنامه و بودجه در استان خبر داد و اظهار امیدواری کرد مشکلات صادرات از مرز ماهیرود هم مرتفع شود. وی هم چنین خواستار پیگیری برای صدور ویزا در مرز ماهیرود شد.
اعطای حکم انتصاب به محمد عجم
در این مراسم حکم اعتصاب محمد عجم بعنوان رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی _ بیرجند اعطا شد. لازم به ذکر است محمد عجم متولد ۱۳۴۲ است که دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه کازابلانکا، فوق لیسانس علوم سیاسی و دارای چند مدرک دانشگاهی در رشته داوری و تجارت بین الملل است . او نویسنده بیش از ۲۰۰ مقاله و پژوهش چاپ شده در فصلنامه ها ، مجلات ، روزنامه ها و سایت های معتبر که دست کم ۲۰ مورد آن در کنفرانس های منطقه ای و بین المللی ارائه و یک مورد آن در کتاب وزارتخانه هند سال ۲۰۱۴ چاپ شده می باشد .
هم چنین او دارای مقالاتی به زبان انگلیسی و عربی است. عجم عضو هیات علمی تمام وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی ( آزاد مشهد ) و مدرس پاره وقت دانشگاه فردوسی ، کارشناس در ادارات حقوقی و سازمان های تخصصی بین الملل اداره حقوق بشر ، اداره خلع سلاح کل خاورمیانه ، کاردار ایران در ماپوتو، رایزن سیاسی درمراکش ، معاون اداره پیگیری وزیز وزارت امور خارجه ، رایزن مطالعاتی و امور بین الملل و حقوقی سفارت ج . ا . ایران _ دهلی را در کارنامه خود دارد .
او سخنرانی های متعددی در دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی در هند داشته و پیشنهاد دهنده و پیگیری کننده روز ملی خلیج فارس تا تصویب آن می باشد .
عجم تقدیرنامه های متعددی از سوی مقامات علمی و اجرایی کشور از جمله: معاون رئیس جمهور، استانداران، وزرا از جمله وزیر امور خارجه دکتر ظریف، دکتر صالحی، آقای متکی و جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. او پژوهشگر برتر اجرایی کشور در سال ۱۳۸۹ است و مقالات و تفسیر سیاسی و تحلیل های متعدد در روزنامه های همشهری، اطلاعات، جمهوری اسلامی، خراسان ، خبر آنلاین ، ایرنا و صدا و سیما دارد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*