آخرین خبر :

استاندار خبر داد: بهار؛ آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند

امروز خراسان جنوبی _ حسین زاده / استاندار خراسان جنوبی گفت: پیرو سفر دکتر نوبخت بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای استان خراسان جنوبی اختصاص یافت که طی دو سال به استان تزریق می‌شود. محمدصادق معتمدیان در نشست خبری پایان سال که روز گذشته برگزار شد به تشریح دستاوردهای سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان پرداخت و افزود: با توجه به بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته، حضور میدانی در نقاط مختلف استان، مشاهده ظرفیت ها و بررسی مسائل و مشکلات خراسان جنوبی در ملاقاتی که با دکتر نوبخت داشتیم این مباحث مطرح شد که وی دستوراتی را به معاونت های مختلف سازمان تحت مدیریت خود در خصوص مسائل زیرساختی استان صادر کرد ضمن اینکه در حوزه معاونت اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز مسائل را مطرح نمودیم که دستوراتی صادر شد.
اولویت ها مشخص شده است
وی با ذکر این که مسائل را در بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیگیر هستیم و برای هر بخش هم، اضافه کرد: حضور ما در مناطق کم برخوردار استان در راستای برنامه های کوتاه مدت جهت پیگیری تعطیلی بازارچه‌های مرزی، موانع صادرات، تعطیلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه و… صورت گرفت. وی ادامه داد: در بحث برنامه های میان مدت نیز اولویت ها مشخص و جلسات متعددی در حوزه های مختلف برگزار گردید که منجر به سفر دکتر نوبخت در بهترین زمان ممکن شد و حاصل این سفر، پیگیری برنامه میان مدت است. به گفته وی در این سفر در حوزه زیرساخت ها به استثنای اعتبارات ملی ۹۴۰ میلیارد تومان طی دو سال یعنی هر سال حدود ۴۷۰ میلیارد تومان به استان تخصیص می یابد.
در حوزه حمل و نقل با اولویت راه ها ۹۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که تکمیل باندهای دوم نهبندان_ بیرجند و بیرجند_ قاین، تکمیل راه اصلی سربیشه_ درح _ میل ۷۸، تکمیل پاویون و توسعه فرودگاه، آغاز عملیات اجرایی راه آهن قطعه بیرجند_ گناباد، جاده دیهوک_ طبس_ فردوس و… از جمله پروژه های این بخش است.
آغاز عملیات راه آهن بیرجند_ گناباد
در بهار ۹۸ با حضور وزیر راه
معتمدیان تصریح کرد: آغاز عملیات اجرایی راه آهن استان را با اولویت اتصال بیرجند به شبکه ریلی کشور پیگیر هستیم که در صورت تحقق سفر وزیر راه و شهرسازی در فصل بهار آغاز عملیات اجرایی را شاهد خواهیم بود و این از جمله پروژه هایی بود که سال ها روی کاغذ مانده بود. وی همچنین گفت: برای بحث تأمین منابع آبی استان به عنوان یکی از اولویت های مهم در سفر دکتر نوبخت ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و ما نیازمند تدوین سند جامع تأمین آب برای استان هستیم زیرا آب شرب ۵۰۰ روستای استان با تانکر حمل می‌شود و برای بحث انتقال آب و ایجاد مجتمع‌های آبرسانی نیازمند اعتبار می باشیم ضمن اینکه امیدواریم بحث ایجاد چاه تحقیقاتی را در بحث آبهای ژرف به عنوان یک راهکار در استان شاهد باشیم تا در این بخش هم عقب نمانیم البته بخش عمده‌ای از روان آب‌ها نیز به کویر می‌ریزد که باید با اجرای طرح موفق آبخیزداری و احداث سدهای ذخیره آب این آب‌ها مهار شود.
استاندار به اختصاص ۱۱۵ میلیارد تومان به بحث جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و کمک به شهرداریها و مباحث عمران شهری و روستایی در استان اشاره کرد و افزود: در حوزه فرهنگی نیز اختصاص ۲ میلیارد تومان و نیز مبالغی از اعتبارات استانی به احداث مجتمع فرهنگی هنری فرزان بیرجند که دچار آتش‌سوزی شده و کمک ۳۰میلیارد تومانی برای افزایش پوشش شبکه های دیجیتال صدا و سیما از جمله اقدامات در دستور کار است ضمن اینکه ۱۰ میلیارد تومان نیز علاوه بر اعتبارات دولتی به بخش ورزش استان اختصاص یافت.
انقلاب حوزه مسکن
معتمدیان اضافه کرد: کمک ۳۰ میلیارد تومانی برای تکمیل و تخریب و بازسازی مدارس با توجه به کمبود فضای آموزشی در مرکز استان و شهرستانها و اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس و کمک از محل اعتبارات ملی به همین میزان برای این منظور از دستاوردهای سفر دکتر نوبخت برای حوزه آموزش و پرورش استان است. وی ادامه داد: به بخش کشاورزی استان نیز ۴۳ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت های مجتمع های دامپروری و… اختصاص یافت، در حوزه مسکن نیز که از اولویت هاست احداث یک ساله ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد و سایر محرومان استان در نظر گرفته شد که انقلابی در رونق حوزه ساخت و ساز استان و اشتغال در این حوزه ایجاد خواهد کرد.
اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان و ۲۰۰ میلیون دلار در قالب تسهیلات اشتغال به استان
وی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال گفت: در این حوزه نیز ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته و از محل صندوق توسعه ملی نیز ۲۰۰ میلیون دلار در قالب تسهیلات اختصاص می‌یابد. معتمدیان با ذکر اینکه در مجموع بیش از پنج هزار میلیارد تومان در سفر دکتر نوبخت طی دو سال به استان تخصیص داده خواهد شد، تصریح کرد: مرحله دوم کار ما جذب و تخصیص عملیاتی این اعتبارات است که باید در این راستا اهتمام ویژه‌ای از سوی دستگاه‌های اجرایی به عمل آید.
ظرفیت های استان باید معرفی و نسبت به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام شود
به گفته وی دکتر نوبخت در سال آینده نیز سفری برای پیگیری نتایج کار و میزان پیشرفت امور به استان خواهد داشت و کار گروهی نیز برای بررسی مسائل و رصد امور در سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل شده و در استان هم کارگروهی با حضور دستگاه‌هایی که از اعتبار سفر سهم دارند با هدف اولویت‌بندی تخصیص ها شکل گرفته است. وی به ظرفیت و پشتوانه علمی و دانشگاهی استان اشاره کرد و با بیان اینکه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کنیم، گفت: بسیاری از ظرفیت های استان، ملی و حتی بین المللی است و برای رسیدن به توسعه باید این ظرفیت ها معرفی شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به استان بیایند زیرا با ۵ و یا ۱۰ هزار میلیارد تومان شاهد توسعه استان نخواهیم بود.
تغییرات مدیریتی
استاندار با اشاره به اینکه اکثر مدیران ما سالم، دلسوز و پر تلاش هستند، گفت: در مورد مدیر و دستگاهی که با برنامه‌ها تناسب نداشته و فاقد انگیزه و توان لازم باشد، تغییراتی اعمال خواهد شد البته مدیران سرمایه های کشور هستند و نقدهای ما باید به عملکردها باشد و نیاز است تا منشور حرفه‌ای رسانه‌ای تعریف و تدوین گردد و البته رسانه‌ها و خبرنگاران هم باید دیده بان مستقل مسائل باشند و بدون مطامع شخصی، گروهی، جناحی، قومی و قبیله ای، سلیقه‌ای و منطقه ای، مسائل و مطالبات مردمی را پیگیری نمایند.
وی بر لزوم تعامل بیشتر دستگاهها و روابط عمومی های آنها با رسانه ها تأکید کرد و با ذکر اینکه این موضوع را از طریق مدیران دستگاه‌ها و روابط عمومی ها خواهیم شد، افزود: هیچ مدیر و دستگاهی حق شکایت از رسانه هایی که نقد دلسوزانه و سازنده دارند را ندارد البته بحث تخریب با نقد دلسوزانه متفاوت است.
وی در شرایط فعلی اتحاد، انسجام، همدلی و هم افزایی را از اولویت‌های استان دانست و تصریح کرد: انعکاس و بیان اخبار کذب و خلاف واقع و طرح مباحثی که باعث اختلاف می شود به صلاح نیست و از آنجا که ایجاد نارضایتی در مردم و ترویج ناامیدی و تفرقه در میان آنها از اهداف دشمنان است انعکاس و طرح مباحث اختلاف برانگیز نیز حکم ریختن آب به آسیاب دشمن را دارد.
اجازه تضییع حق مردم نقاط مختلف استان
را نمی‌دهیم
وی تأکید کرد: مردم استان بدانند که توجه ما معطوف به تمامی نقاط استان است و به هیچ وجه اجازه تضییع حق مردم نقاط مختلف استان را نخواهیم داد. معتمدیان بر ضرورت انعکاس دستاوردهای فراوان نظام اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته تأکید کرد و با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه و خبرنگاران استان گفت: در خصوص مشکل مسکن خبرنگاران مذاکرات و جلساتی داشتیم و مقرر شد راه و شهرسازی زمینی را برای این منظور جانمایی کند و خبرنگاران هم یک تعاونی مسکن را به ثبت برسانند و عضو این تعاونی شوند و واحدهای مسکونی را به صورت مشارکتی احداث نمایند و ما هم کمک خواهیم کرد.
کمک ۲۰۰ میلیون تومانی به خانه مطبوعات
وی از کمک ۱۰۰ میلیون تومانی استانی و کمک ۱۰۰میلیون تومانی فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه مطبوعات استان خبر داد و با بیان اینکه از طریق اموال تملیکی تجهیزاتی برای اعطا به خبرنگاران در اختیار خانه مطبوعات قرار می گیرد، افزود: ۲۰۰میلیون تومان اعتبار نیز در اختیار خانه مطبوعات گذاشته خواهد شد تا به صورت تسهیلات به خبرنگاران اعطا شود.
معتمدیان اضافه کرد: زمین مورد نیاز برای ساختمان خانه مطبوعات نیز توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین خواهد شد و کمک خواهیم کرد تا ظرف چند ماه این ساختمان احداث شود.
در ابتدای این نشست صمیمی خبرنگاران از دغدغه ها و مشکلات خود و استان گفتند و در پایان این جلسه نیز از خبرنگاران فعال در حوزه استانداری تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*