تکنیکی ساده برای آرام کردن کودک/ وقتی کودک جیغ می‌زند، چه کنیم؟

یک روان‌درمانگر گفت: برای آرام کردن کودک ابتدا باید علل داد زدن کودک بررسی و سپس روش مناسب استفاده شود.

سارا محمدنژاد روان‌درمانگر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  هنگامی که کودک با صدای بلند چیزی را از شما مطالبه می‌کند، باید کاملا آرام با او صحبت کنید زیرا اگر در عملی متقابل شما نیز با صدای بلند پاسخ او را بدهید، وارد جنگی خواهید شد که در انتها برنده‌ای نخواهد داشت.

این روان‌درمانگر بیان کرد:  ابتدا باید به دنبال علت‌های داد زدن در کودکان بگردیم؛ تکنیکی که می‌تواند کودک شما را کم کم به سمتی ببرد که درخواست‌هایش را آرام و بدون داد زدن مطرح کند، زیرا بیشترین عاملی که باعث می‌شود کودکان از صدای بلند برای درخواستشان استفاده کنند، آموختن این روش از خودِ والدین است.

در مقابل داد زدن کودک باید چگونه برخورد کنیم؟/تکنیکی ساده که باعث آرام شدن کودک می‌شود



دوره‌های کنترل خشم بگذرانید

محمدنژاد ادامه داد: اگر خود شما برای درخواستتان از صدای بلند استفاده می‌کنید، باید دوره‌های کنترل خشم را بگذرانید، سپس باید به عنوان یک قانون این مسئله را از قبل برای کودک توضیح داده باشید؛ پس از آن باید صدا‌ها را برای کودک رنگ بندى کنید و توضیح دهید که چه انتظاری از او دارید و دوست دارید او در هنگام مطرح کردن درخواستش از چه رنگی استفاده کند.

وی افزود: بعد از اینکه قانون را وضع کردید باید از کودک بخواهید که یک بار آن را برای شما تکرار کند و همان‌گونه که می‌دانید قوانین را باید بار‌ها و بار‌ها برای کودک یادآوری کرد؛ اگر کودک از این به بعد از داد برای درخواستش استفاده کرد، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و بدون نگاه کردن به چشمان او با صدایی آرام بگویید” این صدا قرمز است و من به صدا‌های قرمز جواب نمی‌دهم”.

این روان‌درمانگر ادامه داد: معمولا کودک در این زمان کمی صدایش را پایین‌تر می‌آورد و شما باید در این لحظه رنگ صدایش را به او بگویید، ” این صدا نارنجی است و من به صدای نارنجی هم جواب نمی‌دهم، لطفا آبی حرف بزن” و  به محض اینکه صدایی که از او می‌شنوید کمی به آبی نزدیک بود بگویید ” آفرین الان این صدا آبی شد و من جواب می‌دهم”.

در مقابل داد زدن کودک باید چگونه برخورد کنیم؟/تکنیکی ساده که باعث آرام شدن کودک می‌شود



کودک از لحن صدای آرام شما یاد می‌گیرد

محمدنژاد تشریح کرد: به یاد داشته باشید که لحن شما باید آرام باشد تا کودک با آرامش حرف زدن را یاد بگیرد؛ بنابراین با آرامش با او سخن بگویید، هر چند او ممکن است به دلیل خشم در اوایل تن صدایش را بالاتر برد، همچین توقع نداشته باشید که کودکتان یک شبه یا یک روزه داد زدن خود را کنار بگذارد، این تکنیک به خوبی به کودک شما کمک می‌کند که به آرامی خواسته‌هایش را بیان کند.

وی یادآوری کرد: امیدوارم شما جز آن دسته از والدین نباشید که بر سر کودک خود با داد کشیدن از او بخواهید که ” د… ا… د…… ن… ز… ن”، و حتما به یاد دارید که در رفتار‌های آزاردهنده کودک بهترین و شاید گفت تنها تکنیک موجود تکنیک بی‌اعتنایی است؛ بنابراین اگر کودک مقاومت کرد و به داد زدن خود ادامه داد از تکنیک بی اعتنایی استفاده کنید و به هیچ وجه با او وارد مذاکره نشوید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*